Mensen aankijken tijdens een gesprek.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hannah41

Mensen aankijken tijdens een gesprek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 22:49

Hallo!
Na aanvang van een ander topic over oogcontact vroeg ik me het volgende af:
Ik kijk mensen zeker 80% van de tijd tijdens een gesprek recht aan, is dat vervelend?

Eigenlijk doe ik dat mijn hele leven namelijk al, als ik met iemand praat kijk ik diegene aan (dus in de ogen). Ik vind het ook niet raar als anderen hetzelfde bij mij doen, jij praat immers tegen de persoon tegenover je en niet tegen de grond onder je voeten of iets dergelijks, lijkt me. Nu sta ik heus niet voorover gebogen in iemands ogen te kijken hoor, zo erg is het ook weer niet, maar ik wend mijn blik niet elke seconde af. Het is ook niet zo (geloof) ik dat ik iemand heel verwachtten/afwachten aankijk zoals leraren en verkopers doen, ik kijk gewoon naar die gene.

Op een of andere manier interesseren ogen me zoiezo, omdat je vaak aan iemands ogen kan zien hoe diegene zich voelt. Ik teken ze ook graag :')

De reden dat ik dit vraag is A dat mijn klasgenoten het nogal raar vinden dat ik zonder moeite de oogkleuren van iedereen in de klas kan opnoemen, B mensen zich vaak afvragen of ik ze misschien leuk vind, C in een ander topic gezegd werd dat mensen die je lang aan kijken vervelend zijn en ik best wil proberen om mensen minder aan te kijken als dat als vervelend ervaren word :Y)

Dit topic komt erg dom over volgens mij, dat is niet helemaal mijn bedoeling, sorry. :')
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 12-07-14 23:00, in het totaal 2 keer bewerkt

DynamiteS

Re: Mensen aankijken tijdens een gesprek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:52

Volgens mij helemaal niet vervelend hoor, vind het best knap dat je het kan :o Ik kijk zelf in een gesprek vaak weg, komt ook wel omdat de meeste gesprekspartners groter zijn dan ik denk ik, maar ben ook een beetje verlegen.

Liever iemand die je in de ogen kijkt dan de hele tijd naar zijn schoenen ofzo :)

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:53

Ligt eraan, het is wel raar/irritant/genant als iemand je continu aanstaart (makkelijkste voorbeeld, een leraar die je wat uitlegt gaat op de tafel voor je zitten en recht tegenover je wat uitleggen, terwijl die je boek heeft gepakt (en je dus niets anders hebt om naar de kijken als hij je recht aankijkt tijdens jet uitleggen) dan heb ik me na een paar minuten uitleg zo druk lopen maken over "waar moet ik nou heen kijken, kan moeilijk continu terugstaren" dat ik misschien 5 woorden van de uitleg heb opgepikt xd)

Maar het is ook raar om iemand helemaal niet aan te kijken. Ik denk dat het "ideaal" is (iig meestal bij mij) dat je gewoon kijkt naar degene tegen wie je praat, terwijl de ander die luistert je afwisselend aankijkt en langs je kijkt ofzo. Het is meer dat je de ander laat weten dat je luistert (door regelmatig aan te kijken als je luistert) maar het niet ongemakkelijk te maken door elkaar continu aan te staren. Als je praat is de ander aankijken handig om te laten weten dat je tegen diegene praat natuurlijk :')
Laatst bijgewerkt door Levitate op 12-07-14 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:54

Ik betrap mezelf er altijd op dat ik ergens anders naar zit te kijken, mijn beste vriendinnetje is het gelukkig gewend _O-

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:55

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:56

Ze zeggen dat als je iemand niet strak kunt blijven aankijken je iets te verbergen hebt. Maar ik kan het ook niet, wel als ik écht boos ben. Dan kan ik het wel. :')

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:57

Ik kijk zelf iemand aan tijdens een gesprek, ik vind het zelf vreselijk als mensen je niet aankijken. In sommige culturen is het weer onbeleefd als je iemand in de ogen kijkt.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:58

Ik hou zelf van afwisseling, als iemand mij heel de tijd aankijkt dan word ik daar zenuwachtig van en ga ik héél erg vaak wegkijken. Als iemand praat en mij aankijkt en af en toe naar zijn handbewegingen kijkt of iets dergelijks vind ik dat veel fijner. Dat probeer ik zelf ook als ik praat, al heb ik zelf nog veel moeite met het aankijken, ik kijk te snel weg waardoor het soms wat onrustig/afgeleid overkomt :o

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:00

Ik wissel het vaak een beetje af, omdat ik het zelf anders ook genant vind. Ik kijk iemand een paar seconden recht aan en kijk dan weer even naar de grond oid. Ik vind het overigens niet vervelend als mensen me wel de hele tijd aankijken hoor. :)

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:01

xdniesje schreef:
Ik hou zelf van afwisseling, als iemand mij heel de tijd aankijkt dan word ik daar zenuwachtig van en ga ik héél erg vaak wegkijken. Als iemand praat en mij aankijkt en af en toe naar zijn handbewegingen kijkt of iets dergelijks vind ik dat veel fijner. Dat probeer ik zelf ook als ik praat, al heb ik zelf nog veel moeite met het aankijken, ik kijk te snel weg waardoor het soms wat onrustig/afgeleid overkomt :o

Dat is precies wat ik bedoelde!

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:02

ik kijk mensen ook aan, maar went mijn blik ook wel af..

Ik ken ook iemand die je niet aankijkt maar naar je borst/nek blijft staren, ik heb dan altijd de neiging om te bukken.. Hij doet dit trouwens bij iedereen, zowel man als vrouw.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 23:06

Bedankt allemaal!
Heel interessant om te lezen wat jullie doen en prettig vinden, daar ga ik zeker eens over na denken. Overigens begrijp ik wel wat jullie bedoelen met leraren, die kijken je altijd zo beoordelend/afwachtend aan, daar heb ik ook een hekel aan. Het ligt er natuurlijk ook aan tegenover wie ik sta, als ik tegenover een leraar sta die mij de hele tijd afwachtend aan staart, kijk ik alleen naar die gene als ik met hem/haar praat.

@majolen: Spreek hem er een keer op aan, misschien is hij het gewend! :D

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:07

Floriske schreef:
Ligt eraan, het is wel raar/irritant/genant als iemand je continu aanstaart (makkelijkste voorbeeld, een leraar die je wat uitlegt gaat op de tafel voor je zitten en recht tegenover je wat uitleggen, terwijl die je boek heeft gepakt (en je dus niets anders hebt om naar de kijken als hij je recht aankijkt tijdens jet uitleggen) dan heb ik me na een paar minuten uitleg zo druk lopen maken over "waar moet ik nou heen kijken, kan moeilijk continu terugstaren" dat ik misschien 5 woorden van de uitleg heb opgepikt xd)

Maar het is ook raar om iemand helemaal niet aan te kijken. Ik denk dat het "ideaal" is (iig meestal bij mij) dat je gewoon kijkt naar degene tegen wie je praat, terwijl de ander die luistert je afwisselend aankijkt en langs je kijkt ofzo. Het is meer dat je de ander laat weten dat je luistert (door regelmatig aan te kijken als je luistert) maar het niet ongemakkelijk te maken door elkaar continu aan te staren. Als je praat is de ander aankijken handig om te laten weten dat je tegen diegene praat natuurlijk :')

Precies dit haha :P Ik kijk echt veel weg in een gesprek, maar lees net dat dat normaal is (fieuw wat een opluchting :') ).

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:08

Ik heb tijdens colleges over gespreksvoeren geleerd dat iemand de hele tijd strak aankijken intimiderend kan overkomen en dat je dat moet vermijden tijdens een gesprek. Dus afwisselen, aankijken en even weg kijken/ogen neerslaan o.i.d. Het gaat hierbij dus wel om professionele gesprekken, maar op zich tijdens gewoon privé gesprekken ook wel toepasbaar. Ik voel me iig nogal ongemakkelijk als iemand me steeds aankijkt als ik met diegene praat.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:10

Ik vind het ook knap, het toont ook wel (positieve) belangsstelling naar je gesprekspartner. Ik vind het zelf erg moeilijk om iemand constant aan te kijken tijdens het praten, dan kom ik echt niet uit mijn woorden. :+

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 23:11

DynamiteS schreef:
Floriske schreef:

Precies dit haha :P Ik kijk echt veel weg in een gesprek, maar lees net dat dat normaal is (fieuw wat een opluchting :') ).

Haha dat begrijp ik ook wel :') Het begint natuurlijk wel iets wat ongemakkelijk te worden als je elkaar gaat staan aanstaren. Het rare bij mij wel is dat ik mensen die ik leuk (leuk) vind bijna niet aan kan kijken, terwijl ik anderen uit automatisme aanstaar/aankijk.

Maar over het algemeen kijk ik zoiezo erg veel, ik tel de mensen om me heen, zoek naar deuren, bekijk andere details :') Vreemd, is het niet?

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 23:12

Samiyah schreef:
Ik heb tijdens colleges over gespreksvoeren geleerd dat iemand de hele tijd strak aankijken intimiderend kan overkomen en dat je dat moet vermijden tijdens een gesprek. Dus afwisselen, aankijken en even weg kijken/ogen neerslaan o.i.d. Het gaat hierbij dus wel om professionele gesprekken, maar op zich tijdens gewoon privé gesprekken ook wel toepasbaar. Ik voel me iig nogal ongemakkelijk als iemand me steeds aankijkt als ik met diegene praat.

Ow :o
Dat is niet helemaal de bedoeling natuurlijk. Bedankt voor de tip!

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:12

Dat van leuke mensen niet aan durven kijken is verlegenheid ;)

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:13

@hannah, ik zal hem er niet op aanspreken, dat zou ik misschien wel doen bij een familie lid waar ik goed mee overweg kan.
Dat scheelt ook nog eens met oogcontact, ken je de persoon goed of is het een vreemde.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 23:15

Majolen schreef:
@hannah, ik zal hem er niet op aanspreken, dat zou ik misschien wel doen bij een familie lid waar ik goed mee overweg kan.
Dat scheelt ook nog eens met oogcontact, ken je de persoon goed of is het een vreemde.

Daar heb je een punt, ik ging er vanuit dat je goed met hem kon opschieten :)

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 23:17

DynamiteS schreef:
Dat van leuke mensen niet aan durven kijken is verlegenheid ;)

Ja :o
Maar waarom doe ik het bij anderen (ook mensen waar ik oprecht verlegen van zou worden) dan wel?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:37

Ik had zelf ooit eens bedacht dat ik mensen eens aan moest kijken in n gesprek, met als gevolg dat iemand er hevig overtuigd van raakte dat ik verliefd op m was hahaha. Beetje afwisselen vind ik t prettigst. Ik neig soms teveel naar wegkijken omdat ik wat verlegen ben, dus n beetje evenwicht vinden is soms lastig!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:43

hannah41 schreef:
Maar over het algemeen kijk ik zoiezo erg veel, ik tel de mensen om me heen, zoek naar deuren, bekijk andere details :') Vreemd, is het niet?

Is dat zo? Dan ben ik ook vreemd. :D Mensen tellen doe ik dan niet maar wel heel veel om me heen kijken en dingen bekijken (in de rij staan en dan de tatoeage van diegene voor me bekijken bv, kan 'm nog natekenen :') ).

Mensen aankijken tijdens een gesprek staat altijd wel zo geinteresseerd dus dat doen we netjes. Als het een echt boeiend gesprek is gaat dat vanzelf. Als ze echt dicht bovenop me staan en dan gaan staren wordt het wat ongemakkelijk maar over het algemeen heb ik liever wel dat men tenminste een beetje mijn kant op kijkt zo versta ik ze ook beter. (ben niet doof, ik hoor mensen prima, alleen versta ik het soms niet, alsof ze Russisch praten)
Waar ik wel altijd moeite mee heb is mensen met afwijkende ogen. Zo had ik eens een Tai Chi leraar met een 'wandeloog'. Onmogelijk om die goed in de ogen te kijken omdat er altijd wel één oog de andere kant op ging (en dan krijg ik zo de neiging om mee te kijken).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 11:14

Lijkt mij heel normaal.

Toen ik voor het eerst naar Amerika ging moest ik er heel erg aan wennen dat bijna niemand je aankijkt tijdens het praten, dacht echt dat ik genegeerd werd!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 11:16

Tijdens een gesprek is dat heel normaal lijkt mij zo, op die manier toon je interesse in de gene die praat. :)