Is er een apotheker(sassistente) in de zaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jorinda

Is er een apotheker(sassistente) in de zaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 22:40

:D

Ik ben te nieuwsgierig om het naast me neer te leggen en kan het antwoord niet op Google, op apotheek.nl, op het Farmacotherapeutisch Kompas of bij mijn collega's (doktersassistentes) vinden haha. Ik heb voor een blaasontsteking de vorige twee keer Nitrofurantoïne 50mg (4dd 1 tablet gedurende 5 dagen) gekregen. Dit was van de fabrikant Sandoz en het was een doosje met bruine accenten. Nu heb ik een maand laten wederom blaasontsteking en dit keer heb ik ook van Sandoz gekregen; Nitrofurantoïnemacrokristallijn (als iemand nog een woord zoekt voor Galgje...) 50mg. Een doosje met groene accenten. Nu zegt het doosje niet zoveel, weet ik. Maar de naam natuurlijk wel. Wat is nu het verschil tussen de 'normale' Nitro en de Nitro met macrokristallijn? :P

Het irriteert me dat ik het antwoord niet weet en niet kan vinden. :+ Dus misschien is hier op Bokt een knappe kop die me een slapeloze nacht kan besparen :D

_Mikey_

Re: Is er een apotheker(sassistente) in de zaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:43

ff taalkundig uit elkaar peuteren ( ik heb er verder geen verstand van)
nitrufurantoine = werkzame stof
macro = groot
kristallijn - kristalvormig

Misschien een langzamere en dus langdurigere afgifte door grotere kristallen?

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 22:55

Oh dat zou nog weleens kunnen inderdaad!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:05

Ik zie op vrijwel elk doosje wat ik google staan Nitrofurantoïne MC. Die mc staat voor Macrokristallijn. Ik denk dus dat het op het eerste doosje niet voluit geschreven stond en op het tweede doosje wel? Want volgens mij zijn ze het allemaal. Als je er zeker van bent dat beide van hetzelfde merk waren en beide dezelfde dosering dan denk ik dat het gewoon een ander doosje was, misschien buitenlands? Zie je met anticonceptie ook nog wel eens dat je buitenlandse doosjes krijgt die er dan weer net ff anders uitzien.

Heb je niet meer allebei de bijsluiters? Want als mijn vermoeden klopt zou in de bijsluiter van doosje 1 ook gewoon de volledige benaming inclusief macrokristallijn moeten staan :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 23:13

Ik weet niet meer waar ik het vorige doosje heb gelaten, maar hij moet ergens liggen :P Zal hem morgen eens opzoeken. Bedankt in ieder geval!

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:27

Hier een apothekersassistente :) zover ik weet zijn ze allemaal MC maar zie bij mijn huidige werk niet zoveel verschillende merken.
Vertraagde afgifte is het sowieso niet want dat is de Furabid 100mg, die hoeft maar 2x per dag ingenomen te worden.

Amie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:27

Dat macrokristallijn heeft idd betrekking op de kristalstructuur van de nitrofurantoine. Macrokristallijn betekent 'grotere complexen' qua moleculen en dat gaat hier gepaard met een lagere oplossnelheid. Dit helpt om een meer geleidelijke stijging van de nitrofurantoine na inname te bekomen en kan bijwerkingen beperken en zal ook een langere werking tot gevolg hebben.

Volgens mij is deze vorm redelijk standaard. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een andere soort ben tegen gekomen in de apotheek. (Maar ik heb nog maar een half jaar als apotheker gewerkt.)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 23:36

Ha thanks! Verklaart een hoop :D Dat er MC achter staat bij het andere doosje zou nog wel eens heel goed kunnen!