Menstruatiebescherming..... Ik geraak er niet meer aan uit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Menstruatiebescherming..... Ik geraak er niet meer aan uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 16:34

Ik geraak er ondertussen niet meer wijs uit...
Maandverband, tampon, menstruatiecup, softcup, Gynotex, ...
Wat past het beste bij mij?
Ik weet dat dit voor iedereen persoonlijk is en voor iedereen verschillend.
Al sinds mijn 1ste menstruatie gebruikte ik tampons, omdat ik maandverband gewoon vies vond.
Nu na een paar jaar lijkt het dat mijn menstruatie minder regelmatig is (ik bedoel niet qua dagen, maar qua hoeveelheid.)

Tampons lekken vaak door omdat ik soms licht en dan weer ineens zwaar ongesteld ben. Daarom gebruik ik vaak tampon en maandverband. Maar ik haat het echt om maandverband te gebruiken.
Omdat ik een druk leven heb en vaak niet op tijd bij een wc kan geraken, was ik op zoek naar iets dat geschikt was.
Ik heb een menstruatiecup geprobeerd. Dit was ideaal qua volume, maar wat een nachtmerrie om dat ding er weer uit te halen!
Ten einde raad toch maar weer tampons + maandverband gaan gebruiken (maar bij sporten is dit niet ideaal, het maandverband bedoel ik dan).
Nu heb ik softcup gekocht om eens te proberen, maar ik weet niet goed of dit ideaal zal zijn. Ik hoop van wel natuurlijk, maar ben bang dat het net als die andere cup een teleurstelling wordt...
Gynotex of iets in die aard heb ik nog niet geprobeerd.

Wie heeft hetzelfde probleem of kan ervaringen delen?
alle tips zijn welkom

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:36

Misschien niet helemaal wat je zoekt.. Maar de pil doorslikken (geen stopweek nemen dus)?

Pauline

Re: Menstruatiebescherming..... Ik geraak er niet meer aan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:37

Ik doe op zware dagen allebei: tampons en een dun maandverbandje. Ik vind dat ook geen feestje maar de rest lekt gewoon door.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 16:40

Ghostattack schreef:
Misschien niet helemaal wat je zoekt.. Maar de pil doorslikken (geen stopweek nemen dus)?

Even vergeten te vermelden... Ik gebruik geen anticonceptie en heb er ook geen behoefte aan voorlopig.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:41

Weet niet welke tampons je gebruikt, maar ik merk wel verschil, met tampax lek ik bijvoorbeeld altijd, met OB bijna nooit.... ik gebruik ook altijd met een inbrenghuls dan is het met inbrengen ook met lichtere dagen geen probleem.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:44

Kan je niet een dikkere tampon indoen? Dus in plaats van mini een normaal ofzo.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 16:46

Meestal tampax (met inbrenghuls), soms ook ob. Ik moet zeggen dat ik ook gemerkt heb dat ik minder doorlek met ob.
Meestal gebruik ik normaal, maar op dag 3 gebruik ik soms ook maxi (1 groter dan normaal).
Maar omdat de hoeveelheid heel wisselend is wil ik ook niet constant een te grote gebruiken.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:23

Ik pak altijd de grootste versie, omdat ik anders doorlek. Als ik dan naar de wc ga, trek ik een beetje aan het touwtje om te zien of die al vol zit. Als hij vol ziet, komt die makkelijk eruit. Is hij nog niet vol, dan gaat dat heel stroef en laat ik 'm zitten tot die vol zit of als hij er te lang in dreigt te zitten. Scheelt me op lichtere dagen heel wat wisselen :D
Je rekt je veejay niet uit met een grote tampon ofzo. Die plooit zich weer helemaal terug naar normale toestand als je een tampon eruit haalt. Daar hoef je je dus geen zorgen om te maken.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:28

Ik weet niet hoe oud je bent en ik zeg dit absoluut niet om ideeën door te drijven, maar ik zou toch serieus overwegen om de pil te nemen. Deze is er niet alleen voor de anticonceptie maar wordt ook vaak aangeraden aan vrouwen die last hebben van een onregelmatige cyclus of vrouwen die last hebben van hevige menstruatieklachten. Ik ben ook aan de pil gegaan, nog voordat ik het nodig had voor anticonceptie.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:29

Ik gebruik sinds kort een menstruatiecup. Waar ik bij maandverband de eerste dagen doorlekte en ook tampons wel erg vlot vol raakten, hoef ik met een cup er veel minder vaak aan te denken. Een tampon irriteert me ook, de cup niet. De eerste dagen wat vaker geleegd, daarna 1 keer in de 12 uur.

Dus ik ben een zeer tevreden gebruiker van een meluna cup. Moet nog wel wat oefenen, soms ontvouwt het ding nog niet 100% goed en dan merk ik aan mijn inlegkruisje dat die wat rood wordt. Maar niet gevuld. Meer een veeg, alsof je een wondje hebt dat al bijna gestopt is... Lastig te omschrijven, overigens.

Hier ook geen anticonceptie, behalve condooms. Ik ben niet dol op hormonale AC en reageer daar ook wel wat op. Dus tot een knipje bij mij of VL gebruiken we condooms en dat helpt nou eenmaal niet bij menstruatie ;)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 10:42

Jolien87 schreef:
Ik weet niet hoe oud je bent en ik zeg dit absoluut niet om ideeën door te drijven, maar ik zou toch serieus overwegen om de pil te nemen. Deze is er niet alleen voor de anticonceptie maar wordt ook vaak aangeraden aan vrouwen die last hebben van een onregelmatige cyclus of vrouwen die last hebben van hevige menstruatieklachten. Ik ben ook aan de pil gegaan, nog voordat ik het nodig had voor anticonceptie.

Ik ben 24.
Het is niet dat mijn cyclus onregelmatig is (meestal om de 30 dagen, soms om de 28). En ik heb ook niet een heel 'hevige' menstruatie.
De hoeveelheid is vaak onregelmatig, bv dat ik op een lichtere dag plots veel bloed verlies (bv dag 2 of 4) en na een paar uur terug weinig. Als je begrijpt wat ik bedoel

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:47