darmen, ik krijg er wat van

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

darmen, ik krijg er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 15:23

Tja, leuke praatjes zijn dat toch altijd, maar ondanks dat ik helemaal gewend ben aan de situatie, irriteert het me toch regelmatig. :+

Al vanaf de puberteit moeite met de stoelgang.
Daarvoor herinner ik me alleen dat ik standaard na het avondeten moest voor de grote boodschap en dat als ik een banaan at ik standaard binnen een paar uur aan de race was. :Y)
Mijn stoelgang is zo verschrikkelijk onregelmatig. Dan kan ik gewoon eens per dag en dan eens in de vijf dagen. Diarree maar heel zelden en dan is het meestal een keer (van de week pittige pindasaus, nou dat heb ik geweten }> )
In het verleden weleens wat pijn bij de ´uitgang´ waarschijnlijk omdat ik vol zit, en wat bloed, maar ik had ook vaak keiharde ontlasting.

Maar nu gister ook weer wat bloed. Op zich niet schokkend, zat erop en maar een klein beetje, maar ik word er soms moe van. ook geen harde ontlasting.
Ben nog nooit bij de HA ervoor geweest, maar het gekke is ook: ik heb nooit echt buikpijn. Ja, weleens krampen en dan ga ik meestal aan de race. Ik heb ook geen drang. Ik heb gewoon zo´n wisselde stoelgang.

Kan dit nu kwaad? Of is het normaal om zo verschillend te moeten?
Ik heb dus eigenlijk geen pijnklachten, maar wel vaak slijm en soms wat (helderrood) bloed.

vuurneon

Re: darmen, ik krijg er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:24

Al onderzocht op voedselintoleranties?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 15:25

vuurneon schreef:
Al onderzocht op voedselintoleranties?

Nop, nooit gedaan. Ben wel een gezonde eter van mezelf. :)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:30

Heb ik ook. Mijn vriend gaat elke dag ik misschien 3 keer in de week, maar heb ook weken dat ik elke dag of om de dag moet.
Ik heb dan wel een voedselintollerantie, maar het is niet anders geworden na ik aan mijn dieet ben gegaan.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:30

Je kan het eens met de arts bespreken om een periode Movicol te gaan gebruiken. Ik weet niet of dit zonder recept in Nederland verkrijgbaar is.
Verder een glas pruimensap wil ook vaak helpen.
Heel veel drinken.
Veel donker brood en groente eten.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 15:31

maj0 schreef:
Heb ik ook. Mijn vriend gaat elke dag ik misschien 3 keer in de week, maar heb ook weken dat ik elke dag of om de dag moet.
Ik heb dan wel een voedselintollerantie, maar het is niet anders geworden na ik aan mijn dieet ben gegaan.

Mag ik vragen wat voor intolerantie je hebt?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:31

Glutenintollerantie

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 15:33

hotchocolat schreef:
Je kan het eens met de arts bespreken om een periode Movicol te gaan gebruiken. Ik weet niet of dit zonder recept in Nederland verkrijgbaar is.
Verder een glas pruimensap wil ook vaak helpen.
Heel veel drinken.
Veel donker brood en groente eten.

Weet je waar ik dan zo bang voor ben.
Dat ik met zo´n periode Movicol mijn darmen echt om zeep help. Dus dat het de boel verergert ofzo. :o
Ik heb nu geen pijn, en dat hoop ik zo te houden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:34

Doet het poepen pijn? Misschien eens kijken of je geen aambeien hebt?

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:36

Hier iemand met een lactose intolerantie. Me aan het dieet houden zorgt er hier in ieder geval voor dat mijn darmen rustig blijven.
En er meer regelmaat in zit

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:37

Schud je de hand. Inmiddels al zeker 20 jaar.
Bij mij heeft alleen regelmaat inbouwen en letten op voedsel geholpen maar zelfs nu is het nog is het niet fijn.
Ik eet en drink volgens de voorschriften. Heb een inwendig onderzoek gehad, heeeeeeel erg veel middelen geprobeerd via voorschriften van Ha en ziekenhuis en ook homeopathisch.

Echter reageer ik wel op zuivel als ik dat teveel eet. Ik heb geen echt allergie ervoor maar ik merk het wel. (zoals iedere dag melk bijvoorbeeld, dat kan ik niet hebben en scheelt veel)

Welkom bij de club :Y) Als je het antwoord vind ben ik je eeuwig dankbaar :')

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:38

Je kan het gewoon een kleine periode gebruiken.
Wij hebben bewoners die het al jaren iedere dag krijgen en twee die het om de dag krijgen.
Er zit 1 probleem geval bij, de staat op de planning voor een darmonderzoek.

Bloed bij de ontlasting is ook niet normaal (of wat purny zegt ambeien)

Het is niet zo dat je het een maand gaat uitproberen dat je luie darmen oid gaat krijgen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 15:40

_Jessie schreef:
Schud je de hand. Inmiddels al zeker 20 jaar.
Bij mij heeft alleen regelmaat inbouwen en letten op voedsel geholpen maar zelfs nu is het nog is het niet fijn.
Ik eet en drink volgens de voorschriften. Heb een inwendig onderzoek gehad, heeeeeeel erg veel middelen geprobeerd via voorschriften van Ha en ziekenhuis en ook homeopathisch.

Echter reageer ik wel op zuivel als ik dat teveel eet. Ik heb geen echt allergie ervoor maar ik merk het wel. (zoals iedere dag melk bijvoorbeeld, dat kan ik niet hebben en scheelt veel)

Welkom bij de club :Y) Als je het antwoord vind ben ik je eeuwig dankbaar :')

nou dat geeft hoop :D
Ik drink idd al geen melk meer uit voorzorg.
Ik hoop op iets meer regelmaat, da ben ik al tevreden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 15:42

hotchocolat schreef:
Je kan het gewoon een kleine periode gebruiken.
Wij hebben bewoners die het al jaren iedere dag krijgen en twee die het om de dag krijgen.
Er zit 1 probleem geval bij, de staat op de planning voor een darmonderzoek.

Bloed bij de ontlasting is ook niet normaal (of wat purny zegt ambeien)

Het is niet zo dat je het een maand gaat uitproberen dat je luie darmen oid gaat krijgen.

oke :)
Ik denk zelf gewoon aan wat schade bij het bloed. Voorheen had ik het heel vaak maar had toen ook echt keiharde ontlasting en het deed ook zeer.
Gister verraste dan weer, maar het was zo weinig dat ik me niet echt zorgen maak.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:46

Ik zou er zeker een keer mee naar een homeopaat of voedingsdeskundige gaan, of een BEST-therapeut.
Of je even laten bloedprikken op een of andere darmbacterie die voor veel onrust zorgt.

Ala, ik heb me maandag laten prikken en krijg vrijdag uitslag of ik zo'n bacterie heb, of Crohn, of dat het "gewoon" een prikkelbare darm is.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 15:54

Nachtlampje schreef:
Ik zou er zeker een keer mee naar een homeopaat of voedingsdeskundige gaan, of een BEST-therapeut.
Of je even laten bloedprikken op een of andere darmbacterie die voor veel onrust zorgt.

Ala, ik heb me maandag laten prikken en krijg vrijdag uitslag of ik zo'n bacterie heb, of Crohn, of dat het "gewoon" een prikkelbare darm is.

Bloedprikken kan ik inderdaad vrij makkelijk doen, want moet binnenkort weer voor de schildklier.
Laat het gewoon mee op het lijstje zetten. :j

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:57

Dat is inderdaad wel een goede tip, bloed. Sowieso lichamelijke dingen even uitsluiten. Ik heb dat dus al gedaan.

Maar regelmaat moet je ook zelf gaan opbouwen en dat duurt laaaaang kan ik je vertellen.
Ik ging dus ook gewoon slecht. Ben begonnen met na iedere maaltijd naar de WC gaan. Dat doe ik nu al 2 jaar echt consequent en nu pas sinds een maand of 4-5 ga ik regelmatig en goed!! Dus het is ook een geduld kwestie. En ik moet altijd een boekje mee hebben :') _O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:08

Bloed bij je ontlasting is nooit onschuldig. Is het helder bloed kan het van aambeien oid komen, of als het donker is, oude kleur kan het van iets anders afkomen.
Als je ontlasting hard is dan kun je kijken of je iets van vezels kan gaan gebruiken. Dit zorgt ervoor dat je iets makkelijker je ontlasting kan kwijtraken.
@Nachtlampje: Ik wist niet dat ze tegenwoordig via je bloed kunnen zien of je crohn hebt? Als de ontstekingswaarden in je bloed zo hoog zijn zul je een verwijzing krijgen voor een MDL arts die via een scopie naar je darmen gaat kijken. Ik heb toendertijd een scopie gehad, maar nu alleen een spastische darm.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:09

ik laat me nu prikken op die darmbacterie, op mijn bezinking voor Crohn, en op mijn leverfuncties omdat die pijn doet als ik er op druk. K ben benieuwd, ik heb ook al enkele maanden heel veel onrustigheid en vooral veel kramp en pijn

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:14

Ik heb ook een bacteriele infectie in mijn darmen gehad, beslist geen pretje! Ben daardoor 20 kilo onbedoeld afgevallen... Succes met de uitslag!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 17:30

purny schreef:
Bloed bij je ontlasting is nooit onschuldig. Is het helder bloed kan het van aambeien oid komen, of als het donker is, oude kleur kan het van iets anders afkomen.
Als je ontlasting hard is dan kun je kijken of je iets van vezels kan gaan gebruiken. Dit zorgt ervoor dat je iets makkelijker je ontlasting kan kwijtraken.
@Nachtlampje: Ik wist niet dat ze tegenwoordig via je bloed kunnen zien of je crohn hebt? Als de ontstekingswaarden in je bloed zo hoog zijn zul je een verwijzing krijgen voor een MDL arts die via een scopie naar je darmen gaat kijken. Ik heb toendertijd een scopie gehad, maar nu alleen een spastische darm.

Het kan toch ook gewoon van een scheurtje komen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:31

Heb je al poep laten onderzoeken of je niet een bacterie bij je draagt?

Harde ontlasting kan inderdaad zorgen voor een klein scheurtje en bloed bij de ontlasting.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 17:37

vuurneon schreef:
Heb je al poep laten onderzoeken of je niet een bacterie bij je draagt?

Harde ontlasting kan inderdaad zorgen voor een klein scheurtje en bloed bij de ontlasting.

nee, ook niet. Ben hier nog nooit mee bij de huisarts geweest zelfs. Maar lees hier goede tips. Vertrek vrijdag eerst op vakantie en als ik terug kom zal ik een keer een afspraak maken. :)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:38

Wat heel goed helpt, in de periode dat je moeilijk kan dan, zijn kiwi's. Ik ging ook niet regelmatig en vooral last van verstopping. Nu eet ik 's-middags elke dag 2 kiwi's en 's-morgens voor ik om 7 uur naar mijn werk ga ben ik al geweest.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 17:46

Mousmous schreef:
Wat heel goed helpt, in de periode dat je moeilijk kan dan, zijn kiwi's. Ik ging ook niet regelmatig en vooral last van verstopping. Nu eet ik 's-middags elke dag 2 kiwi's en 's-morgens voor ik om 7 uur naar mijn werk ga ben ik al geweest.

dat wordt kiwi's inslaan. :D