Zwakke knieeën, wat te doen en wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Erin

Zwakke knieeën, wat te doen en wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 09:17

Hoi mensen!

Ik ben dertien jaar, en heb eigenlijk mijn hele leven al problemen met mijn knieën. Soms zak ik er zomaar doorheen, vanuit het niks. Dat doet twee minuten pijn en daarna loop ik gewoon verder. Helaas is het twee maanden geleden mis gegaan: ik kwam ongelukkig neer op de stenen. Ik ben daarna gewoon doorgefietst , omdat het normaal over gaat en ik bijna te laat was voor school. Het bleef pijn doen, en ik ben met mijn moeder langs de huisarts geweest. Die heeft me naar het ziekenhuis gestuurd en ik heb een MRI-scan laten maken.
Het bleek dus dat mijn knieën niet helemaal kloppen: normaal heb je een knieschijf die door een gootje gaat. Ik heb dus geen gootje, waardoor mijn knieschijf ontzettend makkelijk uit de kom schiet. Elke keer als ik dus door mijn knie heen zakte, ging mijn knieschijf uit de kom. Nu ben ik geopeerd aan mijn knie, en zit ik in het gips.
Het is voor mij een optie om later dat gootje te laten maken, maar dat is een heftige operatie, daarom kan het pas op mijn 18de.
Mijn vraag is: wie heeft er nog meer zoiets? En zou ik de operatie moeten doen?

Edit: Iemand trouwens nog tips, hoe mijn knieën minder makkelijk uit de kom kunnen schieten?

Zoe_97

Re: Zwakke knieeën, wat te doen en wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:21

ik heb wel zwakke knieën maar niet op die manier. Ik ben medisch volledigdoorgeligt en er s gewoon niet te vinden. Ik kan al een jaar niet meer paardrijden doordat ik de dag erna gewoon door mijn benen zak van de pijn in mijn knie. Bij moe zouden stevigere schoenen kunen helpen, ik ga dit nu proberen, maar heb nog geen zekerheid.

ji veel sterkte

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:34

Ik heb al 5 jaar been problemen.
Na 4 ziekenhuizen blijkt er dat mijn zenuwen niet klopen in mijn benen, dan heb ik aan mijn rechterknie ook nog beschadigen en pfps, ik heb doorgezakte enkels en rechts vergroeide tenen,
Zenuwzieker gaat niet meer weg, pfps misschien ooit wel,
Maar dat is allemaal nog onzeker, maar vervelend wat je allemaal hebt,
Was jij wel gelijk serieus genomen?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:38

Ik heb ook één zwakke knie, maar niet op jouw manier...
Na een val met een paard heb ik mijn meniscus gescheurd (na 1,5-2 jaar van veel pijn kwamen ze daar pas achter). Bij een kijkoperatie bleek mijn kruisband ook ingescheurd te zijn. Daar ging het plan van na 8 weken weer helemaal op de been zijn.
Dus, na half jaar flinke fysiotraining om m'n spieren sterk te maken (als vervanging van kruisband) gaat het nu met ups en downs. Om de 2 maanden zie ik meestal de fysio weer, nu toevallig ook weer.

Ik kan in principe alles, maar niet te intensief. En soms ga ik toch nét dat stapje te ver, en dan lig ik er weer even uit...

Succes voor jou in ieder geval :(:)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:42

Even een stipje (:

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:51

mijn broer heeft ook al van jongs af aan problemen gehad met zijn knieën, uiteindelijk bij een fysio terechtgekomen en van hem heeft hij specifieke oefeningen gekregen die bepaalde spieren sterker maken. Dit heeft hem ontzettend goed geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:16

Hmm ik lees mee , ik zak geregeld door een knie of 2 en ze kunnen vrij ver naar achter hier :P

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:48

Ik heb nooit last gehad van mijn knieën, tot ik op mijn 13de een fietsongeluk kreeg. Ik fietste altijd snel en ging berg af(Was een grote brug waar ik vanaf fietste), ging zeker 35 km/h. Een jongen van dezelfde leeftijd fietste midden op het fietspad zo'n 10m voor me, ik belde dat hij aan de kant ging. In plaats daarvan keek hij achterom -misschien dacht hij dat het een vriend was oid- waardoor zijn stuur en wiel helemaal naar links kantelde. Ik fietste dus vol tegen zijn wiel aan, viel van mijn zadel, zat dus gehurkt op mijn trappers waardoor ik niet meer goed kon sturen.

Naast mij was een drukke weg waar auto's zo'n 70 - 90 km/h rijden(Je mag er eigenlijk maar 50, maar goed), met slechts een dun opstapje(meer een stoepje van 20cm breed) ertussen. Omdat ik door de paniek en positie niet meer kon sturen of remmen, kon ik alleen nog met mijn knie remmen. Anders had ik onder een auto gelegen. Mijn hele knie lag open, uiteindelijk botste ik nog een keer tegen hem op en kwam met mijn ene knie keihard tegen de grond, tegen de andere kwam zijn fiets keihard aan.

Sinds dien altijd last gehad van mijn knieën, na dit ongeluk zeker 2 maanden niet fatsoenlijk kunnen lopen, had krukken nodig anders zakte ik door mijn knieën heen. Heb meerdere scans gehad(Allemaal MRI), niks op te zien. Nu heb ik nog vaak last, voorheen deed ik veel aan hardlopen, nadien was mijn conditie verslechterd en na een rondje hardlopen had ik weer weken last. Nu ook vaak dat ik midden in de nacht wakker word van de pijn(Ben nu bijna 19), omdat ik de dag van te voren te veel gelopen heb. Heb dan ook dat ik door mijn knieën zak. Sinds dat ik aan longboarden doe, is het wel beter geworden. In het begin wel last gehad, maar nu relatief weinig last. Hoop dat ik er op een dag vanaf kom. Nu heb ik als enige 'remedie' een sportverband voor mijn knie, ibuprofen en voltaren emugel. Zonder die combi kan ik dan niet meer slapen. Als ik het overdag heb, dan moet ik gewoon stoppen met wat ik aan het doen ben, helaas...

Lichtrijden kan ik hierdoor ook minder goed, dat is heel zwaar voor mij omdat er veel druk op mijn knieën komt te staan.

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:54

Ik ken het, ik loop nu zo'n 5 jaar met zware knie klachten. Helaas zit het bij mij nu ook in mijn ellebogen, polsen en enkel..

Wij hebben gevraagd om een kijk operatie maar dat raden de doktoren af, misschien is dat toch iets om naar te vragen? Verder kan ik je helaas niet helpen, sorry.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:26

Ik heb ook problemen met mijn knieën, ik ben namelijk heel erg hypermobiel in mijn onderlijf. Mijn knie is nu 2x uit de kom geweest waarbij hij de 2e keer niet vanzelf terug schoot (en ik zo raar terecht kwam dat ik mijn voet van mijn andere been kapot draaide en verbrijzelde met alle gevolgen van dien) Ik heb een lang en zwaar traject bij een revalidatiefysio gehad waarbij de nadruk werd gelegd op spierkracht en coördinatie om zo op te kunnen vangen wat mijn knie van nature niet kan. Ik heb daar veel baat bij en merkte wel degelijk veel verschil!

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:41

Ik heb sinds een maandje ook een 'leuk projectje' aan mijn knie. Liep gewoon rustig de trap en ja hoor bam, ik zakte door mijn knie en wist meteen dat er iets niet helemaal in orde was. Na een rondje huisarts, orthopeed, röntgenfoto, MRI en weer orthopeed is de conclusie we weten niks zeker. De uitslag die is doorgekomen naar aanleiding van de MRI zegt dat alles in orde is, maar mijn arts vermoed toch dat er een scheur in mn meniscus is... nu even een paar weken fysio om te kijken of het zo beter gaat, zo niet dan wordt het alsnog een kijkoperatie.
Is wel nog altijd een raadsel hoe ik het voor elkaar kreeg om mn meniscus waarschijnlijk in te scheuren met gewoon lopen... heb wel hypermobiele gewrichten in mn hele lijf, maar nooit in die knie last van gehad!

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:45

ik heb ook zwakke knieen. vaak langs de ha geweest maar elke keer doorgewezen naar de fisio en daar werkt het helemaal niet mee. bij mij slaat m'n rechter knie opslot heel vaak, en ik het er heel vaak pijn aan bijde knieën. de fisio zet er een warmtelamp op en ik moet oefeningen doen die alleen maar meer zeer doen aan mn knieën. dus daar ben ik mee gestopt. draag vaak een bandage om mn rechterknie en probeer het lopen te beperken tot wat ze aan kunnen..

jij veel beterschap !

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:28

Mijn zus heeft hetzelfde probleem als jij (weinig of geen 'gootje' waar knieschijf inpast, en doordat ze al zo gigantisch vaak door haar knieen gegaan is en schijven uit de kom gehad heeft, zijn alle pezen en banden errond ook erg uitgerekt en is haar kruisband quasi volledig verdwenen). Zij is ondertussen drie jaar geleden geopereerd hieraan (aan één kant). Heel zware operatie, 6 maanden thuisgezeten van het werk, een volledig jaar revalideren (5maanden lang dagelijks fysio). Maar ze heeft nu wel véél minder pijn aan die knie, trappen op/af lopen gaat weer zonder pijn, haar knie staat stevig en ze is er al drie jaar niet door gegaan.... enige 'probleem' is dat ze haar knie niet meer 100% kan buigen (90% wel, maar bv op haar hurken zitten is lastig).

Het overwegen waard dus zeker :). Zus heeft er absoluut geen spijt van...

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:39

Allereerst heel erg vervelend voor je en sterkte hiermee.
Zelf heb ik al ruim 10 jaar last van mijn knieen ( en de rest van mijn lijf helaas maar knieen het ergst)
Vorig jaar is bij mij de ziekte Ehler Danlos vastgesteld en hier heeft het allemaal mee te maken (wel iets anders dan bij jou)

Maar voor nu zijn mijn tips aan jou
* Laat je knie door een fisio intapen dit zorgt er voor dat je knie niet meer uit de kom kan schieten en geeft je knie extra steun zodat je knie en alles wat er om heen ligt even rust krijgt en kan herstellen.
* Ga ook bij een goede fisio trainen met speciale knie oefeningen en balans oefeningen kan je leren om je spier aan te spannen op moment dat het nodig is hierdoor kan je knie ook minder snel uit de kom schieten.

Sterkte

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:47

Mijn knieschijf gaat ook niet netjes door het gootje, maar schuurt tegen de binnenkant aan en dat doet pijn..

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:49

_sharonnn misschien is het voor jou dan een idee om een aangemeten brace aan te schaffen die je knieschijf corrigeert. Ik heb namelijk ook een instabiele knieschijf, wat dus inhoud dat hij meer naar de binnenkant loopt dan netjes door het gootje. En doordat ik na meerdere ziekenhuisbezoeken en meerdere dokters bij de laatste besloten om een brace aan te laten meten en deze alleen te dragen bij erge belastingen zoals werk en paardrijden hem dan te dragen. Het werkt bij mij erg goed.

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 18:48

Bedankt voor de tips allemaal, jullie ook zeer veel sterkte!
Met mij gaat het ondertussen al beter, ik ben begonnen met revalideren en heb een jaar fysiotherapie gekregen! :D

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 18:54

Fijn dat er verbetering is!

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:39

nowylover schreef:
_sharonnn misschien is het voor jou dan een idee om een aangemeten brace aan te schaffen die je knieschijf corrigeert. Ik heb namelijk ook een instabiele knieschijf, wat dus inhoud dat hij meer naar de binnenkant loopt dan netjes door het gootje. En doordat ik na meerdere ziekenhuisbezoeken en meerdere dokters bij de laatste besloten om een brace aan te laten meten en deze alleen te dragen bij erge belastingen zoals werk en paardrijden hem dan te dragen. Het werkt bij mij erg goed.

Ik heb er niet constant last van, maar wel een goede tip, bedankt! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:08

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar herken je verhaal!
Ik knakte heel vaak door mijn knieeen, dacht dat iedereen dat wel had.
Dokter noemde het Jumpersknee en wilde me doorsturen naar Belgie voor injecties.
Omdat ik dit niet wilde en durfde (was 13) hebben we er niks mee gedaan.
Nu komt dus naar voren dat ik kraakbeen in mijn meniscus heb, wat is afgeschuurd van hetzelfde gootje als waar jij het over hebt!
Ik loop nu een tijdje bij de fysio en het gaat wel beter, al zal mijn meniscus/gootje nooit stabiel zijn.

Heel veel sterkte met je herstel!!