Nieuwe knie op vrij jonge leeftijd wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Nieuwe knie op vrij jonge leeftijd wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 19:49

Binnenkort wordt ik geopereerd en krijg ik een nieuwe knie, ben benieuwd of er hier meer zijn die deze operatie hebben gehad en hoe het is gegaan.
Half juli krijg ik eerst een MRI, deze wordt naar Amerika gestuurd, daar wordt een zaagmal gemaakt op maat van mijn knie, als deze binnen is kan ik geopereerd worden.
Ik zie er heel erg tegenop, maar aangezien ik heel veel pijn heb is uitstellen geen optie meer.

fokfanaat

Re: Nieuwe knie op vrij jonge leeftijd wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:53

Mijn moeder was achterin de 50 toen ze 2 nieuwe knieen heeft gekregen, die is er super blij mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:57

Definieer "vrij jonge leeftijd"? Als jij echt niet meer kunt vind ik het niet mee dan normaal dat ze je gaan helpen?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-07-14 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:57

mijn moeder was nog vrij jong ( onder de 50) toen ze nieuwe kreeg. Wouden ze eerst niet doen. Heeft echt bij de heldeuren weg moeten komen. Maar het is gelukt.

Het is opgeknapt, ze heeft stukken minder pijn. Maar echt alles doen wat ze deed lukt niet meer. Op haar knieen zitten bijvoorbeeld of echt langdurig stil staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:58

Mijn oudste broer is 21. Heeft op zijn 11e een nieuwe knie gekregen, 2 zelfs. Rede weet ik niet precies/

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 11:40

Vanaf een jaar of 50 kan je een nieuwe knie krijgen.
Alles eronder is erg jong.

Lastig een nieuwe knie.
Ik hoop dat je net als mijn buurvrouw weer snel kan lopen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 21:24

Bedankt voor de reacties tot dusver.
De buitenkant van het gewricht is helemaal versleten, heb 's nachts veel pijn en ook al ik een tijdje zit en dan weer ga staan, dan moet ik eerst heel erg opgang komen en heb veel pijn, hij gaat heel erg snel achteruit, want sinds deze week heb ik ook pijn bij het lopen.
Mijn andere knie is 19 jaar geleden bij een auto ongeluk verbrijzeld en is wat instabiel, daar heb ik zo nodig een brace omheen, door het overbelasten van mijn andere knie is die nu versleten.

Ik ben 49 en kan nu eigenlijk niet veel, niet meer paardrijden, niet een eind lopen, niet een eind fietsen, niet dansen, niet op mijn knieën, niet rennen etc.
Ik ben in Heerenveen in het ziekenhuis en gelukkig was opereren op mijn leeftijd geen enkel probleem.
Ik zie er aan de ene kant naar uit en aan de andere kant die ik er enorm tegenop, maar goed dan zal wel normaal zijn :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:37

Ik lees even mee, heb een erg slechte knie (op 12 jarige leeftijd verbrijzeld).

Vanwege mijn leeftijd (25) willen ze nog niet aan een nieuwe knie, maar als ik t zo lees is mijn knie niks beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 00:38

Hmm snap dat ze niet zomaar een knie vervangen maar als het af is dan is een nieuwe toch veel beter. . Succes TS hopelijk heb je snel een nieuwe!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 00:48

Je krijgt geen nieuwe knie maar een kunstknie die maar beperkt houdbaar is en maar hooguit driemaal vervangen kan worden. Als je straks op relatief jonge leeftijd uitgerancheerd wil zijn omdat je nu pijnvrij wilt leven is dit de goede weg. Ikzelf kies nu voor de pijn omdat ik langer mee wil. Of dat de goede beslissing is weet ik niet. Heb uiteraard geen ervaring. Jij maakt jouw keuze, ik de mijne. Ben benieuwd wie straks beter af is. Helpt ons niet maar wel degenen die na ons de keuze krijgen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 06:45

Percy schreef:
Je krijgt geen nieuwe knie maar een kunstknie die maar beperkt houdbaar is en maar hooguit driemaal vervangen kan worden. Als je straks op relatief jonge leeftijd uitgerancheerd wil zijn omdat je nu pijnvrij wilt leven is dit de goede weg. Ikzelf kies nu voor de pijn omdat ik langer mee wil. Of dat de goede beslissing is weet ik niet. Heb uiteraard geen ervaring. Jij maakt jouw keuze, ik de mijne. Ben benieuwd wie straks beter af is. Helpt ons niet maar wel degenen die na ons de keuze krijgen.

Dat klopt enerzijds wel, anderzijds... mijn knie is gruwelijk slecht vanwege trauma (dus niet puur slijtage van ouderdom). Wat nu het meest vervelende is, vanwege de pijn ontlast ik mijn knie (fietsen gaat bijvoorbeeld maar met 1 been) en daar door heb ik nu dus slijtage in mijn goede knie. Dat op 25 jarige leeftijd, hier door zal ik dus aan twee protheses moeten uiteindelijk.

En dan hebben we t nog niet over heupen die door verkeerde belasting (door ontlasten) ook flink meer en harder slijten en dus ook vervangen moeten worden uiteindelijk. Leven met pijn maakt letterlijk meer kapot. Wat natuurlijk ook zo is, een prothese is niet per definitie beter en betekend al helemaal niet altijd pijn vrij.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 07:02

De reden waarom ze een knie niet al te vroeg willen vervangen is het volgende. Een nieuw knie gaat 10-15 jaar mee en kan max 3x vervangen worden. Maar ja soms is het gewoon vroeg nodig. Succes met de operatie.

Mijn vader heeft een aantal jaar geleden ook eentje gekregen en die is een stuk opgeknapt. Had die jaren eerder moeten doen/

Flower86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 07:32

Mijn oma heeft toen ze in de tachtig was twee nieuwe knieen gekregen herstel ging erg snel. Ze had na de operatie eigenlijk gelijk minder pijn dan ervoor. Ze raadt het iedereen aan en zou het zo weer over doen.
Mijn tante is er pas ook aan geholpen en doet het er ook erg goed mee.
Een vriendin van mij heeft ook een kapotte knie maar krijgt er absoluut geen een van de dokters. Te jong ze is nu 31 ze heeft elked dag erg veel pijn maar dat zegt dus niks. Aangezien een knie niet eeuwig mee gaat en maar drie keer vervangen kan worden en ze er vanuit gaan dat je 90 word doen ze het niet.
Ze heeft twee kindjes en ze zegt zelf ik loop liever nu met mijn kindjes enzo en liever evt zls ik oud ben in de rolstoel. Maar het mag niet baten....

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 07:45

Ik vind dat patienten zelf de keus moeten kunnen maken tussen nu een nieuwe knie of amder gewricht of als ze ouder zijn.
Ik heb liever nu een nieuwe knie als ik oud ben is mijn lijf sowieso krakkemikkig.
Nu kan ik nog fietsen, naar pretparken, etc.

Kan mij indenken dat anderen liever pas later een nieuwe knie willen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:41

Helaas wordt dat alleen in hoge uitzondering gedaan op jonge leeftijd een prothese, maar no way dat ik een nieuwe knie krijg van de artsen (dat terwijl er aangegeven wordt dat menig 80 jarige betere knieën heeft dan ik heb en die wel prothese krijgen). Wat ook enorm hard mee telt, een knie prothese gaat 10-15 jaar mee bij oudere mensen (dus denk aan 70-80+). Jonge mensen die dus nog veel zullen gaan lopen, fietsen, sporten, etc. gaat een prothese dus nog veel minder lang mee dan de 10-15 jaar die er voor staat.

Dus zeg dat je pech hebt en een prothese maar 5 jaar mee gaat en je bent 40, na drie protheses ben je dus 55 en dan is het helemaal op.

In mijn geval zou dat dus 40 jaar zijn... Ene kant begrijp ik het dus wel, andere kant wil ik nu ook wel eens gewoon kunnen lopen, fietsen, etc. zonder krom te liggen van de pijn of continue op pijnstillers te moeten leven om gewoon ergens aan mee te kunnen doen wat iedere 25 jarige doet. Ik geloof niet dat levenslang pijnstillers een goede optie is, daarnaast nu was het 1 knie, straks worden het 2 knieën en 2 heupen...

Maar goed, wat ze niet willen, doen ze niet. Helaas.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:31

Mijn knie is slecht door trauma. Ik zou wel een kunstknie kunnen krijgen maar daar mag je ook niet mee hardlopen en heel veel andere dingen ook niet. Dus dan zou ik nog beperkt zijn.

Ik moet veel fietsen van de orthopeed omdat dat juist heel goed schijnt te zijn voor de knie en verder mag ik niet zoveel wandelen.
Ik heb voor mezelf besloten dat ik wel zie waar het schip strand. De pijn is niet leuk en het midden in de nacht wakker worden van de pijn is dat al helemaal niet maar ik weiger mijn leven compleet on hold te zetten. Ik loop nog steeds met mijn dochter de cross mee maar wandel wel minder vaak met de honden.

Ik kan redelijk wat pijn de baas maar paardrijden gaat ook niet meer helaas (is niet de enige reden) en als het echt heel veel erger gaat worden kan ik altijd nog voor die knie gaan maar elk jaar is er één gewonnen denk ik dan maar.

Als die dingen nu wel gewoon op zeker 15 jaar meegingen had ik het wel aangedurfd maar ik wil het risico niet lopen om met 65 in een rolstoel te komen. Dan wil ik juist allemaal leuke dingen gaan doen als het even kan.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:41

Ik heb sinds 5 jaar een nieuwe knie (ben nu 42). Gewikt en gewogen, maar ik kon niets meer pijnloos, knie schoot steeds op slot en bij elk afstapje lag ik op de grond. Toen het een soort van 'regelmaat' werd dat ik 1 keer per week van mijn stokje ging van de pijn en ik minstens 2 keer per maand (en soms veel vaker) in het ziekenhuis zat om de boel weer los te krijgen heb ik de knoop doorgehakt: doe mij maar een nieuwe!

Door trauma uit het verleden wist ik al dat in mijn situatie de knie waarschijnlijk maar twee keer vervangen kan worden (i.v.m. problemen met de aanhechtingsplaats). Mijn overweging was: nu ik nog in mijn 'aktievere' jaren zit wil ik daar ook van kunnen genieten. Later zien we dan weer wel (wat meespeelt is dat mijn vader is overleden toen hij 50 was, ik ben dus zo en zo van het 'nu leven, wat later komt zien we dan weer wel'). Ik hoop stiekem dat ze in de komende jaren nog wat innoveren op het gebied van kunstknieeen, zodat ze wat langer meegaan/vaker geplaatst kunnen worden.

Revalidatie ging trouwens super snel! Vrijwel meteen na de operatie liep ik beter dan ik in jaren gedaan had. En ik ben nu volledig pijnvrij (!!!!!!!!!). Je weet niet wat dat voor je doet: ineens zoveel meer energie!
Hardlopen is het enige wat geen aanrader is (maar dat was toch al niet mijn hobby). Paardrijden gaat prima.

Mochten mensen meer info willen: pb me maar.