revalideren na verbrijzelde schouder en fractuur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sas1986

revalideren na verbrijzelde schouder en fractuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 11:05

Hallo

Zijn er mensen die ervaring hebben met een verbrijzelde schouder na val van paard?
Eind mei ben ik ernstig gevallen van mijn paard en heb toen o.a. mijn schouder verbrijzeld. Begin juni ben ik geopereerd en moet nu over ongeveer 3 weken weer terug voor controle en foto. Omdat het allemaal zo ernstig kapot was heeft de operatie lang geduurd en kan ik nu al bijna 2 maanden er niks mee.
Als de controle goed is mag ik daarna beginnen met fysio.
Ik vraag mij af hoelang duurt zoiets nou ongeveer? en zijn er mensen die dit ook mee hebben gemaakt?
Wanneer zou je dan weer paard kunnen rijden? (weet niet of ik dat no wel durf )

Jinthe1

Re: revalideren na verbrijzelde schouder en fractuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:10

Oei, pijnlijk! Denk dat dat persoon zal verschillen. Zijn je pezen ook aangetast? Ik heb 5 jaar geleden mijn schouder uit de kom gehad en daarbij een en ander afgescheurd. Dat laatste komt nooit meer helemaal goed en ben sterk beperkt met de beweging van mijn arm.
Hierdoor kan ik ook geen sterk paard meer rijden. Het verzuurt binnen een paar minuten.
Maar als het alleen bot is kan het weer goed herstellen denk ik. Heeft vast tijd nodig.

hannieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:28

hoi met hannie
ik heb 2 verschillende peesscheuringen gehad,duidelijk van de paarden.
2 operaties en veel fysio.ik ben 68 jaar en rij weer dagelijks'
ik gebruik wel een hulpteugel die ik alleen gebruik als hij te sterk wordt.
veel sterkte en je komt heus wel weer op een paard.
hannie

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:48

PP -> MWS

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:44

Geen schouder, maar wel een knie verbrijzeld. Was wel erg jong (12 jaar). Direct dezelfde dag geopereerd en paar weken in het ziekenhuis gelegen. Eenmaal uit het gips, zat ik weer op het paard. Reed eerder dan dat ik kon lopen of wat dan ook. Wel nu 12 jaar later nog veel problemen mee en is die knie erg slecht. Wachten op een nieuwe knie dus. :)

sas1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 14:19

De pezen bij mijn schouder zijn nog goed. Alleen de kop van mijn schouder is afgebroken en aan de buitenkant verbrijzeld. Heel erg pijnlijk. operatie wilden ze eerst mee wachten tot ik weer kon zitten. Want mijn heup was ook nog gekneusd en zag echt zwart. Na 5 dagen kon ik weer een beetje zitten maar helaas was de stand van de kop niet goed te krijgen. Toen toch een operatie en zit nu al 2 maanden niks te doen met die arm. Over 2 weken weer terug en dan hopelijk beginnen met fysio. Maar dat ligt er dus aan of de stand van het bot niet veranderd is. Anders volgt er spoedig nog een operatie. Ben ook bang dat ik nooit meer gewoon kan rijden zoals ik voorheen deed. Weet ook niet meer of ik het durf. Als ik val dan is het altijd gelijk ernstig :( helaas.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:41

Met dat laatste heb ik ook wel 'last' met vallen inderdaad.
Steeds als ik val denk ik direct aan ' aaahhhh mijn schouder'.
Gelukkig is dat gevoel door mijn vertrouwde paardje wel naar de achterkant geschoven zeg maar.
Alleen nu zit ik al twee maanden met een gebroken enkel en pinnen erin. Nu moet ik wel met veel rekening gaan houden als ik val haha
Even kijken hoe dat gaat gaan.

sas1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 14:55

Gelukkig dat je vertrouwen weer wat is terug gekomen.
Ik heb wat dat betreft geen geluk met eigen paarden. Paard rijden voor een ander gaat eigenlijk altijd goed maar als ik er zelf 1 koop , dan koop ik altijd de verkeerde lijkt wel.
Heb er in totaal nu 6 gehad en ze hadden allemaal wel wat. Of medisch niet goed of met rijden toch niet braaf.
Heb 1x een paard gehad dat super braaf was. Echt ook met alles. Maar toen ging ze met rijden erg raar lopen met haar hoofd. En bij opstijgen gaf ze ook een klein bokje. Niet eng ofzo maar wel vreemd. Toen de dierenarts erbij gehaald. Bleek dat ze ernstige arthrose had in haar hals en rug. Zij had echt veel pijn blijkbaar. Terwijl ik haar wel klinisch had laten keuren 6 maanden geleden en toen was ze goed. Misschien dat ze haar gewoon wat gegeven hadden ofzo. ZO jammer. Heb haar toen wel terug kunnen brengen naar die handelsstal. Denk dat ze nu ook niet meer leeft. Tenminste dat hoop ik voor haar want op de wei lopen zou al pijnlijk zijn zei de dierenarts toen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:02

Dat is balen zeg. Ik hoop dat je schouder je weer op een paard laat zitten. Het kost gewoon veel tijd meestal.