Eind september 2013 ben ik van het paard gevallen en hierbij heb ik mijn sleutelbeen gebroken. Het is niet geopereerd, het bot stond flink over elkaar waarbij de punt echt tegen de huid stak. Dit is echter mooi gezakt, wel is mijn rechterschouder 2cm korter dan links. Na 4 weken kon ik weer autorijden en halve dagen werken. Dat is na ongeveer 2,5e maand weer uitgebreid tot volledig (36u). Ik werk als verpleegkundige in het ziekenhuis op afdeling Geriatrie (ouderenzorg), hierbij is het werk vrij zwaar. We hebben veel mensen die immobiel zijn of slecht mobiel en waarbij we dus soms best stevig moeten tillen. Om je rug te beschermen ga je dit automatisch met je benen en armen doen. Echter zit ik met een nachtdienst maar met 1 collega en moeten wij dus met z'n tweeën voor 24 patiënten zorgen. Na 4 nachtdiensten heb ik erg veel last van mijn schouder. Ik pak dan vaak voor het slapen 600mg ibuprofen, om gewoon fijn te kunnen slapen. Omdat ik me hier zorgen om maakte heb ik de chirurg gebeld die mij toentertijd behandeld heeft, hij meldde mij dat dit wel tot zeker een jaar kan duren. Ik heb al meerdere dingen geprobeerd, massage, warmtepleisters, etc, maar het blijft terugkomen. Ook na het mesten of na een heftig ritje met mijn druktemaker kan ik er enorm last van hebben. Balen!!! Hebben er hier mensen meer ervaring mee? En hebben jullie tips om minder pijn te hebben? Zijn er mensen die al veel langer geleden hun sleutelbeen hebben gebroken en er nog steeds last van hebben?
Is het bot wel een beetje correct aan elkaar gegroeid dan? Als het probleem daar zit, kan je wachten tot je een ons weegt natuurlijk. Ik vrees dat je toch vooral met pijnstilling moet werken en proberen zoveel mogelijk rekening mee te houden. Kan je dit niet op je werk aangeven? Dat voorlopig dit soort diensten eigenlijk te veel zijn?
Ik heb zelf nooit wat gebroken, maar mn vriend heeft zijn sleutelbeen verbrijzeld gehad. Dit is dus altijd gevoelig gebleven. Gelukkig heeft hij er geen last van met zwaar werk enzo (alhoewel dat wel een jaar geduurd heeft volgens mij) maar het blijft wel heel drukgevoelig. Ik moet niet op die schouder willen liggen bijv, dat trekt hij niet. Het is inmiddels tien jaar geleden en die drukgevoeligheid is niks anders geworden. Nou lag zijn sleutelbeen dus ook echt in stukjes dus zal het bij jou ongetwijfeld minder erg zijn. Qua werk merkt hij er nu dus iig helemaal niks van dus dat is hoopgevend voor je!
babssaartje
ik had ook een keer mn sleutelbeen gebroken maar zijn toen niet naar het ziekenhuis gegaan en gewoon doorgegaan, maar ik heb er helemaal geen last meer van.
Voordat ik geen last meer had was Ik inderdaad zeker een jaar verder. Ik had eenzelfde breuk als jij hebt gehad. Ik kon ook geen rugtas dragen bijvoorbeeld, nu gaat dat weer probleemloos
Ik heb hetzelfde als jij. 2 jaar geleden mijn sleutelbeen gebroken op 6 plaatsen. Nooit geopereerd en naar mijn mening slecht mee om gegaan. Ik kan nog steeds niet zwaar tillen zonder pijn....
Ben al vaak bij de huisarts, fysio en ziekenhuis geweest maar helaas is er tot op heden geen oplossing gevonden...
Ik lees dus ook even mee!
merel_gomez
Geplaatst: 06-07-14 12:25
.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 13:23, in het totaal 2 keer bewerkt
Ik heb inmiddels 4,5 jaar geleden mijn sleutelbeen gebroken. Breuk is goed geheeld en mooi aan elkaar gegroeid. Ik heb na 4,5 jaar nog steeds af en toe last van die breuk. Ik heb toendertijd fysio gehad. Ik moet wel zeggen dat ik de breuk met name voel als ik met een hele zware rugzak gelopen heb of bij wisselingen van het weer.
nynke55
Geplaatst: 06-07-14 12:32
Misschien kun je eens naar een manueel therapeut gaan?
ikkebenhier
Geplaatst: 06-07-14 19:12
Ik heb mijn sleutelbeen niet gebroken, maar uit de kom. Het moet ongeveer een jaar geleden gebeurd zijn, maar ik ben er pas achter gekomen wat er juist mis mee is in april. Ik heb het gewricht nu 2 keer ingespoten gehad. de eerste keer was als test of het definitieve product effect zou hebben. Toen dit een positief, weliswaar kort resultaat gaf, heb ik de definitieve inspuiting met een soort gel gehad. En ik moet zeggen, eerst had ik bijna constant pijn en kon ik vaak niet slapen van de pijn en kon ik heel veel dingen (zoals een emmer water dragen aan die kant) niet doen. Ongeveer 2 weken na de 2de inspuiting kan ik ongeveer alles weer en heb ik (als ik geen rare dingen doe) geen pijn. Alleen als er een paard hard aan trekt bv bij het longeren, heb ik er de dag(en) nadien terug wat last van. De dokter zei dat de gel ervoor zorgt dat de (chronische) ontsteking weg blijft, zodat alle spieren en weefsels errond rust krijgen en zodat het bot (sleutelbeen) stilletjesaan (8 maanden) terug op zijn plaats gaat zakken. nu 3 maanden later merk ik wel dat het al iets minder dik is, maar het zal wel nog een hele tijd duren voor het terug in het gewricht zal zitten. Ik moest wel tijdelijk met mijn opleiding stoppen omdat dit fysiek te zwaar was en zodat het gewricht tijd had om te herstellen. Ik hoop mijn opleiding in september terug te kunnen hervatten (normaal zou ik pas mogen van oktober/november).
Ik weet niet of het een idee voor je is om eens te informeren bij de dokter of ze het kunnen inspuiten? De eerste keer hebben ze bij mij iets gebruikt met lokale pijnstilling in het gewricht en een langdurige ontstekingsremmer.
paddraigh
Geplaatst: 06-07-14 19:38
Heb hetzelfde gehad met mijn ongeluk. 14 jr geleden inmiddelsik was 16. Je kunt mijn bot nu nog gweoon voelen. En als je goed kijkt kun je het wel zien .ik weet dat ik er ook heel lang last van heb gehad, en er ook geen zware dingen mee kon tillen enz ik ben ook niet geopereerd, wel moest ik zo'nekband ding om dag en nacht. brr wat een rotding was dat. Het heeft erg veel tijd nodig om weer stevig te worden voor je gevoel. Het blijft een zwakke plek althans bij mij, ik heb geen pijn meer maar let zeer zeker goed op wat ik er mee doe. Ik ging toendertijd wel naar fysio .om wat oefeningen mee naar huis te nemen zodat ik de boel soepel kon houden. Mocht je meer eillen weten pb je maar;)
Mikkie
Geplaatst: 09-07-14 21:45
Ik weet helaas hoe je je voelt. Ben zelf anderhalf jaar geleden met mijn paard over de kop gegaan en had toen (alleen maar, gelukkig) mijn sleutelbeen op drie plaatsen gebroken. Na anderhalf jaar is de scherpste rand er uiteraard wel vanaf, maar ik heb er toch nog best veel last van. Helaas weet ik ook geen oplossing maar wil je wel veel succes wensen. Ik heb een kantoorbaan en dan speelt mijn sleutelbeen al regelmatig op, dus ik wil niet weten hoe het in jouw baan moet aanvoelen.
Ik heb mijn sleutelbeen 5 jaar geleden gebroken, en het is nog steeds gevoelig. Mag bijvoorbeeld niemand me daar aanraken, dat is gewoon niet prettig.
Ik heb er het eerste jaar ook wat last van gehad, en ben ook nooit geopereerd. Hoop voor je dat het snel iets beter gaat!
mirriezz
Geplaatst: 09-07-14 22:00
Geen sleutelbeen hier, wel een pols. Iets anders, maar het gaat ff om het helen enzo. Bij mij wel gegipst, en was prima geheeld. Nu, ruim 4 jaar later, heb ik nog steeds bij bepaalde bewegingen (die kracht kosten) last van die pols. Vroeger was ik ook sterker in mijn linkerarm, nu is mijn sterke arm rechts. Het kan dus nog best een tijdje duren voor je dat zware tillen weer goed kunt.
Niekj_Jente
Geplaatst: 09-07-14 22:03
Ik heb mijn sleutelbeen in 2007 ook gebroken gehad door een val met paard, heb het vroeger ook al eens gebroken gehad. De botten waren bij mij ook flink over elkaar geschoven en heb er zelf 8 weken niks mee mogen doen, ze wilden het opereren om het recht te zetten maar het moest niet, ik heb dus stomweg gekozen om het niet te laten opereren..
helaas nu, 7 jaar later heb ik er alsnog last van, te lang op de schouder liggen lukt niet, als ik veel rij doet het zeer, nu is paard wel erg sterk maar dan krijg ik er juist last van helaas, maar ook als het koud is doet het meer zeer.. Werk zelf ook in de zorg, ofja loop er nu nog stage en na een hele dienst van 8 tot half 5 heb ik er vaak last van
Ik heb mijn sleutelbeen ook gebroken gehad doordat ik van paard afviel. en die stukken bot zijn zegmaar opelkaar weer gegroeid. niet recht tegen elkaar aan. Je voelt en ziet het een beetje een bobbel op dat sleutelbeen. Het is ondertussen al 10 jaar geleden ongeveer dat dat ding kapot was. Maar las heb ik er niet van. Alleen heel soms als ik een rare beweging met mijn arm doe. bijvoorbeeld hand helemaal omhoog voelt het wel eens dat dat bot het tegenhoud ofzo.. Gaat allemaal wat moeilijker dan andere arm..