Patella luxatie (Knie uit de kom)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xxIsaa

Patella luxatie (Knie uit de kom)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 21:16

Hallo bokkers! :)

Ongeveer 2,5 week geleden is mijn knieschijf uit de kom geschoten, tijdens een draaiende beweging.
Deze heeft er een halfuur naast gestaan (waarin ik veel pijn heb gehad) en net toen de ambulance gearriveerd was, sprong die weer terug :+

Naar de spoedeisende hulp geweest, knie onderzocht en foto's gemaakt, waaruit bleek dat er niks met de botten was.
De banden rondom de knieschijf zijn flink uitgerekt, en dus kreeg ik een brace..

Inmiddels heb ik een scharnierbrace, die sinds gister op 10 graden staat, en ik dus weer een heeeel klein beetje mijn knie kan buigen! :j

Nu ben ik nog steeds als de dood dat die knieschijf er weer naast springt, ook al kan dat natuurlijk niet door die brace. :+
Over 3,5 week mag de brace als het goed is af, en moet ik mijn spieren in mijn been weer sterker maken met fysiotherapie.

Nu zeggen ze wel dat de kans relatief groter is dat de knieschijf vaker uit de kom schiet, als je dit eenmaal een keer hebt gehad..
Hebben mensen ervaring met een patella luxatie (knie uit de kom) ? :)

Ben benieuwd naar andere ervaringen hiermee! :j

Anoniem

Re: Patella luxatie (Knie uit de kom)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:28

Jep, ik heb het ook gehad 6 jaar geleden. Ik kreeg echter voor 3 weken een gipskoker (van enkel tot lies) dus jij hebt verdorie nog geluk :') Laat je niet afschrikken door de fysiotherapie want dat zal echt tegenvallen als je been die tijd rust heeft gehad. De kans is inderdaad relatief groter en daarom moet je je spieren zo trainen. Zelf heb ik het 3 maanden terug weer (licht) gehad, hij was er niet compleet uit maar half. Dat deed best veel zeer. Je moet er gewoon rekening mee houden (en vooral in het begin) dat je geen sporten doet als voetbal, hockey, tennis... Eigenlijk alles met korte draaien en snelle bewegingen.

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 21:41

Bizzybijtje schreef:
Jep, ik heb het ook gehad 6 jaar geleden. Ik kreeg echter voor 3 weken een gipskoker (van enkel tot lies) dus jij hebt verdorie nog geluk :') Laat je niet afschrikken door de fysiotherapie want dat zal echt tegenvallen als je been die tijd rust heeft gehad. De kans is inderdaad relatief groter en daarom moet je je spieren zo trainen. Zelf heb ik het 3 maanden terug weer (licht) gehad, hij was er niet compleet uit maar half. Dat deed best veel zeer. Je moet er gewoon rekening mee houden (en vooral in het begin) dat je geen sporten doet als voetbal, hockey, tennis... Eigenlijk alles met korte draaien en snelle bewegingen.

Bij mij was er inderdaad eerst twijfel tussen een gipskoker of een brace, maar is er uiteindelijk toch voor een brace gekozen, ook omdat ik volgende week op vakantie ga. :+
Balen dat het toch weer teruggekomen is dan! Maakte je ook een snelle beweging?

Ik doe gelukkig niet aan die 'ren'sporten :') Het enige wat ik doe is paardrijden haha *D
Ik hoop dat ik daar straks geen hinder in bevind, als ik weer mag! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:44

De eerste keer presteerde ik het tijdens het opstappen. Ik stond met mijn linkerbeen de beugel te zoeken en zakte toen door mijn rechterbeen heen doordat ie uit de kom schoot. Tweede keer was inderdaad een domme beweging :')

Gewoon echt die spieren sterk houden en dan zou het niet nog eens kunnen gebeuren in principe.
Paardrijden had ik er een beetje last van in het begin maar dat ging al snel over :j

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 21:47

Bizzybijtje schreef:
De eerste keer presteerde ik het tijdens het opstappen. Ik stond met mijn linkerbeen de beugel te zoeken en zakte toen door mijn rechterbeen heen doordat ie uit de kom schoot. Tweede keer was inderdaad een domme beweging :')

Gewoon echt die spieren sterk houden en dan zou het niet nog eens kunnen gebeuren in principe.
Paardrijden had ik er een beetje last van in het begin maar dat ging al snel over :j

Ja, bij mij was het ook zo'n stomme beweging. :')
Ik stond onder de douche, draaide me om & toen zat ie er naast. :+

Ik zal inderdaad hard gaan trainen om die spieren sterk te houden! Alles om het te voorkomen, want wat doet het verschrikkelijk veel zeer.. _/-\o_

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:48

Bizzybijtje schreef:

dan heb je de 1e keer echt geluk gehad , ik had precies het zelfde , alleen scheurde bij mij de hele binnnenkant van mijn knie aan gort. ben nu nog bezig met revalideren. mijn knieschijf gaat ong. 5 keer per week uit de kom en schiet er meteen weer in. met tape geen last van maar zeer moeilijk te trainen bij de fisio .misschien handig om te vermelden, dat trauma gebeurde vorig jaar mei. -O- . nu train ik niet meer en gebeurt het uit de kom schieten dus , zeker blijven trainen en niet zomaar stoppen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:50

Ja helaas wel :x , na een ongelukkige val van andermans pony op mijn 12 e en de dag erna uitgegleden met gym zijn mijn kniebanden in de kreukels geraakt. Sinds die tijd is het heel regelmatig mis. Ben er een aantal keren aan geopereerd om de boel wat te herstellen. Het is daardoor iets beter geworden maar zeker eens per week of twee weken zit mijn knieschijf weer verkeerd en de knie op slot. Na al die jaren weet ik inmiddels hoe ik de boel weer op zijn plek kan krijgen maar het blijft heel erg pijnlijk natuurlijk.

De bewegingen die ik moet voorkomen is knie te ver buigen, op knieen of hurken zitten en draaien om mijn linkerbeen naar links. Doe ik deze bewegingen wel is het meteen foute boel. Moet er wel bij zeggen dat de banden zo uitgelubbert zijn inmiddels dat bij knie buigen je de knieschijf altijd van zijn plek ziet komen. Tot een bepaalde afwijking gaat het vanzelf weer terug, iets te ver en hij schiet vast.

Edit heel belangrijk is om vooral je bovenbeen spieren sterk te houden, deze kun je onder andere trainen door zittend een gewicht met je "zieke" been op te tillen. Door bv een pak suiker aan je voet te knopen en langzaam je onderbeen te heffen tot horizontaal en langzaam ook weer te laten zakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:55

Hier ook 6 jaar geleden, 2x achter elkaar. :j
Erg veel pijn, maar zodra hij er weer in zat, was de pijn ook weg.
Ik heb toen een aantal weken gips gehad, daarna fysiotherapie en sindsdien nooit weer uit de kom geweest. :)

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 21:56

Jeetje faunty, wat naar.. :(
Doet het niet elke keer verschrikkelijk veel zeer als die knieschijf weer uit de kom schiet? :oo
En is opereren dan geen optie?

Karuna, wat lijkt me dat verschrikkelijk.. :n
Die pijn voel ik nog, als ik er aan terug denk, dus wat jij wel niet zal voelen elke keer.. :(:)
Die oefeningen doe ik inderdaad op advies van mijn fysio! ;)

Koudbloedkim, klopt! Bij mij was de pijn ook meteen weg nadat hij er weer in zat! :j
Het geeft weer een beetje hoop dat de knieschijf er bij jou daarna niet meer uit is geweest, ik hoop op hetzelfde! *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:57

faunty schreef:
Bizzybijtje schreef:

dan heb je de 1e keer echt geluk gehad , ik had precies het zelfde , alleen scheurde bij mij de hele binnnenkant van mijn knie aan gort. ben nu nog bezig met revalideren. mijn knieschijf gaat ong. 5 keer per week uit de kom en schiet er meteen weer in. met tape geen last van maar zeer moeilijk te trainen bij de fisio .misschien handig om te vermelden, dat trauma gebeurde vorig jaar mei. -O- . nu train ik niet meer en gebeurt het uit de kom schieten dus , zeker blijven trainen en niet zomaar stoppen.

Nou ja ik ben hypermobiel en ik denk dat dat op dat moment echt in mijn voordeel werkte. Die banden zijn toch al te lang/soepel dus raken ze niet snel beschadigd bij zulke bewegingen. Maar jeetje wat naar zeg :\
Paar maanden terug gebeurde het dus ook en toen kon in achteraf enkele dagen niet fatsoenlijk lopen. Het gebeurde donderdagavond en vrijdagochtend om 6 uur moest ik zo nodig plassen dat ik wakker werd :') en toen werd ik letterlijk niet goed van de pijn tijdens het lopen... Echt niet tof. Die spieren hadden gewoon zo'n harde klap gekregen. :n

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:02

Vreemd genoeg went de pijn, het doet idd gemeen zeer maar de ergste heftigheid gaat er vanzelf af. Voordeel is dat het weer redelijk aanvoelt als de boel weer op de plek zit. Ik ben al blij dat niet elke normale buiging meer pijnlijk is omdat hij door de laatste operatie de schijf minder strak op zijn plek gedrukt wordt steeds. Hierdoor is terugzetten gemakkelijker en minder pijnlijk ook.

Ga er maar vanuit dat je eenmalig pech hebt gehad, nu goed de banden rust geven zodat die kunnen herstellen. Beenspieren goed sterk houden en in het begin uitkijken met draaien, buigen enz.

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 22:06

Ik ben ook hypermobiel inderdaad ;)
Heb ook nooit op mijn knieën kunnen zitten, dit doet ook zeer..
Een halfjaar terug al knieklachten gehad, maar na wat oefeningen gedaan te hebben, helemaal geen last meer van gehad.
Mijn meniscus is ook vergroot, waardoor de kans op overbelasting al groter is.. ;)

Karuna, krijg je nu nog meerdere operaties dan? Ik denk dat als je het zo vaak hebt, het inderdaad vanzelf wel went!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:15

Nee 16 jaar geleden is besloten er verder vanaf te blijven. Knie is inmiddels 4 keer geopereerd ook en dat is wel genoeg. Ik heb 16 jaar geleden een scheurtje in het kniegewricht opgelopen door ongelukkig van een pony afstappen als extraatje eigenlijk er bovenop. Daar is toen oa trombose ontstaan en post traumatische dystrofie. Eigenlijk moet er een nieuwe knie in en nieuwe banden alleen het risico bestaat dat het er erger door wordt.nu weet ik wat ik heb en niet wat ik daarna krijg. Ik ben nu inmiddels ook zo gewend aan de beperkingen in mijn knie na 34 jaar dat ik er ook niet meer aan wil laten sleutelen.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:29

Het doet idd wel pijn maar ik zet hem nu zelf weer terug en daarna alleen stijf operatie is mogelijk maar zoals mijn fisio zegt , dat moet je niet willen ....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 15:55

Ik ben ooit voor iets heel anders behandeld wat mogelijk interessant kan zijn.

Als ik het getal goed heb, zijn er 23 spieren die met elkaar de stevigheid van je knie bepalen. De sportschool is uiteraard prima.

Maar ik ben ooit bij een touch for health mevrouw geweest, die gewoon uitgebreid al die 23 spieren heeft gecontroleerd. In het jargon van TfH moet een spier in staat zijn om een lichte druk in de richting van zijn gewone beweging makkelijk 'tegen te houden' - mooi dat ik dat met meer dan de helft van mijn been spieren niet kon....
Volgde de correctie op TfH manier - en nog eens alle spieren langs. Toen was ik wel met al mijn beenspieren in staat om 'tegen te houden' - en ik stond een stuk steviger.

Het verschil is, dat je in de sportschool puur op kracht traint, tfh gaat over de "instinctieve" snelheid waarmee je een spier hoort te kunnen aanspannen.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:16

Het is ook moeilijk om te trainen , je vraagt van een grove motoriek spier iets fijns uit te voeren .

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 05:38

Ow ja ik weet nog precies hoe het voelt . . . Dat is alweer een tig aantal jaar geleden tijdens gym op school. Met een potje badminton tijdens een verkeerde beweging schoot ie ernaast. Pas na een half uur was de dokter daar die de schijf er weer in drukte. Wat een verademing was dat!
Mijn moeder was gebeld en ik werd opgehaald. Ik kon nog naar de auto lopen en eenmaal in huis na een paar uur werd mijn knie zo dik dat zelfs de kleinste beweging vreselijk veel pijn deed.
Ik lag op de bank beneden en dat zou dan een week duren voordat ik een soort van spalk kreeg van de dokter! Wat een hel om het zo te omschrijven. Tot die tijd moest mijn moeder mij op een bureaustoel naar de wc brengen. Dat hele proces duurde wel 15 minuten want bij het omlaag brengen van mijn been en elke mm aan beweging ging ik door de grond van de pijn ondanks pijnstillers.
Met de spalk en dan een week later met gips kon ik mezelf weer redden. Er zat immers geen beweging in mijn knie dus ik voelde ook geen pijn. Na totaal 5 weken mocht het gips eraf. Maar fysio heb ik toen helaas nooit gehad dus moest ik zelf trainen om weer te fietsen bijvoorbeeld. Dat was echt lastig want doordat mijn knie zo lang niet gebruikt was, was de bespiering helemaal weg.
Nu na 15 jaar kan ik nog steeds niet hurken en door mijn knieën gaan en moet ik nog steeds voorzichtig zijn met draaibewegingen.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 16:26

Ook ik ben hypermobiel :)
Kan niet op m'n knieën zitten want dat doet te veel zeer :)
En met regelmaat laat van een knieschijf die naast m'n knie hangt...
Minimaal 1x per week en dat kan komen door gewoon simpel weg lopen of afstappen van m'n pony..
Ik moet ook inderdaad erg voorzichtig zijn met wat ik doe.
Ook zijn mijn knieën hierdoor ver versleten en verwachten ze dat ik binnen 10 jaar
Twee nieuwe knieën nodig heb :(

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 16:29

Oh gut meis, even een hele dikke sterkte van mijn kant uit.

Ik heb hetzelfde gehad en het heeft me een revalidatie van al met al een halfjaar gekost, mede omdat er een botsplinter losgeschoten was. Hoop dat het voor jou sneller gaat!!

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 16:34

Geen last van patella luxatie maar wel last van een instabiele knieschijf. Dit helaas door een kopstoot van een ram thuis. Met veel belasten zoals werken en paardrijden heb ik een aangemeten brace en dat helpt super. Mag hem ook niet te vaak om hebben anders kan het wel uitlopen op een patella luxatie.

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 12:13

Hoelang hebben jullie (de mensen die hiervoor bij de fysio hebben gelopen) fysiotherapie gehad? :) Ik lees namelijk op verschillende forums dat dit best lang duurt..

Inmiddels heb ik nog een week te gaan in die ellendige brace, en dan kan ik beginnen met revalideren! :j

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:43

Ik heb dit aan een knie gehad al enkele keren. Ben er helaas op het moment dat hij er uit schoot nooit mee naar de HAP of HA geweest. Daardoor zal ik nu altijd voorzichtig moeten doen en gebruik ik bij alle sporten behalve paardrijden een brace.