Gebeten door manegepaard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Gebeten door manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 17:02

Ik ging vanmiddag op buitenrit op een manegepaardje, maar zodra ik langs hem wilde lopen om mijn cap te pakken(had net aangesingeld), beet hij me net achter en een beetje onder mijn oor. De leidster van de buitenrit zei dat z'n maatje net was ingeslapen. De rit ging verder zonder gebreken. Na de rit begon het toch wel echt heel veel pijn te doen, het was ook dikker geworden. Zodra ik thuis was heb ik er ijs op gedaan en ben ik voorzichtig wat gaan eten. Nu vraag ik me af, werken paracetamols hiervoor of moet ik de pijn maar gewoon tegemoet gaan?

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:06

Tetanus prik bij de dokter gaan halen Morgen , en miss ook antibiotica . Echt naar de dokter als de tandjes erin staan ! Paracetamol helpt wel hoor !!
Laatst bijgewerkt door faunty op 29-06-14 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Re: Gebeten door manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:07

Ik ben vandaag ook in mijn rug gebeten door een paard, ik heb er ook wel last van :=

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:10

Heb je er (misschien maar heel weinig) bij gebloed? Zeker naar de huisarts morgen.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:11

faunty schreef:
Tetanus prik bij de dokter gaan halen Morgen , en miss ook antibiotica . Echt naar de dokter als de tandjes erin staan !

Met je 15e is je tetanusprik nog wel geldig hoor, dus gewoon evt een paracetamol als de pijn te erg wordt, koelen en indien het warm gaat worden, rood en opgezwollen dan even bij de dokter langs.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:12

Dus ik zou hem ook niet hoeven halen (wordt in augustus 16)?

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:12

faunty schreef:
Tetanus prik bij de dokter gaan halen Morgen , en miss ook antibiotica . Echt naar de dokter als de tandjes erin staan !

Uhmm, sorry. Maar dan moet je echt voor elk klein sneetje een tetanusprik gaan halen, mag toch hopen dat niemand dat doet. En daarbij normaal ben je daarvoor al ge-ent. Die is 10 jaar geldig.
En daarbij is een paardenbeet eigenlijk nooit een open wond, maar eerder een kneuzing. Net als wanneer je met je vinger tussen de deur hebt gezeten. Daar krijg je ook geen tetanusprik of Antibiotica voor. Anders zou dat wel verklaren waarom geen enkel AB meer werkt tegenwoordig :+ .

Tetanus krijg je niet van een dierenbeet. Tetanus is een bacterie die in de aarde leeft en via diepe wondes in je lichaam terecht komt. Een paardenbeet is nooit een diepe wonde.

Het zal inderdaad pijnlijk zijn, maar het paard kan waarschijnlijk niet meer hebben vast gepakt dan een (flink) stuk vel. Dit herstelt heel goed vanzelf en is (in mijn ogen) een beetje onzin om in paniek naar de dokter te rennen. Goed dat je er ijs op hebt gedaan! Dat helpt goed tegen de zwelling en pijn (wel max. 20 minuten in 2 uur, anders krijg je het tegenovergestelde effect). Een paracetamolletje kun je proberen, maar erg veel zal het niet helpen. De huid heeft gewoon eventjes tijd nodig om te herstellen.

Veel beterschap!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:14

Zou voor de zekerheid naar de huisarts gaan. Vind het ook een rare opmerking van de leidster. Omdat zijn maatje is overleden, bijt hij. Een paard hoort nooit te bijten. Ook niet wanneer zijn maatje is overleden. Dan moeten ze hem niet meenemen op buitenrit.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:18

Ik heb ooit echt een nare diepe beet gehad van een paard , vandaar mijn reactie . Maar bij een kleine beet idd even naar de huisarts .verder kan paracetamol wel hoor. En ik had ook niet gezien dat ze 15 was

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:26

Geodeo schreef:
faunty schreef:

Uhmm, sorry. Maar dan moet je echt voor elk klein sneetje een tetanusprik gaan halen, mag toch hopen dat niemand dat doet. En daarbij normaal ben je daarvoor al ge-ent. Die is 10 jaar geldig.
En daarbij is een paardenbeet eigenlijk nooit een open wond, maar eerder een kneuzing. Net als wanneer je met je vinger tussen de deur hebt gezeten. Daar krijg je ook geen tetanusprik of Antibiotica voor. Anders zou dat wel verklaren waarom geen enkel AB meer werkt tegenwoordig :+ .

Tetanus krijg je niet van een dierenbeet. Tetanus is een bacterie die in de aarde leeft en via diepe wondes in je lichaam terecht komt. Een paardenbeet is nooit een diepe wonde.

Het zal inderdaad pijnlijk zijn, maar het paard kan waarschijnlijk niet meer hebben vast gepakt dan een (flink) stuk vel. Dit herstelt heel goed vanzelf en is (in mijn ogen) een beetje onzin om in paniek naar de dokter te rennen. Goed dat je er ijs op hebt gedaan! Dat helpt goed tegen de zwelling en pijn (wel max. 20 minuten in 2 uur, anders krijg je het tegenovergestelde effect). Een paracetamolletje kun je proberen, maar erg veel zal het niet helpen. De huid heeft gewoon eventjes tijd nodig om te herstellen.

Veel beterschap!

Een paard kan echt niet alleen vel pakken hoor, mijn vp van vroeger heeft in een meisje haar arm gebeten nou die was mooi gebroken :(

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 17:54

Heel erg bedankt iedereen! Het is niet open en heeft ook niet gebloed, dus ik zie eigenlijk geen reden om naar de huisarts te gaan. Ik laat het herstellen en zie dan wel verder.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:59

Goede instelling verder! vragen maar niet in paniek iets ondernemen. +:)+
Tuurlijk als een wond bloed even naar laten kijken of tetanus halen. (indien nodig) Maar als het goed is is het paard ook geënt tegen tetanus.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 18:01

pipo schreef:
Tuurlijk als een wond bloed even naar laten kijken of tetanus halen. (indien nodig) Maar als het goed is is het paard ook geënt tegen tetanus.

Klopt, anders zouden ze geen manege mogen beginnen(dacht ik?). En bedankt voor het compliment ^^.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 18:10

ik bedoel jouw instelling.. :D ;) je kan ook bij t opzadelen al huilend naar huis fietsen ;)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 18:11

pipo schreef:
ik bedoel jouw instelling.. :D ;) je kan ook bij t opzadelen al huilend naar huis fietsen ;)

Ja weet ik haha, en nee zo iemand ben ik echt totaal niet om eerlijk te zijn :p

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 18:31

+:)+ alleen maar goed. Beestje kan uiteraard van slag zijn maar daarom bijten??? nee dat mag niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:53

pipo schreef:

Ik mis de reden waarom een tetanusenting van een paard helpt om bij een bijtwond bij een mens deze te beschermen?

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:17

Arm paard, zal het manegewerk wel helemaal beu zijn.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:34

OPG -> MWS

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 22:58

...ik neem het voor het paard op.
@ One and Only: heel rot, dat jij op het verkeerde moment op de verkeerde plaats was!!

Ik vind het uitstekend, dat ze een paard, wiens maatje is ingeslapen meenemen op een buienrit: voor een boel paarden is dat nou krek de kers op de taart.

En het moge zo zijn "dat bijten niet mag" (ik ben het daar zelfs compleet mee eens) - het is wel mensengezwets.

Een paard is een paard, voelt als een paard en denkt als een paard en doet als een paard.

Niet alle paarden zijn dol op aansingelen.
Het dier heeft verdriet en reageert denkbaar prikkelbaarder dan anders (doen wij ook als we verdriet hebben, "zeur niet aan mijn hoofd", zeggen we dan) -
en als je dan op het foute moment op de foute plek bent, heb je een beet te pakken, die nadrukkelijk niet persoonlijk bedoeld is - maar wel zeer kan doen.

De tetanusbacil zit in de darmen van het paard (en in de mest, en in de grond) - niet in zijn mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 23:01

Geodeo; nou ik weet niet wat voor paardenbeten jij hebt gehad, maar bij mij heeft een paard een keer dusdanig gemeen in m'n oor gebeten, dat m'n oorlel helemaal kapot was en open lag, bloedde behoorlijk en er zaten uiteindelijk 7 hechtingen in.

Dus eh sorry, maar een paard kan wel degelijk een wond bijten in plaats van een kneuzing.

TS, ik zou het even in de gaten houden dat het niet warm blijft of pijn blijft doen. Een huisarts bezoeken kan altijd nog natuurlijk, maar hou het even goed in de gaten, desnoods van die pijnstillende zalf erop smeren om het een beetje te verzachten :j

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:21

Geodeo schreef:
faunty schreef:

En daarbij is een paardenbeet eigenlijk nooit een open wond, maar eerder een kneuzing.

Een paardenbeet is vaak wél een open wond, door de spanning op de huid scheurt deze vaak.

De grootste mythe is dat je tetanus alleen kunt krijgen bij diepe wonden. Dat is gewoon niet waar!!! Als je het slecht treft kan een mini schaafwondje wat amper bloed al genoeg zijn

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 22:24

#Update!

Het is nu 3/4 dagen geleden, en de zwelling wordt langzaamaan dunner. Het blijft wel gevoelig, maar ik kan inmiddels al heeel voorzichtig proberen te gaan liggen op die kant van mijn hoofd. Paard heeft overduidelijk wel in een spiertje gebeten, het blijft namelijk gevoelig zodra ik er met mijn hand overheen ga. Het komt wel goed binnen een paar dagen!