Een skiduim

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Een skiduim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 21:44

Gisteren kreeg ik opeens veel pijn aan mijn duim, ik heb wel vaker spontaan iets raars. Vandaag veel pijn en ik kan er niks mee, rechts heb ik een slijmbeurs ontsteking aan mijn schouder gaat dus lekker. Ik heb er niks raars mee gedaan en er is ook niks gebeurd. Google zegt het is een skiduim, ik heb alle symptomen. wat is de behandeling bij een skiduim?

love_wiepke

Re: Een skiduim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:47

Bah! dat had ik niet moeten opzoeken..
Vervelend dat je nu alles tegelijk lijkt te hebben.. Toch zou ik morgen even langs je huisarts gaan.. En als je kunt googelen op symptomen kun je ook googelen op wat de behandelingen zijn..

Sterkte!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:47

In eerste instantie een spalk voor een paar weken.
Als de pees volledig is afgescheurd of als een spalk niet werkt zal een operatie van toepassing zijn.
Maar dan ben je wel maanden verder doordat je weer alles kan.

Je zal bij beide behandelingen (spalk/operatie) nog tot 1 a 1 1/2 jaar een spalk moeten dragen bij fysieke inspanning.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 25-06-14 21:49, in het totaal 2 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 21:48

Operen en gips spalk nou lekker dan. Ja ik bel morgen de huisarts.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:51

euh een skiduim en niets raars gedaan? :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 21:55

Nee niks gedaan, niet dat ik weet maar ik heb vaker rare dingen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:56

Geen google geloven! Als je al intikt dat je enkele dagen hoofdpijn hebt heb je bij wijze van spreke een hersentumor. Gewoon naar de dokter gaan morgen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 21:58

Nou echt alles klopt de plaatjes wijzen de pijn locatie aan en wat ik wel en niet kan, klopt wel heel erg.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:00

Oh nou ehh succes dan maar??

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:01

Als het aan Google ligt, ben je ontvoerd door aliens en is je duim gemanipuleerd. :Y)

Wellicht moet je het medische werk overlaten aan diegenen die ervoor gestudeerd hebben? :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:21

marleen_usar schreef:
Nou echt alles klopt de plaatjes wijzen de pijn locatie aan en wat ik wel en niet kan, klopt wel heel erg.

heb je ook gelezen wat het inhoud? :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 07:08

Ja heb ik gelezen.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 07:17

Ik loop al 4jaar met een lastige duim, na dat ik een, skiduim heb opgelopen.
als ik jou was, zou ik even langs de huisarts gaan, en die er na laten kijken. Want een skiduim loop je niet zomaar op.

mocht het wel een skiduim zijn: geef het dan genoeg rust. Anders kom je er nooit meer vanaf. En ik spreek uit ervaring..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 07:44

Draag jij een brace?

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:49

evanescence schreef:
Ik loop al 4jaar met een lastige duim, na dat ik een, skiduim heb opgelopen.
als ik jou was, zou ik even langs de huisarts gaan, en die er na laten kijken. Want een skiduim loop je niet zomaar op.

mocht het wel een skiduim zijn: geef het dan genoeg rust. Anders kom je er nooit meer vanaf. En ik spreek uit ervaring..

Inderdaad, een skiduim krijg je écht niet zomaar, plots. :n

Ik heb er ook al een tijdje last van en het is heel vervelend..

Ik zou toch even langs de huisarts gaan, want een skiduim lijkt me erg onwaarschijnlijk, misschien kan de huisarts je ervanaf helpen.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:58

Een ski-duim komt idd niet zomaar uit de lucht vallen, daar gaat een 'ongeval' aan vooraf.
Maar zou zeker even een belletje plegen naar de huisarts, want plotseling zoveel last is ook niet goed.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:15

En Marleen al bij een persoon geweest die er voor geleerd heeft?

emily2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:19

Ik heb een half jaar een ski duim gekregen omdat ik van het paard afviel. Maar er moet echt iets gebeurd zijn wil je dat krijgen. De band van jou duim is dan opgerekt of gescheurd en dat kan niet zomaar gebeuren.
Ik he. Het geluk gehad dat de mijne opgerekt was. Daardoor hoefde ik geen operatie en gips. Maar moest wel 9 weken een brace waardoor mijn duim niet kon bewegen. Ik mocht hem ook absoluut niet bewegen wilde mijn duim beter worden.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:25

Een skiduim kan je alleen krijgen door een trauma. Dus niet door niets te doen. Beter op google kijken naar de oorzaken ipv de symptomen als je zelf wilt dokteren.

Mijn duim is verlamd als gevolge van een skiduim. Eerder hadden ze een verkeerde diagnose gesteld en daardoor niet goed gehandeld voor we na vier dagen in de computer keken (moeder werkte in het ziekenhuis waardoor ze toegang had tot mijn gegevens en dus ook de röntgens) en er in de diagnose van de röntgen stond dat ik een skiduim had. Ze hadden me nooit zomaar weg mogen sturen met een simpele 'duim op de kop van de kom'. Ze hadden moeten immobiliseren en echo's moeten maken. Gevolg is dat nu alle spieren en pezen aan elkaar gegroeid zijn en mijn duim dus verlamd is. Met de jaren wordt het ietsje beter door therapie, maar pijn heb ik nog iedere dag.

emily2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:45

xIirtJj schreef:
Een skiduim kan je alleen krijgen door een trauma. Dus niet door niets te doen. Beter op google kijken naar de oorzaken ipv de symptomen als je zelf wilt dokteren.

Mijn duim is verlamd als gevolge van een skiduim. Eerder hadden ze een verkeerde diagnose gesteld en daardoor niet goed gehandeld voor we na vier dagen in de computer keken (moeder werkte in het ziekenhuis waardoor ze toegang had tot mijn gegevens en dus ook de röntgens) en er in de diagnose van de röntgen stond dat ik een skiduim had. Ze hadden me nooit zomaar weg mogen sturen met een simpele 'duim op de kop van de kom'. Ze hadden moeten immobiliseren en echo's moeten maken. Gevolg is dat nu alle spieren en pezen aan elkaar gegroeid zijn en mijn duim dus verlamd is. Met de jaren wordt het ietsje beter door therapie, maar pijn heb ik nog iedere dag.

Wat balen is dat zeg! Ik heb dan nog maar geluk gehad zeg. En ik vond die 9 weken in een brace al vervelend. Het enige wat ik eraan over gehouden heb is dat die duim nu stijver is. Dat zal waarschijnlijk zo blijven. Verder geen pijn of iets dergelijks.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 18:12

De huisarts vond het vreemd dat ik zo maar zo,n letsel had maar ik heb vaker iets vreemd of iets zo maar, ik ben op de foto geweest en hoor morgen meer. In ieder geval een brace rijker.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:37

marleen_usar schreef:
De huisarts vond het vreemd dat ik zo maar zo,n letsel had maar ik heb vaker iets vreemd of iets zo maar, ik ben op de foto geweest en hoor morgen meer. In ieder geval een brace rijker.

jij komt bij huisarts zegt ik heb een skiduim en arts speelt mee?
zelfs met een gescheurde band krijg ik een probeer eerst maar 6 weken rust :')

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:17

emily2105 schreef:
xIirtJj schreef:

Wat balen is dat zeg! Ik heb dan nog maar geluk gehad zeg. En ik vond die 9 weken in een brace al vervelend. Het enige wat ik eraan over gehouden heb is dat die duim nu stijver is. Dat zal waarschijnlijk zo blijven. Verder geen pijn of iets dergelijks.

Inmiddels kan ik mijn topje weer buigen na vier jaar. Maar handig is het niet haha. Kan ook ineens zomaar spontaan dingen uit mijn hand laten vallen. De meest lichte dingen, gewoon omdat ik het niet makkelijk op kan pakken. En dan maken mensen een opmerking van 'zwaar he?'. Das niet altijd even leuk om mee te dealen. Maar goed, that's life. Hij zit er nog aan ;)

TS: Wat zei de arts dan nog meer? Jij hebt gezegd dat je denkt dat je een skiduim hebt en hij ging erin mee? Kan het me bijna niet voorstellen. Een skiduim komt ja echt niet vanuit het niets.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:19

Ik vind het ook een beetje vaag verhaal. De arts vroeg niet eens wat je gedaan had?

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:23

unihorses schreef:
marleen_usar schreef:

jij komt bij huisarts zegt ik heb een skiduim en arts speelt mee?
zelfs met een gescheurde band krijg ik een probeer eerst maar 6 weken rust :')

Die huisarts wil ik dan ook wel!! Al 12 jaar allerlei kwaaltjes.. word altijd naar huis gestuurd met: '6 paracetamol per dag en kom over 2 week maar weer'.