Teveel drinken, op school honger, weinig concentratie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bakvis

Teveel drinken, op school honger, weinig concentratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 15:05

Hoi hoi,

Ik weet van mezelf dat ik te dik ben, ik ben 1.70 en weeg 73 kilo

Mijn voedselpatroon ziet er nu zo uit:

Ontbijt 7 uur
Kom havermout met halfvolle vanille yoghurt, boterham kaas, peperkoek met boter

Tussendoortje 10 uur
Appel en koek (yoghurt sultana) ( soms eet ik de koek ook tijdens leswisseling )

Lunch 1 uur
3 boterhammen kaas + 100ml wate

Tussendoor half 4
Ranja en koekje ( theebiscuit, speculaas, bastogne koek of iets dergelijks

Avondeten half 6
aardappels of pasta
Groenten
Vlees ( klein stuk, vind het nooit lekker )
halfvolle vanille yoghurt

Tussendoor half 9
Ranja + koekje

Maar mijn maag begint altijd te rommelen tijdens het uur voor de lunch,tot irritatie toe eigenlijk heb ik weinig honger maar mijn buik begint toch te rommelen, paar maanden geleden was het erger maar nu is het minder en laat ik soms de koek om 10 uur weg.

Maar nu heb ik soms het idee alsof ik een beetje 'wegval' en kan ik me tijdens de les niet goed concentreren, maar ik eet al zoveel!!

Ik drink ook ontzettend veel, soms drink ik 4 glazen ranja ( Karvan cevitan ) van 200ml in een half uur weg en kan ik gewoon niet ophouden met drinken want ik blijf altijd dorst hebben. Nu probeer ik alleen nog maar water te drinken maar ik heb ooit gehoord dat je dood kan gaan van te veel drinken

Hoe kan ik mijn eetpatroon verbeteren??

Kiwipitje

Re: Teveel drinken, op school honger, weinig concentratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:08

Je bent 13 dus hoort helemaal niet aan de lijn te zijn. Je bent nog volop in de groei. Als je écht denkt dat je te dik bent ga dan eens naar de huisarts voor een doorverwijzing naar een diëtiste en niet zelf aan gaan rommelen.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:08

hoeveel beweeg je? je voedingspatroon vind ik er niet zo verkeerd uit zien, ik mis alleen het fruit.

als je alles wat je drinkt optelt, op hoeveel ml/l kom je dan uit?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:10

Ik vind niet dat je heel veel eet hoor, je bent jong en hebt het nodig :) Verder kan ik je helaas niet helpen.

minikatje

vind dat je veel te weinig drinkt eigenlijk, voor de rest vind ik dit een prima lijstje voor iemand van dertien.
als je snel wegvalt probeer dan je snelle suikers om te wisselen voor iets wat langzamer de energie vrijgeeft :)

Incroyable

Slaap je wel genoeg?
Ik ben ook vrij stevig, kon me slecht concentreren en had altijd honger.
Maar sinds ik beter en langer slaap is dit veeel minder geworden.

Edit; Ik zou trouwens wel die vanille yoghurt veranderen door gewone yoghurt met honing. En dan kan je voor de afwisseling aardbeien of banaan er doorheen doen. ;)
Laatst bijgewerkt door Incroyable op 24-06-14 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:11

Rintah schreef:
hoeveel beweeg je? je voedingspatroon vind ik er niet zo verkeerd uit zien, ik mis alleen het fruit.

als je alles wat je drinkt optelt, op hoeveel ml/l kom je dan uit?
Ze eet toch fruit als tussendoortje?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:14

Ik lees vrij veel suiker (ranja bijv) en zou daar het slaperige in kunnen zitten?

DKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:14

Je hebt ook hele lekkere müsli repen, met nootjes (of met choco chips) . Ik eet mij op school ook altijd onnozel, en ik vind die müsli repen heel goed vullen! (Snoep ze meestal als extraatje tussen de leswisselingen) ...misschien helpt dat!

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:15

meestal heb je honger omdat je lichaam niet aan de juiste voedingsstoffen komen.
Dan kan je eten wat je wilt, maar eet je het verkeerde helpt het dus niet.

Probeer je van gezonden dingen gewoon zoveel mogelijk te eten. Neem wortels mee, of komkommer, snoeptomaatjes etc. Extra stukken fruit.
Probeer iedere 2 uur wat gezonds te eten.
Eet je bruin brood of wit brood? Neem anders volkoren brood, pasta etc.

En ben vooral niet te streng, want je bent nog maar 13 dus volop in de groei, jou lichaam heeft nu juist extra voedingsstoffen nodig.

en dood gaan van teveel drinken gebeurt echt niet zomaar, dan moet je toch wel ruim 6 liter drinken op een dag. Dus drink lekker door!
Laatst bijgewerkt door SanneJas op 24-06-14 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Bakvis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 15:16

minikatje schreef:
vind dat je veel te weinig drinkt eigenlijk, voor de rest vind ik dit een prima lijstje voor iemand van dertien.
als je snel wegvalt probeer dan je snelle suikers om te wisselen voor iets wat langzamer de energie vrijgeeft :)

Ik drink denk ik meer dan 2,5 liter per dag :Y)
Ik slaap van 22:15-6:45
Ik eet bruin brood et is wel een slim idee om groenten mee naar school te nemen, bedankt!

Ik fiets 20 minuten per dag, en sport 1 of 2 uur per dag ( paardrijden of lo )
Laatst bijgewerkt door Bakvis op 24-06-14 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:17

12 liter water per 24 uur is dodelijk heb ik geleerd.
Maar drink eens wat water ipv ranja, stilt mogelijk beter de dorst en de suikers in de limonade kunnen juist ook heel erg voor een dip zorgen

Bakvis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 15:21

Chessie schreef:
12 liter water per 24 uur is dodelijk heb ik geleerd.
Maar drink eens wat water ipv ranja, stilt mogelijk beter de dorst en de suikers in de limonade kunnen juist ook heel erg voor een dip zorgen

Dat ga ik ook proberen, maar ik heb een hele rare logica water uit een glas vind ik niet geweldig lekker ofzo maar water in een flesje wel :p

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:22

laat je anders maar even op diabetes controleren!!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:23

Ik zou vooral proberen te stoppen met de hoeveelheid suiker die je binnen krijgt. Ranja, peperkoek, vanilleyoghurt en koekjes zijn suikerrijk, ongeveer een uur of 2 nadat je suiker binnen krijgt krijg je een dip in je suikerspiegel, moe en slechte concentratie kunnen hierop duiden. Als je echt heel veel drinkt en behoefte aan suiker hebt zou ik dat met de huisarts oppakken.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:23

2,5 liter is in ieder geval niet enorm veel ofzo. 2 liter wordt aangeraden per dag, dus daar zit jij net wat boven. Helemaal prima, aangezien de meeste mensen al snel te weinig drinken. Over de hoeveelheid drinken hoef je je in ieder geval dus geen zorgen te maken.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:24

Caelumm schreef:
Ik eet bruin brood et is wel een slim idee om groenten mee naar school te nemen, bedankt!

Een kind van jouw leeftijd heeft gemiddeld 9¼ - 9¾ uur slaap nodig, per nacht. Jij krijgt nu 8,5 uur slaap per nacht. Als je slaaptekort hebt dan word de stress in je lichaam hoger waardoor je aankomt.
Dus mijn tip, probeer eens een tijd om half 10/kwart voor 10 te gaan slapen. Want het lijkt misschien niks, maar dat ene half uurtje maakt behoorlijk verschil :j
Laatst bijgewerkt door Incroyable op 24-06-14 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:25

Wat ik zou doen als ik jou was is al die zoete troep er eens een paar week uit laten, dus geen ranja (maar gewoon water of thee zonder suiker, want van t zoete van de ranja krijg je alleen maar meer dorst), geen vanille yoghurt (pak gewoon lekkere biologische volle yoghurt bv) en geen koekjes troep, maar gewoon lekker fruit en groentes, evt met een blokje kaas of worst als je dat wel lust.

Van al die suikers wordt je zooo duf :j ik had dat zelf ook, tot ik zwaar ben gaan minderen in suikers, en dat scheelt zoveel qua energie!

Ik eet nu bv op een dag:
Ontbijt: havermout met halfvolle of volle melk, en daar een handje bosbessen/frambozen etc door
Tussendoor: een boterham met pindakaas of een banaan
Lunch: 2 of 3 volkoren boterhammen met voedzaam hartig beleg, of een lekkere gevulde soep of salade
Tussendoor: 1 of 2 crackers met voedzaam hartig beleg
Avond eten: wat ik op dat moment ook maar eet, veel groentes voor de vezels, aardappels/pasta/rijst, stukje vlees
Tussendoor: een uur of wat na het eten neem ik als ik nog honger heb nog een schaaltje volle yoghurt met fruit.

Ik eet dus lekker verdeelt over de dag wat er voor zorgt dat je suikerspiegel op pijl blijft en je dus geen last meer hebt van dipjes :j verder gewoon veel thee en water drinken en dan zou je je binnen een paar dagen al beter moeten gaan voelen, dat had ik tenminste wel :)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :) Je hoeft dus niet minder te gaan eten, gewoon een beetje anders :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:28

De koekjes, ranja, boter laten staan.
Na het warme eten 's avonds niets meer nemen.
In plaats van limonade gewoon thee drinken, zonde suiker en melk natuurlijk.
Maar eigenlijk moeten je ouders je hierbij helpen.
Zij zijn degene die de koekjes en limonade kopen :-)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:31

Wat komen hier toch tips langs zeg := Wel gewoon boter op je brood blijven doen hoor. Vetten heb je gewoon nodig.

Bakvis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 15:32

jolijn2001 schreef:
Caelumm schreef:

Een kind van jouw leeftijd heeft gemiddeld 9¼ - 9¾ uur slaap nodig, per nacht. Jij krijgt nu 8,5 uur slaap per nacht. Als je slaaptekort hebt dan word de stress in je lichaam hoger waardoor je aankomt.
Dus mijn tip, probeer eens een tijd om half 10/kwart voor 10 te gaan slapen. Want het lijkt misschien niks, maar dat ene half uurtje maakt behoorlijk verschil :j

'

Ga ik proberen, maar ik vind dat ik zelf vrij lang slaap tegenover leeftijdsgenoten, zij gaan slapen rond half 12 en om 7 uur er uit.
Suiker ga ik proberen te verminderen, ben laatst bij de GGD geweest ( heeft iedereen hier in de tweede) en zij zei dat ik nog maximaal 3 cm groei dus eigenlijk heb ik niet zoveel meer nodig :Y)

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:36

hmm jezelf misschien op diabetes laten controleren?
veel van deze dingen kloppen wel..
Dan kan je even je bloedsuiker checken :j

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:37

Caelumm schreef:
jolijn2001 schreef:

'

Ga ik proberen, maar ik vind dat ik zelf vrij lang slaap tegenover leeftijdsgenoten, zij gaan slapen rond
half 12 en om 7 uur er uit.
Suiker ga ik proberen te verminderen, ben laatst bij de GGD geweest ( heeft iedereen hier in de tweede) en zij zei dat ik nog maximaal 3 cm groei dus eigenlijk heb ik niet zoveel meer nodig :Y)

Dat vond ik ook, maar de één kan er beter tegen dan de ander.
Goed dat je het gaat proberen. Ik hoop dat het net zo goed werkt bij jou als bij mij! :)

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:37

NaomiJouke schreef:
hmm jezelf misschien op diabetes laten controleren?
veel van deze dingen kloppen wel..
Dan kan je even je bloedsuiker checken :j

ja klopt , ik zal eerst even naar de dokter gaan.
Ipv met deze flauwekul bezig te zijn...
Dan weet je ook meteen wat er aan de hand is. Want 1 ding weet ik wel dat het niet goed gaat met je lichaam!

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:39

Hou je de dorst en moet je ook veel plassen? Ben je ook moe erbij en val je ondanks het eten toch af? Het vele drinken hoort bij diabetes dus dan zou je eens je huisarts moeten raadplegen.
ik heb zelf suikerziekte en had ook die symptomen. Ik hoop dat de symptomen niet op jou slaan, maar ik wou je er toch wel op wijzen.
Groeten Fleur