Angst voor flauwvallen en naaldenfobie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maaike1994

Angst voor flauwvallen en naaldenfobie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 22:05

Hoi iedereen,

Ik zit met een heel vervelend probleem en ik hoop dat ik hier tips/advies kan krijgen.
Begin dit jaar is na 7jaar ziek te zijn eindelijk een diagnose bij me vastgesteld : Lyme...
Nu is het zo dat ik de voorbije jaren vaak bloedafnames, baxters,... heb gehad en dit in de toekomst nog vaker zal gebeuren. Vanaf morgen krijg ik namelijk ook nog eens 2x/week injecties B12.

Nu het grote probleem is dat ik telkens flauwval als ik een injectie krijg, of een bloedafname of bij het steken van een infuus. Dit is niet alleen heel vervelend, ik ben na het flauwvallen ook steeds 1 a 2 dagen heel erg zwak.

Vroeger had ik deze angst niet, maar enkele jaren geleden ben ik voor het eerst bij een injectie flauwgevallen en kreeg ik er ook een epilepsie-aanval bij. Sedertdien is de paniek voor flauwvallen enorm groot en val ik telkens flauw bij prikken. Ik denk dat de angst voor flauwvallen op zich groter is dan mijn angst voor de prik...

En doordat ik zo een schrik heb en mezelf heel erg opjaag voordat ik een spuit krijg, val ik nog sneller flauw. En zo is het dus een vicieuze cirkel geworden -O-
Ik weet dat het puur psychisch is en ik wil er ook wel therapie voor volgen, maar dat lukt momenteel gewoon NIET. Ik ben zo goed als bedlegerig, ik kan max enkele uurtjes per dag uit mijn bed en dan meestal in de rolstoel. Ergens naar toe gaan lukt me bijna niet. Ik heb al naar verschillende psychologen gebeld of ze ook aan huis willen komen, maar dat willen ze niet :(.

Heeft er iemand tips waardoor ik minder zou kunnen panikeren, mezelf rustiger houden, zodat ik dan hopelijk niet flauwval?

Miiej

Re: Angst voor flauwvallen en naaldenfobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 22:19

Cognitieve therapie, kan je denk ik op zich ook wel bij je zelf toepassen? Vragen als wat gebeurd er (tijdens de situatie/angst)? Waarom ben je bang/wil je weg etc? Is deze rede aannemelijk, geloofwaardig etc? Wat zou je in het vervolg anders doen? Dan ben je bijvoorbeeld bang om flauwtevallen, maar en dan? Dan word je weer wakker en gebeurd er niks. Vaak raak je nu in paniek en denk je niet meer rationeel door continue de situatie te evalueren, word je vlucht/paniekreactie minder en meer controleerbaar. Daarnaast zou je ademhaling oefenen kunnen toepassen.

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 22:22

dit heb ik ook! ,
als ik al bij een dokter etc überhaupt kom ,
val ik flauw.
ben idd eerder bang voor het flauwvallen dan voor wat er gaat gebeuren ik volg x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 22:26

Waarom ben je zo bang om flauw te vallen :) ?

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 22:28

Mocht je het willen: ik ben bezig met mijn profielwerkstuk over cognitieve gedragstherapie én volg het zelf ook. Ik heb als onderzoek een maand verdeelt in onderwerpen van de therapie. Ik heb het in een word-bestandje staan en kan het zo mailen & er nog meer over vertellen.

Mocht je het zien zitten, stuur maar een PB-tje :-)

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 22:37

Ik weet eigenlijk niet waarom ik zo bang ben om flauw te vallen? Ik weet heus wel dat ik er niet van dood ga :p, maar toch sla ik helemaal in paniek. Ik voel het aankomen als mijn vingers, benen en lippen beginnen te tintelen, daarna zie ik wit voor mijn ogen en voel ik het bloed uit mijn hoofd wegtrekken en daarna ben ik enkele minuten bewusteloos :(. Als ik weer wakker word heb ik steeds een paniekaanval, wenen, overgeven, zweten,... Ik ben al enkele keren flauwgevallen (losstaand van het prikken) dat ik me heel erg pijn heb gedaan (bv flauwvallen en dan net met je hoofd tegen hoek van de tafel of op harde grond vallen). Ademtherapie start ik volgende week mee :), daarvoor gaat een kiné aan huis komen. Ik hoop dat dit al wat zal helpen.

FelineNanet, oh ja graag! Ik stuur je even PB!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 22:40

Ik denk dat ademtherapie al heel veel zal helpen. Zelf ben ik ook in behandeling geweest voor een paniekstoornis dus kan er wel het eea over vertellen haha :) Paniekaanvallen en angst, allebei onwijs naar en als je er niets aan doet kan het op den duur je leven over gaan nemen. Wat ik vooral geleerd heb is om al vroeg de symptomen te herkennen. Vaak begint het inderdaad met je ademhaling. Je gaat meer in je borst ademhalen waardoor je uiteindelijk eigenlijk iets te weinig lucht krijgt -> Je lichaam raakt in paniek, want je krijgt niet voldoende zuurstof binnen. Bij jou uit zich dat dan in het flauwvallen. Maar doordat je dit eerder hebt gehad denk je "Wat als ik flauw ga vallen?". Door die gedachte ga je weer verkeerd ademen en gaat heel het proces weer lopen. Het is dus een kwestie van het doorbreken van die cirkel.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 05:59

weet je zeker dat het flauwvallen is omdat je het ook hebt over epilepsie.. wat zegt je arts ervan?

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 06:43

Bizzybijtje schreef:
Ik denk dat ademtherapie al heel veel zal helpen. Zelf ben ik ook in behandeling geweest voor een paniekstoornis dus kan er wel het eea over vertellen haha :) Paniekaanvallen en angst, allebei onwijs naar en als je er niets aan doet kan het op den duur je leven over gaan nemen. Wat ik vooral geleerd heb is om al vroeg de symptomen te herkennen. Vaak begint het inderdaad met je ademhaling. Je gaat meer in je borst ademhalen waardoor je uiteindelijk eigenlijk iets te weinig lucht krijgt -> Je lichaam raakt in paniek, want je krijgt niet voldoende zuurstof binnen. Bij jou uit zich dat dan in het flauwvallen. Maar doordat je dit eerder hebt gehad denk je "Wat als ik flauw ga vallen?". Door die gedachte ga je weer verkeerd ademen en gaat heel het proces weer lopen. Het is dus een kwestie van het doorbreken van die cirkel.

Heb je misschien zo een paar tips? Hoe ademhalen bijv. en miss nog wat dingen die je geleerd hebt en jou het gevoel gaven dat het echt hielp?
Laatst bijgewerkt door FuGeLiCu op 23-06-14 06:50, in het totaal 1 keer bewerkt

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 06:48

Toen ik een keer griep kreeg na dr prik en echt een half uur over deed om überhaupt de lift te bereiken (die overigens 10 meter lopen is) ben ik ook als de dood voor prikken. Mag tegenwoordig in een speciale stoel omdat ik nu dus iedere keer licht in mijn hoofd word. :')
Ookal adem ik rustig enzo, word altijd licht in mijn hoofd.

Dus je bent niet de enige die er bang voor is. Althans, flauwvallen als ik goed begrijp? (dus niet de prik zelf, maar gevolg ervan)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 08:16

maaike1994 schreef:
Ik weet eigenlijk niet waarom ik zo bang ben om flauw te vallen? Ik weet heus wel dat ik er niet van dood ga :p, maar toch sla ik helemaal in paniek. Ik voel het aankomen als mijn vingers, benen en lippen beginnen te tintelen, daarna zie ik wit voor mijn ogen en voel ik het bloed uit mijn hoofd wegtrekken en daarna ben ik enkele minuten bewusteloos :(. Als ik weer wakker word heb ik steeds een paniekaanval, wenen, overgeven, zweten,... Ik ben al enkele keren flauwgevallen (losstaand van het prikken) dat ik me heel erg pijn heb gedaan (bv flauwvallen en dan net met je hoofd tegen hoek van de tafel of op harde grond vallen). Ademtherapie start ik volgende week mee :), daarvoor gaat een kiné aan huis komen. Ik hoop dat dit al wat zal helpen.

FelineNanet, oh ja graag! Ik stuur je even PB!

Het is vaak de angst om de controle te verliezen over het lichaam. En waarschijnlijk ook een stuk schaamte.

Hier ook 1 die zo omvalt bij naalden en ziekenhuisverhalen. Inmiddels is het gewoon zo dat wanneer ik weet dat ik een prik moet hebben ik vooraf toegeef dat ik bang ben, dat ik snel flauwval en dat ik maar alvast op de behandelbank ga liggen. Mocht ik onderuit gaan dan lig ik alvast :Y) Sinds ik dat doe ben ik meer ontspannen en lukt het ook wel. Het liggen geeft mij alvast de rust dat - mocht het misgaan - ik mijzelf niet kan bezeren. :)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:39

Heel herkenbaar helaas..

Ik vertel het altijd bij bloedprikken en blijf altijd langer zitten zodat ik zeker weet dat ik niet licht in m'n hoofd word als ik wegrol (mede-roller :P)

Ik moet wel zeggen dat het langzaam beter word, je merkt op n gegeven moment dat t goed gaat en dan kun je weer in n stijgende lijn omhoog..

Anders een psych zoeken waarbij je kunt liggen?