Wat kan ik als laatste persoon nog doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pandameisje

Wat kan ik als laatste persoon nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 17:48

Hallo sorry als dit topic niet goed staat dat ten eerste.
Ik heb nu een week getwijfeld of ik dit topic wel zou plaatsen maar ik doe het toch omdat ik niet meer weet wat ik moet doen. En ik wil het ook van me afschrijven

Een goeie vriend van mij noem hem R is nu sinds 5 jaar verslaafd aan alcohol en is nu sinds jaar bezig met afkicken. Hij heeft al in zo kliniek gezeten maar daar werd hij gillend en gek en is die na 5 maanden al weg gegaan hij kan er niet tegen om binnen te zitten de hele dag. Vervolgens is die met de hulpverleners gaan praten maar daar werd die bang voor en dat was na 2 maanden ook gestopt net als bij de spygoloog (of ook maar hoe je het schrijft) ging het al snel mis.

R is op eigen kracht verder gegaan en wilde afkicken maar ondanks dat dronk die elke dag wel en nu heeft die moeilijk met zijn ouders. En dit is de klap hij is uit alles weer volop gaan drinken en hij wil nergens meer hulp van behalve van mij dat heeft die zelf gezegd. Maar nu komt het probleem als ik vraag naar zijn verleden wil die er niks over zeggen en zegt die ik wil er niet over praten ik wil er over na denken.

Zijn vrienden zeggen tegen mij Chantal help hem alsjeblieft jij bent de enigste die dicht bij hem staat en hem kan helpen. Hij laat jou als enigste zo dicht bij komen in zijn leven. Zelfs zijn moeder heeft me een wanhopig berichtje gestuurd van kan jij R alsjeblieft helpen wij kunnen niks meer doen.

Maar goed ik spreek hem dus elke dag op app en zo nu en dan op skype ik ga vrijdag langs hem omdat hij in Haarlem woont en ik in Groningen is het dus moeilijk elke dag langs te gaan. Ik wil kijken of die dan nog iets over zijn verleden kan vertellen want ik heb het idee dat die zo veel drinkt om dingen te vergeten maar wat weet ik dus niet. Mensen met alcoholverslaving zijn ook niks voor niks verslaafd daar zit altijd een reden er achter.

Verder heeft hij helaas ook zware depressie en wil die zelfmoord plegen.
Maar wat kan ik doen hoe kan ik hem helpen.

Tips en advies zijn welkom. Liever geen kritiek op mij/R!

bedankt voor het lezen van dit verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:51

Jij kan niks doen. Behalve hem vertellen dat hij zich opnieuw op moet laten nemen, en een schop onder zn kont geven. .. hij moet zelf willen stoppen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-14 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:51

Als hij jou over zijn verleden zou vertellen zijn echt niet alle problemen opgelost helaas.

Terug de kliniek in, het hele programma afdraaien en er pas weg gaan als het echt goed gaat en niet 'omdat hij niet hele dagen binnen kan zitten'. Dat laatste is dan pech voor hem, hij wil afkicken of niet.

Een kennis van me liep bijna tegen de muren op van ellende, ook hij kon met zijn adhd niet binnen zitten, maar hij heeft wel doorgezet en is inmiddels volledig afgekickt.

Edit;
ik vind het trouwens nogal wat dat vrienden en zelfs zijn ouders JOU belasten met hem te helpen.

chanicha

Re: Wat kan ik als laatste persoon nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:55

Nou dat dacht ik dus ook Goof! Weet je wel hoe zwaar en wat voor een verantwoording dit is? Straks loopt het fout en ben jij degene die zich zwaar schuldig voelt. Zijn moeder mag zoiets nooit vragen van je. Hij moet zich op laten nemen en inderdaad een schop onder zijn reet hebben.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:55

Jij kunt hem niet in je eentje helpen, begin daar niet aan

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 17:58

Zoals ik al zij niemand kan zo dicht bij hem komen in zijn leven als ik hij praat met bijna niemand en met mij appt die elke dag wel. hij negeert zo veel mensen en hij wil zelf dat ik hem ga helpen.

ik heb ook al 100x gezegd van jij moet naar een kliniek maar dat wil die echt niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:00

Pandameisje schreef:
ik heb ook al 100x gezegd van jij moet naar een kliniek maar dat wil die echt niet.

En hij verwacht dan wel van jou dat jij het oplost? Maar zelf onderneemt hij niets?
Val niet voor beloftes die wel eens helemaal niet nagekomen kunnen gaan worden. Je laat jezelf erin meetrekken dalijk tot het moment dat je er zelf stuk aan gaat.

Lekker niet doen.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 18:03

Goof schreef:
Pandameisje schreef:

En hij verwacht dan wel van jou dat jij het oplost? Maar zelf onderneemt hij niets?
Val niet voor beloftes die wel eens helemaal niet nagekomen kunnen gaan worden. Je laat jezelf erin meetrekken dalijk tot het moment dat je er zelf stuk aan gaat.

Lekker niet doen.

Ik ken hem nu 8 jaar .
Het is jongen die erg stil was en nergens over praate en zo is die nu weer helaas hij komt bij andere mensen stoer over maar zo is die niet.

Ik let zelf op wat ik zelf nog er bij kan hebben als het mij te veel word zeg ik het ook gewoon.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:03

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers. Het getuigt van veel vertrouwen in jou dat mensen jou vragen om hem te helpen, maar dit is werk voor professionals. Bij een verkeerde aanpak kan het ook allemaal minder positief aflopen en dan wijst waarschijnlijk ook iedereen naar jou, want jij zou hem helpen. Bovendien is dit denk ik niet positief voor jullie vriendschap.
Je kan er zijn voor hem, naar hem luisteren als hij wil praten en hem steunen, maar dit alles enkel als vrienden. Hij moet zijn verslaving zelf willen aanpakken en er de strijd mee aangaan.
Ik heb ook al in situaties gezeten waarin vrienden aangaven dat ze niet voldoende voor me konden doen (had wel niet met verslaving te maken). En ik heb zelf ook wel eens tegen een vriendin gezegd dat ik er voor haar was als vriendin, maar dat ik dacht dat ze meer nodig had dan dat. Zulke dingen nemen we elkaar niet kwalijk, in tegendeel zelfs...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:06

Alcoholisten zijn sterren in het beloven maar zoals ik hier lees heb je je beslissing al genomen. Zolang hij maar half denkt dat er nog iemand is die hem wel wil "helpen" gaat hij echt niet naar een afkickkliniek.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 18:08

chanicha schreef:
Alcoholisten zijn sterren in het beloven maar zoals ik hier lees heb je je beslissing al genomen. Zolang hij maar half denkt dat er nog iemand is die hem wel wil "helpen" gaat hij echt niet naar een afkickkliniek.

ik heb zelf ook aardig wat mee gemaakt en ook ergere dingen dan dit. ik ben er uit eindelijk ook boven op gekomen met 1 vriend in plaats van 100de mensen. wat ik op gegeven moment ook had. sommige mensen hebben genoeg aan 1 mens en niet aan meer mensen die hun helpen.

maar goed ik zou vrijdag nog eens met hem praten face to face en kijken of ik hem dan zo ver kan krijgen dat die toch naar kliniek gaat ik zeg eerlijk ik heb dat het liefste ook dat die daar heen gaat en als die daar uit komt dat ik hem ook daarna flink kan steunen.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:09

Goof schreef:
Als hij jou over zijn verleden zou vertellen zijn echt niet alle problemen opgelost helaas.

Terug de kliniek in, het hele programma afdraaien en er pas weg gaan als het echt goed gaat en niet 'omdat hij niet hele dagen binnen kan zitten'. Dat laatste is dan pech voor hem, hij wil afkicken of niet.

Een kennis van me liep bijna tegen de muren op van ellende, ook hij kon met zijn adhd niet binnen zitten, maar hij heeft wel doorgezet en is inmiddels volledig afgekickt.

Edit;
ik vind het trouwens nogal wat dat vrienden en zelfs zijn ouders JOU belasten met hem te helpen.

Precies dit. Hoe oud ben je TS? En neem je die hulpvraag van zijn ouders etc niet te serieus op? Als iemand iedereen om zich heen afstoot wegens zijn verslaving, waarom zou jouw hulp dan wel welkom zijn of iets kunnen uithalen?

Iemand die echt iets aan zijn verslaving wilt doen, aanvaardt hulp van zijn nabije omgeving, niet alleen van 1 random gekozen persoon die ver weg woont en amper iets kan doen voor hem behalve wat appen en skypen.

De enigen die hem definitief kunnen helpen zijn mensen die hiervoor opgeleid zijn en er ervaring mee hebben. Als je iets voor hem wilt betekenen, zorg dan dat hij professionele hulp krijgt en dat hij de ondersteuning van zijn nabije omgeving (zijn ouders dus in de eerste plaats) accepteert.

Zijn verleden maakt weinig uit bij een verslavingskwestie. Het is niet zo dat als je de oorzaak weg haalt (ook al is dat zijn verleden) dat de verslaving op magische wijze verdwijnt. Die verslaving is een fenomeen op zichzelf, de verslaving houdt de verslaving in stand, zijn verleden doet dat niet. Ik zeg niet dat zijn verleden geen factor hierin kan zijn, maar dat is iets dat hij dan toch moet oplossen met de hulp van een psycholoog oid. De kans bestaat dat je het alleen maar erger maakt door hem zelf te gaan "behandelen" als er iets van een trauma uit het verleden speelt.

Verder los je een klinische depressie en suïcidale gedachten echt niet op door alleen een beetje met een vriendin te praten, daar is toch echt therapie (evt. in combinatie met medicatie) voor nodig.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:11

Verantwoording bij hem terug leggen. Hij is de enige die kan zorgen voor zijn eigen geluk. Professionele hulpverleners kunnen hem daarbij steunen mits hij zelf wil anders is de kans van slagen nul. Verder zelf vriendin blijven en niet in de hulpverlenerrol stappen is niet gezond voor jullie vriendschap. Verder vind ik het niet tof dat andere vinden dat jij hem moet helpen. Het enige wat jij kan doen is hem motiveren om toch in behandeling te gaan. Sterkte

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:12

Heb jij een therapeutische en/of psychologische achtergrond? Zo nee, niet aan beginnen!

Hij moet het echt zelf willen. Als hij dat niet wil, is alles gedoemd om te mislukken. Het is lastig, maar wees gewoon een vriend voor hem en laat hem een therapeut of psycholoog zoeken waar hij zich goed bij voelt. Het zijn ook net mensen, waar je een klik mee moet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:13

chanicha schreef:

Inderdaad! !

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:19

Ik snap dat je hem graag wil helpen. Maar ook al zou hij jou z'n verleden vertellen kan jij hem nog steeds niet helpen.. :(

Succes ermee ts! Maar hij moet toch echt naar een kliniek idd. Wel goed dat jij dat inziet als enige persoon in zijn buurt die hij vertrouwd.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 18:22

Wilke93 schreef:
Ik snap dat je hem graag wil helpen. Maar ook al zou hij jou z'n verleden vertellen kan jij hem nog steeds niet helpen.. :(

Succes ermee ts! Maar hij moet toch echt naar een kliniek idd. Wel goed dat jij dat inziet als enige persoon in zijn buurt die hij vertrouwd.

ik ga vrijdag sws even over hebben met hem over het kliniek. kijken hoe die reageert.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:25

VivaLaVida schreef:
Jij kan niks doen. Behalve hem vertellen dat hij zich opnieuw op moet laten nemen, en een schop onder zn kont geven. .. hij moet zelf willen stoppen.

Mee eens!

Jij woont ook nog eens in Groningen.... het is nogal wat he, dat jij dat mag gaan oplossen.

En je bent ook nog eens geen psycholoog of een therapeut, dus niet aan beginnen...... straks als er iets misgaat.......... heb jij het gedaan!

Ook jij kan niets doen voor hem, want als een instelling al niet had geholpen...
Hij moet het echt zelf willen..........
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 22-06-14 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 18:27

hebben jullie tips hoe ik het beste er over kan beginnen of niet ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:27

Soms kun je beter je handen van iemand aftrekken; jij bent niet de laatste persoon die hem kan helpen, maar hij is de enige en laatste persoon die hem kan helpen.
Het helpen van iemand die niet geholpen wil worden, kan ook een averechts effect hebben (het onbedoeld ondersteunen in de verslaving). Hij moet het zelf inzien en ook doorhebben dat jullie er gewoon klaar mee zijn met dit gedrag. Als hij niets wil, dan moet je hem ook loslaten. Ook voor jezelf.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 18:28

een andere vriend van mij weet wel wat over zijn verleden trouwens ik vraag me af of ik aan hem moet vragen wat die heeft mee gemaakt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:30

Als je weer in gesprek gaat spreek dan altijd in de ik vorm; ik vind het moeilijk om je zo te zien, ik denk dat het beter is dat je gaat zoeken. Als je vanuit de ik vorm spreekt, kan hij je niet tegenspreken; want het is jouw gevoel immers.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 18:32

vuurneon schreef:
Als je weer in gesprek gaat spreek dan altijd in de ik vorm; ik vind het moeilijk om je zo te zien, ik denk dat het beter is dat je gaat zoeken. Als je vanuit de ik vorm spreekt, kan hij je niet tegenspreken; want het is jouw gevoel immers.

Dankje voor de tip

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:35

En de mensen die jou hebben gevraagd, die denken er niet goed bij na....jij bent nog maar 17.

Het is jouw probleem niet, de enigsten die er echt wat aan moeten doen is zijn ouders en hijzelf en of zijn huisarts.

Blijf er lekker weg......... straks heb jij het gedaan en of heb je zelf gedoe ermee.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 18:37

ik heb aardig wat zelf mee gemaakt en ik kan aardig wat hebben. hij is echt 1 van me beste vrienden die kan je toch niet zomaar laten vallen. hij heeft in de tijden dat het mij super slecht ging ook veel geholpen ondanks dat hij zelf ook niet alles goed had.