Meedenken ivm eten, waar gaat het fout?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Meedenken ivm eten, waar gaat het fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 13:26

Ik wil graag wat meedenkende bokkers hebben ivm een eet probleem waar we al heel lang niet uitkomen.

Ik heb naast een flinke voedselallergie ook probleemmdarmen. Hierdoor bakken we al jaren zelf ons eigen brood ook omdat manlief een andere allergie heeft en brood daarvoor niet te koop is in Nederland. Ik ben getest op glutenintolerantie en dat heb ik niet.

Ons brood bakken we met bloem van de molen in de buurt en verse gist dat we per kilo uit Duitsland halen omdat korrelgist me problemen geeft. Brood bevat dan bloem, water uit de kraan, verse gist en zout. Verder eten we vooral verse producten, en maken we op de pasta na zoveel mogelijk alles zelf. Eerder kochten we tarwebloem maar omdat ik daar toch last van kreeg om onbekende redenen zijn we overgestapt op speltbloem. Maar toch blijven mijn darmen problemen geven, net als erge vermoeidheid en sterk wisselend gewicht.

Alleen gaan we naar Frankrijk, Belgie of Luxemburg en eet ik daar stokbrood dat gemaakt is door een ambachtelijke bakker heb ik geen klachten. Binnen maximaal twee dagen zijn mijn darmen rustig, val ik kilos af ondanks dat ik veel meer eet en snaai. En is mijn energie nivo veel en veel hoger. Het stokbrood (maar ook de gewone broden mits gebakken door een ambachelijke bakker (boulangerie artisanal)) bestaat daar ook uit tarwebloem, water, verse gist en zout. Alleen het tarwe dat ze mogen gebruiken als artisanale bakker moet in Frankrijk zeker verplicht uit eigen land komen en bij voorkeur uit de regio. Dit om de bakkers te beschermen tegen rotzooi met toevoegingen uit het buitenland.

Het enige verschil tussen hier in Nederland eten en in Frankrijk is het brood en het water, de pasta nemen we meestal van huis mee en rijst is rijst. Nu weet ik dat ik in hoger gebied of bij zee minder MS klachten heb maar die verdwijnen niet in 2 dagen maximaal.

Weer terug in Nederland hebben we vaak nog voor een dag stokbrood bij ons en een week vleesbeleg. Maar eigenlijk altijd binnen een paar dagen gaan mijn darmen weer lopen rotzooien, kom ik in dagen tijd flink aan (nu sinds zaterdag ruim 4 kilo) en is mijn energie nivo weer terug bij af.

Dit jaar viel het extra op omdat ik met flinke maag darm problemen, moeite met eten en nog ergere vermoeidheid dan normaal ben vertrokken voor 3 weken Frankrijk. Maar dit is iets waar we al jaren ons hoofd over breken wat de oorzaak kan zijn. Maar wij komen er niet meer uit.

De enige dingen die we kunnen bedenken is of de soort tarwe (manier van telen, gif, gemanipuleerd enz), het type gist (geen idee of daar verschil inzit) of het gebruikte water voor zowel brood als drinken. Omdat op veel plekken in Frankrijk het water een chloortoevoeging heeft waar ik niet tegen kan en ook niet lekker is drink ik alleen water uit flessen (De goedkoopste versie cristalline die van verschillende bronnen afkomt afhankelijk welke regio je zit). Of iets dat we over het hoofd zien.

Vandaag besloten eerst maar eens het brood te laten staan voor de komende dagen. Zal even een uitdaging worden met ontbijten en lunchen maar daar kom ik wel uit. Net mjammie een banaan en aardbeien gepureerd met sinaasappelsap en dadelijk een salade in elkaar gaan flansen. Geeft dat geen verschil dan een paar dagen de rest flessen water wegwerken die we nog over hebben.

Wie heeft enig idee of een logisch verklaring voor dit zo langzaam aan frustrerende probleem.

Jasmijn159

Re: Meedenken ivm eten, waar gaat het fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:29

Ligt het niet aan het kraanwater? Probeer eens flessenwater?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:30

klink als voedsel intolerantie, ga ermee naar een allergoloog en laat hem/haar een dieet samenstellen wat langzaam de intolerantie afbouwt. Is wel een proces van maanden of langer.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:32

Heb je dan als eens een uitwijk gedaan naar echt biologisch bloem? Ik weet namelijk niet of je dat al doet. Misschien ligt het verschil daar, aangezien het stokbrood uit Frankrijk uit de regio komt. Wellicht is dat wél biologisch of minder bewerkt. Vind het eerlijk gezegd wel heel erg frapant, want van overige dingen krijg je geen last?

Heb je verder geen stress thuis van je werk of iets dergelijks, dat wanneer je op vakantie bent dat je even kan ontspannen?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:36

Ik dacht ook het water. Wat gebeurd er als je een tijd overstapt of flessenwater ipv kraanwater?

En anders: emigreren :Y)

Nee geintje natuurlijk maar dat van de gist zou ook ook eens uitzoeken. Misschien bestaan er wel meerdere soorten en zit bv net in het soort dat jij hebt een toevoeging waar je niet tegen kan.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:42

Ik zit te denken aan het water. Probeer het kraanwater eens te ontkalken voor je het gebruik.
http://www.wezooz.nl/video-recepten/wat ... terd-water
Wij hebben deze nu thuis staan omdat mijn moeder en zusje allerlei allergieën (gluten, fruit, bepaalde groente, vlees e.d.) hebben en voor hun werkt het.

Moon10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:43

Al lezende dacht ik: "wat een bekend verhaal, dat heb ik eerder gehoord" en dat kan dus kloppen, je man heeft me eens verteld dat je wel het stokbrood in Frankrijk kunt eten maar verdere dezelfde problemen hebt als waar ik ook mee te kampen heb (al jaren en ik heb zelfs mijn geliefde hardloopsport er voor op moeten geven. Daar ken ik je man dus ook van).
Mijn klachten zijn aardig verminderd sinds ik geen tarwe meer eet maar dat doe jij volgens mij ook al een hele tijd niet. Gebruik je voor het bereiden van maaltijden ook pakjes (saus, kruiden) die wellicht toch sporen van tarwe kunnen bevatten? En wat voor brood bak je zelf?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:45

Ik zou het brood helemaal laten staan, net zoals de pasta. Probeer eens een low carb dieet? Ontbijt kan met havermout of idd gewoon gebakken eieren met spek, eventueel nog wat champignons erdoor, en op het internet staan legio andere recepten. Als je de koolhydraten laat staan krijg je ook niet van die suikerpieken en periodes dat je daarna instort. Je voelt je echt veel fitter!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-06-14 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:46

Kan je niet in Frankrijk een cursus stokbrood bakken gaan volgen? Workshop Baguette :D

Door met hun mee te bakken, kan je zien wat er allemaal wel en niet ingaat. (boulangerie artisanal)) bestaat daar ook uit tarwebloem, water, verse gist en zout. Alleen het tarwe dat ze mogen gebruiken als artisanale bakker moet in Frankrijk zeker verplicht uit eigen land komen en bij voorkeur uit de regio. Dit om de bakkers te beschermen tegen rotzooi met toevoegingen uit het buitenland.Die grondstoffen kan je daarna bestellen en na laten sturen, zodat je het hier zelf kan maken of laat maken door de bakker in de buurt.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:51

Bedenk wel dat je gewichtstoename ook te maken kan hebben met maandelijkse periode.
En inderdaad goed opletten bij alles wat je eet op allergie informatie ? Vaak staat het op de verpakking als het sporen van tarwe kan bevatten.
Verder vind ik dat je zelf eigenlijk al een oplossing geeft om te kijken waar het aan ligt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 14:16

Al veel reacties waarvoor dank. En alvast wat antwoorden. Ik ben al langer geleden doorgezaagd door de allergoloog daar zijn naast de toen al bekende lactose problemen meer dingen boven water gekomen. En die eet en drink ik uiteraard niet, niet hier en niet in Frankrijk.

Biologisch bloem was destijds onze eerste overstap, dat maakte geen verschil. Branderige mond na het eten en nog steeds de darmellende. Daarna biologisch spelt, ging ietsje beter maar niet veel. Maar omdat deze wordt gemalen in een commerciele molen met mogelijke andere producten zijn we overgestapt toen naar de molen in de buurt. Deze maalt alleen graan uit de regio en niets anders. De tarwe gaf meer klachten dan de spelt vandaar dat we daar zijn overgestapt heen.

Ik ben trouwens onder behandeling bij een maag darm lever arts die meerdere keren heeft bekeken of er toch geen gluten probleem is maar zowel uit bloed testen als uit darmonderzoek zit er geen glutenallergie of intolerantie. Dan zou het ook niet logisch zijn dat ik in Frankrijk me gek kan eten aan het stokbrood zonder een klacht.

Alles laten staan heb ik afgelopen maanden noodgedwongen al eens moeten doen omdat alles dat dikker was dan vloeibaar volledig mis ging. Dat gaf weinig verschil, kreeg krap aan 600 kcal binnen maar bleef aankomen. Tot grote frustratie van mdl arts en de ziekenhuis dietiste trouwens. Ben met moeizaam eten op vakantie gegaan en twee dagen later kon ik alweer redelijk normale porties op en ben toen in 3 weken tijd ruim 5 kilo afgevallen terwijl ik me echt gek heb gegeten aan brood, cake, koekjes, enz.

Ik ken het low carb dieet, daarmee loop ik alleen tegen een ander probleem aan, omdat ik vrij veel dingen niet mag ga ik heel snel een te kort opbouwen aan andere stoffen. Dit heb ik voor de vakantie al besproken met de ziekenhuis dietiste en die is na veel rekenwerk tot de conclusie gekomen dat het voor mij niet haalbaar en gezond is dat te gaan doen.

Pakjes en poedertjes gebruiken we in principe toch al niet en ik ben na een tijd weer afgestapt van volledig spelt eten omdat er nagenoeg geen verschil merkbaar was. De gist die we nu gebruiken is echt alleen een blok verse gist. Dat bevat ook alleen gist en geen andere toevoegingen. In principe dezelfde die een franse ambachtelijke bakker ook gebruikt.

Gewichtstoename kan niet komen door de maandelijkse ellende, die wordt grondig afgestopt door een mirena en ik ben al een tijdje in de overgang dus er zit zowiezo geen logica in. En de gewichtstoename terug in nl is meestal een blijvende -O- met daarin dan schommelingen. Hoog en naar beneden. Kan rustig een paar kilo verschil inzitten in een paar dagen tijd.

En we hebben afgelopen jaren heel wat franse bakkers uitgehoord, recepten meegekregen enz. Zij doen hetzelfde dat wij ook doen. Het enige verschil tenminste voor stokbrood is dat het langer rijst. Het gewone brood krijgt dezelfde behandeling als dat van ons. Alleen dus met ander tarwe en waarschijnlijk water en misschien een andere giststam. Brood bakken we toch al zelf, bakkers in de buurt gebruiken allemaal de standaard commerciele meelmixen met toevoegingen. Geen bakker hier gebruikt nog het simpele bloem of meel. Als het brood weglaten idd het gewenste effect geeft is dit idd onze volgende stap. Gewoon bloem en eventueel gist vanuit Frankrijk laten opsturen of nog beter zelf halen.

Emigreren, tsa als het kwa werk kon waren we jaren geleden al weggeweest. Dat is helaas niet haalbaar voor nu maar zou wel alle problemen oplossen in een mooiere omgeving ook nog.

We zijn hier al echt heel lang mee bezig. Voor nu ga ik alle tarwe/spelt staan voor de komende tijd. Daarna ga ik pas het water vervangen. Dan kan ik beter vaststellen wat een mogelijke oorzaak kan zijn.

Een tijd geleden trouwens een documantaire gezien op de franse tv waar ik echt heel erg van ben geschrokken. Ging over brood/meel/tarwe in belgie en frankrijk. Dat de commerciele meelmixen waar bakkers mee werken veel toevoegingen bevatten. Dat dachten we al te weten, zoals brood verbeteraars, e nummers. En staat altijd op de verpakking. Alleen dat dachten we, het schijnt niet vermeldde toevoegingen te mogen bevatten. Zoals bv een chemisch goedje dat ervoor zorgt dat er minder water nodig is voor het bakken van een brood. Alleen dit stofje is niet meer meetbaar in afgebakken brood en hoeft daarom niet gemeld te worden op de meelmix. Maar geeft veel klachten bij mensen. Best schokkend als je een directeur van een meelsamenstellef het volstrekt normaal vindt dat meel stikt van de chemische goevoegingen zonder dat dit gemeld hoeft te worden.

Een franse proffessor is daar achter gekomen nadat zijn kind veel problemen had. Zij aten veel supermarktbrood en na veel speurwerk is hij dus achter de verborgen toevoegingen gekomen. Aan de hand van oa deze bevindingen zijn de artisanale bakkers met hun titel gekomen. Zij gebruiken dus echt alleen graan uit de regio en ook alleen graan zonder toevoegingen. Er zijn een paar commerciele maalderijen in Frankrijk die echt alleen deze granen malen. Gegarandeert alleen graan. En is de wetgeving ook aangepast om te voorkomen dat dit "chemische" meel op grote schaal wordt rondgedeeld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:31

Dat er zoveel toevoegingen onvermeld in brood terecht komen vind ik toch schrikbarend, helemaal als er mensen serieus last van kunnen krijgen. Is er geen manier om dat ergens aan te kaarten? In Frankrijk is dat gedaan, maar hier in NL?

Je zegt dat je tarwe en spelt geprobeert hebt, maar heb je ervaringen met maismeel, of boekweitmeel?

En je zegt dat je aankomt, in hoeverre is het vocht dat je vasthoudt? Wat voor water drink je hier en wat voor flessewater in Frankrijk en hoe hoog is het zoutgehalte in dat water? Gehalte aan zout in het drinkwater kan zeer zeker uitmaken wat de weegschaal zegt.
Leven op 600 calorien is niet goed. Hoe minder je eet hoe meer je lichaam op spaarstand schakelt, en minder verbrand.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-06-14 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:35

Ja brood uit de supermarkt is eigenlijk troep. Laatst bij keuringdienst van waarden ging het over de 'broodverbeteraar'. Dit komt dus (deels) van mensenhaar af. Echt bizar 8)7

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:39

Mijn ouders wonen in Belgie en hen valt op dat het brood in NL langer "vers" blijft. Lees: niet knorhard is na een dag. En dan maakt het niet uit of ik brood heb van de bakker of uit de supermarkt. Dus wat wordt is er toegevoegd aan dat meel in NL?
Krijgen bakkers in NL ander meel dan de fabriek die de supermarktbroden bakt?

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:47

Is het gist dat ze in Frankrijk gebruiken niet iets dat dicht bij desem zit? Dat kan ik me ergens van herinneren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 16:50

Water hier geen idee wat er uit de kraan komt? In Frankrijk heeft het cristaline water meestal een heel laag zoutgehalte. Omdat we nagenoeg alles zelf maken en ook zout moeten toevoegen dan weten we (los van water) dat we zeker niet teveel zout binnen krijgen.

Of het vocht is geen idee, dat is nog steeds niet duidelijk, of vocht dat in mijn darmen blijft zitten of vulling dat er niet uitwil. Mais kan ik heel beperkt hebben, niet voldoende om er brood van te maken. Boekweit ken ik en doen we regelmatig bij het pannekoeken bakken. We krijgen er alleen nog geen fatsoenlijk brood van gemaakt. :')

Calorien was veel te weinig, maar als alles wat je eet zoveel klachten geeft waar je heel ziek van wordt laat je het vanzelf wel. Deels daarom ook een week opgenomen geweest, ook omdat darmen volledig stil lagen. In de weken daarna was ik al deels dankzij aanvullende vloeibare voeding en heel veel per dag mini beetjes eten en langzaam meer kunnen eten al opgekrabbelt naar 1300 kcal per dag. En in de vakantie is dat omhoog gevlogen naar nagenoeg de normale hoeveelheid weer. *\o/* .daar ben ik al lang blij mee.

Het is bekend bij diegene die ervan moeten weten. Maar het interesseerd niemand, als je brood maar lang houdbaar is en een bakker wil alleen maar zijn product zo goedkoop mogelijk maken. Met heel schokkend dus bijna overal de commerciele meelmengsels die door een heel beperkt aantal fabrieken samengesteld wordt. Wij hebben hier in de verre omgeving en eerder op een andere plek geen bakker kunnen vinden die met enkel basisbloem nog brood maakte.

In nl is het eigenlijk zo, maar meer landen dacht ik ook al loopt nl daarin voorop dat er een heel beperkt aantal fabriken zijn die meel en bloem leveren. Deze zakken worden standaard voorzien van e nummers, broodverbeteraars, vaak ook losse extra gluten toegevoegd. Dit gaat naar supermarkten maar ook naar de "ambachtelijke" bakkers in nl waar je de hoofdprijs betaald voor een brood. En zelfs in biologische bloem zijn we al eens e nummers tegengekomen.

We zijn lang op zoek gegaan naar bloem en de eerste logische stap was naar een bakker gaan. Maar hoe meer we er naar gevraagd hebben hoe schokkender we het vonden. Geen echt kaal bloem maar dezelfde commerciele meuk die je ook bij de supermarkt koopt. -O-

Om de een of andere reden wil een nederlander alleen brood eten dat lang houdbaar is. Ons brood is na een dag alleen nog goed om een dag te roosteren of wentelteefjes. Daarna kun je er een moord mee plegen. Net als het goede belgische brood of het franse stokbrood. Dat is. Het ontbreken van de brood"verbeteraars" onder andere.

Maar niet alleen met brood wordt gerommeld. Kijk maar eens in de winkel wat er in rauwe ham of gekookte ham zit. Dat zou moeten zijn varkensvlees, zout en eventueel wat kruiden.

Omaro geen idee, ik heb het een aantal keren gevraagd bij een bakker die me het gist ook hebben laten zien. Het lijken dezelfde grote blokken te zijn die wij ook hebben alleen met een andere verpakking eromheen. Ruikt ook nagenoeg gelijk.

Edit even ter vergelijk ons gist kost 1 euro voor een kilo gist. We hebben daar 10 gram van nodig voor een brood. Ons speltbloem is vrij duur, 50 euro voor 25 kilo, zouden we meer zakken afnemen wordt het goedkoper. Reken uit wat een brood dan kost. Voor tarwebloem zouden we 15 euro betalen voor 25 kilo, dan weet je ongeveer hoeveel teveel je betaald bij een "warme" bakker voor je brood.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:59

Maar brood "moet" toch niet? Je kunt prima zonder. Het is even kijken naar alternatieven voor ontbijt of voor lunch maar daar zijn genoeg oplossingen voor te vinden.

En heb je hier in NL al geprobeerd om alleen flessewater te drinken, dus niet uit de kraan?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 17:05

Veel alternatieven zijn er niet helaas. Ik kan niet heel veel eten voor langere tijd zonder er last van te krijgen of er allergisch voor te worden, geen mais, bijna geen peulvruchten (dus ook geen soja) alleen erwtjes en sperciebonen gaan goed, niet teveel varkensvlees, een aantal vruchtensoorten mag ik niet hebben. Paddestoelen beperkt, geen zuivelproducten en nog een aantal dingen die ik niet of beperkt mag hebben.

Door melk te vervangen door sojamelk ben ik daar allergisch voor geworden en daardoor is een hele grote groep voedsel afgevallen omdat die in dezelfde histaminebevattende of vrijmakers valt. Ook rijst moet ik niet iedere dag eten omdat mijn darmen dan ook gaan protesteren. Ik moet blijven afwisselen.

En ik probeer nu juist uit te vissen waarom ik daar vol brood kan eten en hier er iets fout gaat in brood, water of wat ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:07

In hoeverre is het mogelijk om in Frankrijk meel en gist te halen, en misschien ook flessewater wat ze daar verkopen?

Bij mijn vorige werkgever had ik collega's (Franse Nationaliteit) die eens in de zoveel tijd naar Frankrijk gingen voor hun boodschappen. Ik weet niet waar je woont maar Frankrijk is zo ver nog niet...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 17:12

Dat is een mogelijkheid waar we ook aan denken, maar eerst eens uitvissen of we de oorzaak kunnen vinden. Dat is dus voor nu graan weglaten en het water gewoon uit de kraan. De volgende stap is het water vervangen. We hebben nu thuis nog 4 5 litertanks staan, 8 flessen van 1,5 liter en 15 flessen van 0,5 liter dus daar kan ik wel even mee vooruit.

Daarna gaan we desnoods zelf ophalen of laten we het thuis bezorgen. Als dat iets gaat helpen graag.

Voor ons is het een halve dag rijden met een gewone auto, via dld is het nog te doen, anders is noordwest frankrijk ook niet zo gek ver weg. Desnoods een leuk weekend van maken, ook niet verkeerd. :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:21

Tipje: een Franse kennis van mij is in NL een bedrijf opgestart dat Franse Producten verkoopt. Als jij niet in staat bent om eens in de zoveel tijd naar Frankrijk af te reizen voor meel of bijv. water, kun je ook kijken of hij wat voor je mee kan nemen als hij weer naar Frankrijk gaat op de spullen op te halen.

http://www.souvenirs-de-france.com/

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 17:35

Kijk dat is heel handig. Wij willen op termijn ook zoiets gaan opzetten. Idee kwam op afgelopen vakantie omdat de camper op de terugweg weer flink vol zat met spullen die we hier niet kunnen krijgen waar we tegenkunnen zoals bepaalde shampoo, zeep, aardappelpuree enz.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:56

Ze zoeken nog Franchise nemers, misschien wel een idee?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:23

Hebben jullie al eens desem/spelt brood van de Natuurwinkel geprobeerd? Je kunt er 2 varianten kopen: gist/spelt en desem/spelt. Die laatste zou wellicht een oplossing voor jullie kunnen zijn. Zelf heb ik er ook erg veel baat bij, omdat mijn darmen ook erg reageren op het "gewone" brood.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 19:31

Desem spelt ook al geprobeert, geeft een heel branderige mond en darmkramp meteen. En manlief mag deze niet hebben ivm toegevoegde olien. Heel handig.