Blaasontsteking: wat een gezeik

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Blaasontsteking: wat een gezeik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 13:32

Toen ik vandaag meer tijd kwijt was aan zitten op de wc dan aan het strijken van 13 (er mag geapplaudisseerd worden) overhemden wist ik genoeg: weer een blaasontstekin/urineweginfectie. Ik was er de laatste jaren wel een beetje gevoelig voor, maar sinds ik 1,5 jaar geleden een nierbekkenontsteking heb gehad, is het aantal BO's daarna wel sterk toegenomen.
In 12 maanden tijd heb ik hiervoor 5 kuren gehad en ook nog een paar keer dat het in het weekend ineens op kwam zetten maar dat ik het met cranberrysap en veel water drinken nog kom onderdrukken.

De vorige keer dat ik een kuur heb gehad, eind april denk ik, is de urine ook op kweek gezet maar kon niks worden gevonden. Nader onderzoek (ik opperde of een bezoekje aan een uroloog ofzo een optie was) was volgens de doktersassistente niet nodig.
Toch zit het me niet lekker. Ik volg braaf alle voorschriften op en toch neemt de frequentie van de BO's toe.

Ik ben benieuwd of er meer 'lotgenoten' zijn of mensen die nog goede tips hiervoor hebben :)

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:37

Jeetje wat vervelend! Ik ben net 4 dagen klaar met m'n antibioticakuur, die m'n hele maag en huid naar de klote geholpen heeft en volgens mij heb ik alweer een blaasontsteking -O- Dinsdag maar even langs de dokter. En man wat zijn cranberry's vies zeg!

AmyII

Re: Blaasontsteking: wat een gezeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:55

Jeetje TS wat ontzettend k lote dat je zo ontzettend veel last hebt van blaasontstekingen!

Ik heb het twee keer heel heftig gehad en ik kan een ding zeggen: dit nooit weer! :n

Helaas kan ik je geen tips geven, maar ik wil graag mee lezen want misschien heeft iemand anders wel bruikbare tips.

Edit: één tipje toch; plas je wel goed leeg? Plassen doe je door op het toilet te gaan zitten en door je bekkenbodem te ontspannen laat je je urine weglopen. Span je te vroeg, kan het zijn dat een laagje achterblijft in de urineweg/ blaas dat gaat ontwikkelen.
Maar ik neem aan dat nu je zoveel BO's hebt gehad je die tip vast al gehoord hebt en dat juist jij je bewust bent van je manier van plassen...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:57

Ik had het jarenlang ook erg vaak en bij mij is het volledig gestopt toen ik ging wassen met lactacyd, gek genoeg. Neem aan dat de boel bij mij niet zuur genoeg was.
Plas ook direct na seks :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:30

Ik heb het ook regelmatig gehad. Laatste keer is nu een maand terug.

Wat bij mij helpt is "cysteberry" slikken zodra ik het vermoeden krijg dat het weer zover is.

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:41

Je hebt ook cranberry pillen. Die kun je ook gewoon preventief gebruiken. En zit geen smaak aan vind ik. Bij mij werkte het super en einde aan die rommel dat antibiotica heet :Y)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:44

D mannose werkt super. Dat is veel sterker als Cranberry's.
Als ik het op voel komen neem ik een capsule of klein schepje en het is weer foetsie.
Antibiotica houd imo gewoon blaasontstekingen in stand, ik heb blaasontsteking gehad en daarna na de antibiotica echt heel lang nog gevoelig geweest.
Ik heb alleen 2 dagen ab gebruikt, toen gestopt ivm bijwerkingen en alleen D-Mannose gebruikt.
In het buitenland ik meen Duitsland zijn ze al overtuigd.

Het zorgt ervoor dat de bacterien geen grip meer kunnen houden in de blaas en je ze zo gewoon uit kunt plassen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:48

Cranberry alleen preventief nemen, niet als medicijn!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:52

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 07:37

Ik heb het in een jaar tijd ik denk een keer of 8 gehad. Soms was het 2 weken weg en dan kwam het weer terug. Urine verschillende keren op kweek gezet en telkens kwam er niets aparts uit!

De laatste paar keren hoefde ik maar te bellen en er werd een kuur klaar gelegd. Tot dat ik 's avonds bij de huisartsenpost zat hiervoor. Die arts heeft mijn urine nagekeken en kon niets van ontstekingsgebeuren vinden.... Terwijl ik wel alle klachten had. Kreeg als advies om veel water of thee (cranberry) te drinken en een paracetamol te pakken. Want het was gewoon geïrriteerd. Dit gedaan en diezelfde avond waren mijn klachten weg.

Ik gok dat 4 van de 8x mijn urine niet gecontroleerd is geweest en hoogstwaarschijnlijk dus 4x te vaak een kuur heb gehad.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 07:43

Hier een lotgenoot. Helaas kan ik bij mij altijd mezelf de schuld geven. Ik drink regelmatig veel te weinig.

De standaard dingen ken je waarschijnlijk wel.
Goed drinken
Plassen/douchen na de sex
Goed uitplassen
Cranberry pillen. Etc?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 07:53

Plien91 schreef:
Toen ik vandaag meer tijd kwijt was aan zitten op de wc dan aan het strijken van 13 (er mag geapplaudisseerd worden) overhemden wist ik genoeg: weer een blaasontstekin/urineweginfectie. Ik was er de laatste jaren wel een beetje gevoelig voor, maar sinds ik 1,5 jaar geleden een nierbekkenontsteking heb gehad, is het aantal BO's daarna wel sterk toegenomen.
In 12 maanden tijd heb ik hiervoor 5 kuren gehad en ook nog een paar keer dat het in het weekend ineens op kwam zetten maar dat ik het met cranberrysap en veel water drinken nog kom onderdrukken.

De vorige keer dat ik een kuur heb gehad, eind april denk ik, is de urine ook op kweek gezet maar kon niks worden gevonden. Nader onderzoek (ik opperde of een bezoekje aan een uroloog ofzo een optie was) was volgens de doktersassistente niet nodig.
Toch zit het me niet lekker. Ik volg braaf alle voorschriften op en toch neemt de frequentie van de BO's toe.

Ik ben benieuwd of er meer 'lotgenoten' zijn of mensen die nog goede tips hiervoor hebben :)

Heb hier jaren ontzettend mee getobt. Uiteindelijk bij de uroloog terecht gekomen gelukkig. Daar bleek mijn urinebuis te smal waardoor ik niet goed uitplaste en ik was 'overhygienisch' dus 'te schoon' van onderen met vaginale douches en wasemulsies :+ Uiteindelijk is mijn urinebuis opgerekt en 6 weken atb gekregen. Nu al jaren klachtenvrij! Dus laat je doorsturen door je huisarts en ga naar de uroloog!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 07:56

loez schreef:
Ik heb het in een jaar tijd ik denk een keer of 8 gehad. Soms was het 2 weken weg en dan kwam het weer terug. Urine verschillende keren op kweek gezet en telkens kwam er niets aparts uit!

De laatste paar keren hoefde ik maar te bellen en er werd een kuur klaar gelegd. Tot dat ik 's avonds bij de huisartsenpost zat hiervoor. Die arts heeft mijn urine nagekeken en kon niets van ontstekingsgebeuren vinden.... Terwijl ik wel alle klachten had. Kreeg als advies om veel water of thee (cranberry) te drinken en een paracetamol te pakken. Want het was gewoon geïrriteerd. Dit gedaan en diezelfde avond waren mijn klachten weg.

Ik gok dat 4 van de 8x mijn urine niet gecontroleerd is geweest en hoogstwaarschijnlijk dus 4x te vaak een kuur heb gehad.

Deze testen zijn gewoon niet zo uitgebreid. Ik mag van de uroloog niet meer bij de huisarts laten testen, maar alleen in het ziekenhuis omdat deze veel betrouwbaarder zijn. Waarschijnlijk is daardoor ook de ellende begonnen. Als er een paar keer niet goed uitbehandeld is en er blijft iets zitten qua bacterieen, dan heb je als snel een chronische infectie.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 09:04

Wat een hoop reacties, bedankt allemaal :)

D-mannose kende ik nog niet. Heb wel altijd een fles cranberrysap in huis zodat ik daar als het nodig is, zoals gisteren, direct mee kan starten. Ik heb dus cranberrysap genomen plus paracetamol en heel veel rust. De ergste klachten zijn gelukkig weg.

Doorverwijzing naar de uroloog lijkt me toch wel goed. Mijn vriend merkte ook la terecht op dat ik maar heel weinig naar de wc hoef terwijl ik echt wel genoeg drink. Als ik dan moet, dan moet ik ook direct heel nodig.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:57

LovingTweety schreef:
Hier een lotgenoot. Helaas kan ik bij mij altijd mezelf de schuld geven. Ik drink regelmatig veel te weinig.

De standaard dingen ken je waarschijnlijk wel.
Goed drinken
Plassen/douchen na de sex
Goed uitplassen
Cranberry pillen. Etc?

En na ontlasting van voor naar achteren afvegen, niet andersom. Feces kunnen ook blaasontsteking veroorzaken. ;) Cranberry pillen kun je o.a. bij de Tuinen kopen.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:03

Literatuur laat geen bewijs zien voor het gebruik van cranberrysap overigens. Mij werkt het juist averechts, vanwege de aantal suikers die erin zitten.

Ik ben er ook mega gevoelig voor. Sinds ik 5 liter drink op een dag en na de seks metéén naar de wc ga geen last meer van. Als ik dat ook maar 1 keer vergeet ben ik de volgende dag gelijk de sjaak :+

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:09

Laat je vriend ook maar eens nakijken;) Als die een schimmeltje heeft of iets krijg je het daardoor steeds terug bij jou:) Heel vervelend maar wel waar helaas. Ik had het bij een ex vriend zo ontzettend vaak ineens terwijl ik daarvoor nooit iets had. Later bleek dat hij het ana mij gaf?? Toen mijn huidige man ontmoeten nooit meer gehad?

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:16

Mijn moeder heeft een aantal jaren geleden ook vaak een blaasontsteking gehad. Bij haar konden ze steeds niks vinden, maar alle symptomen wezen er wel op. Ze kreeg daarom steeds een te lichte antibioticakuur. Om de maand had mijn moeder er weer last van. Uiteindelijk heeft ze samen met de dokter besloten een zwaardere kuur te proberen. Dit heeft erg goed geholpen. Ze is er nu al een aantal jaar helemaal vanaf. Wel heeft ze altijd een antibioticakuur mee op vakantie, zodat ze meteen kan beginnen wanneer ze het weer voelt. Bij haar heeft de hoeveelheid drinken erg veel invloed. Bij te weinig drinken komt het weer snel opzetten.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:16

Cranberry helpt wel maar alleen in zeer geconcentreerde vorm, dus pilvorm. De rest helpt dus niet..

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:22

DatBenIkNou schreef:
Plien91 schreef:

Heb hier jaren ontzettend mee getobt. Uiteindelijk bij de uroloog terecht gekomen gelukkig. Daar bleek mijn urinebuis te smal waardoor ik niet goed uitplaste en ik was 'overhygienisch' dus 'te schoon' van onderen met vaginale douches en wasemulsies :+ Uiteindelijk is mijn urinebuis opgerekt en 6 weken atb gekregen. Nu al jaren klachtenvrij! Dus laat je doorsturen door je huisarts en ga naar de uroloog!

Hier precies hetzelfde! Ondertussen is het al zo'n 10 jaar geleden dat ik bij de uroloog terecht kwam en heb ondertussen geen enkele keer meer blaasontsteking gehad! Dus zou zeker naar de uroloog gaan!

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:24

Mijn moeder heeft chronische blaasontsteking. Als zij stress heeft krijgt ze het al. Zij neemt van die cranberry tabletten in. Overal is ze geweest en niets kunnen vinden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:31

Heb het nu de afgelopen jaren niet meer gehad gelukkig. Gedurende het jaar waren de periodes met blaasontsteking langer dan de periodes zonder.
Huisarts kwam er zelf mee om de plasbuis op te laten rekken in het ziekenhuis, dit is 2x gedaan. Gaat een heel stuk beter sinds die tijd.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:33

Hier hele (HELE) goede ervaringen met Forever Berry Nectar.
Twee meiden in mijn directe omgeving + een merrie van een vriendin van me van hun chronische blaasontsteking afgeholpen. Dit was het enige dat ze wijzigden in hun leven, kan geen toeval zijn.

Je kunt me een PBtje sturen voor meer informatie.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:36

phormicola schreef:
Cranberry alleen preventief nemen, niet als medicijn!

Ik weet dat het niet moet, maar waarom eigenlijk niet? Ik doe het wel eens, want
ik wil niet zo vaak AB. Het heeft me regelmatig gered, moet ik zeggen!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:55

Voor de mensen waarbij Cranberry niet werkt, echt D mannose eens proberen.
Dat is 50x sterker als Cranberry. Alleen iets minder bekend.