(kleine) kinderen en roken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

(kleine) kinderen en roken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 21:09

Ik kwam het net in een topic tegen. ....
Zwanger en een partner die rookt.
Ook in onze vriendengroep zit een vader die rookt en zie het jonge kind dus regelmatig in die rook zitten op verjaardagen. Nou vind ik het verder een goeie vent, maar snap dat dus echt niet.
Maar ook veel in parken (dierentuin etc) zie ik nog behoorlijk veel ouders (incl moeders-hoe zijn die de zwangerschap in gegaan? ) roken.

Ik snap dat dus niet!
Nu heb ik zelf nooit gerookt, dus wordt het al lastiger om het te snappen....
Maar.....voor je kind wil je toch alleen het aller beste en zeker geen rooklongen?????

Jes

Re: (kleine) kinderen en roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:11

Ik rook ook niet, en snap het dus ook niet... Mijn moeder rookte vroeger ook, en oh wat vond ik het.stinken! Vreselijk...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:11

Ik vind het ook afschuwelijk, nu tolereer ik het in huis maar als we een kind hebben absoluut niet meer! :n

Als ze zo nodig willen roken dan gaan ze maar buiten staan. ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:13

ik ben gestopt, half jaar later zwanger.... Maar mijn partner rookt. En zolang hij die kleine meid er niet mee belast zal ik er niet over gaan zeuren.
Hij is nou eenmaal verstokt.

maar zelfs achter de kinderwagen rookt hij niet! Als hij dan roken wil dan neem ik de wagen even over

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:25

Mijn man rookte ook. Maar is gestopt toen ik zwanger raakte. Dat vond ik heel knap van hem. Echt respect.

Nu heeft onze jongste dochter astma dus ben ik echt tegen roken geworden. Zo gauw zij in de buurt van iemand komt die kort daarvoor gerookt heeft schiet ze al in een aanval dus voor ons heel erg oppassen en komen daarom ook niet meer bij kennissen of vrienden die roken.

Erg jammer, maar kind gaat voor.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:28

Ik denk ook dat bij niet alle ouders door komt hoe belastend het is. Heb eens met open mond staan kijken hoe een jochie van 3-4 buiten de auto stond te wachten en de sigaret van zijn moeder vast hield. In de auto zelf werd ook gerookt met de kids achterin. Begrijp dat werkelijk niet...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:33

Bij ons in huis werd "vroegah" ook overal gerookt, ook in de auto. Behalve in de slaapkamers van de kinderen.
Ik hield ook weleens een sigaret van 1 van mijn ouders vast, geen probleem. Het was niet alsof ze zeiden: "Roken, nu!" En ik ben er ook niet van gaan roken.

Ik had als kind zwaar kinderastma maar heb het nooit als vervelend ervaren. Nu wordt er alleen nog in de garage of onder de afzuigkap gerookt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 22:03

KimD schreef:
Ik vind het ook afschuwelijk, nu tolereer ik het in huis maar als we een kind hebben absoluut niet meer! :n

Als ze zo nodig willen roken dan gaan ze maar buiten staan. ;)

Maar ook dat vind ik lastig.
Laatst op de verjaardag van ons zoontje zaten we allemaal buiten. Dan vind ik het dus ook zwaar ongepast.
Wij hebben het wel getollereerd, maar of ik dat de volgende x nog doe weet ik niet. Ik heb ook dsn stal, dus daar in de buurt wil il het ook niet. Ben bang dat wat voor mij vanzelfsprekend is, niet voor een ander geldt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 22:07

Kaitlyn, dan rook je toch gewoon mee zonder een sigaret in je mond.....
Je krijgt daar net zo hard rooklongen van.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:08

Ik verplaats dit topic naar MWS omdat ik denk dat ie daar beter op zn plek is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:12

Meeroken is behoorlijk achterhaald :) Het is in elk geval niet zó erg als veel mensen denken.
Dat je net zulke erge rooklongen krijgt van naast iemand zitten die rookt is natuurlijk onzin. Het grootste deel van de vaste deeltjes blijft al in de longen van de roker achter, en een heel klein deel adem jij misschien in en een nog kleiner deel daarvan blijft achter.

Ik vind evengoed niet dat je moet roken waar je kinderen (dicht)bij zijn, begrijp me niet verkeerd, maar gek genoeg ken ik best veel kinderen van rokende ouders die allemaal zelf niet roken (en soms zelfs heel anti zijn). Kijkend naar mijn omgeving heeft het met hele andere dingen te maken.

Denk ook dat als je als ouders buiten gaat staan ofzo, je sowieso al uitstraalt dat het niet helemaal okee is om te roken.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:24

@Kaitlyn als je astma hebt gekregen omdat je ouders de hele tijd binnen rookten vind ik dat een behoorlijk kwalijke zaak :oo bizar zeg, dat ouders de gezondheid van hun kinderen op het spel zetten voor zo'n verslaving.

Mijn moeder rookte vroeger ook, maar altijd buiten. Dat was gewoon vanzelfsprekend... als er mensen op bezoek kwamen die rookten was het ook standaard naar buiten. Dit was in de jaren 90, waar dat nog niet zo vanzelfsprekend was. Maar ik ben erg blij dat ze het zo gedaan heeft.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:26

Van wat ik weet over astma is dat het getriggerd wordt. Dus het enige wat Kaitlyns ouders hadden kunnen doen is de astma "uitstellen"; uiteindelijk zou hij toch wel op zijn gespeeld, of ze nou rookten of niet.
Dat is vervelend maar het is niet correct om te zeggen dat haar astma is veroorzaakt door het roken.

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:28

Mijn vader heeft vanaf dat ik geboren werd in huis gerookt, en liet ik nou ook nog eens astma hebben.. Ik heb hem meerdere malen gesmeekt om te stoppen, al vanaf dat ik 4 jaar was. Maar niets hielp hij ging gewoon door :(

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:28

Magrathea schreef:
Van wat ik weet over astma is dat het getriggerd wordt. Dus het enige wat Kaitlyns ouders hadden kunnen doen is de astma "uitstellen"; uiteindelijk zou hij toch wel op zijn gespeeld, of ze nou rookten of niet.
Dat is vervelend maar het is niet correct om te zeggen dat haar astma is veroorzaakt door het roken.

Dat zeg ik toch ook niet, ik vroeg het me af. Dan alsnog is het niet erg bevorderlijk om met een longziekte continue in de rook te moeten zitten. ;)

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:30

Ik heb astma overgehouden aan het gerook van mijn ouders- daarom buiten roken en niet in de buurt van kinderen!!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:35

joafan2003 schreef:
Ik heb astma overgehouden aan het gerook van mijn ouders- daarom buiten roken en niet in de buurt van kinderen!!

Nee nee nee... Nogmaals, je ouders hebben het enkel getriggerd. Er zijn ook zat kinderen met rokende ouders die géén astma hebben gekregen. Je kunt dus nauwelijks concluderen dat roken bij kinderen astma tot gevolg heeft.

(Ik kreeg mijn eerste astma-aanval trouwens toen ik een jaar gestopt was met roken :) )

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:36

Mijn vader rookt ook, maar ik zie het hem eigenlijk zelden doen. Hij verzwijgt het niet, maar rookt altijd in de garage, waar wij niet komen. Heel soms rookt hij in de achtertuin, maar altijd zodat we het nog niet eens ruiken.
Ik vind het ook gewoon iets wat je niet hoort te doen, in huis roken.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:39

Mijn moeder rookt ook.. Heeft ook heel lang binnen gerookt.. Heel vaak boos geworden om die vreselijke geur en koppijn... Uiteindelijk (na 15 en half jaar van mijn leven) rookt ze alleen nog buiten..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:49

meeroken is juist erger als je denkt.
de deeltjes , die in de roker's longen terecht komen, is alleen wat er door de roker zelf geinhaleerd word.
de sigaret, die verder voor meer als de helft gewoon "opsmeult ", ademt de rest van de aanwezigen dus gewoon in.
ik kan absoluut niet tegen sigarette-rook.
en heb een zeer scherpe neus (fijne combi >;) )
ik ruik het , als er een auto voorbijrijd, dat er rokers inzitten.
ik ruik op kilometers afstand, als iemand rookt.
ik ruik het heel sterk in de kleding, in de haren van iemand, zelfs de adem stinkt ernaar.
en dat, terwijl er bij mij in de buurt niet gerookt word( dus het is niet zo, dat ze m net uitdoen).
maar je bent er helemaal van vergeven.
de huizen stinken.
onder een afzuigkap helpt niet, net zo min als buiten staan. er komt altijd rook naar binnen, en de roker neemt ook nog een hoop walm mee.
als je dan je baby op schoot neemt, zit ie nog lekker in de nicotine walm.
ik ruik het zelfs aan tijdschriften en boeken, en aan plastic tasjes, die ik van rokers krijg.
conclusie ; die nicotine walm zit dus overal..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:52

Spicegirl, ik zeg ook niet dat je niks meekrijgt als passief roker. Het is echter onzin dat een passieve roker net zoveel binnenkrijgt als de roker zelf.

De deeltjes zitten in de sigaret zelf, die verbranden en worden (grotendeels) afgetikt in de asbak.

Je zult mij nooit horen zeggen dat je nergens last van hebt als niet-roker, maar het is ook weer niet zo dat je acuut dood neervalt als er iemand binnenkomt die gerookt heeft. (Of een kind, for that matter)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:56

Magrathea schreef:
Ik kreeg mijn eerste astma-aanval trouwens toen ik een jaar gestopt was met roken :)

Ja en m'n overgrootopa werd 101 terwijl hij elke dag een pakje zware shag wegpafte. :') Dat zegt natuurlijk niks... Ik neem aan dat je hier niet mee wil zeggen dat je gewoon lekker moet roken als je astma hebt?

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:56

Zelf nog nooit een haal van een cigarette of wat dan ook genomen- alleen met mijn ouders en andere rokers meegerookt. Toen ik 12 was 1.5 jaar benauwd gehad en constant verkouden, artsen kwamen er maar niet achter wat ik mankeerde, 3 weken vakantie bij familie in huis=ouders mochten daar alleen buiten roken, na 3 dagen had ik geen van de 5 medicijnen meer nodig. Weer thuis gingen ze weer binnen roken, weer benauwd etc en mijn ouders zijn toen gestopt met roken. Benauwdheid is helaas niet meer weggegaan. Heb dus ook nooit een uitgangsleven gehad, daar ik zo een last had van de rook.

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:59

spicegirl schreef:
meeroken is juist erger als je denkt.
de deeltjes , die in de roker's longen terecht komen, is alleen wat er door de roker zelf geinhaleerd word.
de sigaret, die verder voor meer als de helft gewoon "opsmeult ", ademt de rest van de aanwezigen dus gewoon in.
ik kan absoluut niet tegen sigarette-rook.
en heb een zeer scherpe neus (fijne combi >;) )
ik ruik het , als er een auto voorbijrijd, dat er rokers inzitten.
ik ruik op kilometers afstand, als iemand rookt.
ik ruik het heel sterk in de kleding, in de haren van iemand, zelfs de adem stinkt ernaar.
en dat, terwijl er bij mij in de buurt niet gerookt word( dus het is niet zo, dat ze m net uitdoen).
maar je bent er helemaal van vergeven.
de huizen stinken.
onder een afzuigkap helpt niet, net zo min als buiten staan. er komt altijd rook naar binnen, en de roker neemt ook nog een hoop walm mee.
als je dan je baby op schoot neemt, zit ie nog lekker in de nicotine walm.
ik ruik het zelfs aan tijdschriften en boeken, en aan plastic tasjes, die ik van rokers krijg.
conclusie ; die nicotine walm zit dus overal..

Ja die walm bah, pakketten, mensen, huisdieren die er naar rieken, echt smerig!!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:05

Samiyah schreef:
Magrathea schreef:
Ik kreeg mijn eerste astma-aanval trouwens toen ik een jaar gestopt was met roken :)

Ja en m'n overgrootopa werd 101 terwijl hij elke dag een pakje zware shag wegpafte. :') Dat zegt natuurlijk niks... Ik neem aan dat je hier niet mee wil zeggen dat je gewoon lekker moet roken als je astma hebt?

Nope, dat zeg ik ook niet, maar ik vind het gewoon ironisch. En ik wil laten zien dat roken en astma lang niet altijd correleert. Ik rook nu af en toe en mijn vriend ook, en ik merk nauwelijks een verband tussen roken en aanvallen krijgen (meer aanvallen wanneer ik rook of mijn vriend).