Fentanyl pleisters

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TheWelsh

Fentanyl pleisters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 18:15

Door een operatie fout 6 jaar geleden, heb ik al heel wat medicatie gehad. Helaas hielp niets van alles tegen de constante pijn.
Nu sinds ongeveer een jaar heeft de arts Fentanyl-pleisters voorgeschreven. Ik gebruik inmiddels pleisters van 50mcg en deze nemen gelukkig de pijn voor het grootste deel echt weg.

Helaas heb ik een grote bijwerking, ik heb totaal geen energie. Ik ben zö ontzettend moe! Ik functioneer er slecht door. En dit gaat nu problemen geven met mijn arbo-arts. ( ik werk momenteel niet de volledige 30 uur die ik normaal werk)
Hij zegt dat vermoeidheid wel went.

Wie gebruikt er ook Fentanyl-pleisters en herkent dit? Kunnen jullie hier gewoon mee werken en hoeveel uur?

De kans dat ik er ooit nog zonder kan, is nihil.

Alvast bedankt.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:25

Fentanyl pleisters zijn pleisters met een sterk verdovende werking. Dit is ook de rede waarom ze zo goed werken bij pijn.
Volgens mijn boeken zouden deze bijwerkingen na enkele dagen tot weken over moeten gaan. Ik zou aangezien je dit medicijn al langer gebruikt toch even contact opnemen met de arts om de vermoeidheid/sufheid.
Ook mag je na 2 weken in gebruik alweer autorijden.

TheWelsh

Re: Fentanyl pleisters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 18:35

In de bijsluiter staat wel vermoeidheid als veel voorkomende bijwerking. Is dat dan alleen voor die paar weken?
Ik rijd inderdaad wel auto. (Niet als ik te vermoeid ben, maar dit is momenteel moeilijk omdat de arbo dus wil dat ik meer ga werken.)

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:40

bontesok schreef:
In de bijsluiter staat wel vermoeidheid als veel voorkomende bijwerking. Is dat dan alleen voor die paar weken?
Ik rijd inderdaad wel auto. (Niet als ik te vermoeid ben, maar dit is momenteel moeilijk omdat de arbo dus wil dat ik meer ga werken.)

Op apotheek.nl wordt het heel goed en in duidelijke taal uitgelegd. Wij geven in de apotheek als advies ook mee om de 1e 2 weken niet te rijden en vervolgens mag je weer rijden. De sufheid hoort er alleen te zijn tot je gewend bent aan de medicijnen. Ben je opgebouwd qua sterktes? en is de laatste opbouw recentelijk geweest.
Je gaat meestal van 12 naar 25 naar 37,5 naar 50

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 18:49

Ik ben van 25, naar 37,5 naar 50 gegaan, maar 50 heb ik al wel een half jaar.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 19:04

Wat je evt zou kunnen overleggen met je behandeld arts om andere pleisters te gaan proberen butrans is ook een pleisters met een opiaat erin deze hoef je maar 1x per week te plakken.
Misschien reageer je op deze beter altijd het overleggen/proberen waard.

Groetjes genja

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 20:04

Bedankt voor de tip Genja!

Ik ben "uitbehandeld", maar kan altijd contact op nemen met de revalidatiearts.Hij heeft ze ook voorgeschreven op aanraden van een neuroloog uit Nijmegen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:02

bontesok schreef:
Bedankt voor de tip Genja!

Ik ben "uitbehandeld", maar kan altijd contact op nemen met de revalidatiearts.Hij heeft ze ook voorgeschreven op aanraden van een neuroloog uit Nijmegen.

Weet niet of je goed contact met je huisarts hebt die mag ze ook gewoon voorschrijven. Proberen kan altijd de een reageert goed op die stof en die andere weer op een andere stof.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:03

Ik zou ook met de huisarts om tafel gaan om te kijken naar andere medicatie, die wel dezelfde werking heeft maar net een andere stof. Het kan zeker de moeite waard zijn namelijk.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 21:49

De huisarts heeft het overgedragen aan de revalidatie arts omdat hij bang was dat ze anders langs elkaar geen zouden werken.
Maar ik ga zeker.contact met de RA opnemen, is een prettige man.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:25

Ik heb ook fentanyl pleisters, maar 50 mcg is n behoorlijke dosis hoor, snap wel dat je daar bujwerkingen van kunt krijgen, zou toch proberen om eens te kijken of het niet mogelijk is om met minder te doen?

Ik heb bv expres een lagere dosering ivm gewenning, maar met nog medicatie los erbij voor als de pijn niet te houden is.
N alternatief is idd Butrans, maar die pleisters zijn flink wat groter en opvallender dan fentanyl, en van buprerorfine heb je meer nodig om hetzelfde effect te bereiken als bij fentanyl.

Anyways, ik vind het niet heel gek dat je bij 50 mcg je moe gaat voelen enzo, ik ken 1 iemand met die dosering en die heeft er morfineslaapjes van gekregen (terwijl ze toch al n tijd op die dosering zit)

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 06:33

Bedankt voor je reactie Murthul! Ik kom van een lagere dosering af, maar mijn lichaam gewende heel snel en dat hielp dus niet meer.
Nu heb ik na al die jaren eindelijk een instelling die echt werkt. Buiten de vermoeidheid heb ik eigenlijk ook geen bijwerkingen.
Ik slaap veel tussendoor en op zich is dat geen probleem, maar de arbo gaat nu moeolijk doen.Ik voel me niet serieus genomen. _-:(

Wat zijn morfineslaapjes, als ik vragen mag?

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:37

Veel mensen die hogere dosering opiaten gebruiken krijgen daar op n gegeven moment last van, in slaap vallen tijdens gesprekken enz..

Als je lichaam snel last heeft van gewenning kun je idd opbouwen, maar je kunt ook gaan wisselen tussen stoffen zodat je niet steeds meer nodig hebt, bv de ene week fentanyl en de andere week butrans (of per maand) bij veel mensen treed dan geen gewenning op omdat je wisselt van stof, meestal kun je dan je dosis lager houden..

Ik doe zelf soms een week geen pleister en dan slik ik oxycodon als tijdelijke pijnstiller om de gewenning tegen te gaan :)

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 20:25

Ocycodon doet helaas niks.
Ik kan eens contact met de arts opnemen in ieder geval.
Stiekem ben ik wat huiverig, omdat deze als eerste echt werken.
Ik denk dat ik nu iets meer als een half jaar 50mcg heb.

Murthul, werk jij hier volledig mee?

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:25

Nee, ik ben volledig afgekeurd, maar dat ligt bij mij helaas niet aan de fentanyl :=

Maar ik heb een dosering van 25 mcg nu, wil ook echt niet hoger want heb nog n heel leven voor me en ben doodsbang dat ik op n gegeven moment meer pijnstilling nodig heb maar dat dat niet meer mogelijk is.. zou als ik jou was eens proberen of af en toe wisselen tussen butrans en fentanyl kan werken, als butrans niet werkt kun je altijd nog "gewoon" terug naar fentanyl