Verband tussen muggen allergie en allergie voor bijen/wespen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Liiene

Verband tussen muggen allergie en allergie voor bijen/wespen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 20:27

Hoi iedereen,

Ik zit net met een vriend over mijn huidige muggenbult te kletsen (piepklein muggenbultje wat voor een enorme rode, dikke en vooral jeukende flats zorgt).
Nu weet ik dus van mezelf dat ik sowieso allergisch ben voor muggenbeten. Maar we kwamen dus ook op de vraag of ik allergisch ben voor bijen en wespen.
Nu vraag ik me dus af, is er een verband tussen een muggen allergie en een wespen/bijen allergie?
Aangezien ik behoorlijk allergisch ben voor muggen, maak ik me hier dus wel een beetje zorgen over. En nu spookt het door mijn hoofd of het niet verstandig zou zijn om een epi-pen aan te schaffen?
Ik ga hier in ieder geval contact over opnemen met mijn eugen huisarts, maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben!
Alvast bedankt

Pluttersput

Re: Verband tussen muggen allergie en allergie voor bijen/wespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 20:30

Ik krijg of kreeg van alle stekende insecten grote rode bulten. Of ja, bulten, zeg maar gerust plakkaten. Ik ben toen eens in de zomer per ongeluk aangevallen door een bijenzwerm. Die zaten in mijn broek en ben toen echt heel vaak gestoken. Mijn oom is imker en riep al dat hij adrenaline had mocht het nodig zijn.
Maar buiten mijn enorme opgezette knieën die ik de week erna gehad had, want daar hadden ze geprikt, veel jeuk en irritatie omdat het vel zo strak stond op die plekken heb ik nergens last van gehad.
Ik ben er nu redelijk overheen gegroeid. Pramen ben ik nog steeds gevoelig voor, bijen weet ik niet. Wat overigens ertegen helpt zijn hooikoortstabletten. Dan krijg je geen grote bulten meer :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 20:33

Epi pen is wel heeeeel drastisch. Hooikoortstabletten werken ook bij allergische reacties van muggen.

Er is een verschil tussen een milde allergische reactie (dus wat zwellingen) of ernstige anafylactische shock natuurlijk.
Zover ik weet is er geen verband tussen een mildere muggenreactie en een dodelijke wespenallergie. Ik heb het nog nooit meegemaakt (wil niet zeggen dat het niet zo is natuurlijk, maar mijn ervaring is dat het niet samen gaat; dat de milde muggenallergie niet de kans vergroot op een anafylactische shock bij een wespensteek)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 20:36

Blijkbaar is er niet altijd een direct verband, want ik ben behoorlijk allergisch (nouja, geen shock maar wel een idiote zwelling) voor bijen en hommels, maar niet voor alle soorten muggen. Die in Nederland reageer normaal op, maar ik krijg enorme bulten van muggen in Italië (tijgermuggen, maar vooral ook van die kleine loeders die daar zitten). Bij mij helpen die cetrizine-tabletjes erg goed; dan is de zwelling binnen een dag weg. :)

_Liiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 21:02

Wat ik eigenlijk bedoelde, misschien heb ik het er een beetje wazig neer gezet, is als je allergisch bent voor muggen of de kans dan ook aanwezig is dat je ook allergisch bent voor wespen en bijen :)
Vandaar ook het epi-pen verhaal erbij :Y)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:22

Ik ben heel erg allergisch voor muggen, maar toen ik door een wesp en een bij werd gestoken heb ik, buiten de bult, nergens last van gehad. Misschien dat het meer een kwestie van toeval is als je wel voor alledrie allergisch bent :)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:25

Ik ben ook flink allergisch voor bepaalde muggen maar van een wesp geen last gehad, geloof niet dat het met elkaar in verband staat.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:30

De kans is aanwezig, maar niet groter dan bij andere mensen.
Ik ben overigens allergisch voor wespen (krijg plakkaten zo groot als een voetbal) maar een epi-pen heb ik echt niet nodig. En ik ben niet allergisch voor muggen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:12

_Liiene schreef:
Wat ik eigenlijk bedoelde, misschien heb ik het er een beetje wazig neer gezet, is als je allergisch bent voor muggen of de kans dan ook aanwezig is dat je ook allergisch bent voor wespen en bijen :)
Vandaar ook het epi-pen verhaal erbij :Y)

Nee het vergroot de kans niet. De kans dat je in dermate allergisch bent voor wesp is niet groter of kleiner dan dat van andere mensen. 10-20 procent van de mensen is allergisch voor wespensteken, maar valt onder matige allergie (dus zwelling oa. En hoe bizar het ook klinkt; ook al is je de helft van je arm dik dat valt nog onder normale allergische reactie en is meer vervelend dan zorgelijk). 1 op de 100 heeft pas een échte zware allergie ervoor en ongeveer 5 per jaar overlijden door een steek.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:54

Ben ook ontzettend allergisch voor muggen en vooral voor dazen, maar bijen en wespen reageer ik (voor zover ik weet, tot nu toe alleen gestoken door een wesp) niet anders op dan anderen om me heen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:51

Volgens mij zit daar geen verband in hoor. Ikzelf reageer echt enorm op dazen; het wordt énorm dik, hard en het gaat helemaal kloppen. Op muggen reageer ik niet eigenlijk. Ik heb bijna nooit een muggenbult en áls ik er een heb, is het gewoon echt een klein bultje dat af en toe jeukt, meer niet. Door wespen/bijen/hommels ben ik nog nooit gestoken verder.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:58

ik ben ook allergisch voor alles wat maar prikt, of het verband met elkaar heeft durf ik niet te zeggen..
zou het idd even overleggen met je huisarts, voor de gewone bulten heb ik een soort hooikoorts pilletjes waar je suf van word en de jeuk verminderd, mocht ik geprikt worden door een wesp oid en ik begin wartaal te praten of koorts te krijgen moeten ze bij mij 112 bellen, verder geen pillen oid voor gekregen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 17:00

De gewone hooikoortstabletten die de reactie verminderen kun je ook bij de drogist en zelfs supermarkt halen :)

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 17:06

Ik denk dat het afhankelijk is van de stof die het betreffende insect inspuit om je bloed te verdunnen.

Ben al lang niet meer gestoken door een wesp o.i.d. dus hoe ik daarop reageer durf ik niet te zeggen. Laatst wel door een daas gestoken en daar zie je niks van. Muggen krijg ik ook echt plakkaten van, met name op mijn benen.
Hooikoortspilletjes werken, bij mij, redelijk goed tegen een extreme reactie. Tegen de jeuk gebruik ik 'cooling lotion' van Vividerm. Dat geeft een verkoelend gevoel waardoor ik de jeuk minder voel.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 17:11

Ik ben allergisch voor muggen en in erge mate voor dazen. Wespen ben ik gelukkig bijna nooit door gestoken, maar ik kan me niet herinneren dat ik daar toen ook allergisch op reageerde. Ik slik wel altijd preventief op vakanties anti allergie tabletten, omdat ik nooit weet hoe heftig mijn reactie zal zijn. Ook heb ik altijd een gifzuigertje in mijn tas en wat anti allergie tabletten voor noodgevallen. Succes!

_Liiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 13:39

Bedankt voor alle reacties!
Er zitten ook echt hele leerzame reacties tussen :o
Ik slik ook reactine als ik geprikt ben, maar als ik die pilletjes niet direct na het prikken slik dan lijkt het niet echt te werken voor mij. De zwelling en de pijn nemen dan helemaal niet af, dus ik denk dat ik gewoon even moet kijken naar iets van een hooikoorts pilletje met een andere werkzame stof (werkzame stof in reactine is cetirizine)
Gifpompje heb ik onlangs ook aangeschaft! Werkt wel een heel klein beetje :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:56

Coldpack is ook handig om standaard in de vriezer te leggen :) is erg goed bij dit soort reacties om te gebruiken.