Al van rond de puberteit kan ik mij herinneren dat ik heel slecht tegen de warmte kan. Niet zozeer de warmte, maar vooral gecombineerd met benauwdheid. Ik ben wel eens een aantal keren flauwgevallen en daaruit bleek dat ik mijn bloeddruk te laag was. Meestal gebeurde dat dus bij warme benauwde ruimtes.
Sinds kort werk ik ergens op een bedrijf dat op een hogere verdieping ligt en zeer slecht is aangepast op het gebied van kamertemperatuur regelen. Alle warmte komt naar boven en blijft er ook hangen. Ik merk heel duidelijk dat ik het daar een stuk moeilijker mee heb dan mijn collega's. Die overigens heel verbaasd zijn over de hoeveelheid water ik op een werkdag naar binnen werk, maar dat is mij ook aangeraden te doen en ik merk dat als ik dat niet doe ik nog veel sneller flauw wordt. Water dat er aan de hoeveelheid toiletbezoeken die ik moet doen te zien er dus ook nauwelijks via het zweten weer uitkomt.
Omdat se mij gewaarschuwd hebben dat de temperatuur in de zomer nog veel warmer kan worden (vorig jaar hadden ze recordtemperaturen gehaald van 35 graden
) ben ik nog eens wat informatie gaan zoeken over mensen die slecht tegen de warmte kunnen. En toen kwam ik tegen dat deze mensen ook vaak mensen zijn die slecht of niet zweten.Dat heb ik dus. Ik ben een hele slechte zweter. Om een voorbeeld te geven: Mijn vriend heeft me een tijd terug overtuigd om te gaan sauneren. Ik heb daar nooit interesse in gehad omdat ik warmte dus helemaal niet fijn vond, maar om hem een plezier te doen en "als je het langzaam opbouwt wen je er aan" doe ik het nu toch soms. En ik vind het eigenlijk best wel leuk, alleen was er vanaf de eerste keer al een heel duidelijk verschil. Als we in 80 graden zitten, heeft mijn vriend na een paar minuten de eerste zweetdruppels. Zit hij er tien minuten in dan kan je er gewoon een aftrekker langs halen, het zweet stroomt nog net niet letterlijk als een rivier van hem af.
Ik ben na een paar minuten nog kurkdroog, na een minuut of tien heb ik een beetje vocht aan mijn oksel en borststreek, en begin ik stilletjes aan een paar verloren zweetdruppeltje te zien. Soms zie ik ze de eerste saunabeurt zelfs helemaal niet. Ik hou het dan ook met moeite tien minuten uit in een sauna, als ik langer probeer te zitten kom ik met zwart voor mijn ogen buiten. Een paar keer in en uit de sauna doet mij wel een beetje zweten, maar lang niet zoveel als je zou verwachten bij zulke temperaturen (en dan vraag ik me af of een deel niet gewoon door het vochtigheid komt). Ik blijf eerder een beetje vochtig met hier en daar eens een druppeltje.
Als ik mij inspan zweet ik ook nauwelijks, of mijn conditie nu goed of slecht is. Vandaag een half uur in volle zomerzon van meer dan dertig graden gelegen, en alleen mijn nek onder mijn lange haren en een heel klein stukje onder mijn oskels was een beetje vochtig geworden. Voor de rest ben ik dus gewoon droog. Ik kan eigenlijk gerust een hele week met dezelfde kleren rondlopen, want ik zweet zo weinig dat ze lang fris blijven. Maar als ik dus een tijdje in een warme (+25°) niet goed doorluchte omgeving verblijf en zeker in combinatie met een (lichte) inspanning, voel ik mij al heel snel duf, vermindert mijn concentratievermogen, krijg ik soms migraine en in de ergste gevallen ga ik gewoon tegen de grond waarbij ik soms heel even lichtjes hyperventileer.
Zijn er bokkers die dit ook herkennen?
)
) 
Hier ook dezelfde ervaring.