Welke sport is geschikt voor je als je hypermobiel bent ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fu_Qi

Welke sport is geschikt voor je als je hypermobiel bent ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 23:02

Hey,

Paar jaar geleden kreeg ik de horen dat ik hypermobiel ben, dat verklaarde veel.
Daar voor deed ik intensieve sporten, turnen, tennissen en paardrijden, en kreeg na het sporten veel last in mijn heupen.
Mijn HA en mijn fysiotherapeut raden aan om niet meer intensief te sporten, ik heb toen besloten om te stoppen met turnen en tennis.
Ik ben veder gegaan met paardrijden, dat doe ik echt met alle plezier. Moet wel altijd rekening mee houden, want een trektocht van 6/7 uur is voor mijn lichaam te zwaar.
Alleen ik wil graag aan een andere sport beginnen, alleen welke sport is geschikt voor mijn lichaam ?
Ik was gaan rond snuffelen en kwam uit op ''Pole fitness'', heeft iemand ervaring daar mee ?
Zo ja, is het geschikt voor je als je hypermobiel bent ?

Ik sta voor suggesties open :)

Duhelo

Re: Welke sport is geschikt voor je als je hypermobiel bent ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 18:27

JH => MWS

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 18:31

Als ik zo kijk, is voor mij alleen paardrijden geschikt, en rustig zwemmen. Alles wat ik te intensief ga doen, gaat mis in mijn rug, heupen of knieën. Momenteel gaat zumba wel een beetje, maar ook hier krijg ik last van wanneer ik te enthousiast te vaak ga.
Bij zwemmen is het vooral uitkijken met rugcrawl en vlinderslag omdat je dan gauw je schouders zal overbelasten.
Verder denk ik dat het in veel gevallen wel een kwestie van opbouwen gaat zijn, zodra je spieren sterker worden zullen je gewrichten ook beter blijven.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 20:59

Oke, ik heb het zelf niet zo op water.
Geen watervrees, ik vermijd het gewoon liever :P

zijn er andere sport suggesties ?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 21:51

Gewoon fitness is misschien ook niet zo'n slecht idee, vooral als er goede begeleiding bij is. Je kan dan je spieren voldoende aan laten sterken zodat je meerdere sporten fijner kan doen.
Ik ga binnenkort waarschijnlijk beginnen met longboarden. Ik snowboard ook al en dit is ondanks de hypermobiliteit ook goed te doen.
Maar ik moet wel zeggen dat als ik iets leuk vind dat ik gewoon door de pijn heen ga, springen deed me ook pijn in mn rug maar ben toch voornamelijk iemand die graag springt. :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 21:52

Power yoga!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 21:55

Fitness onder goede begeleiding :) (en daarbij kun je ook denken aan de groepslessen die vaak nog gegeven worden).

Ik mag alle sporten doen, behalve die waar je ineens veel gewicht moet verplaatsen; tennis bv, dat je ineens alle gewicht op 1 been zet om de bal te raken omdat mijn knieën dat absoluut niet aan kunnen. En verder kreeg ik; wat de rest voor 100 procent doet, moet jij voor 75 doen en absoluut niet rekken en strekken ivm overstrekken.

Hardlopen is trouwens ook erg fijn! Al moet ik niet verder dan 5 km gaan merk ik zelf.

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 21:57

Ik ben ook hypermobiel,
Handbal nog wel veel. Helaas vaak met lange tussenstoppen door blessures.
Mij hebben ze ook fitniss aangeraden en dat moet dan wel onder goede beleiding :)
Verder is fietsen/mountenbiken of wielrennen misschien wat?

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 23:21

fitness, goed idee !
Heb je verschillende soorten fitnessen ?

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 23:25

Eigenlijk alles wel, hoewel ik me kan voorstellen dat je liever contactsporten mijd.
Voor stabiliteit kan yoga heel goed zijn, en met fitness kun je ook n boel betekenen voor je lijf :j

Er is trouwens ook een topic voor hypermobiele mensen..

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 23:28

Met goede training kun je je hypermobiliteit behoorlijk stabiliseren en zou je wel weer bijna alles weer moeten kunnen ;)
Ik heb het zelf ook samen met nog wat anders. Dit was zo hevig dat ik mijn linkerbeen niet meer kon gebruiken en ook minder gevoel erin had. Eenmaal voorbij zonder aanleiding mocht ik nooi meer intensief sporten. Eigenwijs als ik ben veel pees training en spiertraining. En nu? Volgende week heb ik mijn 3e halve marathon en ik wil in 2015 naar NK 10 km en mijn doel is de top 50!
HM vind ik typisch iets wat je er zelf maar van maakt..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 08:57

Je moet het inderdaad gewoon goed opbouwen, als de gewrichten weer keurig in balans kunnen blijven kun je eigenlijk alles weer doen :j vandaar dat ik nu nog op 75 procent moet trainen en bv net even wat minder diep moet opdrukken omdat mijn schouders nog niet goed in balans kunnen blijven. Steeds een stukje verder wat dat betreft!

(Het is ook dat ik die hele snelle beweging met in 1 keer krachtige gewichtsverplaatsing niet kan doen ivm ander knieprobleem)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 09:17

Het enige dat bij mij echt fijn voelt en goed werkt tegen de luxaties is krachttraining :) Hierdoor staat er meer spanning op mijn spieren en valt de boel niet zo snel uit elkaar :+ Ik heb me in het begin wel goed laten begeleiden en voor sommige oefeningen pak ik een apparaat ipv een los gewicht. Mijn schouders train ik bijvoorbeeld alleen in apparaten, zodat mijn gewricht niet alle kanten op kan floepen. Mijn schouder is al een jaar niet uit de kom geweest en doet ook geen pijn meer :)

Door de training kan ik nu ook weer beter lenigheidsoefeningen doen. Voorheen overstrekte ik altijd alles met gemak waardoor ik weer last kreeg. Ik kan nu nog steeds overstrekken, maar kan de beweging veel beter controleren dan voorheen.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:00

Maar "hypermobiliteit" is natuurlijk iets anders dan HMS..
Als je gewoon hypermobiel bent zonder klachten hoef je daar je sport niet op aan te passen, een behoorlijk groot deel van de bevolking is hypermobiel.
Als je wél klachten hebt is het idd verstandig om rustig op te bouwen om overbelasting te voorkomen en bv contactsporten te vermijden. Ook zou ik sporten vermijden waarbij je je lenigheid moet opzoeken (turnen, ballet, voltige enz..)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:00

Ze zegt volgens mij dat ze hypermobiel is, niet dat ze HMS heeft.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:02

phormicola schreef:

Klopt, maar omdat jij begon over luxaties e.d., iemand die "gewoon hypermobiel" is zal daar geen last van hebben.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:05

Ik zou als ik jou was goed je spieren etc. versterken met bijvoobeeld fitness en dan daarna eens kijken of je niet weer kan gaan tennisen. Je zal niet op topniveau kunnen tennisen, maar een balletje slaan moet kunnen ookal ben je hypermobiel. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:07

Murthul schreef:
phormicola schreef:

Klopt, maar omdat jij begon over luxaties e.d., iemand die "gewoon hypermobiel" is zal daar geen last van hebben.

Echt waar? Dat wist ik niet! Voor zover ik weet heb ik 'gewoon' hypermobiliteit en ik heb meerdere gewrichten uit de kom gehad.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:09

Sannnn schreef:
Ik zou als ik jou was goed je spieren etc. versterken met bijvoobeeld fitness en dan daarna eens kijken of je niet weer kan gaan tennisen. Je zal niet op topniveau kunnen tennisen, maar een balletje slaan moet kunnen ookal ben je hypermobiel. :)

Rafael Nadal is ook hypermobiel/HMS!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:10

phormicola schreef:
Murthul schreef:

Echt waar? Dat wist ik niet! Voor zover ik weet heb ik 'gewoon' hypermobiliteit en ik heb meerdere gewrichten uit de kom gehad.

Ik ook helaas :j

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:12

phormicola schreef:

In principe word "gewoon hypermobiel" in de medische wereld meestal genegeerd, er zijn ontzettend veel mensen hypermobiel en 90% van hen heeft geen klachten. Dan heb je nog de mensen die af en toe wat last hebben en de mensen die regelmatig dingen luxeren en veel last hebben, die laatste groep krijgt meestal de stempel HMS, bij gewone hypermobiliteit is er weinig reden om makkelijk dingen uit de kom te laten gaan. (Tenzij je natuurlijk 10x van je paard bent geflikkerd met iets uit de kom, dat kan iedereen overkomen :+.
Zeker met luxaties in verschillende gewrichten zou ik eerder richting hms dan richting gewoon hypermobiel gaan :j

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:13

Danique_G schreef:
Sannnn schreef:

Rafael Nadal is ook hypermobiel/HMS!

Uitzonderingen zijn er altijd, bedoel enkel aan te geven dat je prima moet kunnen tennissen met hypermobiliteit. ;)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:15

Danique_G schreef:
Met goede training kun je je hypermobiliteit behoorlijk stabiliseren en zou je wel weer bijna alles weer moeten kunnen ;)
Ik heb het zelf ook samen met nog wat anders. Dit was zo hevig dat ik mijn linkerbeen niet meer kon gebruiken en ook minder gevoel erin had. Eenmaal voorbij zonder aanleiding mocht ik nooi meer intensief sporten. Eigenwijs als ik ben veel pees training en spiertraining. En nu? Volgende week heb ik mijn 3e halve marathon en ik wil in 2015 naar NK 10 km en mijn doel is de top 50!
HM vind ik typisch iets wat je er zelf maar van maakt..

HM kun je zeker gewoon trainen en er "zelf iets van maken" en een veel gevallen van HMS ook, maar houd er ook altijd rekening mee dat er ook een groep is die je hiermee beledigd omdat zij niét vooruit kunnen komen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:18

Oh echt zijn er uitzonderingen? :+ hypermobiliteit is gewoon een labeltje van simpele pijntjes, zoals hierboven gezegd bij hms moet je pas balen. Uitzondering daargelaten. Dus niet de uitzonderingen die het wel kunnen. Zijn minder uitzonderingen die het niet kunnen oplossen. Maar alsnog is er dan veel te doen. Dus als ts wil en talent heft etc dan lijkt mij dat hypermobiliteit niet in de weg zit. Ik kan me gewoon niet voorstellen hoe dat in de weg kan zitten.

Edit: zie net je reactie murthul, maat kom er nu net op terug.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:20

Volgens mij kun je alle sporten oefenen die niet explosief zijn of contact gericht. Ben zelf hypermobiel en kan eigenlijk alles zelf skiën als je het maar traint en opbouwt zodat je spieren genoeg kracht hebben om de instabiliteit van je banden op te vangen. Hoe meer ik beweeg en sport hoe beter ik me voel. Stilzitten is voor mij funest, word ik compleet instabiel en krijg ik ook echt pijn aan mijn banden.

Zelf moet ik bijvoorbeeld niet squashen, kan bij hardlopen niet sprinten. Geen groepssporten waar contact bij komt kijken, zoals voetbal e.d.

Doe elke week aan B-kick (combinatie van kickboksen, thaiboksen, andere vechtsporten, waarbij geen contact met anderen is, je schopt, slaat tegen een punching bag)
Ik loop 3x per week 10 km hard (loop soms ook recreatieve wedstridjes), loop onder het uur op de 10 km. Train nu door richting de 15. Ik kan alleen niet bij een loopgroep lopen vanwege te zware intervaltrainingen, dat trekken bij mijn spieren niet omdat ze al hard moeten werken.
Naast hardlopen doe ik 1x per week bootcamp, gaat prima omdat je op je eigen niveau mee kan doen. Kan gewoon de groep goed bijhouden, maar moet bij bepaalde oefeningen beetje opletten dat ik geen onverwachtse bewegingen maakt.
Daarnaast 4x per week mijn paard rijden, beetje dressuurmatig maar vooral recreatief.

Maar dit is natuurlijk niet voor iedereen zo. Sommigen met HMS/hypermobiliteit hebben zoveel klachten dat je niet veel kan doen....helaas :(