hard gevallen, morgen wedstrijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Renee_S

hard gevallen, morgen wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 09:16

Dag lieve bokkers,

Gister op de manege gingen we galloperen. Ik was op de lange zijde aan het rijden en mn pony was al de hele tijd aan het kl*ten. er lag een plasje modder en meneer wou er niet overheen. Dus volgende rondje zegt mijn instructrice kom stevig been. Dus ik geef been en mijn pony naait er uit, rechtsaf in een noodvaart. Zo onder me uit. Aangezien mijn lijf nog rechtdoor ging en mn pony dus niet, maakte ik een mooie zwiep naar de grond.ik lande plat op mn rug, en mn onderrug doet ook flink pijn.
Gister avond thuis ijs compress op gehad en paracetamol ingenomen. vanochtend ook weer paracetamol. Ik ga wel proberen te werken vandaag (staan / lopen) t zal niet soepel gaan maar gewoon proberen.
Maar nou heb ik morgen koudbloedenwedstrijd die ik eigenlijk toch echt wel graag mee wil doen. Heeft iemand tips voor mij, hoe ik dit met zo min mogelijk pijn voor elkaar ga kunnen krijgen?

Alvast bedankt.
Iiefs

Mijati

Re: hard gevallen, morgen wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:17

Misschien niet wat je wilt horen: maar pijn is een reactie van je lichaam om jou te vertellen dat het niet goed is. Beter er even naar luisteren, anders blijf je je leven lang pijn houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:18

Mijati schreef:
Misschien niet wat je wilt horen: maar pijn is een reactie van je lichaam om jou te vertellen dat het niet goed is. Beter er even naar luisteren, anders blijf je je leven lang pijn houden.

Inderdaad. En met een flinke klap op je onderrug zou ik even langs de huisarts gaan...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:20

Ehmm, huisarts!

ik heb ook zo'n val gemaakt en toch maar naar het ziekenhuis, ik had wel mooi twee gebroken ruggewervels, gelukkig stabiel, maar als ik er mee doorgelopen was had ik in een rolstoel kunnen belanden.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:21

Ga met mijn voorganger mee...bovendien; als de pijn al zo erg is dat je pijnstillers moet nemen en bij voorbaat al twijfel hebt of werken wel enigszins zal lukken........antwoord genoeg denk ik

Er komen meer wedstrijden en persoonlijk zou ik liever even een tijdje rustig aan doen en er snel vanaf zijn, dan maar stug doorgaan en maanden met een slechte rug zitten, of erger zoals Mijati zegt; een leven lang

zelf probeer ik met dit soort blessures ook zo min mogelijk pijnstilling te nemen. Waarom? Je gaat te veel doen, want je voelt geen/weinig pijn en daarmee vererger je je blessure alleen maar. Door geen pijnstilling te nemen dwing je jezelf rustig aan te doen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:29

Pijn is pijn en dat geeft je lichaam nooit voor niets aan! Langs de huisarts dus en geen trucjes en middeltjes gaan gebruiken om maar te kunnen rijden. Des te eerder is het over en des te eerder kun je dus weer pijnvrij rijden.

Beterschap!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 10:37

Okee niet wat ik wilde horen idd maar toch bedankt voor de antwoorden. Ben vanmorgen toch maar langs de huisarts geweest, deze heeftgezegt dat het eeen harde klap is geweest en het aardig gekneusd is maar ik niks gebroken heb. Hij zegt dat ik zodra ik me er goed bij voel weer moet gaan paardrijden en zo veel mogelijk moet blijven doen, maar ik het idd niet moet forceren. Heb met het werk afgesproken dat ik wel kom en t rustig probeer, als t niet gaat ben ik zo weer thuis.

Bedankt allemaal !

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:45

Vind het toch wel knap dat je huisarts dat kan zien zonder foto's van je rug.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 10:46

Was blijkbaar niet nodig... Ben zelf geen huisarts dus zou t niet weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:47

Shiloh schreef:

Ik ook.. krijg een soort deja-vu momentje alleen dan op de SEH. Dachten ze ook dat het wel gekneusd was, maar gelukkig is er toen doorgezeurd en hebben ze toch maar foto's en scans gemaakt en toen bleken er 3 breuken in 2 wervels te zitten. Ik zou dat dus zeker niet zomaar erop af gaan dat het niet gebroken is zonder dat er foto's gemaakt zijn.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 10:49

Okee :/ dat klinkt beangstigend. Ik had vandaag een andere huisarts dan normaal want mijn vaste huisarts is dinsdag pas weer aanwezig... Denk dat ik, er van uitgaand dat ik dan nog steeds wel aardig last heb, ik dan even een afspraak bij hem maak

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:56

Laat je ook niets aanpraten dat er niet is, luister naar je lichaam en doe rustig aan, maar doe ook weer niet helemaal niets. Mocht het dan na het weekend nog zo erg zijn maak je een nieuwe afspraak. Mocht het erger worden, dan meteen aan de bel trekken, ook al is het dan nog weekend!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 11:04

Dreamybol schreef:
Laat je ook niets aanpraten dat er niet is, luister naar je lichaam en doe rustig aan, maar doe ook weer niet helemaal niets. Mocht het dan na het weekend nog zo erg zijn maak je een nieuwe afspraak. Mocht het erger worden, dan meteen aan de bel trekken, ook al is het dan nog weekend!

Ja dit was voor nu ook mn planning. Ik moet zeggen dat het al een stuk beter is dan vanochtend. Toen had ik natuurlijk net geslapen en was t stijf. Zolang ik rechtop blijf gaat t aardig (lopen, fietsen,) maar bukken of voorover buigen oid is nog moeilijk. Maar ben wel blij dat t al wel minder erg is

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:07

@TS: maar liefst 4 huisartsen, 3 ziekenhuizen en 16 weken waren er nodig om te zien dat er bij mij
maar liefst 2 ruggenwervels gebroken waren. Straffer nog, 1 was gewoon voor 40% afgebrokkeld, de andere 25%.

Mijn advies? Als het na het weekend nog helse pijn doet: als de wiedeweerga naar het ziekenhuis ;)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:09

Wat je eventueel na het weekend ook zou kunnen doen, is even een fysio bellen (maar niet als je nog slechter wordt dan nu natuurlijk). Die kan je dan wat tips en trics geven over hoe goed te bukken en dergelijke. Een flinke kneuzing duurt wel even en op de juiste manier toch blijven bewegen kan het voor jou net wat makkelijker maken.

Mi Amore, als jij 3 ziekenhuizen nodig had, moet TO er dan meteen ook naar 3, want stel dat de 1e het bij haar met de huisarts eens is? Dit soort bangpraterij is helemaal niet meteen nodig. TO moet naar haar eigen rug luisteren...

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 11:11

Als het niet afneemt of erger wordt zal ik dit zeker doen! Ik dacht dat ik een aardige smak had gemaakt maar een paar van jullie te horen kan het nog echt velen velen malen erger ...

En de fysio is zeker een goed idee. Mijn lage onderrug is altijd een gevoeligere plek geweest, ook rond mijn menstruatie, als t vriest buiten, e.d.. dus een keer overleg over een paar oefeningen hier voor kan zeker geen kwaad !

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:11

Beterschap TS

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 11:12

Dankjewel =)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 21:27

Inderdaad luister naar je lichaam dus morgen niet op een paard liever een paar dagen rustig aan dan straks heel lang last. Lekker warme douche nemen, arnica/traumeel slikken voor de kneuzingen. En ik zou zelf juist wel een paar dagen standaard paracetamol innemen. Door de pijn gaan je spieren nog meer verkrampen en hierdoor ga je nog minder soepel bewegen wat weer meer pijn geeft. Als je de pijn wat vermindert met pijnstillers beweeg je ook soepeler en worden je spieren snel minder stijf.
Maar dan moet je zelf wel in acht blijven nemen en niet teveel gaan doen.

groetjes genja

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 06:32

@Dreamybol: uiteraard enkel als TS pijn blijft hebben he ;) Ik heb er 16 weken mee rondgelopen, ik weet waarover ik spreek :)

Na het weekend niet beter? Naar een dokter/ziekenhuis gaan. Blijft de pijn na enkele weken nog aanhouden? Opnieuw gaan! Dokters zeggen nogal snel 'het is niks' :)

Met alle gevolgen vandien, ik ben 25 en mijn ruggewervelkolom is een mix van een puzzel en een dobbelstenenspel :) En ja, eenvoudigweg door van het paard te vallen, plat op de rug. Je hebt maar 1 rug hoor, en wat kost het nou om een foto te laten nemen voor de zekerheid?

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 06:43

chelle_dora schreef:
Shiloh schreef:

Ik ook.. krijg een soort deja-vu momentje alleen dan op de SEH. Dachten ze ook dat het wel gekneusd was, maar gelukkig is er toen doorgezeurd en hebben ze toch maar foto's en scans gemaakt en toen bleken er 3 breuken in 2 wervels te zitten. Ik zou dat dus zeker niet zomaar erop af gaan dat het niet gebroken is zonder dat er foto's gemaakt zijn.

Hier precies hetzelfde deja-vu momentje.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 06:45

Nog een tip: niet koelen maar warm houden. Mijm ervaring is dat bij koelen de spieren in de rug nog meer verkrampen. Een warme douche of kruik helpt des te meer voor de ontspanning.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 06:47

genja schreef:
Inderdaad luister naar je lichaam dus morgen niet op een paard liever een paar dagen rustig aan dan straks heel lang last. Lekker warme douche nemen, arnica/traumeel slikken voor de kneuzingen. En ik zou zelf juist wel een paar dagen standaard paracetamol innemen. Door de pijn gaan je spieren nog meer verkrampen en hierdoor ga je nog minder soepel bewegen wat weer meer pijn geeft. Als je de pijn wat vermindert met pijnstillers beweeg je ook soepeler en worden je spieren snel minder stijf.
Maar dan moet je zelf wel in acht blijven nemen en niet teveel gaan doen.

groetjes genja

Mee eens, pijnstillers en blijven bewegen dwz lopen, niet sporten of tillen natuurlijk. En dan moet het echt na een paar dagen duidelijk minder pijnlijk worden. Zo niet dan opnieuw naar de dokter.

Huisartsen kunnen soms echt wel vaststellen of iets gebroken is, daar is niet altijd een foto voor nodig. Als ts het niet vertrouwd kan ze daar natuurlijk wel om vragen. Ts, lekker gaan kijken bij die wedstrijd. Volgende keer doe je weer mee!