Ik weet niet meer wat ik moet doen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Luca03

Ik weet niet meer wat ik moet doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 16:30

Hoi bokkers,
Ik zit in een heel vervelende situatie. Ik heb een vriendin die vrij ver van me af woont (1,5 uur met de auto). Ik zie haar dus heel weinig, maar daar gaat het niet over. Ik noem haar even S voor het gemak. S doet aan automutilatie, ze snijd zichzelf. Nu zo'n 2 jaar. Ze heeft nachtmerrie's over het verleden en heeft vriendinnen die het zich niet aantrekken. Ze wordt gepest en heeft eigenlijk geen echte vrienden in de buurt. Ik probeer haar zoveel mogelijk te steunen en helpen. Ik spreek haar ook dagelijks op whats app. Het wordt nu zodanig erg dat ik met haar een afspraak heb dat als ze deze maand niet betert dat ze hulp moet gaan zoeken. Ze weigert dus echt hulp te zoeken! Ze heeft het echt wel nodig want het gaat helemaal niet goed met haar. Haar ouders weten het dus ook niet. Enkel ik en nog een paar anderen maar die trekken zich er niks van aan. Ze beweert het allemaal zelf te kunnen terwijl ik zie hoe slecht ze eraan toe is. Ik ben radeloos.

Luca03

Re: Ik weet niet meer wat ik moet doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 18:02

niemand?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:05

Hoe kunnen haar ouders het niet weten als ze nog thuiswoont? Of woont ze niet thuis?
Ik zou haar ouders inseinen. En kijk uit dat je hier niet zelf teveel door wordt belast, jij kunt haar niet helpen als het zo erg als nu is, dit is te zwaar voor je. Haar ouders kunnen hulp inroepen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:05

haar ouders inlichten?

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:06

Wat verschrikkelijk rot voor jou en je vriendin! Ik zou denk ik toch er met je ouders over gaan praten en samen met hen bedenken hoe jullie haar zouden kunnen helpen. Misschien dat jullie dan samen met de ouders van je vriendin kunnen gaan praten, want het lijkt me wel dat ze hulp nodig heeft, ook al wil ze dat zelf nu (nog) niet. Heel veel sterkte!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:12

Haar proberen overtuigen dat ze het aan haar ouders moet vertellen. Kan ze eens geen tijdje bij jou komen logeren (Week of een weekend) zodat je eens een langere tijd op haar kunt inpraten zodat de drempel om hulp te zoeken lager wordt?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 18:17

Ze woont thuis ja, want ze is een jaar jonger als mij. Haar ouders hebben echt niks door want ze weet het altijd te verstoppen. Ik kan moeilijk haar ouders gaan inlichten als ze dat zelf niet wilt, dat vind ik niet eerlijk tegen over haar. Ik vind dat ze er zelf ook achter moet staan.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 18:18

Dat logeren is nog wel een idee :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:18

Diep ademhalen en afstand nemen. Je maakt jezelf veel te druk over de situatie van een ander en daarmee help je niemand. Jouw vriendin moet zelf hulp willen en hulp zoeken hoe hard het ook is.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:21

Maar je helpt haar wel door haar ouders in te lichten. Ik zou haar enigszins pushen door te zeggen dit gaat echt te ver, je moet zelf hulp zoeken en anders kan ik je op een gegeven moment niet meer helpen omdat het boven mijn macht komt. Dan moet ik je ouders inseinen... Juist om je te helpen, niet om je af te vallen.
Leg uit dat ze jou erg dierbaar is en dat je haar op die manier dan helpt.
Vraag of ze er eens over nadenkt en je met een paar dagen zegt hoe ze er dan over denkt...

Wat is de reden waarom ze zelf niet inziet dat ze hulp moet hebben?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 18:23

Ze denkt dat ze het zelf allemaal kan oplossen

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:24

Maar wat is dan haar plan om het op te lossen? Wat zegt ze dan?
Je kunt proberen haar te laten inzien dat ze het niet zelf kan oplossen.
Of vragen wanneer ze het dan niet meer doet... Daar proberen iets over af te spreken.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 18:26

Ik probeer het haar te laten inzien dat ze het niet zelf kan maar ze blijft beweren dat dat wel zo is en dat ze geen hulp nodig heeft. Haar plan weet ik niet...

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:26

Weet je, je bent 14 jaar. Zelfs voor een volwassene met een hoop levenservaring is dit zware kost.
Ik had ooit een vriend die zich echt langdurig lamdronk (leefde in zijn slechte periodes enkel op drank en sigaretten), ik heb de vriendschap verbroken want dat ging echt te ver, daar kon geen vriendschap tegenop.
Je kan gewoon niet iedereen helpen, ergens houdt het op. Haar ouders zijn de eerste partij om haar te helpen.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 18:31

Ik ga mijn vriendschap niet verbreken met haar. Buiten dat zijn we echt hele goede vriendinnen, we praten met elkaar over alles! Ik heb nog nooit iemand gehad die zo close bij me is als zij. Ik weet dat haar ouders haar moeten helpen maar zij moet het vertellen, dat ligt niet bij mij vind ik.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:33

stefje schreef:
Hoe kunnen haar ouders het niet weten als ze nog thuiswoont? Of woont ze niet thuis?
Ik zou haar ouders inseinen. En kijk uit dat je hier niet zelf teveel door wordt belast, jij kunt haar niet helpen als het zo erg als nu is, dit is te zwaar voor je. Haar ouders kunnen hulp inroepen.

Dat is niet heel moeilijk hoor. Oude vriendin van mij deed het ook jaren en haar ouders hadden ook niets door. Vriendinnen ook niet, alleen ik omdat ik niet in de smoesjes van lange mouwen trapte.

Ts, ik heb meerdere vriendinnen gehad die dit deden en jij kunt ze gewoon niet helpen. Ze moet het zelf doen maar ook zelf willen. Enige wat je kunt doen is haar steunen en als je echt merkt dat het verkeerd gaat zou ik haar ouders inlichten.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 18:35

Steunen doe ik haar sowieso, ik probeer ook op haar in te praten maar tot nu toe lukt dat nog niet zo goed. Ik ben er aan het eind van de maand, ik ga het er met haar over hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:36

Wat zeggen je eigen ouders?

Annamarieex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:37

hoe oud is je vriendin?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 18:37

Niet veel, dat ze het zelf moet vertellen, eigenlijk wat iedereen hier zegt maar ook dat ik haar moet steunen.

Ze is 13

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:38

Tsja, misschien helpt het juist wél om haar ouders in te lichten. Natuurlijk zal ze dat eerst echt niet leuk vinden, maar het is duidelijk voor haar te moeilijk om haar ouders in te lichten. Als je dat voor haar doet is misschien de stap naar hulp makkelijker.
Haar ouders kunnen dan ook laten zien dat ze haar willen steunen, wat het voor haar ook weer makkelijker maakt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:39

Maar jij bent ook nog te jong om dit aan te kunnen; blijf er wel over praten met je ouders, weten ze wel echt hoe erg je hiermee zit?

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:39

Ik denk dat je haar echt duidelijk moet maken dat ze een psycholoog moet zoeken, en je zelf gewoon met haar moet blijven praten, maar je niet druk moet maken hierom.
Ik heb echt niet het idee dat jij ruimte over hebt voor depressiviteit van een ander, naast je eigen leven :)

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 18:41

Ik zal straks met haar nog even praten. Misschien kunnen we het samen doen. Ik ben er aan het eind van de maand 2 dagen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:44

Heel goed :)

Ze zal zich verzetten, maar vertel het haar ouders toch als ze het niet wil. Als ouder wil je dit gewoon weten om je kind te kunnen helpen (en stiekem luisteren veel pubers best nog wel naar hun ouders). Ze moet haar schaamte aan de kant zetten en benoem dat ook rustig; 'ik snap dat dit voor jou heel moeilijk is, maar ik maak mij erge zorgen en ik denk dat het voor jou beter is dat je ouders het ook weten zodat ze je echt kunnen helpen'