Whaaa schoor en straks proefje voorlezen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Whaaa schoor en straks proefje voorlezen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 07:25

Heb ik weer....
Ik lees zo af en toe een stalgenootje voor met mennen.
Je moet dan in wedstrijd outfit achterop de kar het proefje voor lezen.

Nu werd ik vannacht wakker met keelpijn en een schorre stem. Vannacht al paracetamol en honing ertegen genomen, maar het heeft niet geholpen...

Hopelijk wordt het gauw wat beter. Ik heb het mijn stalgenoot net laten weten...

Heeft iemand toevallig de gouden tip om mijn stem weer terug te vinden? ;)

Bmamavan2

Re: Whaaa schoor en straks proefje voorlezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 07:38

Gorgelen met zout water?
Veel zoute dropjes.
Lepels pure natuurhoning eten?

Succes, als je keel echt wat ontstoken is zijn het natuurlijk maar lapmiddelen.
Hoop dat je kan lezen of misschien kan iemand voor je invallen?

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 07:55

Tja, voor een schorre stem is het toch beter om rust te nemen. Iig veel water drinken en zo weinig mogelijk spanning in het keelgebied creëeren. Dit betekent niet hoog gaan schreeuwen, maar laag en luid praten. Hierbij is je ademhaling van belang. Probeer niet met je 'schouders' adem te halen (dat je schouders en borst omhoog gaan met ademhalen) maar vanuit je buik (probeer alleen je buik te bewegen met ademhalen, leg eens een hand op je navel en adem naar je hand toe). Probeer met praten ook je buik te gebruiken om daar kracht uit te halen tijdens het spreken. Doe alsof je heel hard een kat wegjaagt: KSST! Voel je je buik intrekken als je dit doet? De spier die je daarbij voelt moet je gebruiken tijdens het voorlezen. Op dit manier haal je de spanning uit je keelgebied en gebruik je je buik om te praten.
Sorry voor het hele verhaal maar hoop dat je er wat aan hebt! :Y)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 08:44

Ik heb echt exact hetzelfde, wordt wakker met een gigantische keelpijn en er komt niet veel geluid meer uit :\ En moet straks 4 proeven voorlezen. Heb maar besloten om veel water te drinken, thee met honing, codeine paracetamol te nemen en de hele ochtend mn waffel dicht te houden :P Dan hopen dat t een beetje wil.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:33

En vooral niet fluisteren!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:27

De beste tip is geen melkproducten (krijg je slijmvorming van). En niet het proefje voorlezen. Rust is nu het beste voor je stembanden. Maarja... daar heb jij natuurlijk niks aan.
Toen mij dit de laatste keer overkwam moest ik 2 proeven voorlezen, en ik heb geschreeuwd als een gek om er nog iets van geluid uit te krijgen. Precies wat je dus niet moet doen op zo'n moment.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 18:06

Iedereen heel erg bedankt voor de tips.
Toen ik de proefjes moest voorlezen was mijn stem weer aardig terug gekomen. Ze is uiteindelijk 3x 1e geworden 2x dressuur en 1x vaardigheid.
Helaas heb ik nu wel verhoging, loopneus, fluorescerend slijm enz. Helaas is de keelpijn ook nog niet weg..

Maar al met al is het dus goed gekomen. Hopelijk voel ik mij gauw beter.

@ Mars, bij jou nog gelukt?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:14

Fijn dat t nog gelukt is! Bij mij helaas niet, gelukkig kon iemand anders voor me inspringen want van mijn keel is niks over, er loopt non stop snot uit me en ik heb verhoging :\ Lig al de hele dag op de bank met theetjes, water, keeltabletten en zakdoekjes. Meh, daar ging mijn vrije zondag, hoop hier snel van verlost te zijn...