AC-luxatie? Wie weet er hier meer over?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marina_Shana

AC-luxatie? Wie weet er hier meer over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 14:32

Hallo bokkers,

Vrijdag 16 mei was ik lekker wezen rijden met mn zus haar haflinger. Het rijden ging goed, hij liep heerlijk onspannen. Echter na het rijden, was hij een beetje schrikachtig. Er liep een meneer in de rondte dus het kan zijn dat hij van die meneer geschrokken is (hij is gauw bang van mannen).

Dit gebeurde er dus... Ik wilde zijn kappen afdoen. Dus ik sta gebukt naast hem om zn strijklappen eraf te halen en opeens schrok hij ergens van. Hij schiet schuin achteruit en drukte mij met zijn achterhand tegen de stalwand aan en probeerde tegelijkertijd om te draaien. Hij heeft mij dus met zijn volle gewicht geplet. Mijn schouder deed direct pijn en iemand anders heeft hem voor me terug op de wei gezet.

Omdat mijn vriend bang was dat ik wat gebroken zou hebben, zijn we die zaterdag ochtend naar de huisartsenpost gegaan. Daar hebben ze een aantal foto's gemaakt en kwamen tot de conclusie dat de band van mijn sleutelbeen naar mijn schouder volledig gescheurd zou zijn. In de brief voor mijn eigen huisarts stond als conclusie AC-luxatie. Omdat ik niet wist wat dit was ging ik op google kijken en daar stond dat dat betekent dat je sleutelbeen uit de kom is en dat er daardoor banden beschadigt/gescheurd kunnen zijn.

Nu vraag ik mij af: Had mijn sleutelbeen dan niet op zn plek gezet moeten worden? Normaal gesproken als je wat uit de kom hebt, zet de dokter het weer goed. Ik had bij de HAP ook de foto's niet gezien, die kreeg ik afgelopen maandag pas bij de poli te zien.

Sorry voor het lange verhaal haha, is er iemand die dit ook heeft gehad? Zoja hoe is dit opgelost?

_Mikey_

Re: AC-luxatie? Wie weet er hier meer over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:45

Ik heb het ook gehad na een val. Zetten hoeft niet, omdat sleutelbeen gelijk weer goed zit. Gewoon rustig aan gedaan en braaf de mitella omgehouden. Na een week of 2 kon ik al weer wat bewegen. Het duurde wel nog even voordat ik pijnvrij op mijn zij kon slapen of mijn arm boven mijn hoofd kon tillen

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:37

Als ze er niets mee gedaan hebben zal de lux uit zichzelf weer goedgegaan zijn, anders hadden ze 'm echt wel gezet :j

Zoals mikey aangeeft, braaf je mitella dragen om 't rust te geven en bij pijn wat PCM :)

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:46

Die 'band' die bij jou gescheurd is zorgt ervoor dat het sleutelbeen op z'n plek blijft zitten. Het zou dus goed kunnen dat jouw sleutelbeen nu wat verder omhoog steekt dan eerst en dus geluxeerd is. Is pijnlijk maar is heel anders dan als bijvoorbeeld je schouder uit de kom is, die moet weer teruggezet worden om de functie te kunnen behouden. Er word al van een (sub)luxatie gesproken bij een afwijking van een halve centimeter.
Als je meer wil googlen, zoek dan ook eens op Tossy classificatie.

Marina_Shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 11:23

Volgens de poli waar ik maandag ben geweest was het Tossy 1. Hij had een briefje geschreven voor het geval dat ik langs de arbo arts moet. Daar staat op: Tossy 1 links, (AC distorsie graad 1 links).
betekend dit dan dat mijn sleutelbeen vanzelf weer omlaag gaat? Of had het door de arts op zijn plek gezet moeten worden?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 11:27

sleutelbeen word zelden iets aan gedaan

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 11:31

Het kan niet op zijn plek gezet worden, omdat het geen echt komgewricht is. Het is een soort schaaltje, waar je sleutelbeen opligt en door de bandjes die eroverheen lopen, op zijn plek blijft liggen. Anders dus als bijvoorbeeld hoe je bovenarm echt met een ronde kop in het komgewricht van je schouderblad valt of je bovenbeen in je heupkom.

Alleen met een operatie zouden ze het een soort van 'vast kunnen hechten', die afgescheurde bandjes als het ware nabootsen, maar dat doet ze maar heel zelden. Je schijnt daar nl op latere leeftijd forse klachten van te kunnen krijgen.

Mijn vriend heeft het 5 jaar geleden opgelopen bij een val. Wellicht kun je nog google op het pianotoetssyndroom. Hij had geloof ik graad 4, het sleutelbeen stond echt bijna recht omhoog, maar is ook niets anders aan gedaan dan rust houden en op geleide van de pijn steeds meer belasten, bewegen.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 30-05-14 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 11:33

Een sleutelbeen hoeft inderdaad niet gezet te worden. Soms heeft hij na de luxatie een iets andere stand maar dit wordt vrijwel altijd zo gelaten omdat hij niet zoveel functies heeft als bijvoorbeeld een schoudergewricht. No worries! Zoals al eerder gezegd laten herstellen en niet te veel belasten en dan zul je merken dat het vanzelf beter gaat.
Wel jammer dat de voorlichting in het ziekenhuis te wensen over laat, niet de eerste keer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 11:36

Uit de kom is niet helemaal een duidelijke benaming, het suggereert dat het een soort kop kom gewricht is zoals bijvoorbeeld je schouder of heup. Die kunnen weer terug worden gezet.

Je ac gewricht is een 'gewricht' tussen je meest uiterste deel van je sleutelbeen en een uitsteeksel van je schouderblad. Dit is niet echt een gewricht, maar wel een punt waar twee botuiteindes elkaar raken. Tussen deze twee bot uiteindes zitten wat bandjes, die houden beide botjes bij elkaar. Bij jou zijn die bandjes stuk, waardoor ze niet meer bij elkaar worden gehouden. Alleen je sleutelbeen wordt nu niet meer op zijn plek gehouden. Komt dus puur door de bandjes die bij jou nu kapot zijn. Een arts kan dat niet terug zetten, het klopt dus dat er 'niks' aan gedaan wordt. Ik snap dat het raar voelt, maar de arts kan ook niks doen nu.

Marina_Shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 07:39

Bedankt voor de reacties dames! +:)+
Nu is het wat duidelijker voor me. Ik ben in het S.pijkenisse M.edisch C.entrum geweest. (voorheen R.uwaard van p.utten ziekenhuis)
Ik heb het al niet echt op dat ziekenhuis en ik kreeg ook niet echt duidelijke antwoorden.

Ik mag wel zonder sling van de dokter, maar als ik mn arm laat hangen doet het toch nog best wel zeer dus ik gebruik hem gewoon nog even een paar dagen :P