Hoge bloeddruk, bloedverdunners en enkel operatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Hoge bloeddruk, bloedverdunners en enkel operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 23:45

Vorige week zondag heb ik me enkel gebroken en ik ben gisteren geopereerd. Nu heb ik verschillende schroeven en een plaatje in me been gekregen.
Ik heb een enorm assortiment aan pijnstillers gekregen en bloedverdunners ter voorkoming van trombose.

Vanmorgen mocht ik naar huis. Maar toen bleek vanmorgen me bloeddruk extreem hoog. Eerder was deze wel hoog, maar niet zo extreem als vanmorgen. Er ontstond daardoor wat paniek, maar uiteindelijk mocht ik wel naar huis. Onder de voorwaarde dat ik met een week of 2 langs de huisarts ga voor controle van bloeddruk.

Nu denk ik zelf dat die hoogte deels door stress en de pijnstillers komt. Maar dat betekend niet dat ie meteen gaat zakken. De pijnstillers heb ik voorlopig nog nodig.
Mijn been zit in een gipsspalk en ik krijg daarnaast bloedverdunners. Nu vroeg ik me af hoe dat bij elkaar allemaal optelde. Heb ik nou door die combinatie meer kans op trombose?

Iemand tips voor dingen die ik kan doen om dat tegen te gaan? Ik mag van de arts alles met het been doen. Alleen niet vol staan (dan breekt het gips). Maar ik mag krukken en beenspieren trainen.

Iemand tips of ervaringen?

eempiej

Re: Hoge bloeddruk, bloedverdunners en enkel operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 23:56

Je hebt meer kans op trombose omdat je 'ineens' minder beweegt dan dat je normaal doet. Zeker het deel dat nu in het gips zit. Daarom krijg je medicatie om trombose tegen te gaan. In neem aan dat je dat in prikvorm krijgt?
Als je goed je pijnstilling slikt kan het ook juist helpen om trombose tegen te gaan. Over het algemeen zal je minder pijn hebben en sneller mobiel zijn. Ik zou zeggen blijf in beweging binnen de belastbaarheid ze ze hebben aangegeven. Bij een gezond persoon gaat de spierafbraak al super snel als die op bed zou liggen, laat staan bij iemand die 'ziek' is.
Beterschap!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 00:00

Hee thanks voor je snelle antwoord.

Ik moet 2x per dag bloedverdunners prikken inderdaad (Auw dat brand).

Maar de hoge bloeddruk kan geen kwaad voor de trombose?
De arts was vrij ferm over het gebruik van pijnstillers en ook over de beweging. Mede omdat ik heeel veel spieren heb die ik kwijt kan raken.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 00:12

Oef 2x per dag, dat is niet fijn. Je hebt ze ook voor 1x daags! Heel langzaam inspuiten wil ook wel eens helpen tegen dat branderige gevoel.
Trombose kan door verschillende dingen ontstaan, uiteindelijk staat hypertensie ook in het rijtje, al gaat dat volgens mij meer om het feit van langer bestaande hypertensie (jaren) maar dat weet ik niet zeker.
https://www.trombosestichting.nl/trombo ... mbose.html

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 00:17

Ik had eerst 1x per dag. Maar ben van ziekenhuis gewisseld en nu moet ik 2x per dag. Geen idee waarom. Langzaam inspuiten ga ik onthouden.

Ik hoop dat die hoge bloeddruk snel weer vertrekt. Kan niet helemaal me hand er op leggen hoe het komt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 00:58

idd, zo langzaam mogelijk leegdrukken die spuitjes, dan brand het minder en minder kans op jeuk na het spuiten.
maar het risico op trombose komt vooral door idd het minder bewegen in het algemeen, maar ook zeer zeker door het minder bewegen van het deel waar nu gips omheen zit ,
daarom dus idd die spuitjes.
hoge bloeddruk hoeft niet direct invloed te hebben op het wel of niet ontstaan van trombose.

wat voor pijnstillers heb je trouwens?
sommige pijnstillers werken al ietsje bloedverdunnend, dus in combi met de spuitjes , zou je door de combi juist nog minder kans op , moeten hebben ;)

hoge bloeddruk , je kunt eventueel even contact leggen met de HA, dan zijn ze in ieder geval goed op de hoogte en misschien wil de HA sowieso wel een extra controle doen ...maar dikke kans dat stress en pijn er ook wel aan meegeholpen hebben

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 08:38

Ik moest inderdaad naar de huisarts met een week of 2 om het te laten controleren.

Ik heb als pijnstillers tramadol, Diclofenac en paracetamol. De paracetamol moet ik de komende week 3x per dag nemen en de rest daaroverheen als ik pijn heb.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:29

het enige wat een bloedverdunnende werking heeft is de diclofenac, maar goed, als je die niet standaard inneemt dan zul je daar weinig effect van hebben denk ik.
maar pijn en stress kunnen in ieder geval wel je bloeddruk beinvloeden , maar je meds zullen een in hun combi (de pijnstillers + de spuitjes) juist het risico op trombose verlagen

hoe lang moet je spuiten? ik heb vorig jaar gewoon de volle 6 weken dat ik met mijn voet in het gips zat moeten spuiten , maar dat was volgens mij omdat ik ooit eens na een ongeluk een trombosebeen heb gehad (been lag zo verdraaid dat er een ader iets te lang afgesloten is geweest waardoor er een klontje was ontstaan ) dus uit voorzorg gelijk maar de hele periode (ik krijg alleen altijd ontzetten jeuk na het spuiten )

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:31

Langzaam inspuiten en eventueel voor en na het prikje even koelen met een icepack in een theedoek. De kou verdooft de huid dan wat en dan voel je minder van het branden.

Met de diclofenac even opletten dat je geen maagklachten krijgt, daar staat het om bekend. Of je moet natuurlijk een versie hebben met ingeboude maagbeschermer, dat kun je in de bijsluiter terug vinden. eb de gewoon kale diclo en krijg je last van je maag, even de huisarts bellen of overleggen met de apotheek of je een vrij verkrijgbare maagbeschermer mag slikken.

Maagbeschermers worden nl. alleen bij chronisch gebruik nog vergoed, anders betaal je in elk geval voor de eerste uitgifte de medicijnen zelf.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:33

Wat vervelend, inderdaad langzaam inspuiten, goed onder de regio van je navel blijven, en steeds afwisselend linker en rechter kwartier van je buik.

Hopelijk ben je snel weer de oude!

finally

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:41

ik heb trombose in mijn gehele been gekregen en daarop volgend 2x dubbele longembolieen ondanks de trombosespuitjes die ik elke dag spoot,mijn complete been en voet zat in het gips ,mijn onderste kniegewricht was gebroken. dit in combinatie met niet bewegen,roken,en de anticonceptie pil en hoge bloeddruk gaf de doorslag. als je je knie kan buigen is dat heel belangrijk om dat regelmatig te doen,been omhoog leggen zoveel mogelijk als je zit . aangezien je enkel is gebroken denk ik dat je knie wel beweegbaar is? en de anticonceptiepil (tijdelijk) stoppen lijkt me ook erg zinvol en niet roken mocht je dat doen. spuitjes mogen ook in je bovenbenen als je buik inmiddels blauw is,en niet wrijven na het spuiten,vermindert de bloeduitstorting.
sterkte ermee

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 11:58

Ik heb voor 30 dagen mee gekregen om te spuiten. Ik mag voorlopig alleen in me bovenbenen spuiten. Krijg gelukkig nog geen blauwe plekken. Wel allemaal punt bloedinkjes.

Ik heb inderdaad alleen me onderbeen in het gips, mag me knie buigen. Heb ook oefeningen mee gekregen om me bovenbeen in beweging te houden. Daarnaast moet ik me tenen bewegen. Van de arts mag ik verder alles. Alleen niet op de gips spalk staan.

Overigens heb ik 4 schroeven, een pin en een plaatje. Heb me kuitbeen gebroken en daar zit het plaatje op. Daaronder 2 schroeven om me kuitbeen en scheenbeen aan elkaar te zetten. Heb het ligament daartussen afgescheurd. En dan 2 schroeven en een pin aan de binnenkant van me enkel.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 22:03

Vanavond zat ik de bijsluiter te lezen van de tramadol. Had steeds last van benauwdheid en hoesten na het innemen van dat spul. Staat er in de bijsluiter dat het bloeddruk verhoging ook een bijwerking is. Dat hadden we even niet opgemerkt. Zou zomaar kunnen verklaren waarom 3 uur nadat ik dat spul voor het eerst kreeg me bloeddruk veeel te hoog was.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:03

Ik prikte ook in mijn bovenbeen en inderdaad heel langzaam. Daarna er niet overheen wrijven en even stil blijven liggen. Prikte ook 's avonds als ik in bed lag en er niet meer uit hoefde

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 21:37

Ik moet 2x per dag prikken en dat is erg veel voor de gevoeligheid van mijn benen. Koud er op helpt erg goed, maar ik moet zeggen dat het 2x per dag een enorme hel is. Me benen branden na 10 minuten koelen nog steeds.

Overigens helpt het niet dat ik ondanks het stoppen van de tramadol alleen maar benauwder en hoesteriger wordt. De tramadol is inmiddels uit me bloed verdwenen dus de reden van de benauwdheid is erg onduidelijk. Het ziekenhuis gaat er in ieder geval van uit dat het niet de Fraxiparine kan zijn. Wat het anders kan zijn is even niet duidelijk, dat moet de huisarts maandag maar bedenken vinden ze daar.

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 06:43

Gewoon voor je eigen geruststelling, mag je niet even langskomen om je na te laten kijken of evt via de huisartsenpost? Ik vind normaal dat dat te snel gezegd wordt maar in jouw geval na een operatie zou ik toch graag willen dat er iemand kijkt. Helemaal omdat je nu een hoger risico op een longembolie hebt.

Of ben je maar een beetje benauwd en ook verkouden erbij? Of ook erg moe? Waarschijnlijk is het niets, maar het lijkt me verstandig dat je weet wat de symptomen zijn.

https://www.longfonds.nl/over-longen/lo ... ngembolie#

Als je bekend bent met hyperventilatie dan lijken deze klachten daar ook op, dus probeer er wel even nuchter naar te kijken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 08:31

Ik heb maar heel weinig symptomen van een longembolie. Ik ben echt alleen maar benauwd en moet droog hoesten. Denk dat de arts daarom verder niet reageert.

Ik ben wel moe, maar dat is denk ik ook omdat het benauwden het allemaal net een beetje meer lastig maakt. Het fluctueert ook door de dag heen. Zo heb ik tussen 13.00 en 21.00 uur bijna nergens last van. Maar tussen 21.00 uur en 2 uur best heel veel. En tussen 9 uur en 13.00 uur weer. En dat is toch raar. Het lijkt wel erg ritmisch voor gewoon.

Gek is het ook dat het goed reageert op me anti-allergie medicijnen. Daarmee zakt het echt enorm in.

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:38

Waar ik me eerder zorgen om zou maken van de combinatie fragmin met hoge bloeddruk zijn de bloedingen, en niet zozeer trombose. Maar daar zou ik me als ik jou was niet zo zorgen om maken. Hoogstwaarschijnlijk had je een beetje last van witte jasjes bloeddruk (je bloeddruk die flink de hoogte in schoot wanneer je witte jasjes ziet) Hoe hoog was je bloeddruk?

Owja, en als het even uit te houden is; diclofenac en tramadol laten staan. Als je een paracetamol spiegel in je bloed hebt en het hiermee uit te houden is qua pijn zou ik zoveel mogelijk van die twee medicijnen laten staan!

Verder heel veel beterschap, lijkt me een hele lastige situatie :j !

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 11:37

Vandaag bij de huisarts geweest. Bloeddruk was nu prima hij was nu 140/91. In het ziekenhuis 169/98. HA denkt ook wel erg aan stress en tramadol.

Wel voor de zekerheid een longfoto laten maken, maar hij denkt voor de benauwdheid meer aan bloedarmoede.

Ik gebruik nu alleen paracetamol. Diclo werkt toch niet zo goed bij mij en die tramadol is dus niet zo'n goeie keus.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:43

Tramadol, moet je lichaam wel echt aan wennen. Dat gaat na 2/3 dagen een stuk beter!

Beterschap!