Ik kan het niet loslaten (dodelijk ongeluk)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Ik kan het niet loslaten (dodelijk ongeluk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 21:18

Een week of 2 geleden heb ik een ongeluk gezien die net gebeurd was.
er was een scooter aangereden en de bestuurder lag nog onder de banden van de auto.

ik ben natuurlijk zo snel mogelijk doorgereden want er was al genoeg hulp.
2 dagen later kwam ik via het nieuws te weten dat de bestuurder overleden was.

ik krijg het beeld niet meer uit mijn hoofd.
het plaatje van diegene onder de auto blijft door mijn hoofd spoken.

Heeft iemand misschien tips hoe ik zoiets kan kwijtraken? ik rijd zelf namelijk ook scooter en misschien dat het daarom zo'n indruk gemaakt heeft ?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:19

Slachtofferhulp contacten.

Koekeroekus

Misschien iets van slachtofferhulp ? In elk geval met iemand gaan praten.

Laura_

slachtofferhulp misschien?
Lijkt me erg naar om zoiets te moeten zien!!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:20

Jeetje.. heftig zeg. Sterkte. Slachtofferhulp lijkt me een goede optie.

little_birdy

Re: Ik kan het niet loslaten (dodelijk ongeluk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 21:25

Ja daar dacht ik ook aan maar is dat niet eerder voor mensen die echt het ongeluk hebben zien gebeuren ? zitten ze wel te wachten op iemand zoals mij ?

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:26

Jeetje :oo Ik kan me voorstellen dat het niet zo'n gezellig gezicht is..

Met iemand gaan praten lijkt mij inderdaad ook de beste optie..

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:27

little_birdy schreef:
Ja daar dacht ik ook aan maar is dat niet eerder voor mensen die echt het ongeluk hebben zien gebeuren ? zitten ze wel te wachten op iemand zoals mij ?

Absoluut doen! Slachtofferhulp is ook bij ons geweest, erg fijn...

Heel veel sterkte, ik heb het ook meegemaakt... Verschrikkelijk

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:30

Het slijt met de tijd....
En je moet het niet willen vergeten, want dat gaat niet lukken....
Probeer het voor jezelf een plekje te geven, en vertel het aan andere mensen.
En zoals eerder aangegeven kun je hulp zoeken...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:35

little_birdy schreef:

Nee, slachtofferhulp is voor alle mensen die iets traumatisch hebben meegemaakt.
Deze beelden blijven bij jou en daarom is het goed om even contact te zoeken.
desnoods kan een vertrouwenspersoon op je werk/school je ook verder helpen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:39

Vreselijk hoor!
Ik zou zeggen, stap naar een psycholoog/ therapeut die emdr in het pakket heeft.
Als dingen meezitten, ben je er in twee, drie zittingen vanaf.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:43

Slachtofferhulp contacten is al een hele goede. Vind je dat te 'overdreven' (wat ik overigens niet vind hoor!) zou je ook (anoniem) kunnen chatten bij Sensoor. Kan je toch even je verhaal kwijt bij opgeleide vrijwilligers...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 21:46

Bedankt voor alle reacties alvast, erover praten helpt dus ook al begrijp ik .
slachtoffer hulp ga ik morgen opzoeken op Internet

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:47

slachtoffer hulp inderdaad ik heb dit paar jaar geleden ook een dodelijk ongeluk mee gemaakt en door slachttoffer hulp gaat het nu weer goed met me heel veel sterkte x

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:50

Ik heb een paar weken geleden een stervende man gevonden. Hij is zo ongeveer onder mijn handen gestorven.

Wat mij geholpen heeft, praten, praten, praten. Net zo lang totdat het voor mij een plekje had. Je moet niet willen vergeten. Het zal je altijd bijblijven. Probeer het een plekje te geven door het bespreekbaar te maken.

Heel veel sterkte, het is niet niks dat je hebt gezien...

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:54

Ik stuur je ff een pb

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:00

Inderdaad, zoals iedereen al zegt: neem contact op met slachtofferhulp! Niet denken dat jouw probleem te min is, slachtofferhulp is er juist voor dit soort dingen! En vooral blijven praten met de mensen om je heen bij wie jij denkt dat je je verhaal kwijt kan. Een luisterend oor is al voldoende. Sterkte ermee

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:10

Neem zeker even contact op met slachtofferhulp. Het is niks geks dat dit je zo bij blijft!
Ik heb 15jr (!) geleden een gruwelijk dodelijk ongeluk met de trein meegemaakt vanuit de eerste wagon en denk daar nu nog wel eens aan; had ik toen geweten dat een dergelijk instantie bestond had ik er ook op zijn minst gevraagd naar de mogelijkheden! Laat je dus niet tegenhouden door je eigen aannames over dat het misschien alleen voor bepaalde slachtoffers is!

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:14

Och wat akelig voor je! Zoals hierboven gezegd, ga gerust hulp vragen, want dat heb je nodig en zij doen dat graag en goed. Desnoods kun je EMDR therapie volgen bij een psycholoog waarbij je de herinnering een beetje kunt wegvagen, voor hij zich helemaal vast in je hersens nestelt. (kan enorm goed bij dit soort akelige ervaringen helpen, maar wacht niet te lang, dan is het al een ingesleten plaatje..)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:32

(...enne: zou het zo zijn, "dat het plaatje al is ingesleten", ook dan helpt emdr vaak erg goed. Maar dan heb je er dus een (fikse) tijd mee rondgelopen - en dat kun je jezelf besparen!)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:38

Ninia schreef:
Och wat akelig voor je! Zoals hierboven gezegd, ga gerust hulp vragen, want dat heb je nodig en zij doen dat graag en goed. Desnoods kun je EMDR therapie volgen bij een psycholoog waarbij je de herinnering een beetje kunt wegvagen, voor hij zich helemaal vast in je hersens nestelt. (kan enorm goed bij dit soort akelige ervaringen helpen, maar wacht niet te lang, dan is het al een ingesleten plaatje..)

EMDR heeft bij mij echt super geholpen. Nu probeer in mijn hoofd bij te houden door regelmatig wél na te denken over vervelende gebeurtenissen, zodat ik het een plaatsje kan geven in plaats van het weg te stoppen. :)

Lieniefarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 22:09

Heftig zeg!

Bij mij werkt het meestal als ik er over ga praten met iemand die ik vertrouw! Even je hart luchten!

Anders wat hier al vermeld word naar slachtofferhulp gaan! Schaam je daar niet voor, er zijn aardig wat mensen die erheen gaan! Ieder mens kan het overkomen!

Heel veel sterkte met het verwerken!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 22:11

Ze gaan je heus niet wegsturen hoor!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 22:21

Zouden jullie echt zo snel met slachtofferhulp gaan praten?
Ik kan me voorstellen dat dit beeld nog even blijft hangen. Ik heb zelf ook eens een ongeval zien gebeuren waarbij de motorrijder door de lucht vloog en diens helm voor onze auto langs gekatapulteerd werd. Later ook vernomen dat die het niet overleefd heeft. Dat beeld heeft me die week ook nog dikwijls vastgegrepen. Voelde me ook heel akelig en down. Maar stilaan slijt het wel. Je moet verdriet ook de kans geven. Moet je niet willen verstoppen. Je hebt iets vreselijks gezien, laat het toe om dat even goed in je te laten inhakken. Ik weet dat dit misschien een gek advies is, maar je moet het niet angstvallig wegmoffelen. Laat het gevoel toe, benoem het gevoel, zeg wat je gezien hebt en benoem wat je erbij voelt, laat de tranen komen. Ik, persoonlijk, doe dat liever tegen familie of vrienden, dan tegen een vreemde van Slachtofferhulp. Dat lijkt me meer iets voor als je echt een trauma hebt of in shock bent en niet meer kunt functioneren. Maar dat je nu even helemaal van de kaart bent, is doodnormaal. Nogmaals, laat dat toe en je zal zien dat het op die manier het snelste slijt.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 22:34

Ja ik zou zo snel met slachtofferhulp of een psycholoog gaan praten. Heb zelf iemand voor de trein zien springen. Toevallig had ik paar dagen erna toch al een afspraak staan bij een psycholoog. Meteen hier iets mee gedaan (wat inderdaad neerkomt op niet wegstoppen, bij mij is het in combinatie met mindfulness gedaan) en daar ben ik nog steeds ontzettend blij mee. Ik denk dat ik er anders veel langer last van zou hebben gehad. Slachtofferhulp of een psycholoog hebben toch de beste tools in huis om je goed door het verwerkingsproces te begeleiden. Als je het zelf gaat proberen te doen heb je toch grotere kans met een (rest)trauma (weet even geen betere bewoording) te blijven zitten.

Dus TS mijn tip: praat er veel over met mensen, maar zoek ook contact met slachtofferhulp/een psycholoog.