Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Cantheon schreef:Hoi Dandy200,
wat naar dat je waarschijnlijk een scheurtje in je meniscus hebt. Ik ben zelf fysiotherapeut en veel werkzaam binnen de orthopedie (zie veel meniscusoperaties). Ik zal proberen op je vragen antwoord te geven:
Als het wel mijn meniscus is en dan moet ik een kijkoperatie, hoelang zijn de wachtrijen daarvoor? -> Dit is erg wisselend, maar als je zoveel pijn hebt weten ze vaak nog wel ergens een plaatsje te vinden. Laatst heeft een patiënt van me zijn operatie binnen een week na de start van de klachten gekregen, heel snel dus. Welke regio woon je?
Na hoeveel dagen kan ik weer normaal lopen en waggel ik niet rond als een eend? -> dit hangt er erg vanaf wat ze precies tijdens de operatie gaan doen. Je bent nog erg jong, soms proberen ze een meniscus dan te hechten (als dit gaat qua type scheur), in dat geval mag je een hele tijd niet te ver buigen en niet teveel belasten. Je loopt dan zeker 6 weken met krukken (zo niet meer), maar het voordeel is dan dat je knie minder kans heeft op slijtage later. Als ze een stukje van je meniscus wegknippen ben je een stuk vlotter weer op de been. Vaak loopt je dan binnen een week weer vrijwel normaal (natuurlijk altijd afhankelijk van het herstel).
Na hoeveel dagen/weken zal ik eindelijk mijn paard weer kunnen rijden? -> Wederom afhankelijk van het type operatie. Reken bij het hechten van je meniscus gerust op enkele maanden, terwijl bij het bijknippen van de meniscus dit na enkele weken weer kan zijn.
Zal ik ook fysio moeten volgen? -> Zeker weten! Het liefst zo snel mogelijk na je operatie (wij zien mensen altijd de dag nadat zij geopereerd zijn).
En voor nu: rustig aan doen en vooral veel koelen. Dit helpt tegen de pijn en tegen de eventuele zwelling. Probeer alvast te oefenen met het aanspannen van je bovenbeen. Leg je been plat neer (bijvoorbeeld als je op de bank zit) en strek je knie door je bovenbeen aan te spannen en als het ware je knieschijf naar je toe te trekken. Deze oefening is de perfecte voorbereiding voor je operatie, mits je deze pijnvrij kunt uitvoeren. Ga eventueel tijdelijk met krukken lopen en let goed op dat je niet op de bal van je voet met een gebogen knie gaat lopen (dit hinkpasje doen veel mensen met knieklachten, maar geeft een veel grotere belasting dan je been gestrekt neerzetten). Neem eventueel een pijnstiller, maar forceer jezelf vooral niet.
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. In ieder geval veel succes met je knie!
PS Hier nog een artikel met informatie wat ik heb geschreven:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... n-wat.html