In ieder geval, ze is halfzijdig verlamd, kan niet meer praten en slikken. Hoewel het slikken nu weer aardig op gang begint te komen. Het ergste vind ik dat ze niet meer kan praten, ze is namelijk van zichzelf een grote kletskous met veel humor. Dat ze dit dus niet meer kan is een crime..

Voor dit gebeurde heb ik zoiets nog nooit van dichtbij meegemaakt. Wel verhalen gehoord, maar dat was allemaal een 'ver van mijn bed show'. Ik heb mij uiteraard ingelezen op het internet en al wel wat wijzer geworden. Maar ik ben heel benieuwd naar persoonlijke ervaringen.
Ik begrijp heel goed dat het per persoon heel verschillend is en dat er niet echt een pijl op te trekken valt. Toch ben ik nieuwsgierig naar mensen die dit ook hebben meegemaakt met een naaste (of zelf). Hoe lang heeft het geduurd tot diegene weer kon praten, lopen? Hoe is dit weer op gang gekomen? Etc..
Ik weet inmiddels dat de eerste 48 uur, week, 4 weken, 6 maanden het belangrijkst zijn en waaraan je kunt zien hoe iemand zich ontwikkelt.
Momenteel ligt ze in een verpleeg/revalidatiecentrum. Ze krijgt fysio en logopedie. Zoals ik zei gaat het slikken al een heel stuk beter en mag, als het zo doorgaat, haar sonde er binnenkort uit. Dat zou fijn zijn.
Verder kun je wel contact met haar maken, ze luistert naar je en ze kan knikken. Haar gezicht trekt ook aardig bij. Haar eigen 'trekjes' komen ook weer terug, zoals gezichtsuitdrukkingen, bepaalde handelingen met haar goede hand zoals haar haar achter haar oor doen, haar uit haar gezicht vegen (ook de verlamde kant van haar gezicht), shirt rechttrekken, dat soort dingen. Ook kan ze (glim)lachen. Allemaal kleine dingen waar ik en mijn familie hoop uit halen.. Afgelopen zondag hadden we een cadeautje voor haar, en ze begreep zelf dat het papier er dus af moest. Met wat hulp van mij lukte dit aardig (hoewel ik het meeste 'werk' deed). Maar geluid maken doet ze niet..
Ik ben benieuwd of er bokkers zijn die hun ervaring willen delen. Misschien kan ik er wat hoop uithalen.
.
.
. Hoelang dat duurt is voor iedereen anders, denk ik
want dat voelt eng, denk ik. Alsof je de arm van iemand anders vasthoudt. Ik vermoed dat ze wel weet wat er gebeurd is.. maar zeker weten doe ik niet. 
. Godzijdank kon mijn zus dat wel prima vertellen
. Maar ik kreeg ook steeds koffie, terwijl ik écht thee besteld had. Dacht ik