Uitgebreide MRI scan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TiffanyJoy

Uitgebreide MRI scan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 12:36

Ik mag binnenkort een uur lang in de MRI scanner...Heeft iemand hier ervaring mee?

Romyv

Re: Uitgebreide MRI scan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:37

ja... Ik werd helemaal duf van dat geluid uiteindelijk en ben zelfs in slaap gevallen :+ viel mij alles mee!

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:38

ik zou muziek meenemen :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:39

Die krijg je ook aangeboden :j

Maar een uur ?
Dat is lang ...

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:40

Ja gewoon rustig liggen is het zo voor bij.

het maakt beetje kabaal.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:42

Als je niet claustrofobisch bent, vast goed te doen. Ik vond het een ramp -O- Die buis is zo klein en laag, de muziek maakte geen reet meer uit hoor, ik moest zelfs op de noodknop drukken omdat ik in paniek raakte. Ik raak nóóit in paniek :') Toen ze de ventilator aangezet hadden ging het wat beter, met ogen stijf dicht geknepen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:42

En omdat ik als enige aansteller in dit topic naar voren kom even een toevoeging: de zuster zei dat héél veel mensen dat hebben in de buis. Maar als ik het kan, kan jij het zeker! :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:44

Mijn vader heeft er eergisteren één gehad. Hij vond het alles meevallen. Wel je oorbellen, piercings etc uitdoen :+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:45

GC, er zijn ook open MRI's. Als je nog eens moet zou je daarom kunnen vragen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:46

3 keer MRI gehad, maar alleen tot mijn middel erin gelegen, is toch heel anders dan wanneer je er helemaal in moet.
Ding maakt een hoop herrie, maar je krijgt inderdaad muziek aangeboden. Ik vond vooral het stil moeten liggen een drama, na een half uur had ik het idee dat al mijn spieren vonden dat ze toch echt moesten bewegen :+

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:46

Heb er voor mijn opleiding al eens 2,5 uur in gelegen. Ik kan zelf altijd goed slapen in de MRI (door de lichte opwarming en het geluid/muziek). Het is heel belangrijk dat je goed stil blijft liggen, verder hoef je niks te doen.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:49

Ik ben zelf onderzoeker bij een MRI scanner (iets andere/sterkere dan gewoonlijk gebruikt in het ziekenhuis) en ga dan ook regelmatig in de scanner voor collega's. Bij ons is een uur erin heel normaal eerlijk gezegd! Maar als je gewoon je ogen dicht doet en een fijn muziekje vraagt dan val je zo in slaap door het 'eentonige' geluid dat de scanner maakt. En voor je het weet schrik je wakker omdat ze je er al weer uit komen halen. Als je verder nog vragen hebt over iets mag je me een berichtje sturen, maar je kunt natuurlijk ook altijd je arts of de laborant alles vragen! Niks is te gek! Als jij voor je gevoel genoeg weet over wat er gaat gebeuren dan ga je met een geruste toestand erin en is het het fijnst voor jezelf.
Mag ik vragen wat er gescand gaat worden? En waar je dit laat doen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:50

Anne_GTI schreef:
GC, er zijn ook open MRI's. Als je nog eens moet zou je daarom kunnen vragen.

Heb ik gevraagd, maar die mogelijkheid hadden ze hier in het ziekenhuis niet. Ik ga niet bepaald vrijwillig in te kleine ruimtes zonder eerst alle andere mogelijkheden na te gaan :')
Maar het is al jaren geleden, misschien hebben ze het nu wel en mocht het nog eens nodig zijn, dan ga ik er zeker weer naar vragen! (of naar een ander ziekenhuis :D )

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:55

Ik heb hem nu ook meerdere malen gehad ( voor mijn hele rug dus ook een uur).
Ik ben best een schijtert in kleine ruimtes en had er best even schrik voor maar ik moet zeggen, het valt mee.
Muziekje op , ventilator aan en na een tijd val je idd vanzelf in slaap.
Het geluid vind ik in het begin wel erg vervelend maar dat went.

Je zelf niet gek maken en dan valt het reuze mee.
Veel succes.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:57

Heb ook voor andermans experimenten er meerdere keren langer ingelegen...

Wat nog niet gezegd is:
Doe gemakkelijke en warme kleding aan (zonder ijzer natuurlijk). Niets zo irritant als naadjes of knoopjes die je voelt. Ook geen ritsen dus. Daarbij is het ook best koud, zeker als je stil ligt...

Mijn outfit: joggingbroek, wijde wat warmere trui en most of all... Fleece huissokken! Life-saver!

Een mri heeft nog nooit iemand opgegeten dus waarschijnlijk spuugt hij jou er ook weer veilig uit :)
Succes!

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:59

Ja je hebt gelijk, sokken. Heel belangrijk, je krijgt koude voeten.
Verder vond ik het niet koud.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:05

Sokken aan ja. Brrrr :=

Ik heb 2 MRI's gehad, 1 van m'n rug en 1 van m'n heupen. Vond het alles meevallen!
Ik had een lekkere trui (zonder van die ijzeren gaatjes waar de capuchon touwtjes doorheen gaan), joggingbroek en van die dikke antislipsokken aangedaan :')
Zelfde als blondies dus haha!
Lekker muziekje had ik ook mee. Gewoon een cd'tje. Viel zo in slaap :Z
En toen ik net sliep mocht ik er weer uit :D

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:06

Al diverse keren ingelegen, maar de laatse keer vond ik niet zo tof met zo'n kooi-ding-geval over mijn hoofd.

Ben niet zo gecharmeerd van die kleine ruimte maar bij mij helpt het om op mijn ademhaling te letten.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:11

GC als enige aansteller :+ Nee hoor, ik weet precies wat je bedoeld! Ik heb er niet zo lang geleden een gehad. Ik heb op zich geen last van kleine ruimtes, maar ik zou hier toch claustofobisch van worden :+ Jeetje, wat was dat smal! En ik kan er niet tegen als er iets op/tegen m'n keel komt (het idee dat ik stik) en precies het snoertje van het 'noodbelletje' lag op m'n hals....... Ik durfde niet te bewegen. Wat was dat een lang uur :')
Het maakt inderdaad ontzettend veel herrie. Het haalt wel uit wie je hebt! Had er al eerder een gehad en die gaven door de microfoon aan zo van 'daar komt weer een sesie' (er zitten steeds pauzes tussen) Dat gebeurde de laatste keer niet. Toen durfde ik al de tijd niet te bewegen.....
Ik heb al de tijd m'n ogen dicht gehouden en vind dat wel schelen want dan beeld je gewoon in dat het ruimer is :D

Even een tip.... Het apparaat is 24/7 magnetisch. Óók muntgeld wordt er door aangetrokken.............. Dit dus absoluut niet in een zak hebben................. :oo (ik heb ooit bijna m'n vriend en het apparaat om zeep geholpen............. :o :o )

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:23

Ik heb jaren terug ook iets van 1,5 uur in de mri gelegen (rug, hersens, knieen..)

Ik zou er inderdaad even letteb op de kleding die je aantrekt, als er niets van ijzer inzit mag je t gewoon aanhouden n dat vond ik wel zo prettig, ik kreeg een koptelefoon met radio op en heb al die tijd liggen kijken of ik al een stukje was opgeschoven :=

Het viel mij uiteindelijk alles mee, t enige rotte is dat je niet mag bewegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:18

Zorg er wel voor dat je gemakkelijke kleding van te voren uitzoekt zodat er zeker weten geen ijzer aan zit, en verander dit niet op het laatste moment! Dat is niet echt prettig als dan toch blijkt dat je je broek & warme trui uit moet doen -O- :+

En probeer je te concentreren op de muziek, dan vliegt de tijd wel voorbij. Succes! :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:21

Ik heb er ook 1,5 uur ingelegen en ben flink claustrofobisch.

Wat voor mij helpt, ogen dicht voordat je er in gaat en niet open doen. Dan kan ik de kleine ruimte niet zien, dit houdt me een stuk rustiger.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:25

Ik heb een tijdje terug ook in de MRI gelegen. Vond het heel erg meevallen, boven mijn hoofd zat een spiegeltje en schuin achter mij ook en via die spiegeltjes kon je dan naar "buiten" kijken, dus door de buis heen naar de achterkant zeg maar. Dan geeft het idee dat je er gemakkelijk uit kunt.
Je moet inderdaad stil liggen en je krijgt muziek te horen. Ik vond zelf de muziek nogal tegenvallen want ik kreeg oordopjes in en dat ding maakte zoveel lawaai dat ik de muziek amper hoorde. Mij was ook niet verteld dat je een joggingbroek aan moest, dus kreeg ik er één van het ziekenhuis. Kreeg maatje XL terwijl ik zelf XS heb :P Ze hebben flink staan lachen toen ik het kleedhokje uit kwam.
Je moet er ook aan denken dat je je BH uit moet trekken dus doe een hemdje aan en zelfs het ijzertje van het eleastiekje in je haar kan een vertekenend beeld geven.
Ik vond het zelf erg koud, maar als je dat aangeeft dan krijg je een lekker warm dekentje :)
Succes!!

Edit: Ohja en er zit een soort intercom in dat ding en dan verteld diegene die de scan maakt hoe lang je nog moet en of het een lange of een korte foto wordt en of het veel of weinig lawaai maakt. En soms vraagt hij of alles nog goed gaat. En als je toch in paniek raakt kun je altijd nog op de knop drukken die je in je hand krijgt als je dat tunnel in gaat.
Laatst bijgewerkt door Nienke89 op 15-05-14 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:28

Ik heb er meerdere keren helaas gebruik van moeten maken voor verschillende onderzoeken. Ik heb ook behoorlijk schrik van kleine ruimtes, helemaal als ik niet vrij mag bewegen.

Knie viel mee, dat was alleen de benen erin, ongemakkelijke houding maar te doen. Meerdere malen hoofd, is mind fijn omdat je een kooi over je hoofd krijgt. Dan is het een kwestie van blijven ademen, muziekje luisteren en vooral niet denken aan de kleine ruimte. De keer met injectie naald en infuus prikken terwijl ik erin lag, dat was niet leuk omdat ik geen fan ben van naalden en de contrastvloeistof een raar effect op me gaf. Maar te doen omdat het nodig is.

De keer met schouder was een drama, ik moest in de krappe mri in een onmogelijke houding waarin mijn schouder klem lag tegen de bovenkant. 3 keer compleet in paniek, toen hebben ze me naar de grote gebracht die open was en hoger, dat was te doen maar nog steeds niet fijn.

Het geluid is hard maar heerlijk regelmatig, het is de krappe ruimte en niet bewegen wat het lastig maakt. Wat wel meestal kan is dat er iemand met je meegaat de ruimte in. Die kan eventueel je voet vasthouden en tegen je blijven praten als je het echt eng vindt. Dat maakt het onderzoek veel fijner om te ondergaan.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:02

Ik heb zaterdag een mri scan, ben niet claustrofobisch dus zie het allemaal wel :D