Bleke huid.. zonnebank?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GrumpyCat

Bleke huid.. zonnebank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 13:47

Over 4 weken vertrek ik voor een weekje naar Italië (Gardameer). Nou heb ik van mijzelf een héle bleke en redelijk gevoelige huid, (zomer)sproetjes en van nature rood/blond haar. Met warm weer heb ik ook snel last van zonne-energie.

Van mijn collega kreeg ik afgelopen week de tip om te gaan 'voorbruinen' onder de zonnebank. Echter heb ik dit nog nooit gedaan, en vroeg ik mij af of dit verstandig is? Is er iemand die mij wat meer kan vertellen over een bezoekje aan de zonnestudio? Is er een (grote) kans dat ik met mijn bleke huid verbrand of zelfs een allergische reactie kan krijgen? En hoe schadelijk is het nou eigenlijk voor je huid? De één zegt dat je de kans op huidkanker vergroot en de ander zegt dat een zonnebank de zelfde straling geeft als de zon.. Ik vind het namelijk ook best spannend om de stap te zetten en gewoon een keer onder de zonnebank te gaan. :')

Sabinee__

Re: Bleke huid.. zonnebank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:51

Ik zou even overleggen met de mensen van de betreffende zonnestudio. Vaak hebben die er meer kaas van gegeten en evt cursussen gevolgd en kunnen je advies geven.

Ik ben ook super blank (bleek) met sproeten etc. Ik dacht toen ook 'lekker voorbruinen'. Kortste stand, minst felle lampen, etc. Compleet verbrand :+ .

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:54

Tja, van zonnen in de zon kun je ook huidkanker krijgen. Ik heb zelf ook een bleke huid en gelukkig hebben wij een boven deel van een zonnenbank thuis dus ik wou ook even wat bijbruinen van tevoren. Echter kan ik er twee dagen achter mekaar in blijven liggen en dan ben ik nog niet bruiner, geldt ook voor bruinen in de zon trouwens.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 13:57

Sabinee__ schreef:
Ik zou even overleggen met de mensen van de betreffende zonnestudio. Vaak hebben die er meer kaas van gegeten en evt cursussen gevolgd en kunnen je advies geven.

Ik ben ook super blank (bleek) met sproeten etc. Ik dacht toen ook 'lekker voorbruinen'. Kortste stand, minst felle lampen, etc. Compleet verbrand :+ .

O jee, daar ben ik dus ook zo bang voor! Daarom twijfel ik ook.. := Was je bij een zonnestudio geweest als ik vragen mag?

Ik wou inderdaad vrijdag ochtend even langs een zonnestudio hier in de buurt (Sundays)!

@ fourseasons;
Jeetje, dus het kan ook nog gebeuren dat je er een paar keer onder hebt gelegen, en er nog steeds uit ziet als een melkfles?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:58

Ik heb een bleke huid en ging vroeger heel vaak onder de zonnebank… afgelopen vrijdag ben ik geopereerd: ze hebben huidkanker bij me verwijderd… gelukkig de ongevaarlijke vorm, die niet kan uitzaaien… ik wil je dus idd op het risico wijzen… Verbranden deed ik overigens niet.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:00

Het is misschien heel suf, maar met zo'n huid kan je eigenlijk het best grotendeels uit de zon blijven en dus ook niet onder de zonnebank. Ik heb zelf ook zo'n huid, en echt bruin worden zit er meestal toch niet in. De zon mijden tijdens de heetste uren en goed smeren met hoge factor zou ik aanraden. Persoonlijk vind ik een bruin kleurtje huidkanker niet waard, maar dat kan ik natuurlijk niet voor jou beslissen.
Een gezonde blos is wat anders natuurlijk, als Edward Cullen door het leven lijkt mij ook niet plezierig, dus ik ben van het gematigd zonnen :)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:01

Jup, heb het na een paar keer ook opgegeven en ga ook nooit meer uit mezelf zonnen, alleen als ik na het zwemmen wil opdrogen of zo. Ik heb gewoon echt een hele onmogelijke huid denk ik. :+

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:01

Fairytales schreef:
Sabinee__ schreef:

O jee, daar ben ik dus ook zo bang voor! Daarom twijfel ik ook.. := Was je bij een zonnestudio geweest als ik vragen mag?

Ik wou inderdaad vrijdag ochtend even langs een zonnestudio hier in de buurt (Sundays)!

@ fourseasons;
Jeetje, dus het kan ook nog gebeuren dat je er een paar keer onder hebt gelegen, en er nog steeds uit ziet als een melkfles?

Ja, had overlegd. Ook de studio had dit niet verwacht, express alles op standje 'voorzichtig', maar helaas dus toch verbrand

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 14:02

Banjer schreef:
Ik heb een bleke huid en ging vroeger heel vaak onder de zonnebank… afgelopen vrijdag ben ik geopereerd: ze hebben huidkanker bij me verwijderd… gelukkig de ongevaarlijke vorm, die niet kan uitzaaien… ik wil je dus idd op het risico wijzen… Verbranden deed ik overigens niet.

Jeetje, gelukkig was het goedaardig! :(:)

Ik wil ook absoluut geen gewoonte maken van de zonnebank, slechts om even voor te bruinen voor de vakantie.

@Piera;
Je kunt mij wel een beetje vergelijken met Edward Cullen :+ . Ik heb ook helemaal niet de intentie om poepiebruin te worden hoor, maar mijn huid is zo eng wit, dat ik mensen afschrik in mijn korte broek haha.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:05

Fairytales schreef:
@Piera;
Je kunt mij wel een beetje vergelijken met Edward Cullen :+ . Ik heb ook helemaal niet de intentie om poepiebruin te worden hoor, maar mijn huid is zo eng wit, dat ik mensen afschrik in mijn korte broek haha.

Haha :p Voor mijn benen gebruik ik soms die Dove bruiningscreme. Dat haalt het ergste wit eraf. Misschien ook een optie?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:11

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:17

Als je alleen wat bruiner wilt omdat je anders denkt mensen af te schrikken :+ , zou ik lekker voor een zelfbruiner gaan. Heb je die risico's ook niet. Als ik zo even in je profiel spiek lijkt het ook dat je een beetje roodharig bent (of oranjeblond). Veel mensen met die haarkleur hebben een blekere huid, ikzelf ook :)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:42

Ik heb er ook last van zelf en ik denk dat een zonnebank niet werkt.. voor je iets bruiner bent moet je toch al wel wat uren zonnebank hebben gehad denk ik..
Ik zelf doe dit niet omdat ik idd het risico op huidkanker te groot vind.. tuurlijk kun je dit ook krijgen van gewoon zonnen, maar zon kun je nou eenmaal niet altijd vermijden en de zonnebank wel..
Ik zou ook gaan voor een zelfbruiner en zelf gewoon zoveel mogelijk uit de zon te blijven

Ik ben vorig jaar op vakantie naar Spanje geweest en ik had per ongeluk factor 30 meegenomen (met 30 kan in inmiddels voldoen in Nederland zonder te verbranden, dit was vroeger overigens wel wat anders). Ik ben toen met een vriendin een middag naar t strand geweest en heb daar eigenlijk de hele tijd onder de parasol gelegen en als ik soms wel in de zon lag dan had ik er een kledingstuk overheen gelegd om verbranding te voorkomen.
Toen we een ritje mee wouden op zo'n banaan heb ik me goed ingesmeerd, echt heel dik ook.. mijn rug had mijn vriendin gedaan.. Het was overigens een waterproof.. we hebben denk ik een half uurtje moeten wachten.. eenmaal op de banaan had ik een zwemvest aan en was mijn rug dus gewoon bedekt.. nou ik denk dat ik alles bij elkaar die middag 1 of 1,5 uur in de zon ben geweest tussen 15.00 en 17.00.. en de dag erna was ik dus ook echt verbrand.. mijn vriendin haar mond viel ervan open (zij heeft een donkere huid).. ze zegt ik weet hoe goed ik je heb ingesmeerd.. hoe kan dit..
Ik geloof niet dat zonnebanken dit had kunnen vermijden haha wel weer een les voor mij om echt zoveel mogelijk uit de zon te blijven en naar de zuidelijke landen factor 40+ mee te nemen :P

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 14:45

Bruiningscrème is helaas geen optie. Ik heb al talloze crèmes geprobeerd, met als gevolg dat ik zo oranje wordt als een Oempa Loempa. :')

Tannen heb ik ook naar gekeken inderdaad, vind dit ook zeker een optie! Het enigste waar ik bang voor ben bij tanspray, is dat ik eventueel een allergische reactie kan krijgen. Ik heb snel last van eczeem, dus ik weet niet of tannen dan wel verstandig is eigenlijk.

@ Flux:
Het is niet alleen omdat ik bang ben om anderen af te schrikken, maar ook voor mijzelf. Ik vind het een vreselijk gezicht! Ik hoef ook niet super bruin te worden, dat lijkt mij helemaal niets, maar gewoon iets meer kleur. :+

@ horsies5:
O jee, op het water verbrand je ook héél snel! Ik neem altijd factor 50 mee, want met factor 30 wordt ik gewoon kreeftenrood :'). Maar doordat ik factor 50 smeer, wordt ik volgens mij ook niet zo snel bruin. (maar verbrand ik ook niet!) Je wordt inderdaad vast niet bruin in één keer zonnebanken. Ik lees veel op internet, dat als je een beetje een kleurtje wilt, je een paar weken achter elkaar 1 a 2 keer per week een korte tijd onder de zonnebank moet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:52

Misschien kun je van te voren eens langsgaan bij een tanningstudio en dan eerst uitproberen op een stukje...

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:59

Vroeger toen ik klein was kon ik echt met geen enkele factor smeren zonder te verbranden xD
Nu kan ik dan in NL en omgeving.. en ook toen ik in Finland was met factor 30.. maar Spanje lukt dus niet haha

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:04

Een aantal jaren terug ging ik met mijn toemalige vriend naar Curacao. Ik ben ook echt een bleekscheet en wilde dus ook wat voorbruinen. Ben naar de sundays geweest en kreeg daar heel goed advies. Mijn huidtype werd opgemeten (1,4 op een schaal van 1 tot 4 :') ) en er werd daarna een plan opgesteld. Eerst 6 minuten onder de lichtste bank en elke keer erop een minuutje langer. Ik kleurde heeeeel ietsje; hoe bleker je huid, hoe minder pigment en hoe minder bruin je dus ook van zonnebanken wordt.
Op Curacao was er echter niets van te zien en vond ik het uiteindelijk zonde van mijn geld.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:13

Ik vind mezelf na een zomer ook altijd heel bruin.. als ik dan mijn arm langs me buik ofzo hou dan zie k echt dat ik goed bruin ben.. maar als ik zo op het strand lig of me arm naast die van iemand anders hou ben ik nog altijd gewoon wit.. dus daar heb je inderdaad ook een goed punt Liselot

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:17

Ik nooit voorbruinen voor de vakantie, maar ik ga wel regelmatig onder de zonnebank omdat ik ziekelijk bleek anders ben. Heel gedoseerd :)
Helpt van geen kont tegen verbranden natuurlijk, maar heb ik wat kleur op mijn wangen. Ik ga absoluut niet onder de zonnebank als de zon gewoon buiten schijnt; daar kan de zonnebank niet tegen bruinen :D

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 15:22

@ Liselot:
Wat zonde dat je het eenmaal in Curacao niet meer kon zien! Ik denk dat mijn huidtype ook wel ergens bij 1 ligt dan. :')

@ vuurneon:
Ik ben van mijzelf ook 'ziekelijk' bleek. Onder de zonnebank gaan als de zon schijnt, is ook zeker zonde! Helaas is het in Nederland de laatste paar dagen niet zo zonnig, dus voorbruinen in de 'natuurlijke' zon zit er niet in! :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:25

T is ook niet dat ik nu in de echte zon opeens sneller bruin word haha, maar het is te kort van te voren om nu echt een beetje op te bouwen wat dat betreft. Duurde wel ruim een maand voordat ik écht blijvend een beetje kleur op mijn wangen had.
(En ik heb vrij donker haar, dus lijk dan nog bleker....)

Ik ben dus ook echt niet bruin door de zonnebank kuren, maar zie eruit of ik net de dag ervoor een stukje in de frisse lucht heb gelopen zeg maar haha. Ben wel 1 keer verbrand onder de zonnebank... De zon schijnt daar nooit zeg maar en deze 'zon' iets te lang :+

Zonnebank ben ik wel heel blij mee, voor het eerst dit jaar heeft niemand gevraagd of ik ziek was, mij niet lekker voelde, even wil zitten en aanverwante opmerkingen :+

(Mijn moeder heeft ook zonneallergie, maar reageert niet op de zonnebank maar nog wel steeds als ze vol in de zon komt... Dus heeft geen effect)

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:28

Ja hier ook een bleekscheet met sproeten.heb helaas ook sinds een aantal jaar zonneallergie op mn handen en voeten dus ik smeer 50 plus.alleen mn armen worden een beetje bruin.de zonnebank ben ik niet zo'n fan van maar het schijnt wel te helpen tegen zonneallergie als je het langzaam opbouwd, dus misschien toch het proberen waard

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 15:31

Och wat vreselijk als je zulke opmerkingen naar je hoofd krijgt. :') Zeker met donker haar valt een bleke huidskleur wel op. Ik vind het niet erg als ik een lange broek en een trui aan heb, maar in de zomer onder een mooi jurkje is het gewoon geen gezicht.. laat staan in mijn bikini! Ik schaam mij gewoon kapot in bikini..

@ claudia85:
Zonneallergie op handen en voeten, dat is vervelend! :( Ik las ook inderdaad dat het goed schijnt te zijn voor zonneallergie! Echt fan van de zonnebank zal ik denk ik ook niet worden.. wat je vaak ziet bij mensen die met regelmaat onder de zonnebank liggen, is dat de huid sneller verouderd. Zo is mijn collega heel mooi bruin van de zonnebank, maar haar huid ziet er lang niet meer zo jong uit!

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:37

Ja ik kan het gelukkig redelijk onder controle houden met goed insmeren maar mn voeten is echt een hel , krijg allemaal bultjes en dan blaasjes en het jeukt als een gek.ja je huid heeft er ook veel van te verduren, niks zo erg als zo'n te bruin gerimpeld vel :Y) maargoed als je het met mate doet dan zal dat wel meevallen, alles waar te voor staat is niet goed.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 16:00

Bultjes en blaasjes heb ik zomers ook last van, erg vervelend.. zeker als het zo erg jeukt!

Ik las trouwens net op internet dat er wordt afgeraden met huidtype 1 te gaan zonnebanken.. aangezien ik vrijwel met zekerheid durf te zeggen dat mijn huidtype onder type 1 valt, is tanspray misschien wel een beter idee.. :=