Oma wil niet naar bejaardenhuis: alternatieve zorgopties?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Oma wil niet naar bejaardenhuis: alternatieve zorgopties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 10:19

Zojuist is mijn oma van 88 weer thuis gekomen vanuit het ziekenhuis.

Eigenlijk gaat thuis wonen niet meer; ze moet 3 trappen op naar haar flatje en als ze dan 2 boodschapjes mee heeft gaat het al niet. Koken doet ze naar eigen zeggen wel, maar is zo vermoeiend dat ze vervolgens niet eet. Wat, in combinatie met stress, weer op haar (toch al zwakke) darmen slaat, en ze weer in het ziekenhuis verdaagt.

Ze wiebelt op haar benen, kan zich met moeite aan- en uitkleden, het gaat allemaal gewoon echt niet meer. Mijn ouders zijn de enigen die, van haar 5 kinderen, steeds voor haar klaarstaan. Mn moeder gaat er zowat aan onderdoor en mn vader is gelukkig met pensioen maar blijft ook maar heen en weer racen.

Enige echt goede oplossing zou zijn; oma naar bejaardenhuis.
Nog los van de moeite die dat tegenwoordig kost is ze koppig en wil ze niet. We hebben vorig jaar een poging gedaan, maar ze vindt steeds redenen waarom het niet goed is. Uiteraard alle respect voor haar wensen, maar soms moet je nu eenmaal concessies doen en helaas zet zij alleen maar de hakken in het zand.

Omdat er toch écht iets moet veranderen (voordat mijn moeder thuis zit met een burn-out) vraag ik me af wat de mogelijkheden zijn en hoop op hulp van de (zorg)mensen hier op bokt.

Ze heeft thuishulp, paar keer per week komen ze schoonmaken en iedere ochtend komen ze medicijnen geven (wat helaas ook niet altijd goed gaat, met een hoop gedoe voor de familie tot gevolg).
Wat ze sowieso nodig heeft is een oplossing voor het koken/eten. Er zijn mogelijkheden om in bejaardenhuizen in de buurt te eten, maar uiteraard voldoet dat ook weer niet voor oma. Te duur, te veel gedoe, etc. Mocht het nodig zijn zal ik een aantal keren per week naar haar toe gaan om te komen koken, maar het zou natuurlijk fijn zijn als er ook andere opties zijn. Zo'n maaltijdservice hebben we ook geprobeerd maar was ook niet goed, de bakjes waren niet helderwit.....

Dus mijn vraag, na dit lange verhaal; waar denken wij niet aan? Welke wegen kunnen we bewandelen? Welke opties zijn er om oma zo veel mogelijk zorg te geven in haar eigen huisje?
Vanzelfsprekend is er contact met de diverse zorgverleners maar ik kan me zo voorstellen dat er mogelijkheden zijn die dan alsnog over het hoofd worden gezien...

Alvast ontzettend bedankt!

belle_boef

Re: Oma wil niet naar bejaardenhuis: alternatieve zorgopties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:20

Id een aanleunwoning niet iets voor haar?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:22

Hier ken ik wel mensen die een studente 'in dienst' hebben die bijvoorbeeld al de boodschappen doet en dat soort taken, die zijn niet al te duur, kunnen zwart betaald worden en zijn vaak goed te vertrouwen. Vaak hebben ze dan een pinpas waar alleen voor de boodschappen geld op wordt gezet. Misschien dat zo iemand ook andere dingen kan overnemen die jouw ouders nu enorm veel tijd kosten?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:23

wat moeilijk.
tafeltje dekje zou eten kunnen brengen. de thuiszorg zou uitgebreid kunnen worden als daar een indicatie voor is. Boodschappen kunnen ook thuisbezorgd worden. Maar goed, blijft dat het voor de familie natuurlijk een grote zorg is.

is het een optie om oma in huis te nemen? Of zou ze dat ook niet willen? dat scheelt wellicht trappen lopen. Is oma al eens in een bejaardenhuis/aanleunwoning of iets dergelijks gaan kijken?

als oma echt niet wil kun je haar vrees ik niet dwingen. Zijn de andere kinderen echt niet bereid om een dagje bij te springen? als alle kinderen 1 dag zorg kunnen overnemen dan zijn jullie al een stuk verder lijkt me. misschien een keer familieberaad houden?

veel sterkte en succes!!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:24

Kweet niet waar ze woont, maar het eten is op te lossen met een tafeltje dekje-service.
Drie hoog is niet handig, zou ze naar een begane grond-appartement kunnen verhuizen?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:24

Misschien een andere woning? Dat ze in ieder geval niet meer die trappen op en af hoeft?
Ik weet niet of dat een optie is?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:25

Komt je oma in aanmerking voor een persoonlijk budget? Op deze manier kan je namelijk particuliere zorg inkopen bij een zorgkantoor waarbij de zorgvraag precies kan worden aangepast aan de patient. Zo kan er dan ook hulp komen voor de boodschappen of het koken. Het lijkt allemaal heel duur, maar de persoonlijke budgetten sluiten vaak goed aan op de zorgvraag en kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:25

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:26

Ik had met mijn schoonmoeder precies hetzelfde. Wilde niet in een bejaardenhuis, maar zelfstandig wonen was geen optie.

Zij woont nu in een zorgflat voor ouderen. Hier woont ze volledig zelfstandig in haar eigen kleine huisje. Ze kan hier zelf koken, maar kan ook beneden in de groep mee eten. Er werken zusters, dus er is veel controle en indien nodig hulp. Boodschappen doet ze zelf, maar kunnen ook gedaan worden. Heel de dag door bejaardenactiviteiten waar aan mee gedaan kan worden.
Dus zelfstandig wonen en alle hulp binnen bereik. Mss een optie voor jou oma?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:29

En als jullie zelf gewoon een flinke hoeveelheid eten koken en invriezen, zodat ze het maar hoeft op te warmen 's avonds?
Misschien kun je de zorg laten verhogen?
Wil ze niet naar een aanleunwoning, waar ze wel nog zelfstandig woont maar twee keer per dag door de thuiszorg wordt aangekleed/gedoucht en geholpen?
Helaas zijn ze steeds meer aan het bezuinigen in de ouderenzorg. Mijn moeder werkt als thuiszorg en in een bejaardentehuis, en ze gaan hier nu een heel bejaardentehuis sluiten en de overige huizen gaan langzaamaan om van bejaardentehuis naar verpleegtehuis waar alleen de écht zware gevallen nog terecht kunnen en andere mensen hebben over een tijdje geen keus meer dan thuis te blijven wonen of bij hun kinderen in te trekken.
Het zal nu ook al heel lastig zijn voor je oma om nog in een bejaardentehuis terecht te komen. De wachtlijsten zijn vaak jaren lang.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:35

Oma kan best niet willen, wat begrijpelijk is, maar als het niet meer gaat heeft ze toch simpelweg niet meer zoveel te willen? Drie trappen op op je 88ste is niet meer te doen. Straks valt ze en is het klaar.

Mijn oma woonde tot haar 90e zelfstandig en is toen, ook met tegenzin, naar een aanleunwoning verhuisd.
Moest ze ineens tussen de oude mensjes, vond ze niks. Inmiddels is ze daar enorm gelukkig, ze heeft er bijna meer sociale contacten dan ik, zit de hele dag met haar vriendinnen aan de advocaat en als ik haar bel om op de koffie te komen krijg ik te horen 'dat het niet uitkomt, want ze heeft die dag al zoveel afspraken met anderen'. :+

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:38

Wat rot voor je oma en voor jullie dat het niet lekker loopt! Er moet denk ik idd wel iets gebeuren. Zeker als ze slecht eet.
Ik kan me goed voorstellen dat ze haar eigen huisje niet uit wil, want wie wil dat nou wel...
Ik ben zelf wijkverpleegkundige bij Buurtzorg. Buurtzorg is een landelijke thuiszorgorganisatie.
Wij komen ook bij cliënten zoals jouw oma. Als het nodig is 4x per dag, 7dagen per week. In tegenstelling tot veel andere organisaties, komt er per zorgmoment maar één 'zuster', en die doet alle taken die nodig zijn op dat moment. Dus in de ochtend komt er 1 iemand, die zowel de medicijnen geeft, steunkousen aantrekt, helpt met wassen, aankleden, indien nodig een boterhammetje klaarmaakt enz enz. Hierdoor komen er niet tig verschillende (steeds weer andere, 'vreemde') mensen over de vloer en is de cliënt bovendien niet van 8 tot 12 aan huis gebonden.

Het valt echt niet mee om meteen alles uit handen te geven als je altijd zelfstandig geweest bent, je eigen huishouden gerund hebt enz. Wat wij meestal doen is in het begin een paar keer per week een keer langskomen om een praatje te maken, evt in het bijzijn van een familielid, elkaar een beetje leren kennen, samen bekijken wat er nodig is aan hulp/ondersteuning. Maar vooral ook: wat kan en wil iemand nog zelf? Mensen staan daardoor vaak sneller/makkelijker open voor het aannemen van hulp. Daarna kan de zorg evt uigebreid worden met concrete zaken zoals helpen met de persoonlijke verzorging.

Heb je hier misschien wat aan?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 10:39

Wow bedankt voor de reacties!! Daar kunnen we wat mee!!

Ze is inderdaad wezen kijken in de diverse bejaardenhuizen in de buurt. Helaas dus altijd iets gevonden wat niet goed was. Ze kreeg een hartstikke leuk plekje aangeboden maar nee, dat was een te hoge verdieping, kon ze niks zien (hartstikke leuk uitzicht....).

Tafeltje-dekje hebben we ook geprobeerd, maar daarvan waren dus de bakjes niet helderwit genoeg -O-

In huis nemen hebben we overwogen, al was het maar om aan te sterken, maar is eigenlijk geen haalbare kaart. Wij hebben 2 honden die flink waaks zijn en waarvan 1 altijd om je benen loopt te darren, oma struikelt daar geheid over. Ze slaapwandelt, dus boven slapen is geen optie ivm trapgat. Mn moeder denkt wel eens om te verhuizen naar een groot erf in drenthe ofzo (wat ik heel erg zou vinden aangezien mijn paarden dan aan huis zouden kunnen :D ) maar zit weer met werk.
1 van haar kinderen woont in dezelfde plaats, maar kunnen haar ook niet in huis nemen. 1 woont in Engeland (dus kan daarom ook niks voor haar doen). 1 woont te ver uit te buurt en daarnaast is dat gezin zo ongezond als maar zijn kan, haar man is een neuroot die na 5 minuten al roept dat ze weer gaan, tante zelf durft geen auto meer te rijden. Kunnen dus ook niks extra's voor haar doen. En haar vijfde kind komt wel iedere week bij zijn schoonouders, die om de hoek wonen bij oma, maar gaat niet langs bij zijn eigen moeder -O- Zorgt ook weer voor een hoop spanning voor mijn moeder, want mn vader wil m wel aanpakken maar mijn moeder is eigenlijk weer te goed voor deze wereld en wil dat niet...

Zorgflat zou echt perfect zijn, bedankt voor de tip!! Ook een student inhuren is een hele goede, bedankt!!

PGB zal ik ook aankaarten, nooit aan gedacht, bedankt!

We kijken uiteraard naar mogelijkheden om lager te wonen, maar er komt weinig vrij en wat er vrij komt is, wederom, niet goed om wat voor reden dan ook.

Aanleunwoning vindt ze te duur...

Het is heel erg lastig. Inderdaad, ze kan gewoon niet meer zo veel willen. Ze vertikt het gewoon om te accepteren dat er nu eenmaal dingen zijn die ze niet meer kan. Mijn vader, oom en ik zijn ook voor een stevig maar goed gesprek waarin haar wordt duidelijk gemaakt dat het is zoals het is. Mijn moeder ligt echter dwars (duidelijk het koppige karakter van haar moeder :+ ).

Onwijs bedankt iedereen!

Edit: oma woont in regio Velsen :)

Buurtzorg ga ik gelijk naar kijken, dat klinkt super!

Maaltijden invriezen is idd ook een beetje ons idee als niks anders lukt :j ze heeft een magnetronnetje waar ze redelijk mee uit de voeten kan. Punt is eigenlijk al die kleine dingetjes die maken dat ze gewoon echt niet meer thuis kan. Laatst deed de telefoon het niet (en oma is ook nog eens technofoob), grote paniek. Uiteindelijk naar mn oom gelopen met de rollator (echt een flink stuk, denk voor mij al een half uurtje), dat soort dingen kán gewoon niet meer. Bejaardenhuis/aanleun/etc zou dus echt ideaal zijn, dan is er meteen iemand om de hoek voor sociaal contact. Persoonlijk ben ik er ook van overtuigd dat als ze er eenmaal zit het allemaal wel meevalt en ze het hartstikke gezellig heeft. Maar goed, zie het maar eens voor elkaar te krijgen..
Ze staat overigens wel al jaren op de wachtlijsten, dat scheelt wel.
Laatst bijgewerkt door amyz op 13-05-14 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:45

Oma van mijn moeder woonde bij haar zoon maar dat ging ook echt niet meer, vergat vuur uit te zetten, kon trap niet meer op et cetera et cetera. Ze wist alleen wel heel goed dat ze niet naar een bejaardentehuis wou. Tja, daar heeft iedereen een tijdje aan toe gegeven maar uiteindelijk kan het toch echt niet meer. Nu zit ze er dus wel, maar in het begin heeft ze het de verzorgers wel lastig gemaakt. :P Haar zoon neemt haar nu elke zondag mee een rondje met de auto en dan ergens een ijsje eten of zo en ook heel veel wandelen in het bejaardentehuis zelf. (Maar koppig is ze nog steeds wel. :+ )

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:47

Wat lief dat je je zorgen maakt. Zoveel mensen interesseert het echt geen biet.

Mijn oma wilde het ook niet maar haar familie (waaronder mijn ouders) hebben toch
gepushed en nu zit ze daar. En ze is ongelukkig. Ik vind het echt heel erg, ze zit daar echt
weg te kwijnen en zegt zelf ook eenzaam te zijn en de mensen helemaal niet leuk te vinden.
Mijn oma is voor haar leeftijd erg intelligent en bij de pinken en vindt totaal geen aansluiting in
het huis waar ze nu zit. Ik kan mij niet voorstellen dat ik dat mijn eigen moeder aan zou doen :n

Super dat je er zo over nadenkt. In huis nemen is nogal een stap, maar ik denk dat als 1 van
mijn ouders hulpbehoevend wordt, zou ik dat wel serieus overwegen. En anders misschien een
schema maken onder de familie zodat er iedere dag iemand een avondmaaltijd brengt? Het is nogal
een gedoe, maar in ons dorp wonen familieleden vaak in hetzelfde dorp en zou het een optie
kunnen zijn.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:48

Mijn schoonmoeder is bijna 92 en nog ontzettend bij de tijd. Ze woont zelfstandig in een woonzorgcentrum in Enschede. Ze heeft een 2-kamer appartement waar je ook kan koken et. maar je kan altijd gebruik maken van alle faciliteiten van het eraan vast zitten zorgcentrum. Zo eet ze bijvoorbeeld altijd in het restaurant daar, dat scheelt boodschappen doen. Er zijn overal liften dus geen trappen meer lopen, plek voor de rollators en heel veel activiteiten. Maar je hoeft niets.
Dit soort centra zullen toch ook bij jullie / je oma in de buurt zijn verwacht ik. Wel is er vaak een wachtlijst voor dit soort zelfstandige vormen van wonen voor ouderen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:53

Wat sneu voor je oma dat ze zoveel moeite heeft om te accepteren dat ze oud is geworden. Zo te lezen is ze heel bang om haar zelfstandigheid op te geven en heeft ze daarom overal wel iets op aan te merken. Ook sneu dat er daardoor zoveel bij je ouders terecht komt. Hebben jullie al eens aan oma gevraagd wat ze wél wil? En dan samen gekeken wat de mogelijkheden zijn? In plaats van haar steeds nee te laten zeggen tegen jullie goedbedoelde voorstellen?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 10:59

Dat het veel mensen geen biet interesseert is ons helaas ook duidelijk nu de halve familie wel braaf belt voor de laatste informatie maar ook geen stap extra zet -O- Ik snap dat niet hoor, je kan zo'n mensje toch niet aan haar lot overlaten?
Wat naar dat ze daar niet op haar plek zit! Das eigenlijk voor het eerst dat ik ook de ''andere kant'' hoor. Kreeg zo langzamerhand de indruk dat de mensen het meestal prima naar hun zin hebben als ze er eenmaal zitten maar het kan dus ook de andere kant op, iets om rekening mee te houden...
Wij proberen wel sowieso om rekening te houden met haar wensen, ook qua locatie, want uiteraard moet ze er wel op haar plek zijn. Probleem is gewoon dat ze steeds haar hakken in het zand zit, dan is er ook geen goed gesprek over mogelijk en kom je dus helemaal nergens -O- In een normaal gesprek zouden we misschien wat bereiken, kunnen kijken wat wel en wat niet, maar het enige wat er gebeurt is ''ik wil niet''.

In huis nemen is helaas echt geen optie. Mijn tante uit Engeland is wel bezig met terug naar NL komen en wil dan een huisje waarin ze dus oma wel erbij kan hebben, maar voor dat gerealiseerd is ben je zo 2 jaar verder en óf dat ook gaat lukken is allemaal maar de vraag.
Heb al tegen mijn moeder gezegd dat ik uiteindelijk toch op een ruim erf kom te wonen (nog goedkoper ook dan een huurflatje en 2 paarden in pension, en het gaat er echt niet bij 2 blijven :+ ) en dat ik tzt wel een schuur voor dr verbouw :D Maar in huis in een rijtjeshuis is toch een flinke belasting.. Normaal komt ze hier 1x per week eten en als ze dan weer naar huis is zijn we alledrie al doodmoe, hoe erg dat ook is..

Ik begreep van mijn vader dat een ouderenflat er niet is in haar omgeving, dus die optie valt jammer genoeg af, klonk juist zo ideaal.. -O-

Imre.... :oo Ik zal je heel eerlijk zeggen dat dat volgens mij nog nooit geprobeerd is. Wat stom zeg... Je gaat dan inderdaad veel positiever een gesprek in!

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:00

Ik las net bij toeval regio Velsen. Ik woon zelf in Velsen, en uit werkervaring zou ik je zeggen dat ik hier ook niet in een bejaardentehuis zou willen zitten! Vreselijk hier in de gemeente.

Is de hofstede in Velserbroek niks voor haar? Mijn oma is 89 en woont daar ook sinds kort, kreeg een urgentieverklaring van de huisarts, en is daar heel gelukkig.

Ze kan in aanmerking komen voor toeslagen, beneden kan altijd gegeten worden. Er is altijd verzorging in de buurt. Leuk centrum ernaast, school erbij. Is dat dan niks?

Edit: op het zeewijkplein zijn ouderen flats. Zelfde principe! Misschien kan je daar ook eens informeren? Ik heb daar altijd kranten gelopen en dit is ook heel gezellig daar!
Laatst bijgewerkt door ingeb0rg op 13-05-14 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 11:02

Die heb ik nog nooit voorbij horen komen, ga er eens naar kijken! Bedankt!

De huizen leken allemaal keurig maar dat valt dus enorm tegen?

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:04

De moerberg, velserduin en vissershuis kan ik je afraden.. Tevens lommerlust in Beverwijk ook. Helaas is de kwaliteit erg achteruit gegaan de laatste jaren.

Oma van een vriendin is 93, en die heeft het altijd koud, ze moeten zelf voor extra dekens zorgen, want de kachel staat immers aan en mevrouw moet zich niet teveel aanstellen.. Ik bedoel maar..

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:07

Ohja, mocht je je willen verdiepen in PGB e.d... Er zijn zgn 'zorgmakelaars' die je alle uitzoek- aanvraag- en papierwerk uit handen nemen. Dit wordt vaak (deels) vergoed door de zorgverzekering. Maar bijna niemand weet dat.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 11:08

:oo
Lommerlust heeft ze vorig jaar gezeten om aan te sterken, daar waren wij idd ook niet erg over te spreken. Vissershuis had ze zelf de meeste interesse in, maar is dus ook niks... Ja, dan ga je van de regen in de drup uiteraard.

Hofstede gaan we mee aan de slag, ziet er leuk uit!

Klijntje bedankt! Dat zijn idd nou net van die dingetjes....

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:09

Maar als je haar met alles helpt. Is ook nodig ziet ze het probleem er niet van.Alles wordt toch gedaan,dus waarom iets anders.Is de hulp iets verminderen tijdelijk geen idee,alleen kleine dingen zodat ze merkt dat het niet meer kan.Want als je ouders het niet meer aankunnen heeft ze echt een probleem.Sorry klinkt wel heel hard nu ik het lees.Maar je moet toch iets.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:11

Je moet trouwens wel even goed navraag doen wat betreft de kosten.. Hoe meer bezit jouw oma heeft, hoe meer ze moet betalen bij een bejaardentehuis. Als ze nu een koopwoning heeft dan kan het dat ze heel duur uit is in een tehuis.
Zo had mijn oma het huis verkocht en dat geld aan mijn vader en mijn oom geleend voor onze verbouwing.. zelf had ze dus nog maar weinig spaargeld, maar ze moest een paar duizend euro per maand gaan betalen aan dat bejaardentehuis omdat ze op papier dus nog veel geld had en heeft op die manier flink wat schulden opgebouwd := Ik weet niet hoe dat zit met aanleunwoningen en zorgflats, of dat wel een vast bedrag per maand is, maar dat is wel iets waar je rekening mee moet houden.
Zo zijn ze ook bezig met een wet waardoor ouderen geen geld meer krijgen als ze bij hun kinderen inwonen (ik weet niet meer of dat ging om de AOW of een andere uitkering..), maar daar zou ik ook even navraag over doen als jullie zoiets gaan regelen. Zeker als je oma zo op d'r centen zit.