Erg moe en bijna tentamens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yvettee

Erg moe en bijna tentamens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 21:52

Pff sinds twee weken ben ik weer ontzettend moe. Ik kan overdag als ik lig/zit zo in slaap vallen. Concentreren is voor mij op het moment ook moeilijk, als ik stukken lees, lees ik er zo overheen zonder te weten waar het nu precies over gaat.

Maar nu heb ik dus over een aantal weken weer tentamens. Die ik ook echt moet halen, dus ik kan me op het moment ook echt niet permitteren om achter te komen te liggen.
Qua slaap, slaap ik gewoon mijn normale uren. Niks anders dan normaal. (gisteren heb ik zelfs “extra” overdag geslapen. En vanmorgen heb ik ook langer dan normaal uitgeslapen)

Verder heb ik al flink wat stappen terug genomen, omdat ik tot een dikke maand geleden echt teveel aan het doen was en ik het allemaal niet meer redde. Dus in principe heb ik nu meer tijd/rust dan normaal.

Nu heb ik al een aantal jaren van die periodes dat ik echt kapot ben. Ik heb 4 jaar geleden pfeiffer gehad. En in het begin dacht ik dat het daar nog aan lag (maar dat is intussen al zo lang geleden dat dat wel over moet zijn). Daarna heb ik een tijd gedacht ik dat het aan mijn pil lag, maar ik ben intussen van pil gewisseld en nu heb ik in mijn periodes daar ook geen last meer van. Toen heb ik nog een tijd gedacht dat het misschien door een lichttekort kwam (winterdepressie) maar afgelopen winter heb ik er eigenlijk niet echt veel/bijna geen last van gehad. (tot nu dan). Dus die opties vallen in principe ook al weg. Ik ben er ook al een aantal keer voor naar de huisarts gegaan, maar die konden ook niks vinden en konden er verder niks aan doen.

Het enige patroon dat ik er een beetje in kan zien is dat ik er vooral last van heb wanneer ik het druk met school heb. Vroeger met examenweken en nu meer richting de tentamens. Ik ben van mij zelf een vrij rustig persoon en ik ben totaal niet snel gespannen etc. Dus daarom vind ik het wel een beetje raar als het van stress zou zijn. (maar misschien onbewuste stress?)

Maar mijn vraag is nu. Zijn er toevallig mensen die zichzelf hier in herkennen? Of mensen met tips? Want ik begin er langzamerhand wel een beetje gek van te worden. Want ik wil wel graag mijn best doen, maar op deze manier lukt het dus niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:08

Ah, vervelend! :\ Kan ook een (al dan niet (vaag) bewust) trucje van jezelf zijn. Ik betrap mezelf er in ieder geval wel eens op dat ik "echt niet kan studeren want ik ben zo moe," maar als ik er even voor ga zitten dan lukt het soms toch. Focus in ieder geval niet teveel op het feit dat je je moe voelt en zet je schouders eronder - nog even doorzetten en na die tentamens kan je weer even bijkomen :)

Wat mij helpt is een strak ritme aan te houden. Op vaste tijd naar bed en bijv. om 8.00u weer op. Goed, gezond en regelmatig eten. Maak een haalbare planning voor jezelf waar je je ook aan probeert te houden, maar waarin je jezelf ook voldoende pauzes geeft waarin je bijv. even een halfuurtje naar buiten gaat om even te bewegen en een frisse neus te halen. Mocht je toch nog erg moe zijn, dan kun je altijd even een powernap van zo'n 20 minuten houden :j (en koffie helpt natuurlijk ook, als je dat lust :9k )

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:31

(mijn eerste gedachte: waarom ligt iemand met vermoeidheidsklachten om 23:00 niet gewoon te slapen? :+, maar dat heeft ook betrekking op mezelf, dus ik houd mijn mond maar)

Ik herken mezelf ontzettend in jouw verhaal.
Vind mezelf ook nu al een zeikerd als ik dit nu op ga schrijven, maar misschien komt er nog een briljante bokker voorbij of houd ik er nog een leuke tip aan over of iets, je weet maar nooit.

Ik heb niet zo zeer dat ik vaak bijna in slaap val (soms wel!) maar meer dat ik moe en vooral heel trillerig wordt. Slappe benen, trap op lopen voelt als een work-out en ledematen die aanvoelen alsof er zandzakken van 20 kilo aanhangen. Ik kan me de laatste maanden ook slecht concentreren, vergeet wat ik lees etc. en dat is (was) totaal niks voor mij, ik had altijd een uitstekende concentratie, al zeg ik het zelf.
Ik heb al bijna 10x bloed laten prikken in de afgelopen maanden, altijd zaten mijn ijzerwaarden ver onder het minimum, dus ijzertabletten gaan slikken, daar merkte ik geen verschil door maar dat schijnt ook pas na 8 weken te werken. Mijn ha heeft geen idee, heeft me doorverwezen naar een internist, scan laten maken van buik en longen, allebei goed. Ik sport en eet redelijk gezond, dus daaraan ligt het niet. Internist opperde ook al dat het psychisch zou kunnen zijn, maar dat is absoluut niet zo :')
Oh en ik ben ook (op advies van de ha) naar zo'n persoon geweest die je energie opmeet, ben even de naam kwijt, maar die kwam er ook niet uit.

Ik probeer nu bij te houden wanneer ik ineens heel moe wordt, om zo te kijken of er een patroon in zit, of het te maken heeft met eten, en of ik het voor kan zijn door bijv. al even een powernap te houden als ik weet dat ik iedere dag rond 11/12 uur een soort break down krijg.

Ik merk bij mezelf dat het ongeveer een half uur na het eten is dat ik plotseling slap wordt en ga trillen. Van te veel suiker ga ik sowieso bijna out, na een tijdje dan...oh ja en als ik buiten bij de paarden ben heb ik vrij weinig last van mijn vermoeidheid, maar ik merk wel dat ik mezelf (lichamelijk) niet meer helemaal vertrouw, met rijden gaat het nog wel maar longeren bijv. gaat niet lekker meer.

Het schijnt ook te maken te kunnen hebben met het transport van zuurstof via je bloed, dat loopt bijv. bij mij niet goed, waardoor mijn spieren snel een soort zuurstof gebrek krijgen, dat verklaard volgens mij ook waarom het buiten minder is dan binnen....

Oke, tot zo ver mijn verhaal :+ niet heel duidelijk, maar ik geloof dat we toch op een aantal punten op hetzelfde probleem stuiten ts. Ik heb trouwens ook deze weken examens, dus net ff wat meer stress, terwijl ik van nature ook heel relaxt ben eigenlijk, en nu voor mijn gevoel ook, dus die stress zal voor een groot deel onbewust zijn. Voor mijn doen deed ik de afgelopen maanden ook heel rustig aan, nauwelijks school, paarden even op vakantie dus daar ook niks meer voor te hoeven regelen enzo.

TS waarschijnlijk heb je dit al vaak gedaan, maar heb je wel eens bloed laten prikken? kwam daar niks aan tekorten uit of waardes die laag uitvielen t.o.v het gemiddelde.

Ik snap helemaal dat je er een beetje gek van wordt en er klaar mee bent, dat ben ik ook. Ik kan heel slecht tegen mensen die zich aanstellen of klagen of zich niet voor de volle 100% inzetten, en zo'n persoon ben ik nu zelf, dus dat is ontzettend frustrerend en irritant, ik wil niet moe zijn, maar ik ben het wel >;)

Wow mijn langste bokt bericht ooit haha, conclusie: ik volg even _O-

Nina_love

Re: Erg moe en bijna tentamens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:52

Ook voor mij een vrij herkenbaar verhaal.
Een volle dag school lijk ik soms bijna niet vol te kunnen houden, dan moet ik bij thuis komst eerst een powernap doen. Maar ook bij gewoon leuke dingen, zoals met vrienden afspreken en uitgaan ben ik echt heel snel heel moe. Laatste tijd al aardig vaak 'afgehaakt' en gewoon gaan slapen.
Ik herken me inderdaad ook in het feit dat het buiten minder is, en ook ik heb paar weken terug bloed laten prikken, niks vreemds.
Herkennen jullie ook het probleem van het vaak koud hebben? vooral direct na een maaltijd?
Ik vraag me echt een beetje af of het nou echt iets is, of dat ik gewoon lui ben _O-
Ik heb namelijk vaker van mensen gehoord dat wanneer je van vwo naar mbo gaat, je daar een luie houding aan over houd.
Het lijkt me echter sterk dat dat voor je 'prive' leven ook geldt.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 13:20

loveshadow, ja dat zou opzicht best kunnen. Want ik ben van mijzelf wel echt een mega uitsteller. Maar ik ben in deze periodes niet alleen onder het studeren moe. Maar ook met alle andere dingen die ik doe. Zo had ik bv vorige week bewust een chil dagje ingelast. Maar toen ben ik ook onder het tv kijken in slaap gevallen. Dus als het een onbewust trucje van mezelf zou zijn zou ik eigenlijk denken dat ik alleen met studeren er last van zou hebben.

Het "probleem" is dat ik pas over 4 weken dan klaar ben met die tentamens. Dus wachten tot dan met uitrusten is een beetje lang. Maar ik zou wel met mezelf kunnen afspreken dan studeren en dan ook bewust uitrusten. Dan zit je inderdaad ook weer bij dat strakke ritme.
Ja koffie (oftewel blikjes energiedrank, want koffie werkt bij mij niet echt. Die drink ik inderdaad al als ik echt moe ben. Of met tentamens haha dan heb ik die ook standaard in huis. Maar teveel hiervan is ook weer niet goed)

Wat vervelend Kim_Evendi, daar heb ik gelukkig geen last van!
Ofja ik ben ook moe als ik wat trappen heb gelopen, maar dat licht volgens mij meer aan mijn extreem slechte conditie. (waar ik overigens straks na de tentamens ook echt aan wil gaan werken, daar hoop ik dan uiteindelijk ook weer energie van te krijgen)
Mijn normale tijdstip van slapen is normaal altijd rond 12uur. Dus gisteren lag ik er vrij vroeg voor mijn doen in haha. Maar normaal heb ik altijd genoeg aan dat aantal uren. En normaal als ik eens minder uur slaap heb ik daar ook niet echt last van.

Ik heb ooit ongeveer 2 jaar geleden intussen denk ik voor het laatst bloed laten prikken. Maar daar is toen niks uitgekomen. Maar ik weet ook niet precies waar ze opgeprikt hebben.

Over wat je internist zei, dat het psychisch zou kunnen zijn. Sluit dat niet helemaal uit hea, want je hersenen kunnen je flink voor de gek houden op bepaalde gebieden (psychologie student hier haha)
Het zou mij overigens ook niet zo verbazen als het bij mij ook psychisch is, aangezien ik het meestal in drukke periodes heb (of andere stress gerelateerde dingen etc). Maar ik weet niet zo goed wat ik er tegen kan doen dan. Ja mezelf een rotschop onder mijn kont geven, dat sowieso haha. Maar gisteren bv buiten dat ik moe was had ik ook ontzettende hoofdpijn en dan lukt het me ook gewoon echt niet meer om me te concentreren, ookal wil ik het graag.

Maar misschien moet ik inderdaad maar eens een duidelijke strakke planning voor mijzelf maken. En verder eens gaan bijhouden wanneer ik precies moe ben.

Nina_love Volle dagen school heb ik op het moment niet meer (universiteit, en we hebben maar 6 verplichte contacturen per week). Maar ik weet wel toen ik nog op de middelbare school zat dat ik als ik dan thuis kwam ook echt heel moe was. (maar dat is ook de periode geweest dat ik pfeiffer heb gehad)
Nee over het koud hebben na een maaltijd herken ik zelf niet. Wel ben ik een grote koukleum en zit ik altijd met dekentjes etc haha. Maar dat staat bij mij denk ik gewoon los van die vermoeidheid.

Ja die luie houding dat zou goed kunnen als je van vwo naar mbo ben gegaan. Want je zit dan ver onder je niveau en hoeft dan ook maar heel weinig te doen. Maar het lijkt mij inderdaad ook sterk om dat mee naar je "privé" leven te nemen.