Milka chocola, kinderslavernij...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Milka chocola, kinderslavernij...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 20:45

Afgelopen week ben ik er achter gekomen dat de chocola allemaal niet zo eerlijk is. Nu zag ik dat dit zeker al een lange tijd bekend is.

Een iets ouder bericht uit 2011:
http://blog.rankabrand.nl/2011/09/zwart ... ivoorkust/
en 1 uit 2012
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2676/Cul ... boon.dhtml

Nu heb ik zelf besloten geen Milka chocola meer te eten, of andere chocola, alleen nog tony chocolonely.
Het is niet om een discussie uit te lokken om dit wel of niet te eten, ik wil toch andere mensen hiermee informeren en vertellen om nog een keer na te denken als ze voor het Milka schap staan.. vond Milka erg lekker, maar nu ik dit heb gehoord en gelezen, krijgt het een nare nasmaak...

8nnemiek

Re: Milka chocola, kinderslavernij...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:03

Sja, in dat soort landen hebben de mensen nu eenmaal geen geld om al hun kinderen eten te geven en naar school te laten gaan, ze krijgen juist veel kinderen zodat die kunnen gaan werken en meeverdienen.. haal je dat werk weg dan verhongeren ze. Dus door geen chocolade meer te kopen help je de kinderen niet. Dan kun je beter geld geven aan unicef of een ander goed doel voor die kinderen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 21:11

Maar annemiek, die kinderen kiezen er niet zelf voor, ze worden gedwongen, dat is nog het ergste..

edit: Het gaat om de vn-defintie van slavernij dus: de kinderen worden geslagen en mishandeld, krijgen geen loon en worden dag en nacht gevangen gehouden (ze hebben dus niet de keuze om zelf te vertrekken)

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 06:28

Ook verdwijnen op grote schaal regelmatig van die kindslaven, moord en doodslag zijn geen uitzonderingen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 06:36

Pfff nog erger. Overtuigt mij alleen maar meer om deze chocola niet meer te kopen. Zolang het verkoopt zullen ze blijven..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 06:45

Weet je wat het grote probleem is met dingen als kinderarbeid en slavernij? Dat het voor die mensen daar, hoe onmenselijk het ook klinkt, een (weleenswaar tijdelijke) verlichting van hun zorgen betekent. Het verkopen van een kind, of het aan het werk zetten van een kind onder volwassen voorwaarden, betekent heel concreet brood op de plank en eten voor de rest van de familie. Haal je dat weg, verklein je het leed voor die mensen niet, je verlegt het alleen van uitbuting naar honger.

De enige manier om hier echt wat aan te veranderen is de bedrijven onder druk zetten. Maar dat is nog niet zo makkelijk als het klinkt, want voor veel producten zijn helemaal geen eerlijke alternatieven en vandaag de dag kan je eigenlijk niet zonder bijvorbeeld een computer of telefoon (een industrie die door en door verrot is). En zelfs al zijn er alternatieven, die zijn zo prijzig dat slechts een deel van de mensen zich die kan veroorloven. Met een minimuminkomen ben je al blij als je Euroshopper kan kopen, dan ligt fair trade echt wel ver buiten bereik.

Maar het is wel goed dat je het aan de kaak stelt! Hoe meer bekend wordt dat bepaalde bedrijven een vuile bedrijfsvoering hebben, hoe meer je er rekening mee kan houden en in dit soort gevallen heeft naming and shaming ook wel al een hoop bereikt. Dus wie weet?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 06:50

Ik heb het 1 keer gegeten, was niet te vreten... Ben al geen chocolade gek, maar hoef geen enkel soort milka meer.. Had na 3 uur nogsteeds smaak in mijn mond en ik at en dronk gewoon..
Dus voor mij was dat al een tijdje besloten :')

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 06:57

Ik heb een aantal jaren geleden ook een docu erover gezien. Toen ging het over de chocolade letters. Eerlijke letters van de wereldwinkel en de gewone van de AH. was echt shocking. correct me if i'm wrong! ma juist eerlijke chocola dan werken die kinderen toch onder betere omstandigheden of humane hoe je het maar zeggen wil en dan krijgen ze toch een eerlijk werkloon. Ik snap niet waarom milka zoiets zou willen doen? dan ma een eurotje meer voor zoon reep toch?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 07:02

haflover3 schreef:
Ik heb een aantal jaren geleden ook een docu erover gezien. Toen ging het over de chocolade letters. Eerlijke letters van de wereldwinkel en de gewone van de AH. was echt shocking. correct me if i'm wrong! ma juist eerlijke chocola dan werken die kinderen toch onder betere omstandigheden of humane hoe je het maar zeggen wil en dan krijgen ze toch een eerlijk werkloon. Ik snap niet waarom milka zoiets zou willen doen? dan ma een eurotje meer voor zoon reep toch?

'Maar een Eurootje meer', betekend dat consumenten uitwijken naar goedkopere merken=minder omzet. Zo simpel is dat niet.

Het is erg ja, dat het zo gebeurd. Maar zoals al gezegd, het kan het verschil tussen wel en geen eten zijn. Je moet de bedrijven, of zelfs de landen helemaal aanpakken, een merk boycotten op kleine schaal heeft weinig/geen zin.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 07:07

Die landen zijn vaak nog niet ontwikkeld. 60 jaar geleden gebeurde dat hier ook. Men moet iets om de mond te voeden. Persoonlijk zie ik liever kinderen werken in fabrieken dan de prostitutie in gaan.. Neemt niet weg dat het anders zou moeten, maar die mogelijkheid is daar (nog) niet.

Hoeveel kleding fabrieken zijn er niet in die landen? Probleem is grootser, maar zolang je iets moet. Kunt de fabriek wel boycotten maar dat is minder omzet,minder salaris en geen eten..

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 07:14

Ik ben in een chocoladefabriek geweest, en tony is ook helemaal niet eerlijk. Ze promoten de naam van Max Havelaar en verder is het gewoon net zo als Milka. Helaas.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 07:19

Jillhorses, kun je daar wat meer over vertellen? Op de site van tony staat heel iets anders, dus ik ben wel benieuwd!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 07:22

Ik wou dat inderdaad net zeggen jillhorses.
Tony Chocolony is helemaal niet zo eerlijk als dat ze beweren.
Kun je beter verkade nemen.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 07:27

Waarom is Tony niet helemaal eerlijk?
Ik ben zelf hartstikke fan van die repen, ze zijn best wel duur (2,50 - 3,00 euro) maar wel heel lekker!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:35

Citaat:
Sja, in dat soort landen hebben de mensen nu eenmaal geen geld om al hun kinderen eten te geven en naar school te laten gaan, ze krijgen juist veel kinderen zodat die kunnen gaan werken en meeverdienen.. haal je dat werk weg dan verhongeren ze. Dus door geen chocolade meer te kopen help je de kinderen niet. Dan kun je beter geld geven aan unicef of een ander goed doel voor die kinderen.

Tja - de EU houdt dit soort landen arm dmv tariefmuren.
Dus is het voor hen sappelen om het hoofd boven water te houden.

Maar dat wil beslist niet zeggen dat wij die in rijkdom leven, ons bij dit soort onrecht neer hoeven te leggen!
Onrecht: iemand minder betalen dan het minimumloon is in NL een misdrijf.
Iemand in een ander land voor je laten zwoegen voor minder geld dan het bestaansminimum (het sociaal acceptabele minimum: dus doorbetalen bij ziekte, vakantie en vooral een loon waarbij kinderen kunnen leren)
- dat niet doen is simpelweg onrecht.

En hiephoi: je hebt honderden mogelijkheden om mensen in armgehouden landen recht te doen, waaronder :Y) idd chocolonely.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:45

Jolandaa_ schreef:
Die landen zijn vaak nog niet zo ontwikkeld.

Klopt. Als driekwart van de bevolking systematisch arm wordt gehouden, zo arm dat kinderen niet kunnen leren, dan gaat dat (te) langzaam.
Citaat:
Hoeveel kleding fabrieken zijn er niet in die landen? Probleem is grootser, maar zolang je iets moet. Kunt de fabriek wel boycotten maar dat is minder omzet,minder salaris en geen eten..

Maar ophouden met kopen zelf is niet de oplossing.
Juist rond textiel begint men wakker te worden, maar die jeans met die onmogelijke naam (kyjugi - maar iets anders) bestaat al tijden.
(Edit: kuyichi)
En de ervaring met de koffie van Max Havelaar leert: op het moment dat Max H vijf procent van de kleine boeren een fatsoenlijke prijs betaalde ( 5% van alle kleine boeren, 100% van de klanten van Max H)
....bleek dat andere kleine boeren ook al een betere prijs konden bedingen bij de grote koffie bedrijven (die te werk gingen zoals beschreven in het boek Max Havelaar).

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 09:12

Zeker moeten de kinderen ook gevoed worden en dat kan ook een een andere manier maar dat zal zeer zeker wat enkele zeggen niet makkelijk zijn om dat te kunnen laten gebeuren. Als consument kun je zelf weinig doen, maar ik zelf ben van mening dat de chocola kopen nou niet het juiste is. Door het niet te kopen doe je ook niet veel, maar als iedereen zo denkt dan zal dat inderdaad zo zijn. Voor mij is het dat als ik dat niet koop, dat ik daar niet aan mee wil doen, met wat er gebeurd... Klein beginnen.. Hoop echt dat dit ooit, spoedig, zal ophouden. Niet iedereen kan een euro meer veroorloven, maar dan denk ik, koop dat geen chocolade.. Ook nog is slecht voor je :Y)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:27

Tja, weet je, dan kan je niks meer kopen. Alles is uiteindelijk wel terug te leiden naar 'de arme kindjes in derde wereld landen'. Het is nou eenmaal zoals het is, dat los je toch niet op met en reepje Milka laten liggen. Dat zal nooit opgelost worden ,die landen zullen altijd achterblijven in ontwikkeling en zo is het nou eenmaal. Ik lig er niet meer wakker van.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 09:31

Dat zeg ik toch, dat ik het zo vast niet zal oplossen maar ik doe er gewoon niet aan mee. Er is genoeg te koop wat niét terug te leiden is aan kinderarbeid, beetje kijken naar wat je koopt. Zo kopen wij ook veel bij de wereldwinkel en bepaalde merken. Natuurlijk zal er vast wat tussen zitten wat niet eerlijk is, maar toch doen wij ons best om dit niet te doen. Iedereen moet zelf weten wat hij koopt natuurlijk en ik zeg ook niet dat je dat niet moet kopen, maar om nog een keer na te denken. Ook op dat gebied moet je iedereen laten zoals hij of zij het wilt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:38

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:26

BaileyMix schreef:
Het is nou eenmaal zoals het is, dat los je toch niet op met en reepje Milka laten liggen. Dat zal nooit opgelost worden

Dit vind ik het verkeerde uitgangspunt.
Het klinkt mij in de oren als:
"Er zijn twee mogelijkheden: of ik persoonlijk haal in mij eentje alle ellende weg
of het is compleet hopeloos".

Terwijl de feiten zijn (accoord, niet iedereen weet die, en dat is jammer) maar toch zijn die mogelijkheden er.

Citaat:
zullen altijd achterblijven in ontwikkeling en zo is het nou eenmaal. Ik lig er niet meer wakker van.

Eh - voor sommigen is dit een eufemisme voor armoede en uitbuiting. Iets waar je je maar beter niet bij neer legt.
(Alleen al binnen landen: hoe minder inkomensverschillen, hoe groter het welzijn en geluk en hoe lager de criminaliteit. Tegengaan van armoede is dus regelrecht in het belang van de rijken.)

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:31

YankeeBoy schreef:
Jillhorses, kun je daar wat meer over vertellen? Op de site van tony staat heel iets anders, dus ik ben wel benieuwd!

Ze vertellen dat ze goed doen. Door de naam Max Havelaar te promoten, die staat voor eerlijk. Maar eigenlijk gaat 97% gewoon naar de rijke directeur! En zijn er nogsteeds geen mensen geholpen daar.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:38

Ik eet zo vaak mogelijk Tony's, maar het punt is dat ze maar zo weinig smaken hebben en het is heel duur. Als ik na een schooldag zin heb in chocola ofzo dan haal ik eerder een reep milka voor 90 cent met aparte en heerlijke smaken dan een reep Tony's..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:49

Hierop zijn een aantal clichés van toepassing: een betere wereld begint bij jezelf en ook een reis van 1.000 km begint met een 1e stap. Als we allemaal onze kop in het zand steken en denken dat onze eigen acties toch geen zoden aan de dijk zetten, zal er ook nooit een dijk komen. Ook verantwoorde producten zijn onderhevig aan vraag en aanbod, als er maar genoeg vraag naar is, zullen producenten vanzelf in die markt stappen.

Overigens pretendeert Tony helemaal geen 100% slaafvrije choco te maken, maar zijn ze op weg naar 100% slaafvrije choco, stap voor stap. En die intentie (en doorlopende inzet daarvoor) is voor mij voldoende om Tony te prefereren boven Milka.

@Zesteigert: je kunt ook geen chocola eten. Die keuzevrijheid heb je, ga daar niet lichtzinnig mee om.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:23

ZeSteigert schreef:
Ik eet zo vaak mogelijk Tony's, maar het punt is dat ze maar zo weinig smaken hebben en het is heel duur. Als ik na een schooldag zin heb in chocola ofzo dan haal ik eerder een reep milka voor 90 cent met aparte en heerlijke smaken dan een reep Tony's..

Ff offtopic, maar weinig smaken? Dan moet je ff naar de wereldwinkel gaan xD hier liggen minstens 10 smaken in het schap :P