Jeuk, jeuk en littekens!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Jeuk, jeuk en littekens!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 19:55

Een paar jaar terug ben ik een keer gebeten door vermoedelijk een geïnfecteerde daas. Mijn onderbeen werd direct heel dik en de volgende dag was het voor de helft kei hard geworden en pikzwart. Toch maar even de huisarts gebeld die mij direct wilde zien en voor ik het wist lag ik in het ziekenhuis aan een infuus. Na 3 dagen en vele injecties mocht ik naar huis. Ik heb daarna nog enkele injecties gehad en daarmee was het verhaal afgelopen.

Dat dacht ik tenminste!
Sinds deze beet reageer ik heel vreemd op alles wat mij bijt. Alleen maar op mijn onderlichaam (ik word ook vrijwel nooit gebeten op mijn bovenlijf). Van sommige beten heb ik wel 3 maanden jeuk!
Ik heb verschillende reacties:
- het gaat open (zonder dat ik er echt aan krab) word een redelijk groot bloedend gat (zeker halve cm) en groeit dan heel lelijk en moeizaam dicht wat littekens geeft
- Het jeukt gewoon echt voor enkele maanden en trekt langzaam weg. Hierbij veranderen ze van kleur, eerst naar zwart, en dan naar een donkere plek om uiteindelijk wel weer roze te worden
- Ze worden groot. En dan heb ik het echt over een doorsnee van zeker 3/4 cm. Deze krab ik ook vaak kapot met weer littekens tot gevolg.
- het geeft extra bultjes. Om de beet heen komen nog meer bultjes die ook jeuken!!!

De artsen kunnen er weinig aan doen. Ze kunnen me niet na iedere beet injecteren uiteraard en een echte oplossing kunnen ze niet aandragen. Op recept heb ik een verdovende zalf maar dit mag ik niet onbeperkt gebruiken en dit is ook erg slecht voor je huid. Er zitten een hoge dosis chemicaliën in en dat is ook niet al te positief.
Verder heb ik al van alles geprobeerd maar niets lijkt echt goed te werken. Zowel tegen de jeuk als de littekens. Vooral omdat de beten dus vaak open gaan, is het lastig om iets te vinden dat ik kan smeren.

Mijn problemen concreet:
Het jeukt gewoon enorm dus vaak loop ik de hele dag te krabben.
Mijn benen/billen/heupen zien er echt niet uit. Ze zitten vol littekens, blauw/zwarte plekken en bulten!

Ik zoek eigenlijk tips of ervaringen van mensen om de jeuk te verzachten en de vorming van nieuwe littekens te verminderen want ik word er echt gek van en het seizoen is nog maar net begonnen!

Weet bokt een tip die de artsen niet kennen?
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 11-05-14 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

laraxXxemma

Re: Jeuk, jeuk en littekens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:56

littekens kunnen verminderen door er citroensap op te doen
verder heeft google nog veel meer tips :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:01

Je kunt je huid sowieso lekker scrubben en masseren met huid olie met enige regelmaat, dit kan nooit kwaad :D Verder denk ik dat het voor jou doorbloeding ook wel een goed idee is om dat te doen! Ik geloof dat kruidnagel (?) en wegebree ook jeuk stillend zijn en natuurlijk ook natuurlijk (haha :9 ). Azijn is geloof ik ook goed voor plekken waar prikbeesten prikken.

Verder zou ik jou aanraden om jezelf goed in te smeren in de zomer! ik heb bij de huisarts speciaal anti insecten spul gehaalt toen ik naar India ging, het werkt goed en ruikt niet eens vies :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:07

Zou een natuurarts / integrale geneeskunde wat kunnen zijn? Het is duidelijk dat je afweer een flinke klap heeft gehad en nu nogal overspannen reageert... dergelijke artsen kijken iets meer naar het hele systeem en kunnen de overspannen stand van je afweer mogelijk verminderen.
Want het klinkt vrij heftig en ik denk dat je er met een allergietabletje niet bent.

Zie bv http://www.avig.nl/ik-ben-patient/ voor artsen in de buurt.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 20:08

Heb je enig idee hoe dat spul hete loveidefix? Het meeste wat ik gebruik haalt niks uit.
Al mijn ramen hebben gaas en mijn deur van mijn slaapkamer ook. Ik heb citroenkaarjes branden en smeer mezelf in met een natuurlijke olie die niet super lekker ruikt maar wel sommige beesten lijkt af te schrikken.
Dit helpt al wel wat hoor, maar als er maar 1 iemand te bijten is, halen ze diep adem denk ik ;)

Het probleem is dat ik ook gewoon overdag gebeten word natuurlijk. Ik kan mezelf niet altijd ingesmeerd hebben vrees ik.

Scrubben vind ik heerlijk maar is vaak te pijnlijk :(

Dank je wel Shadow! Ik ga eens even kijken of daar een oplossing ligt!
Homeopathisch heb ik ook al hulp gezocht, daar kwam weinig uit helaas.
De artsen hebben inderdaad gewoon gezegd je hebt een allergie ontwikkeld en we kunnen je verder niet echt meer helpen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:32

Ik ga het zo voor je opzoeken! :D Ik vermeld er alvast bij dat je het echt niet in je slijmvliezen mag krijgen want dan zwel je op als een pompoen :o dus na het smeren goed je handen wassen! Ik gebruikte het tegen malaria muggen, en ben ook 0 x gestoken :j

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:08

komt i dan: care plus, anti-insecten DEET gel 30%, beschermd tegen insecten en teken :D

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 21:19

En dat is op doktersrecept? Want dan bel ik die morgen even of dat iets voor mij is. Hij is uiteraard bekend met mijn probleem dus heel moeilijk zal hij er niet over doen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:56

Sowieso werkt insectenspul met een zo hoog mogelijke dosis deet heel goed. Tis alleen echt gif voor de binnenkant van je lijf.
Bij de drogist kun je ook deet krijgen. :j

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 08:50

Het is volgens mij niet op recept, heb het alleen via de dokter gekregen, maar je kunt het als het goed is in een goede apotheek ook wel krijgen :D ik kreeg wel als advies om echt de gel te pakken en niet de spray omdat je bij de gel beter doorhebt waar je al wel en niet hebt gesmeerd.

Maar ik zou gewoon eens een tubetje ophalen, heb je het alvast voor in de zomer :D

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 09:50

Ik overleg het sowieso met mijn arts omdat ik niet alles mag gebruiken. Dit ivm met mogelijk resistentie.
Ik ga het wel even aankaarten!

Als mensen nog goede tips hebben voor (natuurlijke) zalf tegen de jeuk die langer werkt dan 1 minuut, die zijn ook erg welkom!

Ook mailtje gestuurd naar een natuurarts om te kijken of die iets kan betekenen.

Bedankt alvast allemaal :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:54

Heftig TS! Ik denk zeker dat een alternatief therapeut/whatever eventueel wat zou kunnen doen.
Maar dan is het altijd nog de kunst om een goede te vinden!

Misschien dat je groene klei op de wonden/plekken kan smeren, dit trekt de afvalstoffen eruit, en geeft ook een verkoelend effect.
Andere smeerseltjes zijn inderdaad vaak dat ze maar 1 minuut werken inderdaad, maar groene klei kan wat rotzooi eruit trekken.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 10:02

Groene klei heb ik inderdaad al geprobeerd. Het verkoelt en neemt de jeuk ook weg voor enige tijd.
Het geeft alleen enorm veel rommel dus ik doe het bv als ik heel de dag buiten ben.
Het proces verder blijft gewoon hetzelfde met of zonder gebruik van klei.

Iemand rade mij ook al acupunctuur aan dus dat overweeg ik nu ook. Je hoort er zoveel vreemde verhalen over.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:04

Ts, ik denk in jouw geval dat Acupunctuur alleen niet genoeg is.
Wel als aanvulling, maar ik geloof dat er meerdere dingen voor nodig zijn om dit proces weer in balans te brengen.
Dus niet alleen homeopathie of acupunctuur maar juist een complete behandeling(waarbij compleet voor mij is dat verschillende therapieen elkaar aanvullen, waardoor het probleem op verschillende lagen wordt aangepakt).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:25

Ik weet niet per se natuurlijke zalven die goed zijn tegen de jeuk. Maar je kunt denken aan een combinatie (zeker totdat je het beter aan kunt pakken) van een allergietabletje (verkrijgbaar bij drogist en zelfs de supermarkt), bv loratadine of ceterizine. (Of er verschil in werking is weet ik niet.)

Daarnaast kun je lidocaine-zalf met menthol krijgen - dit verdooft en verkoelt. Ik weet niet hoe lang en hoe vaak je dat mag smeren maar in lage dosering kun je het volgens mij wel regelmatig gebruiken. Dit kun je ook even met de arts overleggen, ik heb de zalf destijds op recept gehad, maar het is ook vrij verkrijgbaar bij de apotheek.

Op de open wonden zou je calendulan of honingzalf kunnen proberen (mesitran bv), over het algemeen heeft dat een positief effect op snel herstellen en minder littekens.
Voor het herstel van de plekken als het zwart wordt kun je arnicazalf overwegen maar dat mag niet op open wonden.

En tot slot gaan er geruchten dat je van vitamine B1 ook minder aantrekkelijk wordt voor insecten.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:32

Tjee wat naar zeg! en ook nog eens een lastig probleem. Helpt het niet om zn soort van drainage kuur te doen? Of krijg je niet iets als Antibiotica tijdelijk? Vind het zo raar dat ze niets kunne. En anders eens artsen zoeken die meer ervaring hebben in beten van dazen? Die moeten er toch zijn? Zeker misschien wel de grens over omdat ze daar vaker te maken hebben met zulke aparte beten? Als of je iets tropisch onder de leden hebt. Vraag anders eens in Rotterdam Tropenziekenhuis? Die weten vaak wel andere ideeen dan normale ziekenhuizen?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 10:39

Ik weet niet of er iets is dat echt gaat helpen eerlijk gezegd. De artsen geven aan dat ik een bepaalde weerstandsreactie heb opgebouwd in mijn geheugencellen. Dit kun je niet echt wissen zo ver ik weet.
Ze kunnen mij wel injecteren, maar dat is paardenspul en word alleen gebruikt bij een extreme reactie zoals ik dus een paar jaar geleden hebt gehad. Dan is dit levensreddend maar ze kunnen dat niet dagelijks gaan toepassen uiteraard.

Maar als ik wat kan vinden om het minder te maken, of beter te verdragen, of wellicht, nog beter, iets waardoor ik helemaal niet meer gebeten word! dan zou dat wel super fijn zijn.
Je hoort soms mysterieuze verhalen over van alles en nog wat, ik ben bereid het allemaal uit te proberen als ik maar van die achterlijk jeuk af kom en daarmee hopelijk ook van al die lelijke plekken en littekens.

Calendulan gebruik ik nu ook, maar het zijn gewoon hele vreemde wonden. Ze gaan open van binnenuit alsof het zichzelf wegvreet. Er komt dan een hele dikke korst op die er dan vrij snel weer afvalt en dan bloed het weer flink. Zo gaat het langzaam dicht, maar dit kan soms wel 4 tot 8 weken duren. Honingzalf heb ik al vaker gehoord, maar nog niet geprobeerd omdat ik dacht dat calendulan beter is?

De zwarte/donkere plekken zijn altijd dicht dus dat komt goed uit. (voelt weer een apotheek leegkoop aankomen)

Allergie tabletjes is mij afgeraden door mijn arts. Alleen homeopatisch mag wel, maar die ik tot nu toe geprobeerd heb werken niet.

Haha ik heb echt alle vitamines als geprobeerd om extra binnen te krijgen. Ik heb zelf een hele tijd geen suiker gegeten en dat is echt shocking als je mijn eetpatroon kent :Y) . Ik blijf lekker kennelijk. Soms snap ik ook gewoon niet waar ik door gebeten kan zijn want het komt ook wel ooit voor in de winter (wel maar 1 plek dan he).

Lidocaine zalf heb ik inderdaad. Dat werkt fijn, maar heeft wel zijn grenzen in het gebruik. Ook moet je er pauzes mee houden omdat anders je huid gevoelloos kan worden, hoewel ik niet wete of ik dat heel erg zou vinden soms :+

Rotterdam ben ik al geweest. Na heel veel onderzoeken en testen was het antwoord, deal with it... :(
Wel is uitgesloten dat het een virus of infectie is. Het ligt nu echt aan mijn lichaam zelf. Antibiotica zal dan ook niks uithalen. Hooguit mijn immuunsysteem wat verzwakken waardoor de reactie misschien minder heftig is. Maar ik ben geen voorstander van antibiotica gebruik omdat ook dit resistentie geeft uiteindelijk.
Over de grens heb ik nog niet gekeken.
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 12-05-14 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:40

Kan het ook allergie zijn op beten? ik ben ook allergisch voor beten van insecten. laat eens een allergie test doen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:54

Zo te horen al veel gedaan. Dan zou ik zeggen over de grens nog eens kijken of ze iets weten. Soms wordt dat niet gedeeld. Heb ik weleens eerder mee gemaakt. Iemand jarenlang probleem en gaat grens over en opgelost..dan denk ik snap niet dat we dat hier niet wisten. Maar soms mag dat dan ook weer niet omdat het niet goed zou zijn? Maar in andere landen werken ze dan al jaren mee met goede resultaten en geen problemen.

Maar ik denk dan als je eens een goede totale reinigingskuur voor je lichaam doet? Iets bij de homepathie gehaald. Zodat je van binnen uit gereinigd wordt herstel je je lichaamsbalansen?

Daarnaast je kan wel tegen Antibiotica zijn maar als je dosis hoog genoeg is vast gesteld en je slikt het niet jaren achtereen krijg je niet snel resistentie er tegen hoor;) Dan moet je wel altjid een kleine dosis binnen krijgen die niet hoog genoeg was voor wat je had en dan jaren doen;) Dan wel:) Tuurlijk krijgt je lichaam een klap er mee maar als het helpt?? Ik zit dan meer aan het soort antibiotica te denken wat ze ook bij een tekenbeet gebruiken? Daar lijkt jou reactie namelijk heel veel op:)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:09

leonie87 schreef:
Calendulan gebruik ik nu ook, maar het zijn gewoon hele vreemde wonden. Ze gaan open van binnenuit alsof het zichzelf wegvreet.

Dat is volgens mij wel ongeveer wat er gebeurt ja: je hele lichaam stuurt al z'n troepen naar de plek van de beet: 'vernietig!' en je weefsel wordt dan ook gewoon afgebroken. Daar zal dat soort onschuldige zalf inderdaad niet zoveel effect op hebben - het is echt nadat het open is dat het tenminste een beetje kan herstellen, en niet veel meer dan dat. (En ik weet niet of calendulan beter is dan honingzalf, heb geen mesitran en het proefmonster dat ik had van een andere honingzalf was wel ok maar niet superspectaculair. Zo'n 20 jaar geleden was er kruidenbalsem in omloop en dat was goed spul, maar dat heb ik nooit meer kunnen vinden.)
Maar goed, hoe dan ook blijft dat vooral een lapmiddeltje om de littekens iets te beperken - met de heftige reactie doet het sowieso niets.

Citaat:
Allergie tabletjes is mij afgeraden door mijn arts. Alleen homeopatisch mag wel, maar die ik tot nu toe geprobeerd heb werken niet.

Heeft de arts daar ook een onderbouwing voor gegeven? Allergietabletjes zijn meestal vrij onschuldig. Dat je niet wekelijks een corticosteroideninjectie krijgt (ik neem aan dat dat het is wat ze inspuiten?) begrijp ik heel goed, maar er zijn mensen zat die in het voorjaar langere tijd dagelijks zo'n hooikoortstabletje nemen. Ik zou zeker even navragen welk bezwaar hij daarin ziet.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 11:31

Hij vond het nutteloze rommel Shadow :') Hij verwachte dan ook totaal geen resultaat voor mij. Of het negatieve uitwerkingen kan hebben verder, weet ik eigenlijk niet.

Ben jij bekent toevallig met plekken in het buitenland die hier ervaringen mee hebben?

Reiningskuur... Je hoort er zoveel over en het klinkt ook super logisch. Aan de ene kant denk ik dat het gewoon een hype is waar veel geld aan word verdiend, aan de andere kant, wat nou als het wel werkt?
Maar dan kom ik op een voor mij echt geheel onbekent terrein en verzuip ik al snel in de honderden opties. Daarbij betekend het vaak dat je een hele week of langer niet echt wat mag eten, en ik weet niet of ik daar echt toe in staat ben :+
heb al vaker gelezen over de leverreinigingskuur waarbij al die stenen vrij zouden komen, tot een verzuringskuur waarbij je hele lichaam schoon zou worden. Of het zo is?

Ik ben an sich niet tegen antibiotica als het een goed doel heeft! Ik zal het eens met de arts overleggen maar ik denk dat als het een optie zou zijn, ze dit wel aangekaart of geprobeerd zouden hebben.
De beet die het veroorzaakt heeft is overigens een dazenbeet geweest. Ik heb hem zelf kapot geslagen en als je dan zo een reactie krijg, onthoud je dat wel :o .

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:41

Qua littekens heb ik ongeveer hetzelfde probleem. Ik ben ook erg gevoelig voor alles wat steekt en mijn kont en benen zitten altijd onder. Door het schuren van broeken gaat het ook altijd open. Al een aantal zalven en creme's gebruikt, maar niets helpt.
Komt er ook nog bij op dat ik allergisch ben voor parfum in zalven én wasmiddels, daarvan worden mijn klachten altijd erger. Sinds kort gebruik ik Dreamcream van Lush, een pot van zeker 20 euro maar tot nu toe het enige waar ik niet gelijk jeuk van krijg en de littekens worden zachter.
Ik denk niet dat het ooit zal verdwijnen, maar ze worden wel minder zichtbaar! Misschien helpt dat bij jou ook een beetje.

Verder kan ik je niet helpen helaas, mijn reacties zijn niet zo erg als die jij beschrijft. Ben dan ook al een tijd niet naar de HA geweest voor dit probleem.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:42

leonie87 schreef:
Hij vond het nutteloze rommel Shadow :') Hij verwachte dan ook totaal geen resultaat voor mij. Of het negatieve uitwerkingen kan hebben verder, weet ik eigenlijk niet.

Sterk argument }:0
Persoonlijk ben ik nogal eigenwijs en heb ik de neiging om dingen dan maar op eigen houtje te proberen. Ik denk dan altijd: ik ben zelf bij wat er gebeurt - en is het niks dan zien we het dan wel weer. Maar gebruik vooral je eigen gezond verstand en weeg zelf de risico's af.

Citaat:
Ben jij bekent toevallig met plekken in het buitenland die hier ervaringen mee hebben?

Niet persoonlijk, en ook niet exact hiermee, maaar mensen met Lyme en coinfecties komen vziw vaak terecht bij http://www.b-c-a.de/index.php?id=85&L=1 in Augsburg.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 18:55

Ik weet dat ze bij Den hoek in de Bilt ook Humane behandeling doen, echter kan ik daarvan dan niet zeggen of ze daarbij compleet hetzelfde doen als bij de dieren(aangezien ze daarin wel een goede reputatie hebben)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 10:26

Ik heb even mijn arts gebeld (of ja zijn secretaresse) en heb vrijdag een bel afspraak om wat mogelijkheden door te nemen. Ook ga ik even de optie noemen van het buitenland.

Verder wat mensen aangeschreven voor evt een reinigingskuur waarbij ik de reactie terug kreeg dat ik dan eerst een Oberon test zou moeten laten doen. Dat klinkt dan op zich wel weer logisch, maar ik ben niet zo gelovig dus wat ik er mee moet, weet ik nog niet :D

Dat klinkt wel goed op zich Roos! Ik ga het gelijk aan kaarten bij de dokter, en anders gewoon uitproberen haha.

Nee geen heel sterk argument op zich Shadow, maar als het niks uit gaat halen volgens hem, heb ik er ook geen nut in gezien. Ik ga het nog eens vragen dus, als het geen kwaad kan kan ik het allersinds proberen lijkt me.