Pijnlijke kiezen na noodkronen, normaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Pijnlijke kiezen na noodkronen, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 09:39

Vorige week werd mijn brug aangemeten, 2 kiezen zijn afgeslepen en er zijn afdrukken gemaakt. Eerst had de tandarts de noodkroon gemaakt volgens de afdruk, maar die wilden niet blijven zitten. Nu heb ik noodkronen van metalen dopjes die vast gezet zijn met noodcement.
Toen de verdoving was uitgewerkt had ik erg veel pijn, gelukkig ebte dat wat weg op paracetamol en ibu. De dag erna was de pijn zo goed als verdwenen, maar de kiezen zelf blijf ik voelen. Helemaal als ik mijn kaken op elkaar zet.
Ik ben nu bang dat als volgende week de brug geplaatst wordt mijn kiezen ook zo pijn blijven doen. Wat heb ik aan een brug als ik er niet mee kan kauwen?

Zijn hier mensen met ervaringen?

chamion
Huisheks

Re: Pijnlijke kiezen na noodkronen, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:44

Toen ik een kroon kreeg bleef het ook heel lang natrekken in mijn kaken. Volgens mijn tandarts normaal omdat je vrij lang met je bekkes open ligt en het dus goed stijf wordt in de kaken (kreeg ook zo fijn een klem in mijn mond ala de paardentandarts. Ik vroeg nog of hij dat ding had geleend) ik kon de eerste dagen niet echt hard voedsel hebben dus toen veel gedronken en soep gegeten. Was met 2 dagen weg (nadat de verdoving was uitgewerkt dan)

Maar ik zou het gewoon vragen aan je arts zelf, want met een brug heb ik dus geen ervaring.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:44

Is er een wortelkanaalbehandeling gedaan in die kiezen??
Zo niet, dan herken ik het heel erg (en bij mij heeft het ook erg lang geduurd voordat het weer voorbij was.....)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:47

ik moest wel heel erg wennen aan mijn kroon maar echt onwijs pijn heb ik er niet aan gehad. Vraag het nog voor de zekerheid aan je tandarts.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 09:48

chamion: Het is geen pijn in mijn kaken, maar in mijn kiezen. Gisteren kwam er perongeluk wat eten tussen en toen kreeg ik echt een vuile pijnscheut.

Kentaro: er is geen wortelkanaalbehandeling gedaan.

Blijft met een burg hetzelfde gevoel? En hoe lang houdt dat ongeveer aan?

Bliver: Ik wil het volgende week bij het plaatsen ook zeker aangeven :)

bliver

Re: Pijnlijke kiezen na noodkronen, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:50

Ik moet wel zeggen dat ik in die kies een wortelkanaalbehandeling heb gehad dus misschien dat het daardoor kom dat ik geen last had

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:51

Ik ben natuurlijk geen expert, maar uit eigen ervaring :P Ik heb 1 kroon. M'n kies was ook helemaal afgeslepen en geen wortelkanaalbehandeling gehad. Ik heb er echt heel lang last van gehad...... Doordat het grootste gedeelte van je kies weg is, liggen de zenuwen aan het oppervlakte.
Persoonlijk zou ik geen tweede keer een kroon willen zonder wortelkanaalbehandeling... (maar m'n tandarts was niet voor, want het schijnt veel beter te zijn voor het stukje kies als het niet gebeurd)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 09:52

Bliver: Dat lijkt mij ook logisch, na een goede wortelkanaalbehandeling heb je namelijk geen zenuw meer in de kies

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:50

Bij het afslijpen van een tand voor een kroon of brug komen de zenuwen niet bloot te liggen hoor :) Het enige is dat je het glazuur afslijpt, waardoor het dentine bloot komt te liggen. En dat is wel gevoelig. Vooral voor warm en koud.
Liselot, je moet het je zo voorstellen. Je beschermlaag van je tanden wordt afgeslepen om de kroon of brug passend te krijgen. Hier komt de noodkroon bovenop. Maar de noodkroon geeft vaak gedonder. De tanden blijven gevoelig, en vaak gaat het tandvlees ook nog reageren omdat het de noodkroon niet accepteert. De echte brug in jouw geval, die zal veel beter gaan. Ik denk dat je dan ook geen last meer hebt van je tanden, want die is echt op maat gemaakt. Die aluminium dingen die je nu er op hebt zitten worden 100en tegelijk van gemaakt, standaard maat zeg maar. Maar je kronen zijn precies op jouw tanden aangepast. Dus als het goed is heb je dan geen last er meer van :)

Ik zou het wel even in de gaten houden. Als het echt een kloppende pijn wordt, of het is niet te houden, bel gewoon even je tandarts op. Dan kunnen zij je of gerust stellen, of er iets aan doen als dat nodig zou zijn.