Coeliakie en vakantie.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liz

Coeliakie en vakantie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 23:18

Hallo,

Ik heb een maand geleden de diagnose Coeliakie gekregen. (Zie mijn andere topic voor het hele verhaal).

Nu hadden we al vakantie plannen maar nog niets geboekt. Misschien zijn er hier mensen die tips hebben om glutenvrij op vakantie te gaan.

hebben julloe goede ervaringen met een land, een streek, een plaats, een hotel?

Er schijnt heel veel mogelijk te zijn, maar zoek maar eens een vakantie adres waar jeje kan vermaken en waar je glutenvrij kan eten.

Ik las op het coliakieforum.nl al veel tips zoals spanje schijnt goed te bevallen.

maar alsnog dit topic om jullie ervaringen te horen met vakantie adressen.

Mijn vriend en ik staan overal voor open maar willen een zonvakantie waar we wat kunnen ondernemen maar ook lekker op het strand kunnen liggen.

alvast bedankt!

Groeten Liz

Lins_Vetra

Re: Coeliakie en vakantie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:42

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:51

Mijn dochter mag geen soya koemelk chocola tarwe en geitenmelk. We zitten nu in een hotel en brood ligt in de vriezer hier. Ik vind zelf koken toch prettiger, dan weet.ik zeker dat het veilig is.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:52

Ik zit te denken.. Hebben ze bij de betere hotel-resorts geen gluten-vrij menu? Al dan niet op verzoek?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:56

Ik zou een appartement nemen. Kan je zelf koken of uit eten gaan en daar vragen of ze glutenvrij eten bereiden.

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:59

Een vriendin van me van de middelbare heeft ook coeliakie en die gingen inderdaad vaak naar Spanje. Bij voorkeur kookte ze zelf maar wanneer ze uit eten gingen was dat vaak ook geen probleem. Wat je kan doen is vragen aan de coeliakie-vereniging (geloof tenminste dat ze het daar vandaan had gehaald..) om een volledige uitleg in (bijna) alle talen. Heel handig om mee te nemen in een restaurant en daar gewoon te laten zien. Zij heeft de ervaring dat vrijwel alle restaurants heel positief reageren en graag meedenken.
Ook Italië (Rome bijvoorbeeld) is heel erg 'gluten-gastvrij' om het zo maar even te noemen.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:59

Een goede vriendin van mij heeft het ook, en wij zijn vorige zomer naar Tsjechië geweest. Ook daar was het niet echt een probleem. Ze had zich heel goed voorbereid en van te voren restaurants en winkels opgezocht waar ze glutenvrij eten verkopen. Bij haar dus weinig problemen.

anneeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:01

naar welk land wil je?

anneeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:04

neem als je naar een hotel gaat altijd een glutevrije verklaring mee in die taal of kies een glutenvrij hotel dat heb ik nu ook een paar keer gedaan en is fijn.
ik ben net terug uit turkijen en heb daar goed kunnen eten we hadden een verklaring mee genomen en aan de kok's gevraagt wat ik wel en niet kon eten ik kon veel eten
maar zelf weet je bij veel dingen ook wel of je het wel of niet kan eten

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:11

Ik neem wat pakjes brood (schar) en dieetkaartjes in diverse talen mee en verder niets.
Bij t ontbijt en de lunch eet ik dat brood of yoghurt/ een (fruit)salade ofzo. Bij t diner overleg ik mbv de dieerkaartjes.
Ik maak dus geen reserveringen vooraf voor mijn dieet, ook niet bij t hotel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:12

Een appartement huren en zelf koken en boodschappen doen met een woordenboekje mee. :')

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:17

Er is een site waar je op een papiertje kunt vinden waar in verschillende talen kunt vinden waarop staat wat je hebt en wat je niet mag. Maar kan het zo niet meer vinden haha

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:37

Ik vind zelf koken dus zo vervelend op vakantie :oo vandaar dat ik gewoon uit eten ga. Dat geeftmij meer een vakantie gevoel :9

liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 15:28

Bedankt voor jullie reacties!

Ik wil sowieso een appartement nemen omdat in het uiterste geval je dan altijd zelf kan koken. Maar zelf vind ik het altijd fijn om uiteten te gaan tijdens mijn vakantie.

Hebben jullie tips van plaatsen waar jullie een prettige glutenvrije vakantie gehad hebben? Eventueel met de naam van het appartementencomplex of hotel?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:32

wennie schreef:
Ik vind zelf koken dus zo vervelend op vakantie :oo vandaar dat ik gewoon uit eten ga. Dat geeftmij meer een vakantie gevoel :9

Mijn moeder gaat liever 3 uur naar de supermarkt daar aan mensen vragen hoe zij het klaarmaken en wat zij vaak eten enzo. :')
Is best lekker!

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:36

Ik beñ naar de volgende plaatsen geweest en heb daar makkelijk glutenvrij kunnen eten: Kreta, Lesbos, Stockholm (heel Zweden en Noorwegen zijn makkelijk), Sicilie, New York (aanrader! Echt heel lekker gegeten daar!). Volgens mij vergeet ik er een paar maar dan heb je een idee.

mvkesteren90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:54

Ik heb zelf geen ervaring. Mijn nichtje die heeft ook coeliakie, ondertussen al 18 jaar. Ze heeft nog nooit problemen gehad met eten in het buitenland. Ze neemt van te voren vaak contact op met verschillende restaurants in de buurt voor als ze daar uiteten gaan. Tegenwoordig hebben ze genoeg opties voor de verschillende diëten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:05

Ik vind het niet zo lastig hoor. Gooi een paar pak wasa creakers (gluttenvrij) in de koffer samen met wat kleine soort toastjes. Want ja de aioli wil ik niet missen natuurlijk. Ik stop ze in de tas en pak ze in het restaurant gewoon. Vaak als ze het logo zien dan snappen ze het wel.
Voor mij was de overgang niet zo groot aangezien ik onbewust al heel erg gluttenvrij at. Alleen het brood was lastig.

Ontbijt is vaak een smootie en wat creakers chocopasta. En voor de lunch iets van kwark met noten en fruit of een salade of allebei.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 09-05-14 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:06

Ik heb zelf ook coeliakie, maar kies mijn vakantie hier niet precies op uit. Je kan naar elk land, elke hotel of appartement wat je zelf wil.
Vaak heb je bij all-inclusive hotels een hele boel dingen die je wel mag. Denk hierbij aan rijst, yogurt, fruit, frietjes, ijs etc.

Als je het echt niet vertrouwd dan kan je altijd nog je eigen eten mee nemen. Toen ik nog met mijn ouders ging kamperen nam ik altijd een eigen doos mee met eten.

Als wel in een appartement wil, maar wel eens uit eten wil is dat ook geen probleem. Als je goed weet wat je wel en niet mag staat er altijd wel wat op de menukaart wat je mag. :j

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:17

Een website waar ik veel aan heb is: http://www.livaad.nl
Daar kun je niet alleen checken of een product gluten bevat, maar kun je ook naar restaurants in Nederland als wereldwijd zoeken. (incl. ervaringen van anderen)
Erg handig ook om te hebben zijn de "glutenvrije-paspoorten/restaurant cards". Die kun je via de coeliakie vereninging kopen, maar ze zijn ook gratis te krijgen in diverse talen.
Bijv. http://glutenfreepassport.com/allergy-g ... ion-cards/
Die printen we dan een paar keer uit van het betreffende land waar we heen gaan en geven het aan de ober. Echt heel handig, want zo weet de kok ook wat wel en wat niet mag en kunnen ze je goed informeren of ze je in dat betreffende restaurant kunnen helpen. Zo zullen ze dan ook niet automatisch met het mandje brood aan komen.
Meestal boeken wij echter een apartement en koken zelf. Dat kaartje geef ik bij twijfel dan aan de supermarkt medewerker.
Trouwens: volgens een artikel vorig jaar in "Glutenvrij" het magazine van de vereniging NCV je mag kennelijk bij de meeste airlines een extra koffer (gratis) met glutenvrije producten meenemen, zolang je maar een dokters verklaring hiervoor hebt. Het is wel aan te raden dit ook te checken bij de luchtvaartmaatschappij. Zelf hebben we dit nog nooit gedaan. Tot nu toe ging het glutenvrije brood dat wij meenamen, altijd nog in de gewone koffer.
Dat is trouwens wel iets: in de zuidelijke landen is eigenlijk geen glutenvrij brood te krijgen.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:34

Wij zijn twee weken geleden in Spanje geweest en kwamen daar een aantal restaurants tegen waar ze buiten al aangaven glutenvrij te zijn!
Viel gewoon op dat het er een paar waren, had het ook nog niet eerder gezien.

Dat was in fuengirola, vlakbij Málaga. Erg geslaagd!