Geen respect voor Angst/PTSS

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pandameisje

Geen respect voor Angst/PTSS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 22:04

Oke ik weet niet of het hier goed staat maar ik wil even me verhaal kwijt loop hier al paar maand mee.

Ik heb sinds 2009 last van PTSS posttraumatische stressstoornis. (later dit bericht staat een link met uitleg) Deze heb ik gekregen na dat ik 2x lastig ben gevallen op de fiets door toen een onbekende man maar dat bleek achteraf me echte vader te zijn.

Ik heb nu aardig wat verschillende therapie gehad maar niks helpt. Met gevolgen dat ik bang ben voor de volgende dingen:
-Mannen die onverzorgd er uit zien
- Scooters
- Alleen fietsen
- naar een winkel/in winkel zijn
- in het donker lopen
- alleen thuis zijn.

Maar goed nu komt het probleem soms heb ik het idee dat mijn vriend het niet kan accepteren ik heb hem tijdje geleden site's gegeven nadat we terug kwamen van concert en echt van 1ne moment na andere moment steeds bang was. Dit wekte bij hem iritatie's op en boos werd op me. sinds die dag als ik bang ben en hij is er bij niet meer zeg.

We hadden het net over onze relatie en hij zei ja ik ben 85 % verliefd op je ik zo waarom niet die andere 25% dan? hij zo door je angsten. Natuurlijk hoor ik gelijk bang en ja hoor we begonnen er over te praten hij zei ja ik vind het iritant en ik zo van jij snapt het niet.
Verder zei hij ja je kan er overheen zetten ik zo ja maar niet als mensen boos op me worden zoals jij.

en toen was het ruzie.

Soms vraag ik me echt af waarom hij het niet kan begrijpen. en of hij het wel accepteert bij mij.

Voor mij gevoel straft hij me bijna als ik bang ben. en ik zit hier nu om te huilen zijn er meer mensen met PTSS en wat moet ik doen?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Posttrauma ... ssstoornis hier is meer info over ptss

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 05:52

Wat ontzettend vervelend dat juist de persoon die je zou moeten steunen, geen steun geeft.
Kun je hem niet eens meenemen naar je therapie? Zodat hij kan leren om ermee om te gaan? Als hij dit weigert, zou ik toch eens na gaan denken of deze jongen wel de ware voor je is.

Enne, als hij voor 85% voor je gaat, blijft er 15% over ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Geen respect voor Angst/PTSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 05:57

Wat ontzettend vervelend voor je! Ik heb zelf ook een posttraumatische stressstoornis gehad en weet hoe erg dit je leven kan beperken. Het je ook EMDR gehad? Dat heeft bij mij echt enorm geholpen.
Jammer dat je vriend je niet begrijpt. Ik ben het trouwens met Storm eens: als hij maar 85% voor je gaat, waar is die andere 15% dan? Iemand die echt van je houd gaat 100% voor je. Je vriend laat het blijkbaar op verschillende punten afweten en dit soort onzekerheiden over een relatie kan iemand met PTSS gewoon niet gebruiken. Dat verergert doorgaans de symptomen ook nog eens. Als ik jou was zou ik toch nadenken of je mentale gezondheid op dit moment niet belangrijker is dan je relatie. Op deze manier kun je niet doorgaan en je vriend steunt je niet terwijl je dit wel zou mogen verwachten. Het is de bedoeling dat jij weer sterker in je schoenen komt te staan, niet dat hij je nog verder de kreukels in helpt.

Sterkte meid :(:)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 05:59

Ts je begrijpt je eigen stoornis amper. Hoe kun je dat dan van een ander verwachten? Hij mag het toch irritant vinden? Dat vind je zelf waarschijnlijk ook. Wees blij dat hij eerlijk is en zegt wat hij vind.
Wat heb jezelf al aan je ptss gedaan? Heb je therapie? Vraag of hij anders eens mee gaat.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 06:05

Jennyj01 schreef:
Ts je begrijpt je eigen stoornis amper. Hoe kun je dat dan van een ander verwachten? Hij mag het toch irritant vinden? Dat vind je zelf waarschijnlijk ook.

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar waar staat dat TS haar eigen stoornis niet begrijpt? :?
Ze geeft juist aan waar ze bang voor is.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 06:07

Als je je eigen stoornis begrijpt ben je al een heel eind op weg naar herstel. En als je de openingskoers leest dan lees je dat daar nog geen sprake van is.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 06:08

Jenny, het is niet zo eenvoudig zoals jij het schrijft. TS kan er niks aan doen dat ze het heeft he, daar heeft ze niet om gevraagd en ze zal er ongetwijfeld niet blij mee zijn. Maar ze heeft het, en als jij van echt van iemand houdt, ja dan kun je dat irritant vinden maar dat is niet hoe je iemand steunt. Door het zo te brengen steun je iemand niet maar help je iemand verder de put in,

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 06:13

Amandavd. Ik weet heel goed hoe ts zich voelt. Zelf ben ik jaren geleden heel succesvol behandeld voor ptss. Ze heeft er niet om gevraagd en ze kan er niks aan doen dat ze het heeft gekregen. Maar haar vriend ook niet. Hij probeert een eerlijk antwoordt te geven maar dat is blijkbaar niet wat ze wil horen.
Hij begrijpt het niet en zij kan het hem niet uitleggen.
Maar ptss gaat niet vanzelf over dus daar moet je mee aan de bak. Da's niet simpel maar ook niet onmogelijk.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 06:16

Ik ben zelf HSP, iets wat heel anders is dan wat TS heeft, maar waar ook de nodige problemen aan vast kunnen zitten. Het is dus absoluut niet makkelijk met mij af en toe, en mijn vriend vindt dat ook vervelend. Maar om nou te zeggen dat je maar 85% van iemand houdt en iemands tekortkomingen irritant vindt? Sorry dan ben je gewoon een lompe zak. Mijn vriend heeft ook wel eens moeite met mij te begrijpen maar dan zegt hij dat op een normale manier en dan praten wij er over. En hij houdt gewoon voor de volle 100 procent van mij hoor. Kom op zeg.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 06:21

Maar als hij vind dat hij maar voor 85% van haar houd dan is dat voor mij ook te weinig. Alleen denk ik dat dat niet te wijten is aan haar ziekte. De communicatie tussen die twee gaat gewoon niet zo soepel. En als hij dan bot en wat lomp is en zij overgevoelig (wat natuurlijk niet zo raar is) dan is dat een lastige combi. Ook zonder ziekte was dat dan zo geweest.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 06:25

Jennyj01 schreef:
Maar als hij vind dat hij maar voor 85% van haar houd dan is dat voor mij ook te weinig. Alleen denk ik dat dat niet te wijten is aan haar ziekte. De communicatie tussen die twee gaat gewoon niet zo soepel. En als hij dan bot en wat lomp is en zij overgevoelig (wat natuurlijk niet zo raar is) dan is dat een lastige combi. Ook zonder ziekte was dat dan zo geweest.

Dat is zeker een lastige combo, maar op het moment dat je bewust kiest voor een partner met een 'tekortkoming' dan weet je ook dat je soms jezelf een beetje moet aanpassen en soms wat anders de dingen kan brengen. Op deze manier is het eigenlijk emotionele chantage, door te zeggen dat je maar 85% van iemand houdt, en pas 100 wanneer iemand zich over haar ziekte etc kan heen zetten. Dat is bullshit.

TS, heb je inderdaad al therapie gehad?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 06:32

Dat weten we toch niet? Of hij er bewust voor heeft gekozen. Misschien is het later boven komen drijven. Net als dat we niet weten wat hij al heeft gedaan om zich bij haar aan te passen. Misschien niks maar misschien ook best veel.
Dat je pas voor 100% van iemand houd als die niet ziek is ben ik met je eens. Dat is een beetje een rare manier van denken.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 06:40

Voor een behandeling tegen PTSS moet je het wel mentaal aankunnen. Zeker bij therapievormen als EMDR moet je er tegen bestand zijn om alle rotherinneringen weer naar boven te halen. Als je daar niet klaar voor bent kan de therapie zich ook tegen je keren. Bij mij heeft EMDR echt wonderen verricht, maar ik ben er wel dik een jaar mee bezig geweest omdat iedere week therapie echt te zwaar was. Daarom moest het al om de week. Het is dus niet zo zwartwit als sommige mensen hier doen denken.
Als TS het niet aankan momenteel -en dat impliceert ze- dan heeft het geen zin om er nu mee aan de slag te gaan. Je kunt het niet forceren. Misschien dat er nog een afgezwakte vorm van traumatherapie is, maar bij mij was EMDR de enige optie, dus van overige PTSS therapieën weet ik niet zoveel.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 06:40

Als hij niet kan accepteren dat jij daadwerkelijk angsten hebt en je daarin kan steunen dan kan hij er nu niet voor je zijn. Hij maakt je problemen zo alleen maar groter want ipv erover te kunnen praten wordt hij boos en daardoor wordt jij nog angstiger.
Je bent hartstikke jong... en iedereen is te goed om een partner te hebben die ze tegenwerkt. Een vriend zeker iemand waar je zo intiem mee bent hoort je te steunen, ook al is het lastig. Dat hij door zijn eigen beperkingen alleen maar boos kan worden ipv te luisteren mag hij lekker zelf gaan oplossen. Maar zorg dat jij niet wordt tegen gehouden in je proces (en dat doet hij wel)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 07:56

TS ik zie dat je 17 bent, ik verwacht dat je vriend ook rond die leeftijd zit? Dan kan ik me best voorstellen dat hij het niet begrijpt. Misschien heeft hij (nog) wel weinig meegemaakt in z'n leven. Dan kan ik best begrijpen dat hij je psychische problemen bestempelt als aanstellerij en 'je zet je er maar overheen'. Vervelend is het wel... Als dit zo door blijft gaan kan je je afvragen of je hier wel mee verder wil.

Is er PTSS bij je vastgesteld door een hulpverlener? Ben je ook onder behandeling? Want het is zeker op te lossen.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:32

Vervelend zeg. Ik heb zelf ook last van angsten en weet hoe het is.
Als hij niet 100% voor je gaat, je niet 100% wil steunen dan is hij je niet waard.
Je kan ook altijd bij mij even op visite komen hoor :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:42

Jennyj01 schreef:
Ts je begrijpt je eigen stoornis amper. Hoe kun je dat dan van een ander verwachten? Hij mag het toch irritant vinden? Dat vind je zelf waarschijnlijk ook. Wees blij dat hij eerlijk is en zegt wat hij vind.

Waarom moet een ander je volledig begrijpen om van je te kunnen houden en te accepteren? Mijn vriend begreep mijn problemen destijds ook niet, desondanks heeft hij me wel gesteund.
En toen het echt te erg werd heeft hij me er mee geconfronteerd en heb ik daar wat aan gedaan. Dat ik er wat aan ging doen was voor hem voldoende. En ook in het proces van hulp zoeken etc heeft hij me vervolgens weer gesteund. Hij is nooit de hulpverlener uit gaan hangen (gelukkig) en dat mag/moet je ook niet verwachten van een partner. De hulpverlener moet de stoornis begrijpen, omdat ie een taak heeft in het vinden van de oplossing.
Voor een partner ligt dat echt anders.
Aangeven dat hij het irritant vindt, vind ik eigenlijk echt not-done.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:44

TS zeg maar tegen hem wabi sabi love. Je bent wie je bent met al je mooie punten en je tekortkomingen.
En die tekortkomingen horen bij jou. Zijn het geen angsten of PTSS,...dan is het wel iets anders waar hij aan zich zou kunnen ergeren. En het maakt je tot wie je bent.

Sommige zaken zijn nou eenmaal package deal.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 09:39

De theraphieen die ik afgelopen jaren heb gedaan zijn

2x EMDR dat hielp de eerste keer goed en toen ik net 1 dag klaar was werd ik op nieuw lastig gevallen. dus de 2de keer sloeg niet aan.

1 jaar: Schrijf theraphie

half jaar: theraphie om angsten te overwinnen

jaar: praat therapie

en nu zit ik bij de behandelaar wat alleen is als het echt niet goed gaat met me

helaas hielpen al die therapieen bijna niet

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 09:39

Samiyah schreef:
TS ik zie dat je 17 bent, ik verwacht dat je vriend ook rond die leeftijd zit? Dan kan ik me best voorstellen dat hij het niet begrijpt. Misschien heeft hij (nog) wel weinig meegemaakt in z'n leven. Dan kan ik best begrijpen dat hij je psychische problemen bestempelt als aanstellerij en 'je zet je er maar overheen'. Vervelend is het wel... Als dit zo door blijft gaan kan je je afvragen of je hier wel mee verder wil.

Is er PTSS bij je vastgesteld door een hulpverlener? Ben je ook onder behandeling? Want het is zeker op te lossen.

Hij is 22

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:40

ik heb ook dat van het allen thuis zijn maar dan alleen 's avonds

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:40

Maar je bent bezig met jezelf en dat moet een vriend ondersteunen (dat hij niet alles begrijpt hoeft niet) maar dat hij boos wordt op het moment dat jij aangeeft angstig te worden... dat lijkt me juist de reactie die absoluut verkeerd is en ook niet getuigt van veel liefde.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 09:42

Ik heb nu 10 maand met me vriend en het gaat soms totaal niet volgende week is hij bij mij en dan ga ik vragen of hij wel toekomst met me ziet. want soms denk ik dat die mij idd niet 100% voor me gaat enzo. en daarom twijfel ik. zou volgende week sws goed met hem praten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:50

Het is natuurlijk super vervelend, maar misschien kan je het ook wat luchtiger bekijken?

Jouw minpunt is dat je die angsten hebt, zijn minpunt is dat hij het irritant vindt.
Zo heb je allebei wat :)

Op zich heeft hij toch ook gelijk, het IS toch ook irritant.
En wellicht verwoordt hij zich wat ongelukkig met het 85% van je houden en 15% niet.

Ondanks dat hij eerlijk zegt dat hij het irritant vindt en dat hij niet houdt van die stomme angsten, kan hij nog steeds wel heel veel van jou houden en zijn best doen om je te steunen. Dat kan er prima redelijk los van staan :)

Steunt hij je niet dan is dat een reden om aan de relatie te twijfelen vind ik :j

Maar gewoon eerlijk zeggen dat hij die angsten echt niet tof vindt, dat op zich is geen reden om hem af te schrijven vind ik. Vrijwel iedereen kan wel iets aanwijzen van zijn partner dat hij ècht niet leuk vindt.

Een vrouwelijke bokker die een man met ontzettende vieze zweetvoeten heeft die zal waarschijnlijk ook voor 85% van hem houden, maar die 15% van die zweetvoeten...blegh. Ook al houd je zielsveel van die kerel, dan hou je nog niet van zijn zweetvoeten :P

Het is maar net hoe je het verwoord :)

Dat stukje aan iemand dat je niet leuk vindt, daar zoek je samen een manier voor waarop je daarmee om kan gaan, als je van iemand houdt en met iemand verder wilt dan zoek je samen een oplossing :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:53

pmarena schreef:
Het is natuurlijk super vervelend, maar misschien kan je het ook wat luchtiger bekijken?

Jouw minpunt is dat je die angsten hebt, zijn minpunt is dat hij het irritant vindt.
Zo heb je allebei wat :)

Op zich heeft hij toch ook gelijk, het IS toch ook irritant.
En wellicht verwoordt hij zich wat ongelukkig met het 85% van je houden en 15% niet.

Ondanks dat hij eerlijk zegt dat hij het irritant vindt en dat hij niet houdt van die stomme angsten, kan hij nog steeds wel heel veel van jou houden en zijn best doen om je te steunen. Dat kan er prima redelijk los van staan :)

Mwah, als hij echt boos werd, dan vind ik dat geen reden om het luchtig te bekijken... om even op de vergelijking door te gaan: je wordt toch ook niet boos om die zweetvoeten?