Bang om te overgeven/te stikken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Bang om te overgeven/te stikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 20:11

Hoihoi,

Ik heb een vraagje.

Ik heb sinds een tijdje last van iets, en dat is dat ik heel erg bang ben om te overgeven en/of te stikken (ik heb ook emetofobie = overgeefangst).
Dit uit zich in een soort paniek aanvalletjes, ik heb het op momenten dat ik eraan denk dus heb het vooral in de bus (want dan ben ik ben niets bezig). Ik ben dan bang dat ik mijn tong inslik ofzo en dus ga overgeven en/of stik. En normaal slikken lukt dan niet meer en let continue op mijn tong. Het klinkt erg raar... maar het is gewoon echt heel erg vervelend, omdat ik weet dat er vrij weinig kan gebeuren, maar toch gebeurt het.

Wat kan het toch zijn? Ik wil niet gelijk naar de dokter ofzo, en kijken of het binnenkort niet beter gaat.

Stukje van de emetofobie site:
Emetofobie heeft verschillende uitingsvormen. Sommige mensen met emetofobie eten erg eenzijdig en vallen hierdoor veel af. Anderen zijn vooral bang om besmet te worden door buikgriep en ontwikkelen een vorm van smetvrees. Een derde groep is vooral bang om over te geven op een plek waar ze niet snel weg kunnen en hebben een vorm van straatvrees en/of een paniekstoornis.

Ik heb sowieso last van de 2e vorm en denk dus ook van de 3e vorm.

Ik vind het gewoon erg vervelend en vooral echt heel erg dom.

Corelli

Re: Bang om te overgeven/te stikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:19

Als je zo'n paniekaanval op voelt komen, kunnen ademhalingsoefeningen helpen om jezelf weer rustiger te krijgen. Probeer zo min mogelijk op het negatieve gevoel te focussen, maar ga ook niet krampachtig doen alsof het er niet is. Accepteer je gevoel zoals het er is en doe ademhalingsoefeningen om je lijf tot kalmte te manen. Als het goed is, merk je dat de spanning ook weer gaat zakken en deze ervaring helpt je dan bij de volgende keer (het weten dat het weer afzakt)

Mocht dit niet werken dan zou ik eens hulp vragen bij een psycholoog of psychiater

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 20:23

Toch fijn dat iemand reageert van de -weet ik hoeveel- mensen die het gezien hebben.

Ik zal der eens opletten, dankjewel!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:25

Dom is het niet, vervelend wel :j

Ik heb ook Emetofobie. Naar mijn weten eigenlijk al mijn hele leven, maar sinds ongeveer 10 jaar heb ik ook last van paniekaanvallen.

Het klinkt, naar mijn idee, dat je ook last hebt van een (misschien lichte) vorm van angststoornis, in jouw geval Emetofobie. Maar je hoeft het niet zo zwart-wit te zien of jezelf in een hokje te plaatsen. Er zijn veel meer mensen die dit hebben, van een zeer lichte vorm tot enorm erg. Dat kan ik ook niet van jou beoordelen natuurlijk!
Ik ben zelf namelijk ook angstig voor hartaanvallen oftewel doodgaan bijvoorbeeld. "Wie niet" zou je zeggen, maar dat kun je ook zeggen bij angst voor overgeven.

Maar ik wil je ook niet meteen naar een dokter sturen ofzo. Als het invloed op je leven gaat hebben, als je bijvoorbeeld van plan bent de bus te gaan ontwijken of maar gewoon thuis te blijven of als je zelf echt hulp erbij wil hebben, dan zou ik persoonlijk wel naar de dokter gaan voor advies.

Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is het volgende. Stel dat je de volgende keer in de bus zit (bijvoorbeeld) en je voelt het weer opkomen, bedenk je dan dat je de vorige keer precies hetzelfde voelde en dat er toen ook niks gebeurde!
7 van de 10 keer stelt die gedachte mij gerust en zakt de paniekaanval weg.
Probeer in elk geval niet weg te rennen.
En misschien een hele slechte tip, omdat het de angst ook kan bevorderen, maar het is iets wat mij ook vaak helpt: stop een plastic zak in je tas. "Voor het geval dat..."

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 20:30

Ik weet dat ik niet ga overgeven, dat gebeurt gewoon niet, maar het idee gewoon. Ik ben dan bang dat het dan ontstaat als ik mijn tong inslik ofzo (wat volgens mij in theorie niet kan).

Het komt op als ik eraan denk, van oja de vorige keer had ik er weer last van. En als ik het dan heb dan ga ik erop letten en allerlei rampscenario's in m'n hoofd halen.

De bus ga ik zeker ook niet ontwijken, ik moet elke dag gewoon naar school. En ik ben ook niet bang om met de bus te gaan omdat ik weet dat er niets gebeurt. Maar dan toch weer.......

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:33

Je zegt van dat je er aan denkt omdat je dan met niets bezig bent, dus ik zeg zoek iets leuks waarmee je bezig kan zijn

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 20:33

Dat probeer ik dan ook op dat moment, maar toch slaat het dan toch aan. Want ik heb die momenten ook hoor, dat ik aan iets denk en dan heb ik nergens last van, maar het is puur als ik met niks bezig ben in mn hoofd. Als ik met iemand zit in de bus heb ik er ook geen last van.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:35

Dom is het niet, je kunt er niets aan doen. Fobie betekent ook 'irrationele angst' - het is een gevoel, niet iets waar je om een goede reden bang voor bent.

De ademhalingsoefeningen zijn al heel goed, net als afleiding. Ik kan me voorstellen dat je in de bus niet wilt lezen wegens misselijkheid of dat muziek niet genoeg afleidt, maar ik vind luisterboeken of podcasts altijd erg fijn.

Ook handig: elke keer dat je bewust merkt dat je jezelf gek aan het maken bent, denk bewust aan een ander, vast, scenario. Kan iets heel geks zijn, bijvoorbeeld elke keer dan in je hoofd een lang gedicht/verhaaltje/booschappenlijstje opnoemen, iig. iets waarop je je zo moet concentreren dat je niet meer bewust aan overgeven kunt denken.

Hoop dat je wat vooruitgang gaat merken. Dikke knuffel :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 21:07

Bedankt voor je berichtje.
Ga er zeker op letten, muziek luisteren helpt inderdaad niet en op mijn telefoon een beetje rond kijken ook niet. Normaal keek ik altijd naar buiten en dacht aan van alles, maar het is op de een op andere dag zo gekomen 2 weken terug en het keert zich terug als ik er aan denk. Maar het vreemde is, nu kan ik er makkelijk over typen enzo zonder dat er last van heb .

Dankjewel voor jullie tips!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:14

Zoiets is ook heel vervelend. En als je er echt last van hebt kun je er best iets aan doen :) Ik had iets vergelijkbaars en heb er therapie voor gevolgd. Stap nu bijna zonder angst de bus in :j

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:19

Ik heb ook angst om over te geven, ik krijg dan ook soms van die paniekaanvallen. Meestal ga ik dan even een stukje wandelen, frisse lucht doet me goed en tijdens het wandelen let ik erg op mn ademhaling. (en ja, als ik 's nachts dat gevoel heb, zit ik 's nachts buiten te wandelen!)

Buikgriep is voor mij ook een hel. Als iemand in het gezin het heeft, begint ik alles te ontsmetten.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 21:22

Bizzybijtje schreef:
Zoiets is ook heel vervelend. En als je er echt last van hebt kun je er best iets aan doen :) Ik had iets vergelijkbaars en heb er therapie voor gevolgd. Stap nu bijna zonder angst de bus in :j

Zou je misschien als je wilt in een pbtje toesturen waar jij precies last van had? Alleen als je het wilt hoor.

Heb geen angst voor de bus en reis ook zo mee, alleen de angst dat het weer gebeurt en ja hoor, daar is het dan weer.

@Anthea, dat gaat alleen een beetje moeilijk in de bus haha. Maar begrijp je, al staat er een raampje open in de bus vind ik dat al veel prettiger, en zodra ik de bus uitstap is het eigenlijk bijna zo goed als over. Met dat buikgriep herken ik zo erg, ontwijk mensen, ontsmet, let goed op datums.. In het verleden toen mijn zusje buikgriep had ging ik een week bij oma logeren.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:27

Oh, oeps, niet goed gelezen, sorry!
Ik begrijp wel dat je het erger hebt daar. Als ik niets aan het doen ben, word ik ook helemaal gek...
Mss een spelletje op je mobiel spelen? Als afleiding dan?

Ik zou het liefste ook ergens anders gaan logeren! := Ik let idd ook goed op de datums. Mijn ouders verklaren me soms voor gek als ik zo doe met buikgriep...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:50

Ja natuurlijk! Ik zal je een bericht sturen

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:00

Ik heb ook emetofobie en herken je angst, behalve die van het tong inslikken. Dat is fysiek eigenlijk bijna niet mogelijk. Mijn man heeft epilepsie en zelfs tijdens een aanval slikt hij zijn tong niet door :)

Ik heb het in de derde vorm en heb jaren angst gehad voor openbare plekken, vooral als die afgesloten waren en geen wc boden, zoals de bus of een tram. Natuurlijk werd ik juist misselijk van de angst.
Ik had altijd en overal kauwgom en een flesje water bij me. Een frisse smaak in mijn mond hielp tegen de misselijkheid en kleine slokjes water hielpen om me af te leiden. Verder een muziekje erbij en ik heb jaren zo alles gedaan.

Ik weet niet of het voor iedereen zo is, maar het is stukken minder geworden met de jaren. Ik ben nu 28, zwanger en heb eigenlijk bijna geen angst meer voor overgeven. Ik kijk er veel nuchterder tegen aan omdat er een kindje op komst is en ik weet dat als ik moet overgeven dat het dan toch wel komt. Je druk maken erom heeft 0,0 zin.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:13

Nou, bij mij niet hoor. Ik ben ook 28, maar de angst is zeker nog aanwezig.
Wel iets rationeler dan zo'n 10 jaar geleden. Maar het is bij mij ook veel meer de angst om controle te verliezen.

In die 10 jaar heb ik wel 2 keer overgegeven en het moment dat het gebeurd is het niet zo erg. Het is meer de aanloop er naartoe, het zo vreselijk voelen, je er aan over moeten geven. Dat is wat mij vooral beangstigt.
Dat het 0,0 zin heeft, snapt iedereen wel. Dat is makkelijker gezegd dan gevoeld.

Nu op dit precieze moment voel ik me prima, maak ik me ook niet druk. Maar als ik bijvoorbeeld iets teveel chocola heb gegeten of als mijn buik op een andere manier raar doet en me misselijk ga voelen, denk ik er toch iets anders over.

Ruby1995 schreef:
@Anthea, dat gaat alleen een beetje moeilijk in de bus haha. Maar begrijp je, al staat er een raampje open in de bus vind ik dat al veel prettiger, en zodra ik de bus uitstap is het eigenlijk bijna zo goed als over. Met dat buikgriep herken ik zo erg, ontwijk mensen, ontsmet, let goed op datums.. In het verleden toen mijn zusje buikgriep had ging ik een week bij oma logeren.

Niet banketstaaf bedoeld, maar dan vertoon je wel degelijk ontwijkgedrag.
En een angststoornis heb je ook niet van de een op de andere dag. Het begon bij mij ook in stappen erger te worden tot ik op een gegeven moment echt mijn huis niet meer uitdurfde. Dus neem het ook niet te licht op, zou ik adviseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:37

Idem. Bij mij begon het ook klein tot ik de deur bijna niet uitdurfde. En ik kan je vertellen dat het makkelijker te behandelen is als je er weinig last van hebt dan wanneer het al zo vergevorderd is.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:16

Niobe schreef:
In die 10 jaar heb ik wel 2 keer overgegeven en het moment dat het gebeurd is het niet zo erg. Het is meer de aanloop er naartoe, het zo vreselijk voelen, je er aan over moeten geven. Dat is wat mij vooral beangstigt.
Dat het 0,0 zin heeft, snapt iedereen wel. Dat is makkelijker gezegd dan gevoeld.

Ik zeg nergens dat het makkelijk is? Ik heb ruim 20 jaar deze fobie gehad en hij is nog steeds niet 100% weg. ik herken precies wat je zegt, de aanloop is het allerergst. Jammer dat je een beetje aangebrand reageert, ik wil vooral duidelijk maken dat er ook zonder therapie hoop is, ook na 2 decennia fobische klachten. Dat lijkt mij eerder een positief bericht dan een poging om het simpel te laten lijken :)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:57

Oke prima als je het zo bedoelde, dan sorry van mijn kant.
Op mij kwam het een beetje kort door de bocht over..
Dat het geen zin heeft om je er druk over te maken is wat ik al jaaaaaren van iedereen hoor die ik vertel wat ik heb: "Overgeven is toch niet zo erg?", "Moet je niet zo druk om maken, je kan het toch niet tegenhouden.", "Weet je wat? Ga mee naar het bos, steek je daar je vinger in je keel, kun je zien dat het niet erg is.".
Van die opmerkingen waarvan ze dan verwachten dat ik zou zeggen "Oh verrek ja! Daar had ik nog niet aan gedacht!". Alsof ze dé oplossing hebben.
Zelfs mijn vriend heeft daar soms een handje van.

Dus ja, het raakte een gevoelig punt, zeg maar :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:59

Hoe hard het ook is, ze hebben wel gelijk. Door er aan toe te geven kom je niet vooruit. Wordt het zelfs erger van :) En ik weet hoe moeilijk het is aangezien ik al jaren met een vergelijkbare angst liep. Dat is ook niet zomaar over.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:00

Ja, dat hebben ze ook wel en Phormicola ook, dat weet ik. Maar dat is het juist, zo simpel is die gedachte niet. Voor mij niet in elk geval..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:01

Nee. Heb ik ook. Maar je kunt jezelf ook een schop proberen te geven om er wat aan te doen ipv je erbij neer te leggen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:04

Dat heb ik ook gedaan, daarom werk ik nu ook bijna fulltime, ga weer naar de bios en concerten etc. Maar ik associeer die opmerkingen met onbegrip, daarom ligt het een beetje gevoelig.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:11

www.maatkracht.com
Echt _/-\o_ voor de mensen die er werken.
Ik ook last van angsten/fobieen gehad maar zij helpen je echt. En uit hun eigen ervaring dus dat is ook fijn om te horen.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 14:19

Ben vanmorgen weer met de bus geweest, en het ging eigenlijk best goed! Heb goed op jullie tips gelet, en eigenlijk nauwlijks last van gehad. Door rustig door te ademen en aan iets denken hielp echt!

Heb er af en toe last van gehad maar dat waren dan zo'n paar secondes, en dan dacht ik hup, doe effe normaal.

@Niobe, hoe bedoel je ontwijkgedrag? Dat ik ergens anders ga logeren? Dat is zo'n weet ik hoeveel jaar geleden en dat was toendertijd toevallig in de vakantie. Mocht het nu voorkomen dan blijf ik gewoon thuis hoor. En ik moet me er wel over heen zetten, dat moet wel voor mijn opleiding.