Migraine met aura?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Migraine met aura?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:42

Ik heb dit in m'n puberteit ook gehad :j Daarna ook nog wel eens, laatste keer was anderhalf jaar geleden denk ik. Ik krijg eigenlijk helemaal geen hele erge hoofdpijn, alleen een beetje zeurderige hoofdpijn. Die aura zit meestal in m'n ooghoek, alsof ik aan de zijkanten blind wordt. Soms moest ik er ook bij overgeven.

Bij mij hielp een paar uur slapen en een paracetamol. Na twee uurtjes slapen was/ben ik er eigenlijk altijd wel vanaf.

moislief

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:23

Weet iemand of het mogelijk is om tijdens hoofdpijn (dus na de waarschuwing) ook nog met vlagen tintelingen in hand en mond kunt hebben bij migraine?

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 18:34

Dit stond op de site van hoofdpijnpatiënten:

Citaat:
Kenmerken van aura

Gezichtsvelduitval
Tintelingen aan één kant van het lichaam
Krachtverlies
Zien van lichtflitsen, vlekken of sterretjes
Spraakstoornissen
Duur 10-60 minuten.


Dus ik denk dat dat er bij hoort! :j

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:40

Deze '' patient '' meldt zich ook :(
Bij mij is de trigger te weinig slaap, stress en ook wel bepaalde voedingsmiddelen ( chinees eten blijf ik ver vandaan :D )... Heb het jaren best vaak gehad, nu let ik echt op met voldoende rust nemen.
Bij mij begint het ook met lichtflitsen...als ik het voel opkomen en pak dan 2 Dafalgan heb ik veel kans dat het snel wegebt en de hoofdpijn erna ook veel draaglijker is. ( en de bruistabletten werken veel beter bij mij dan de gewone pilletjes om door te slikken ).

moislief

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:01

MariaMaaike schreef:
Dit stond op de site van hoofdpijnpatiënten:

Citaat:
Kenmerken van aura

Gezichtsvelduitval
Tintelingen aan één kant van het lichaam
Krachtverlies
Zien van lichtflitsen, vlekken of sterretjes
Spraakstoornissen
Duur 10-60 minuten.


Oke thanks! Had zoiets ook gelezen, maar dacbt dat dat ging over de waarschuwing voorafgaand aan de hoofdpijn en dat je dus bijv niet meerdere keren in een paar dagen tijd tintelingen kunt hebben bij de hoofdpijn ( wat ik dus heb).

Goed om te lezen dat veel mensen al precies weten hoe ze ermee om kunnen gaan om het wat dragelijker te houden :-)

_Lisaa_

Berichten: 4234
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Monster.

Re: Migraine met aura?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:11

Ik heb ook migraine hatelijk vind ik het, het komt bij mij altijd op de meest onmogelijke momenten zoals 2 weken terug gezellig op me verjaardag!

Ik heb ook altijd vlekken voor me ogen altijd aan de linkerkant zie dan de helft van de klok niet en op me telefoon ook de helft niet.
Mijn gehele rechterkant gaat tintelen inclusief de helft van me tong en de helft van me neus heel vreemd haha. Dit trekt altijd weg na max een half uur ook de vlekken en dan alleen heel erg hoofdpijn.

Migraine heb je in verschillende vormen en maten en dat verschilt per mens.
Mijn schoonmoeder heeft het ook die heeft ook aura's maar geen tintelingen en die gaat vaak spugen en dat heb ik dan weer nooit.
Dus ik denk dat jij ook gewoon migraine hebt alleen verschilt het weer met andere mensen!

Wat bij mij als enige medicijn helpt is Excedrin van de kruidvat komt ook vaak op de reclame voorbij. Ook helpt Nurofen Migraine een beetje als de aanval zelf voorbij is maar ik nog licht aanwezig hoofdpijn heb.
Mijn vriend heeft cluster hoofdpijn en die heeft daarvoor zuurstof en dat helpt bij mij niet tegen de migraine maar bij sommige mensen kan dat ook je aanval volledig wegnemen!

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: Migraine met aura?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:19

Jup ik meld me ook! Ik heb het gemiddeld ook een keer per jaar denk ik, begon toen ik een jaar of 10 was. Laatste keer was begin vorig schooljaar. Het begint met een klein 'ploffend' vlekje links in mijn gezichtsveld. Ik word dan ook meteen misselijk, vermoedelijk omdat ik weet wat er gaat komen en van het idee al ziek word denk ik +) . Meestal neem ik dan een paracetamolletje zodra ik iets voel opkomen waardoor ik het ergste hoop voor te zijn, daarna ga ik op bed liggen slapen en word dan ook wakker met vage hoofdpijn nog en misselijk gevoel.
Het ergste vind ik het wegvallen van het gezichtsveld. Vorige keer zat ik op school en moest ik nog naar huis (45 minuten reizen). Had gelukkig de perfecte aansluiting met de trein waardoor ik hier niet lang op hoefde te wachten, maar toch niet zo'n fijn idee als je dan nog alleen naar huis moet fietsen terwijl je bijna niks ziet. Heel toevallig was mijn vriend toen thuis en kon hij me ophalen.
Verder heb ik volgens mij geen triggers, het gebeurt meestal gewoon spontaan.

moislief

Berichten: 315
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:25

Vervelend is dat inderdaad, zoiets komt echt nooit gelegen.

'Gelukkig' dat het bij mij dan waarschijnlijk ook migraine is, nooit op internet gaan lezen hihi

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:30

Ik heb ontzettend vaak last van vreselijke hoofdpijn. Met symptomen van misselijkheid, braken, duizelig worden, slap zijn, willen slapen, waziger zicht.

Ben intussen als 2x getest op migraine en dat blijkt het niet te zijn.
Een hoofdscan laten maken om te onderzoeken naar cycstes (had er vroeger 1 achter mijn rechter trommelvlies waardoor ik bijna doof was). Maar ook weer zonder resultaat.
Dus: geen migraine, geen tumoren of cystes.

Wat zeggen 2 verschillende dokters? (neurologen) 1 zegt Spanningshoofdpijn (zou niet weten waarvan)
en de 2e zegt Clusterhoofdpijn (waar komt dit dan vandaan?)

Beide soorten opgezocht maar toch kamp ik met meer klachten.
Ook het medicijn speciaal voor migraine (met of zonder aura) en hoofdpijn werkt niet bij de hevige hoofdpijnen.
Heb het soms 3 dagen achtereen.

_Lisaa_

Berichten: 4234
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Monster.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:36

MaricoGraphy schreef:
Ik heb ontzettend vaak last van vreselijke hoofdpijn. Met symptomen van misselijkheid, braken, duizelig worden, slap zijn, willen slapen, waziger zicht.

Ben intussen als 2x getest op migraine en dat blijkt het niet te zijn.
Een hoofdscan laten maken om te onderzoeken naar cycstes (had er vroeger 1 achter mijn rechter trommelvlies waardoor ik bijna doof was). Maar ook weer zonder resultaat.
Dus: geen migraine, geen tumoren of cystes.

Wat zeggen 2 verschillende dokters? (neurologen) 1 zegt Spanningshoofdpijn (zou niet weten waarvan)
en de 2e zegt Clusterhoofdpijn (waar komt dit dan vandaan?)

Beide soorten opgezocht maar toch kamp ik met meer klachten.
Ook het medicijn speciaal voor migraine (met of zonder aura) en hoofdpijn werkt niet bij de hevige hoofdpijnen.
Heb het soms 3 dagen achtereen.


Cluster hoofdpijn en spanningshoofdpijn is bijna hetzelfde. mijn vriend heeft dit ook.

Cluster hoofdpijn is een verwijding van je bloedvaten in je hoofd alleen weet niemand hoe dat ontstaat en waarom..
Mijn vriend heeft alle medicijnen geprobeerd van zichzelf prikken tot neussprays maar niks helpt.
Het enige wat helpt is zuurstof bij hem dan, dus heeft die nu standaard 2 of 3 flessen zuurstof in huis. na een kwartiertje aan het zuurstof is het weer weg.
Misschien daar is naar informeren met jou hoofdpijn?

edit; het vreemde bij jou is dat misselijkheid braken enzo niet bij clusterhoofdpijn of spanningshoofdpijn hoort, dat is weer echt micrene dus dat is ook best wel apart..

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Migraine met aura?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:40

idd en vandaar dat ik de conclusie van beide dokters dus ook vreemd vind.

_Lisaa_

Berichten: 4234
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Monster.

Re: Migraine met aura?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:42

Ja dat kan ik me voorstellen, misschien bij een ander ziekenhuis nog een keer de hele molen door?
mijn vriend zegt misschien kan je op google is zoeken naar leidsche universiteit daar doen ze onderzoek naar verschillende hoofdpijnen waaronder ook cluster en migraine.. misschien kan je daar wat vinden?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:43

Ik heb ook migraine met aura. Ik voel het niet aankomen maar krijg vlekken
voor mijn ogen waardoor ik ook echt bijna niets meer zie. Dat begint met een klein
vlekje en breidt zich uit over beide ogen zodat ik dus bijna niets meer zie. Kan dan
ook niet lezen, autorijden enzo. Op dat moment heb ik nog niet echt pijn.

Die aura duurt ongeveer 20 minuten tot een halfuur. Dan begint de knetterende hoofdpijn.
De pijn is echt niet te harden, ik kan niets verdragen; geen licht, geluid, eten, geuren.
De enige oplossing is naar bed en uur of 3 slapen. Dan ben ik ook compleet in coma.
Als ik wakker word is de heftige pijn weg, maar voel ik me alsof ik aangereden ben door een bus;
super slap, zwak en suf.

Ik ben al vaak bij de dokter geweest en heb verschillende pillen gehad maar niets helpt.
Soms neem ik als de vlekken beginnen direct 1 ibuprofen (400mg) en 2 paracetamol in 1 keer in,
dat doe ik als ik in een situatie ben dat ik niet meteen naar huis kan. Werkt vaak, niet altijd.
Die nieuwe pillen; excedrin, helpt ook niet. Ik word er super stoned van. Dan ben ik helemaal
van de wereld dus kan ik beter naar bed gaan.

De laatste keer zei de dokter dat ik het maar moest accepteren.. -O-

Ik heb het ongeveer 1x per maand, menstruatie cyclus heeft er trouwens geen invloed op. Soms is het
1x per maand en soms op maandag en dan woensdag meteen weer.

_Lisaa_

Berichten: 4234
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Monster.

Re: Migraine met aura?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:46

Werd je echt zo stoned van excedrin? wat gek niks van gemerkt bij mij werkte het weer heel goed, maf he hoe medicijnen zo extreem kunnen verschillen bij mensen xd

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:47

Ja joh ik was helemaal van de wereld :+

Mijn collega raadde het aan, bij haar werkt het ook heel goed.

_Lisaa_

Berichten: 4234
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Monster.

Re: Migraine met aura?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:03

Haha aardig gek niet zo'n succes dus!:p

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Migraine met aura?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:43

ja excedrin, die neem ik dus ook, maar bij de ergste hoofdpijn werkt het gewoon totaal niet.
Ik ga zeker eens op zoek naar andere specilaisten.

_Lisaa_

Berichten: 4234
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Monster.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:28

MaricoGraphy schreef:
ja excedrin, die neem ik dus ook, maar bij de ergste hoofdpijn werkt het gewoon totaal niet.
Ik ga zeker eens op zoek naar andere specilaisten.


okee, nou hoop dat er wat uit komt sterkte ermee!

Banyu
Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:31

moislief schreef:
Weet iemand of het mogelijk is om tijdens hoofdpijn (dus na de waarschuwing) ook nog met vlagen tintelingen in hand en mond kunt hebben bij migraine?


Kan indd.met vlagen, maar bij mij is het continu..

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Re: Migraine met aura?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 15:38

Wat zijn bij jullie vooral de triggers? Ik kan er bij mij maar niet achter komen :?

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:44

Ik heb ook 2 a 3 per maand migraine zonder aura dat wel, maar dat heb ik al 25 jaar
Ik neem imigran zetpillen in en 2 bruistabletten, dat helpt me aardig
Exedrin helpt mij ook niet.
Verder duurt de aanval 2 dagen..daar kan ik de klok op gelijk zetten.
Laatst bijgewerkt door Zeeuwtje68 op 14-05-14 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:53

MariaMaaike schreef:
Wat zijn bij jullie vooral de triggers? Ik kan er bij mij maar niet achter komen :?


Niet echt iets. Soms heb ik het een halfuur na het opstaan al.
Ik kan alleen (als ik geen migraine heb) zonlicht slecht verdragen, ik draag
dus altijd een zonnebril als ik de deur uitga. Op de fiets en in de auto
altijd. Als ik buiten loop of op het schoolplein sta ook heel vaak. Maar dat veroorzaakt
de migraine niet echt dus.

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:01

MariaMaaike schreef:
Wat zijn bij jullie vooral de triggers? Ik kan er bij mij maar niet achter komen :?
\

ik moet vooral van de chocolade afblijven dan gaat het echt fout, en niet te vaak vet eten
denk aan patat met snacks en de sauzen.. ben er gek op maar moet er mee oppassen.
Als ik in een drukke omgeving ben geweest, of spanningen heb, te lang in bed lig.
Maar soms komt het ook spontaan opzetten, kan je geen pijl op trekken eigenlijk.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Migraine met aura?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:12

Ik hoor meerdere mensen zeggen dat ze migraine krijgen van bepaald voedsel. Dit is echter niet waar! De triggers liggen veel dieper dan alleen voedsel. Het is nooit bewezen dat bepaald voedsel migraine kan opwekken. Wel is er een verband gelegd dat mensen die een migraineaanval krijgen, vaak zin krijgen in bepaald voedsel. Dus eten waar je zin in hebt, het is niet bewezen dat voedsel migraine opwekt.

Kortom: wanneer je erg trek hebt in bepaald voedsel, dan kan je er op wachten dat je een aanval krijgt. Vaak komt migraine uit spanningen, bij vrouwen ook vaak door hormonen. Migraine kan je zien als een afweermechanisme van je lichaam. Om een bepaalde reden maken je hersenen overuren, vaak onbewust, je lichaam zet je even op de 'rem' door een migraineaanval. Hierdoor ga je zelf een tandje terug. Reden waarom is niet bekend. Bij mij is het door veel stress, hormonen (menstruatie) en als ik te weinig slaap heb gehad. Dat zijn wel triggers, voedsel daarentegen niet.

Bij mij werken weinig medicijnen echt goed, ik heb dan ook verschillende gradaties van aanvallen, sommige aanvallen duren 2 dagen, sommige duren wel een week. Ik slik per aanval gemiddeld 3 tot 6 pillen (sumatriptan 100 mg). Heb ook jarenlang betablokkers geslikt voor het voorkomen, maar daar kreeg ik uiteindelijk meer klachten van dat dat het me hielp. Nu de medicijnen weer helemaal uit mijn lichaam zijn, heb ik vrijwel elke week wel minstens een dag migraine.

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Migraine met aura?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:28

hoe komt het dan dat als ik chocolade eet altijd een aanval krijg? daar moet ik echt vanaf blijven hoor