Ik raak er niet meer uit ...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mylady_E

Ik raak er niet meer uit ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 13:53

Hoi,
Geen idee hoe ik moet beginnen, geen idee waarom ik het hier neerschrijf, geen idee of ik mijn verhaal compleet en duidelijk ga krijgen .... maar misschien (hopelijk) leest iemand het die zich erin herkent of komt er wel een antwoord / oplossing voor hetgeen waarmee ik zit.

Sinds januari heb ik een nieuwe baas. Nieuwe bazen, nieuwe wetten en al snel merkte ik dat ik mij daar niet goed bij voelde. Ik ga niet in detail treden, maar ik was absoluut niet akkoord met beslissingen die werden genomen (en die ik dan moest doorbrieven naar het team => verantwoordelijke functie) waardoor ik steeds minder graag ging werken. Dit resulteerde in enorm veel stress, huilbuien voordat ik naar het werk moest vertrekken en misselijk zijn. Momenteel zijn er gesprekken bezig om mij weer gewoon deel van het team te maken, en dus geen verantwoordelijke meer, om die stress te verminderen.

Daarnaast heb ik een vriend die heel veel werkt. Dit komt erop neer dat ik naast mijn fulltime job, ook een fulltime huishouden moet regelen (eerlijk is eerlijk, hij doet absoluut niets in het huishouden). Ik werk 36 uur per week, hij bijna 80 uur dus ik vind het ook niet meer dan logisch dat ik het huishouden op mij neem. Alleen ... wordt het mij de laatste tijd regelmatig teveel en zie ik er geen einde meer aan.

Tevens krijg ik soms het gevoel dat mijn leven op de tweede plek komt. Vriendlief is zelfstandige en de zaak komt voor alles en iedereen. Regelmatig ga ik mee naar evenementen, werkgerelateerde zaken, ... waar hij aanwezig moet zijn. Dit omdat het voor mij lichtelijk een sociale verplichting is, maar ook omdat ik hem anders bijna nooit zie. Het zorgt ervoor dat ik regelmatig plannen van mijzelf (paardrijles, ...) moet uitstellen of afzeggen of dat er gewoon de tijd niet voor is.

Tot slot voel ik mij de laatste tijd enorm onzeker. Ik voel mij niet meer mooi of aantrekkelijk, ik ben voortdurend bang dat mijn vriend mij zal verlaten, ik laat een lampje aan om te slapen door de schrik voor het donker, ik reageer enorm jaloers wanneer mijn vriend met een andere vrouw praat, ...

Al deze stress zorgt uiteraard voor een hoop lichamelijke klachten:
- Veel sneller ziek dan normaal.
- Voortdurende geblokkeerde nek en rug.
- Misselijk zijn.
- Buikpijn.
- Huilbuien.
- Mij ergeren aan alles en iedereen.
- Niet meer zo goedlachs en vriendelijk zijn als ik altijd was.

Zoals ik al startte met mijn verhaal is dit allemaal rond eind januari / begin februari begonnen, maar is het steeds erger geworden en zie ik het momenteel niet meer zitten ...

Om wel even duidelijk te stellen: Mijn vriend weet hiervan, hij kent het hele verhaal en is fantastisch in mijn troosten en geruststellen. We hebben ook absoluut geen slechte relatie (integendeel) en mijn schrik om uit elkaar te gaan heeft geen gegronde reden.

Bedankt als je het al allemaal hebt willen lezen! En als je wilt reageren of een vraag stellen, graag :)

Brainless

Re: Ik raak er niet meer uit ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:02

Is er geen mogelijkheid dat je minder gaat werken?
Of anders een poetsvrouw nemen die 1x per week de grote zaken doet.
Zoals de badkamer/toilet/keuken, was opvouwen, ramen wassen enz.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:07

Klinkt alsof je ergens iets moet vinden dat je stress niveau omlaag haalt.
Vindt Brainless ideeën nog niet eens zo slecht klinken.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:08

Zorg dat je naast je eigen zorgen (werk) tijd blijft houden voor je eigen dingen. Je vriend heeft het heel druk, daar kan je je aan aanpassen, maar vooral niet teveel. Ik ben voorstander van 'je eigen leven eerst' en je partner kan daar ook rekening mee houden. Als je je kan ontspannen (paardrijden) krijg je energie om andere dingen te doen.
Dus eerst je werk op orde krijgen, daar ben je al druk mee bezig, daarna je hobbies / tijd voor jezelf, dus zorg voor genoeg slaap en leuke dingen. Als er tijd over is, dan ga je mee met je vriend (en ik weet zeker dat er tijd over is), want als je uitgeslapen bent krijg je energie.

Inderdaad, zorg dat je de dingen die je uit kan besteden ook uitbesteed!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:10

Probeer in stapjes te denken, wat kan jouw stress oplossen? Op je werk ben je goed bezig! Straks ben je hopelijk onderdeel van het team, dan valt er al een berg stress weg. Dan heb je het huishouden. Is het financieel mogelijk om een deel door iemand anders te laten doen? Stel dat iemand wekelijks stofzuigt, dweilt, stoft, keuken/badkamer en wc doet of misschien zelf nog wel wat meer, strijken, ramen zemen, noem het maar op. Dan hou je alleen zaken als de was en het eten nog over. De tijd die dan overblijft is voor jou, dan kun je paardrijden, met mensen afspreken of gewoon op de bank liggen en niks doen. Misschien vallen dan die verplichtingen met je vriend ineens best wel mee, omdat er voldoende tijd voor jezelf is :)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:16

Klinkt misschien stom maar ga eens met je huisarts praten.
Misschien kan hij je helpen of tips geven want als je zo doorgaat ben ik bang dat je binnenkort thuis zit met een burnout.
Je wilt te veel en cijfert je zelf weg.
Je doet het niet express maar juist daardoor ga je over je grenzen.
Een huisarts kan je dan misschien helpen, daar zijn ze ook voor niet alleen voor ziekte.
Sterke en ik hoop voor je dat je er uit gaat komen

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:20

Het klinkt alsof jij overspannen bent en dan is het zaak om eens goed naar je leven te kijken en wat er anders kan en moet! Je moet jezelf op de eerste plek gaan zetten en daarnaast is een andere baan zoeken ook geen slecht idee.
Wat betreft het huishouden lijkt het mij ook verstandig daarin hulp te gaan zoeken.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 14:37

Wauw, zo snel zo veel reacties had ik niet verwacht :)

Nadat ik het allemaal had getypt en achter elkaar gezet, merkte ik ook op dat er dringend iets moet veranderen. Daardoor ook weer even een serieuze paniekaanval en huilbui gekregen ...

Heb het diagonaal gelezen en al een paar goede ideeën gezien. Morgen ga ik grondiger lezen en uitgebreider reageren, want vanavond heb ik een cursus hondenmassage (iets voor mezelf waar ik enorm naar uitkijk).

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:38

Ik herken dit.

Geloof mij. Stress kan heeeeeeeeeel veeeeeel doen.
Ik heb zulke lichamelijke klachten door stress gekregen dat ik een paar maanden niet eens kon paardrijden en heb heel veel therapie gehad.

Probeer juiste momenten rust te nemen en probeer positief te blijven.

Ik zit nog steeds in de zelfde situatie als jou. mijn vriend werkt ook rond de 80u en ik 40 en ik doe ook 90% van alle huishouden.
Neem een werkster. Scheelt stress en tijd en met die tijd kun je weer leuke dingen doen, waardoor je je weer goed voelt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:00

Ik werk bewust 4 dagen zodat ik doordeweeks een dag heb om het huis op orde te houden. Dat geeft mij rust.
Je zou ook kunnen kijken voor een poetsvrouw, je koopt zo in principe vrije tijd. Als het financieel lukt zou je het ookl allebei kunnen doen, zodat je echt tijd voor jezelf hebt zodat je wat kan ontstressen :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:22

Volgens mij heb jij een burnout. Ik zou ook eens gaan praten met je huisarts. Ik heb zelf een jaar of 15 ook een burnout gehad en dit kwam ook door een enorme werkstres, een collega die me zwart maakte bij de anderen, een eigen paard en veel te veel activiteiten naast mijn werk. Van stres krijg je veel klachten die je niet ineens relateert aan een burnout, maar het kan zeker wel. Bij mij moest de huisarts me vertellen dat ik een burnout had, zelf had ik het nog niet eens in de gaten ondanks mijn vele klachten (oa aangezichtspijn, migraine, oogontstekingen en huilbuien)

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 13:14

@ Brainless: Minder gaan werken zou ik moeten bekijken of dat financieel haalbaar is. Ik heb een paard op pension staan en we zijn aan het sparen om een huis te kunnen kopen, dus we kunnen het geld wel gebruiken.

@ Verschillende personen: Poetsvrouw ben ik niet over uit of ik dat wel wil. Ik wil het graag goed doen en iemand anders doet het nooit op dezelfde manier dat jij het zou doen ...

@ Yessy: Het is niet dat ik die "sociale verplichtingen" niet leuk vind hoor. Daar zijn echt wel leuke dingen bij, alleen nemen ze soms teveel tijd in beslag waardoor mijn eigen passies naar de achtergrond verdwijnen.

@ Meisje2000 & Storm: Ik ben begin mei bij de huisarts geweest. In eerste instantie om mijn geblokkeerde nek / rug, maar ik heb ook de stress vermeld. Echter dacht ik toen dat enkel het werk een probleem was. Hij heeft mij dan 2 weken thuis geschreven (tot 11 mei nog) om even op rust te komen. Het is eigenlijk nu ik thuis zit en in niets zin heb buiten in de zetel liggen en paardrijden, dat ik merk dat het meer is dan enkel mijn werk.

De laatste dagen krijg ik ook steeds meer last van paniekaanvallen. Soms vanuit het niets, dat ik geen idee heb van de aanleiding. Meestal omdat ik vrees dat ik ergens niet klaar mee raak, niet op tijd raak, ... of bij de gedachte dat ik maandag terug aan het werk moet.

Sowieso al enorm bedankt allemaal om mee te denken!

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:23

Maak echt tijd voor jezelf, je leeft voor anderen. Wat je zegt, minder werk, is dat haalbaar, niet echt want je wil ook voor een ander huis sparen, wil je dat zo graag? Een dagje minder scheelt al heel veel, tuurlijk het geld is fijn, maar je hebt ook echt rustpunten nodig, het klinkt dat je alles voor een ander graag wilt doen. En jezelf erin verliest.

Kijk uit voor een burn out, is al eerder genoemd. Plan een lange vakantie in, en zoek ander hulp om je verhaal kwijt te kunnen, en misschien wat goede tips om je drukke schema te veranderen.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:41

Mylady_E schreef:
@ Verschillende personen: Poetsvrouw ben ik niet over uit of ik dat wel wil. Ik wil het graag goed doen en iemand anders doet het nooit op dezelfde manier dat jij het zou doen ...

Dit is juist waardoor je een burn-out krijgt. Als je het niet los kan laten en alles zelf perfect wil blijven doen heb je elke week een aantal dagen tekort.

Stof in huis wordt je niet ziek van, hondenpoten in huis staan er morgen ook nog... de was een dag niet opvouwen, waarschijnlijk heb je het toch niet direct nodig.... en als je vroeg naar bed wilt, dan blijft alles lekker liggen!

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:52

Je hoeft een hulp in de huishouding ook niet te hebben voor alles, maar kan ook voor bijvoorbeeld alleen de badkamer, toiletten en keuken, dat scheelt al zoveel!
Dat merk ik thuis ook, wij hebben een hulp 1 keer in de 14 dagen voor 3 uurtjes. En ja dan doe je alsnog iedere dag een doekje over de toiletten, maar de vloer wordt gedaan iedere 14 dagen dus geen omkijken meer naar.
Of laat iemand strijken, ligt alles weer schoon in je kast. Of wasjes draaien, ophangen en opvouwen.
Dat het niet perfect is, leg jezelf daar bij neer en ga wat leuks doen voor jezelf!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:55

Je bent bij de huisarts geweest vanwege stress omdat je dacht dat het door het werk kwam.
Je weet nu dus dat het niet alleen werk gerelateerd is dus ik zou nogmaals naar de huisarts gaan en vertellen dat het nog niet beter is geworden en dat het ook komt omdat jij geen rust in je lichaam kan krijgen.
Je zegt het zelf al, je kan niets uit handen geven omdat je bang bent dat het niet goed gedaan word door anderen, je bent bang dat je je "taken" niet af krijgt en gaat daar over tobben.
Vraag je huisarts eens om advies daarover, misschien kan hij je tips geven om het in je hoofd wat rustiger te maken zodat jij je sneller kan neerleggen bij dingen.

Geloof me het is niet erg als je niet alles afkrijgt wat je in je hoofd had.
Het is niet erg dat je de vaat eens laat staan.
Het is niet erg als er een dag niet gezogen of gestofd word.
Het is niet erg als jij eens een dagje op de bank vertoefd.
Probeer het naast je neer te leggen en probeer die rust er in te krijgen.
Dan is het maar eens een rommeltje ook dat kan rustgevend zijn.
Wat vandaag niet afkomt doe je morgen het loopt echt niet weg en van een beetje smerigheid word je echt niet ziek.

Meid denk aan je zelf en laat het los want op deze manier word het echt niet beter, eerder alleen maar slechter en dan kom je op een gegeven ogenblik op het punt dat je helemaal niets meer kan en dan word het pas een zootje.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 15:04

@ Principal: Het is niet "voor een ander huis" sparen, maar voor ons eerste huis. Momenteel wonen we in een klein appartementje en met oog op wat we in de toekomst willen (paardje aan huis, kindjes), zijn we dus goed aan het sparen.

@ Meisje2000: Maandag moet ik normaal terug beginnen met werken. Als ik zondag nog last heb van die huilbuien, ga ik maandagochtend terug naar de huisarts.

Gisteren samengezeten met mijn vriend. We hebben een lijstje opgesteld van de zaken die wekelijks moeten gebeuren en hoeveel tijd deze in beslag nemen (ook de leuke dingen zoals mijn paard). Vervolgens een schema opgemaakt met wat op welke dag kan gebeuren. Nu gaan we dat volgende week uittesten en dan op het einde evalueren en eventueel zaken verschuiven.
Als het op die manier niet lukt, dan ga ik toch bekijken of het haalbaar is om een dag per week minder te werken. Het uit handen geven is voor mij op deze moment nog een stap te ver ...
Ik weet dat het niet allemaal perfect moet zijn en ik weet dat een beetje vuil geen ramp is, maar het is dat knopje in mijn hoofd dat nog niet is omgeschakeld.

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:18

Meid, denk echt aan jezelf. Ga eens met de huisarts praten.
Neem dit zeker niet te licht op hoor.

Je verhaal is erg herkenbaar, zou zomaar over mezelf kunnen gaan.
Afgelopen zomer een breakdown (lees burnout) gehad. Liep er al jaren mee. Veel medische klachten vanuit stress, totdat ik zelfs niet meer goed kon lopen (alsof er 20kg lood aan je benen zit).
Nu nog moeite met dingen loslaten, maar gaat steeds beter. Heb vandaag een echte off-day. Gelukkig is dit nu meer zeldzaamheid als regelmaat.
Ik sla nu letterlijk af als iets me teveel wordt, dan stopt m'n hoofd gewoon met denken en doen.
Ben er ook nog steeds niet 100%.

Niet dat ik het ging doen, maar destijds had ik zelfs gevoelens dat het me beter leek de auto maar tegen de boom te zetten, dan was ik van het gezeik af.
Was vroeger altijd van: ach burnout, loop niet te zeiken en ga toch wat doen. Maar snap nu heel goed dat mensen daarvan op de paaz terecht komen.

Neem de adviezen hier echt ter harte en ga eens langs de huisarts of met iemand (hulpverlener) praten.
Wens het m'n ergste vijand nog niet toe hoe beroerd je je onder een burnout kan voelen.

Melody2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:30

Hoi TS,

Stapjes terug! Al die lichamelijke klachten zijn een schreeuw om gas terug te nemen.
Soms is het niet goed te begrijpen dat je opeens niet meer aan kan wat normaal gesproken wel altijd ging.

Maar echt... Luister naar je lichaam en idd ga naar je huisarts. Ik heb hetzelfde mee gemaakt. Werk in de hulpverlening en loop inmiddels zelf bij een psychiatrisch verpleegkundige omdat ik vanaf januari, net als jij..., mijn lichamelijke klachten heb genegeerd en in april in een burn out ben beland..

Negeer het niet... Ga er wat mee doen.. Zoek hulp.. De drempel lijkt zo hoog.. Maar als je het eenmaal hebt gedaan.. Echt... Wat een verlichting..

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 17:23

Even een update:

Ten eerste allemaal heel hard bedankt voor de adviezen! Zowel mijn vriend als ik hebben ze aandachtig gelezen en overal eens goed over nagedacht.

Op het werk heb ik een paar gesprekken gehad en de knoop is doorgehakt. Vanaf september zal ik geen verantwoordelijke meer zijn en 4/5de gaan werken. Zo hou ik meer tijd over voor het huishouden, mijn opleiding én ontspanningstijd.

Ondanks dat ik af en toe nog mijn ups en downs heb, gaat het momenteel al veel beter met mij. Ik heb in mijn nieuwe opleiding volledig mijn ding gevonden en ik zie weer waar ik naartoe wil en hoe ik daar wil raken :D

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 21:10

Fijn om te horen! :)