appel(sap)allergie??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

appel(sap)allergie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 08:37

Even voorop gesteld , ik ga van de week nog wel even langs de HA .
Maar gisteren avond nam ik dus een glaasje appelsap, dat kan al wel een jaar terug zijn dat ik dat op heb, maar vrij snel na het drinken er van had ik een nare smaak ik mijn mond/keel , schoot in een hoestbui en mijn keel zwol op... Scary, ik was echt naar adem aan het happen... Nu vermoed ik dus een appel allergie , wat ook zou stroken met andere allergietjes ( oa hooikoorts) waarbij appel nog wel eens voorkomt als bijkomende allergie.
Maar meer mensen met een dergelijk reactie op appels?

Thats_Me

Re: appel(sap)allergie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 08:40

Ik reageer zelf niet op appel maar ken meerdere mensen die zwaar allergisch zijn voor appel. Misschien eens laten testen bij de huisarts? Wel zo veilig.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 08:40

Ja, mijn vader kan absoluut niet tegen appels. Hij krijgt dezelfde symptomen als jij. Alleen als de appels gekookt zijn, kan hij er tegen. Of hij tegen appelsap kan weet ik eigenlijk niet, dat drinkt hij nooit. Hij heeft ook hooikoorts.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 08:41

Ja ikke xD alleen ik heb hele erge jeuk in mijn mond, op mijn tong, gehemelte en op mijn lippen. Mensen kijken me altijd heel dom aan als ik zeg: 'appels jeuken' :')
Ach jah geef ze groot gelijk het klinkt raar. Ik kan trouwens ook niet tegen: pruimen, ananas, perzik, abrikoos, kiwi, gele banaan ( als ze nog een beetje groen zijn gaat het nog wel ), Geel fruit over het algemeen kan ik niet zo goed tegen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 08:45

Ik kan niet tegen pit-vruchten. Dus ook niet tegen appel.

Maar het rare is dat ik appelsap wel kan drinken. Dit omdat dit verhit, bewerkt etc is. Heb je dus zo'n reactie op appelsap kan het ook een toevoeging in de appelsap zijn geweest.

Maar let dus op met pit-vruchten!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:02

Appel en berk kunnen kruisallergische reacties geven, is een bekende combinatie.
De HA zal daar niks anders aan doen dan de hooikoortsmedicatie die je waarschijnlijk toch al gebruikt voorschrijven.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:05

Klopt. Berk is vreselijk bij mij.

En probeer het te vermijden. Ik ben ook allergisch voor kerrie en wordt daar echt hondsberoerd van. Overgeven etc. ^)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:09

Oh ik heb trouwens ook verschrikkelijk veel last van hooikoorts. Zit zelfs in behandeling bij het UMCG toen ik daar nog niet onder behandeling was werd mij prednison voorgeschreven...

Maar appel en berk gaat niet samen? :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 09:39

That's Me, ik wil van de week idd even naar de HA om een allergietest te vragen, heb wel meer gevoeligheiden etc, maar deze reactie vond ik toch wel een beetje spannend :+

Storm en Dimple vond het zelf wel apart, ik begreep idd altijd dat gekookt en verwerkt over het algemeen prima gaat bij een allergie , maar rauw niet, nu was dit gewoon een sapje van Appelsientje , in een glazen fles, ik heb eigenlijk ook nooit appelsap in huis, alleen nu eens een fles meegenomen uit de bonus voor de visite van gister , ben ik voorlopig ook weer van genezen := maar goed, blijkbaar was dit sap rauw genoeg ofzo?
qua ingrediënten staat er "troebel appelsap, vitamine C " (ik probeer zo veel mogelijk onzinnige toevoegingen te mijden over het algemeen)
dus op zich zit er verder niets vreemds in waar ik op zou moeten kunnen reageren :?

Margreet, ik gebruik geen medicatie :n helpt allemaal voor geen meter...ik had op een gegeven moment zwaardere medicatie dan mijn neefje die zware astma had en nog last van , dus dat hebben we(ikke en verschillende artsen) jaren geleden opgegeven :+
dan maar een paar periodes last hebben van de symptomen
ik hoef er ook niet direct medicatie voor te hebben, maar wel graag duidelijkheid , want de heftigheid van de reactie gister, dan mijd ik die krengen wel := mijn vriend dacht dat ik er in zou blijven zeg
dus wil ik wel evt weten of er iets is dat als ik nog eens een reactie als dat krijg dat ik kan gebruiken om het op te lossen

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:28

Ik heb dat met ananas, groene kiwi en mango :j
Niet dat m'n keel heel erg opzwelt gelukkig, maar ik krijg een dikke bovenlip en tong en hele erge jeuk aan m'n gehemelte.
Overigens heb ik een keer bloedgeprikt op allergiën (ben een hele tijd erg veel moe geweest, en steeds heel verkouden e.d.) maar daar is niks uitgekomen... Ik heb ook geen hooikoorts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:29

Mijn man krijgt van het eten van een appel altijd een jeukend/tintelend gehemelte, dus ja, je kan er allergisch voor zijn.. Het is bij hem niet ernstig ofzo, maar wel irritant, hij eet dus eigenlijk nooit appels.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 11:36

net terug van de HA, en waarschijnlijk is het gewoon overload momenteel , ik heb hooikoorts en ben daarin erg gevoelig voor allerlei boom pollen (te merken aan de periodes waar in ik de meeste klachten heb)
momenteel staan al die bomen fijn te bloeien en dan die appel er bij , dat was gewoon te veel van het goede...
ik kan normaal gezien ook niet normaal 1 hele appel eten, halverwege ben ik er altijd wel klaar mee.
nu dus medicijnen ophalen voor het geval er iets met appel door heen glipt en verder de komende twee maanden sowieso appels vermijden , over een maand of twee is de heftige tijd wat betreft bomen wel over en dan zou ik eens een stukje kunnen proberen ,
mocht ik dan weer zo reageren dan heb ik dus de meds liggen (eerste symptoom is een gallige smaak in de keel bij mij) en daarna eens een uitgebreide test om te zien wat er aan allergieën naar boven komt.
weet in ieder geval al dat ik allergisch ben voor allerhande pollen, , die kun je meestal wel een beetje herkennen door welke periodes je er het meeste last van hebt,
ben ook gevoelig voor verschillende zaken in wasmiddelen , cosmetica etc

voorlopig in ieder geval even mijden, hopen dat het alleen appel is en niet ook peer etc , en straks als de heftige periode over is , even proberen en testen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:39

Helemaal geen gekke vraag, TS: als ik appelsap drink, dan zet mijn tandvlees heel erg op en doen al mijn tanden zeer. Heb een aantal keer opnieuw geprobeerd, maar het probleem blijft. Heb dan ook besloten dat ik gewoon geen appelsap meer drink. :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:41

Ik krijg alleen peer en banaan (en seizoensgebonden; aardbeien, mango, frambozen, bramen) nog veilig weg, maar in bewerkte vorm reageer ik alleen sterk op de citrussappen. Appelsap kan ik wel drinken, aangezien de eiwitstructuur al stuk is.

Je hebt overigens ook appels voor mensen met een milde allergie (dus de orale reacties en niet de hele heftige) Santana en elise. Dus voor de mensen die alleen kriebels in de mond krijgen is dat wel een optie :) of voor buiten het hooikoortsseizoen als je meer kan hebben :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 14:51

weet je wat nu het stomme is, ik kan weken zonder appels, maar nu heb ik opeens zin in een appel :roll:

Vuurneon, das ook het vreemde bij mijn reactie, het was sap uit de super (appelsientje in een fles, troebel sap, van't land) normaal gezien heb je daar door het verhitten/bewerken geen last meer van idd (als je al een allergie hebt)
kom ik aan kakken met een vrij pittige reactie op sap
ga toch appelsientje eens mailen met de vraag hoe en wat bij dat specifieke sap wat betreft productie

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:04

Lijkt mij een goede om inderdaad even contact op te nemen, want als inderdaad blijkt dat het niet stukgekookt is dan zou het wel verklaren waarom jij er zo op reageerde.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:21

Hier nog iemand met een appel-allergie! Ik krijg ook jeuk in mijn hele mond, ik wordt er gek van. Ik baal ervan, want het is bij mij pas een paar jaar geleden begonnen en voor die tijd at ik altijd graag appels.

Zoals meer mensen, heb ik het ook alleen van rauwe, onbewerkte appels.

Nog een tip: cola helpt!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:08

M3lisss schreef:
Hier nog iemand met een appel-allergie! Ik krijg ook jeuk in mijn hele mond, ik wordt er gek van. Ik baal ervan, want het is bij mij pas een paar jaar geleden begonnen en voor die tijd at ik altijd graag appels.

Zoals meer mensen, heb ik het ook alleen van rauwe, onbewerkte appels.

Nog een tip: cola helpt!

Voor jou zou de Santana appel of elise wel een uitkomst kunnen zijn :)

http://www.wageningenur.nl/nl/show/Sant ... lergie.htm

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 16:40

hier is er ook nog een goeie kans dat ik buiten de heftige hooikoorts periodes om , nog wel tegen zou kunnen ...maar goed, dat is iets waar ik dan wel weer achter kom... na afgelopen zondag heb ik niet echt veel behoefte aan een test eigenlijk :=

mailtje naar appelsientje is er uit in ieder geval , ben benieuwd :)

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:13

Oh dank je Vuurneon! Ik ga die appels zeker eens proberen!

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:36

Warboel schreef:
Ik heb dat met ananas, groene kiwi en mango :j

*\o/* jeeeej!! Ik heb een lotgenoot eindelijk :')
Altijd als ik zeg dat ik allergisch ben voor Ananas /Kiwi word ik gigantisch hard uitgelachen. De meeste mensen hebben er nooit van gehoord.
Ik weet eigenlijk niet of ik het ook bij mango heb, ik mijd alle tropical dingen altijd, dus mango automatisch ook, maar ik acht de kans dus wel aanwezig.

TS een appelallergie lijkt me wel lastig, dat zit echt in een hoop dingen :(:)
Hopelijk heb je er alleen tijdens het hooikoorts seizoen last van, dat scheelt alweer.
Heb je nu zo'n adrenaline spuit mee gekregen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 19:03

dat achtte de HA nog niet nodig, heb ook nog wel even tussen eerste symptoom en de echt nare symptomen
maar mocht ik bij een volgende actie merken dat het heftiger is , dan ga ik idd acuut om een epipen zeuren :=
voorlopig mijd ik het gewoon als de pest :P
ik ben nu alleen aan het twijfelen of ik een peer ga eten of niet .... heb vrijdag net twee kg meegenomen :roll:
heb ik van het weekend nog op en daar geen probleem mee gehad, maar goed...effies verder twijfelen en misschien een klein hapje testen met een groot glas water er naast of zo :? maar dan wacht ik wel tot vriendje weer thuis is :+

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:05

Ik heb het ook, maar alleen met onbewerkte appels. En bijna alle fruitsoorten trouwens, alleen niet bij dingen zoals banaan en sinaasappel. Ook bij bijna alle noten. Appelsap kan ik gewoon drinken :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 12:19

antwoord terug van Appelsientje,
Van't Land is gewoon gepasteuriseerd , normaal gezien zullen de meeste mensen met appel allergie hier dus gewoon tegen kunnen/geen reactie op hebben...
Ik moet dus gewoon zoals gewoonlijk weer dwars doen (ben ik gelukkig toch nog ergens heel consequent in ;) )

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:42

@Vuurneon: ik heb vorige week een paar Elise appels gehaald en ik kon er tegen!! Ik vind het echt zo lekker om weer een appeltje te kunnen eten dat ik er deze week al 8 op heb :D