Ons 10 weken oude zoontje krijgt (afgekolfde) borstvoeding. Na 3 borstontstekingen en 2 antibiotica-kuren voor de borstontsteking, begint er sinds anderhalve week spruw in het mondje van onze zoon te ontwikkelen. Het begon op de lipjes, dus meteen de huisarts gebeld maar zij wil niks voorschrijven zolang het drinken goed gaat en de kleine er verder niet huilerig onder is. Heel begrijpelijk, want het toebrengen van het desbetreffende middel in het mondje van een baby schijnt niet prettig te zijn door de kleverige substantie en de vieze smaak.
Echter begint er op zijn tongetje nu ook een witte aanslag te ontstaan. Let wel: hij drinkt verder nog goed en is er ook nog niet huilerig onder.
Nu heb ik eens lopen googlen en kwam meerdere (natuurlijke) middeltjes tegen welke spruw zouden kunnen verhelpen.
- Gentiaan Violet: zou een sterk bacterie en schimmeldodende werking hebben. Echter ook gelezen dat dit eigenlijk helemaal niet zo goed zou zijn voor baby's door de sterke metalen in het goedje.
- Azijn: door de hoge zuurgraad gedijen schimmels niet. Mondje van de baby 'schoonmaken' met een in met water verdunde azijnoplossing wattenstaafje en de tepel eveneens met azijn schoonmaken. Flesjes e.d. uitkoken in water met een scheut azijn.
- Cranberrysap: door de hoge zuurgraad gedijen schimmels niet. Mondje van de baby 'schoonmaken' met een in cranberrysap gedrenkt wattenstaafje. Tepel eveneens schoonmaken met cranberry-sap.
- Sinaasappelsap: door de hoge zuurgraad gedijen schimmels niet. Mondje van de baby 'schoonmaken' met een in sinaasappelsap gedrenkt wattenstaafje. Tepel eveneens 'schoonmaken' met sinaasappelsap.
- Kokos-olie: sterk helende werking. Goed voor tepel en schijnt ook de schimmel in het mondje van de baby te verhelpen.
- Suikervrij dieet: schimmels gedijen sterk op suiker en door suikervrij te eten hebben de schimmels in mijn lijf/borst weinig meer op op te teren.
Wat ik nu doe is alles wat in aanraking komt met de borstvoeding en de mond van ons zoontje, uitkoken. Dus alle speentjes, flesjes en kolfonderdelen worden 1x per dag uitgekookt. Verder was ik spuugdoekjes, slabbetjes, bovenkleding van zoonlief waar hij aan gesabbeld heeft (mouwtjes e.d.) en mijn bh's op 60 graden. Gebruik nu ook zoogcompressen welke ik na elke kolf-sessie vervang.
Zijn er moeders welke ervaring hebben met bovenstaande middeltjes? Wat raden jullie aan? Ben zeer benieuwd

Alvast heel erg bedankt!
Edit: wat toegevoegd