Spruw bij baby van 10 weken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

millennium

Spruw bij baby van 10 weken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 07:07

Hoi!

Ons 10 weken oude zoontje krijgt (afgekolfde) borstvoeding. Na 3 borstontstekingen en 2 antibiotica-kuren voor de borstontsteking, begint er sinds anderhalve week spruw in het mondje van onze zoon te ontwikkelen. Het begon op de lipjes, dus meteen de huisarts gebeld maar zij wil niks voorschrijven zolang het drinken goed gaat en de kleine er verder niet huilerig onder is. Heel begrijpelijk, want het toebrengen van het desbetreffende middel in het mondje van een baby schijnt niet prettig te zijn door de kleverige substantie en de vieze smaak.

Echter begint er op zijn tongetje nu ook een witte aanslag te ontstaan. Let wel: hij drinkt verder nog goed en is er ook nog niet huilerig onder.

Nu heb ik eens lopen googlen en kwam meerdere (natuurlijke) middeltjes tegen welke spruw zouden kunnen verhelpen.
- Gentiaan Violet: zou een sterk bacterie en schimmeldodende werking hebben. Echter ook gelezen dat dit eigenlijk helemaal niet zo goed zou zijn voor baby's door de sterke metalen in het goedje.
- Azijn: door de hoge zuurgraad gedijen schimmels niet. Mondje van de baby 'schoonmaken' met een in met water verdunde azijnoplossing wattenstaafje en de tepel eveneens met azijn schoonmaken. Flesjes e.d. uitkoken in water met een scheut azijn.
- Cranberrysap: door de hoge zuurgraad gedijen schimmels niet. Mondje van de baby 'schoonmaken' met een in cranberrysap gedrenkt wattenstaafje. Tepel eveneens schoonmaken met cranberry-sap.
- Sinaasappelsap: door de hoge zuurgraad gedijen schimmels niet. Mondje van de baby 'schoonmaken' met een in sinaasappelsap gedrenkt wattenstaafje. Tepel eveneens 'schoonmaken' met sinaasappelsap.
- Kokos-olie: sterk helende werking. Goed voor tepel en schijnt ook de schimmel in het mondje van de baby te verhelpen.
- Suikervrij dieet: schimmels gedijen sterk op suiker en door suikervrij te eten hebben de schimmels in mijn lijf/borst weinig meer op op te teren.

Wat ik nu doe is alles wat in aanraking komt met de borstvoeding en de mond van ons zoontje, uitkoken. Dus alle speentjes, flesjes en kolfonderdelen worden 1x per dag uitgekookt. Verder was ik spuugdoekjes, slabbetjes, bovenkleding van zoonlief waar hij aan gesabbeld heeft (mouwtjes e.d.) en mijn bh's op 60 graden. Gebruik nu ook zoogcompressen welke ik na elke kolf-sessie vervang.

Zijn er moeders welke ervaring hebben met bovenstaande middeltjes? Wat raden jullie aan? Ben zeer benieuwd :)

Alvast heel erg bedankt!

Edit: wat toegevoegd

annebe

Re: Spruw bij baby van 10 weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 07:18

Ach, dat is zo pijnlijk voor zo'n kleintje...
Mijn zoons hebben dit ook gehad, met name de oudste.

Ik ga eens even heeeel hard nadenken wat toen ook al weer hielp, in ieder geval beterschap!

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 07:19

Gentiaan wou ik eerst ook proberen, hier ook spruw gehad maar mijn kinderen hadden er geen last van alleen bij mij deed het behoorlijk pijn. De kinderen hebben een of ander drankje gehad van de dokter waarbij we moesten zorgen dat het de hele mond raakte. Ikzelf heb toen een zalf gehad. Bij de kinderen hielp het helemaal niets maar zij hadden er ook geen pijn/last aan en bij mij hielp die zalf goed. Maar aangezien de kinderen mij steeds weer besmetten had dat ook weinig zin. Ik heb op een gegeven moment gewoon de zalf gebruikt op de momenten dat het echt zeer ging doen en bij de kinderen niets meer...het hielp toch niet bij hun. Zo heb ik bij alle drie de kinderen 8 maand lang gevoed.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 07:28

Oke! Ik kolf en bij mij doet het niet zeer, niet gevoelig o.i.d.

Bij de kids dus uiteindelijk niks meer gebruikt? En het is vanzelf over gegaan?

Lees zulke wisselende verhalen over het behandelen van spruw. Zou zouden cranberrysap en sinaasappelsap niet goed zijn voor de darmpjes en vanwege evt. allergiën. Maargoed, als je het mondje van je baby er alleen maar mee schoonmaakt en het kindje het verder niet drinkt, dan valt dat toch wel mee lijkt mij?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 07:35

Gentiaanviolet hielp bij mij wel vlot. Spruw kan ook zonder behandeling overgaan inderdaad, je zou kunnen wachten met behandelen tot je merkt dat je kindje onrustig gaat drinken (door pijn).

Hygiene doet veel (alles uitkoken, oppassen voor herbesmetting via vaginale infectie of zwemmerseczeem bijvoorbeeld), evenals een dieet met beperkt suiker en zuivel. En zo zijn er nog wel wat preventieve maatregelen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 07:39

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 07:49

hallo,

de spruw komt denk ik door de AB kuur. jammer dat de apotheek je geen probiotica tijdens de AB kuur heeft aangeraden. een kuur dood de goede bacterieen en spruw is een bacterie in je darmen die er horen maar nu zijn er te veel. ik slik altijd probiotica (goede bacterien) omdat ik snel candida/spruw heb.
gentiaan violet gebruikte ik bij de oudste. werkt snel en je behandeld jezelf en de baby. en dat is aan te raden.
je melk is besmet en anders blijf je spruw houden.
gentiaan violet bestel je via eurolac en niet VIA de apotheek. die is namelijk niet goed afgestemd op baby's. je behandeld jezelf zoas op borstvoeding.com staat en je uk is er binnen een paar dagen vanaf.
jr wilt echt niet wachten tot ze slecht drinken. stom advies van de HA. ik zou ook probiotica slikken zodat je darmenflora na de AB weer hersteld word.

tijdens de spruwbehandeling alles wat in aanraking met melk/spug komt dagelijks uitkoken/wassen (vergeet spenen, flesjes,kolf niet)

succes!
spruw is echt niet fijn. ik ben er erg gevoelig voor beide kids hadden het al voor de eerste 2 maand. zit nu zelf ook weer aan de kuur me zoontje is nu 9 maand.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 08:19

Ik heb ook spruw gehad samen met mn zoontje. Wij kregen de kleverige medicijnen, nystatine, dat heeft uiteindelijk goed geholpen. We hadden het al een tijdje dus het duurde even voordat de kuur aan sloeg en de spruw weg ging (10 dagen) torn hebben we nog 10 dagen door behandeld om er zeker van af te zijn. Ik smeerde schimmel werende creme op mijn tepels na iedere voeding.

met andere middelen geen ervaring maar ik weet niet of ik snel naar homeopathie zou grijpen aks het zo duidelijk spruw is. Terwijl ik daar ook echt wel voor open sta, succes!!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 08:38

Mijn zoon heeft er ook last van gehad. Dit had een oorzaak, doordat hij veel last had van verborgen reflux kwam er iedere keer zuur in zijn mond vanuit de maag. Toen dat met medicijnen bestreden werd (Nexium), kreeg hij ook geen spruw meer. Daarvoor heeft hij meerdere keren medicijnen tegen spruw gehad die dus op geen enkele manier aansloegen.
Dus ook even nagaan bij jouw zoontje of hij geen last heeft van opkomend maagzuur, daar gedijd spruw blijkbaar goed in.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:04

[HK] Borstvoedende bokkers 11

kijk eens hier, een schat aan ervaring en een aantal in opleiding tot leidster van de lll.
chubby hierboven is er daar 1 van

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 11:02

Dank voor alle tips! Heb inmiddels probiotica in huis waar ik zeven dagen lang elke dag, een zakje van neem. Ben ook snel moe sinds de AB, mn darmen zullen ook wel niet goed meer werken.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:14

maar geen middel tegen de spruw dus vooralsnog?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:27

klakt je baby met drinken?
zo ja dan heeft de baby pijn met drinken.
mijn kids klakte bij spruw

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:42

Je kunt jezelf behandelen met gewone antischimmel creme die je bij de drogist of apotheek kunt kopen. Ik zou voor de baby of nystatine gebruiken of gentiaan violet. Ik zou niet met azijn, sinaasappelsap of dat soort dingen gaan smeren. Op www.lalecheleague.nl kun je een folder downloaden over spruw en hoe te behandelen. Als je twijfelt over het gebruik van gv kun je ook contact opnemen met LLL via de landelijke telefonische hulpdienst. Zij kunnen je daar vast wat meer over vertellen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:48

Ik heb zelf meerdere malen spruw succesvol behandeld met gentiaan violet, in tegenstelling tot het drama met de nystatine. En inderdaad blijven smeren met de antischimmelcreme. En blijven wassen en uitkoken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:17

benangelique schreef:
maar geen middel tegen de spruw dus vooralsnog?

Probiotica pakt het probleem bij de oorzaak aan.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:37

Dat klopt het zorgt voor voldoende goede darmbacteriën maar de reeds ontstane spruw zou ik wel behandelen. Want daar doet probiotica weinig aan.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:50

Hier ook beide spruw gehad na diverse Ab-kuren. Veel geprobeerd, uiteindelijk met gentiaan violet er vanaf gekomen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:03

Esplendido schreef:
Dat klopt het zorgt voor voldoende goede darmbacteriën maar de reeds ontstane spruw zou ik wel behandelen. Want daar doet probiotica weinig aan.

Precies dat

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 08:10

Vanmiddag moeten we naar het consultatiebureau. Zal meteen even aan de kinderarts vragen wat zij van de spruw vind :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:57

Esplendido schreef:

Als je ya*cult slikt gebeurt er idd weinig.
Als je goede, op babies afgestemde probiotica gebruikt is er veel meer mogelijk.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:24

Ik heb het over goede probiotica. Maar een reeds flink actieve spruw zou ik echt behandelen. Het is natuurlijk beter om tijdens een abkuur probiotica te slikken om spruw te voorkomen, maar als het er eenmaal is moeten moeder en kind behandeld worden.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:41

De belangrijkste is nog niet genoemd:rust.Paar dagen alleen maar het hoognodige doen en veel rust nemen. Je lichaam moet herstellen. Concentreer je alleen op jezelf en de kleine. Spruw wordt door de candida schimmel die iedereen bij zich heeft maar die is nu in de overhand. Er moet weer een evenwicht worden gevonden in je zuurgraad van je lichaam. Geen sinaasappelsap ed in het mondje doen. Dat doet zeer. Wel gentiaan violet, maar daarvan is de werking discutabel.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:38

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 22:56

Dank voor alle tips. De probiotoca welke ik nu neem komt uit een natuur-gezondheids winkel. Zal morgen even kijken hoe die heet.

De verpleegkundige van het consultatie bureau gaf vandaag dezelfde tips als hier worden genoemd. Ook met een in versgeperste sinaasappelsap doordrenkt gaasje door de mond van de nacht.