Vrijwilliger reanimatie en AED

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DonCamillo

Vrijwilliger reanimatie en AED

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 19:04

Zojuist via Hartslagnu een oproep voor een reanimatie gehad hier in de buurt. Na alle snelheidsrecords te hebben gebroken (ik kan laag vliegen als het nodig is) met een paar andere vrijwilligers gereanimeerd en de AED gebruikt totdat de ambulance ter plekke was. Het slachtoffer begon daarop vrij snel weer zelf te ademen en kreeg ook weer een (matige) hartaktie. Wordt nog spannend hoe het afloopt. Voor mij is het duidelijk hoe cruciaal die paar minuten zijn voor de ambulance er is. Ik denk niet dat hij zonder reanimatie en zonder AED een kans heeft gehad.

Hieruit blijkt maar weer hoe belangrijk die vrijwilligers zijn. MELD JE AAN VOOR EEN CURSUS EN DOE MEE! Dat kan via www.hartslagnu.nl. Het kan vanaf een leeftijd van 18 jaar. Voorkennis is niet vereist, er worden overal trainingen georganiseerd. Alle informatie daarover staat ook op de website.

Als jou dit overkomt wil je toch ook geholpen worden?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:06

Wauw bijzonder (misschien niet helemaal de goede woordkeuze, maar je begrijpt wat ik bedoel)!
Lijkt me wel heftig hoor. Ik moet zeggen dat ik het ook wel overweeg om het een keer
te doen als ik tijd heb. Hoe meer mensen hoe beter denk ik..
Hopelijk loopt het goed af! Krijg je dat nog te horen?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Vrijwilliger reanimatie en AED

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:45

Goed gedaan! Hier wat bekenden bij de ambulance en aed vrijwilliger. Ik heb het een paar jaar uitgesteld ivm mijn zoontje ik kan niet meer a la minute weg. Maar wel reanimatie diploma.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:41

Ik heb zelf ook tijden mijn EHBO + reanimatie diploma gehad via mn werk.
Helaas niet meer kunnen verlengen toen ik een tijd met ziekteverlof geweest ben ivm twee operaties.
Had mezelf ook aangemeld bij AEDalert, maar in de keren dat ik opgeroepen ben, was de ambu er al eerder.

Ik ga dit topic wel even verplaatsen naar MW want het is geen discussietopic. :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:24

Ik ben zelf bijna vierde jaars verpleegkundige, kan reanimeren en weet hoe de AED werkt. Maar eenmalig cursus gehad en nooit opgefrist door school helaas.
Maar ik kende dit nog niet en ga me zeker aanmelden en even in mijn klassenapp gooien. Want ik weet zeker dat er veel meer uit mijn klas vrijwilliger willen zijn! :D

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:35

Goed gedaan! Vanwege mijn vrijwilligerswerk wil ik eens kijken of ik, nu mijn BHV ruimschoots verlopen is, een EHBO + AED cursus kan doen. Helaas heb ik van mede-ms'ers als eens gehoord dat zij geweigerd zijn voor de cursussen, omdat op voorhand al besloten was dat ze niet sterk genoeg zouden zijn om bv te reanimeren.

Voor dit initiatief zou ik wrs gewoon niet snel genoeg zijn. Geen beschikking over een auto en ik kan niet goed meer rennen. Rolstoel met Speedy (elektrische handbike) vliegt ook niet echt laag. Maar voor andere omstandigheden, zijn die papieren maar wat fijn.

Toen voor mijn ex de thuiszorg nog over de vloer kwam, hebben we ook een avond gehad dat ze de nodige uitloop hadden. 'Onze' verpleegkundige en de stagiaire die ze bij zich had, waren toevallige getuigen van een eenzijdig ongeval waarbij een man onwel werd achter het het stuur en bijna een terras op reed. Zij hebben hem succesvol gereanimeerd en hebben later ook nog met hem en zijn gezin gesproken. Zonder AED overigens volgens mij.

Ik hoop voor jou en de andere vrijwilligers dat deze persoon er weer goed bovenop komt en blijf vooral zo doorgaan!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:36

Ik ben bhv-er op mijn werk en wij hebben zeer regelmatig te maken met reanimaties en gebruik van de AED. Ik ben erg blij dat ik het kan, maar ik blijf het overlevingspercentage van de reanimaties altijd zo ontzettend laag vinden.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 20:34

Even een update: het slachtoffer (een man van in de 80) maakt het redelijk. Hij is 2 dagen lang onder narcose gehouden en beademd, is nu weer bij kennis maar kan nog niet veel. Hij zegt zich niets meer te kunnen herinneren van wat er gebeurd is. Het eerste wat hij heeft gezegd toen hij bijkwam was iets van: waar ben ik? Waarom lig ik hier: moet ik geopereerd worden of zo?
Heel opvallend (en eigenlijk best wel komisch) vond ik, dat hij toen na ons reanimeren en na de schok met de AED langzaam weer kleur kreeg (hij was echt LIJKbleek) en dat er weer tonus in het gezicht kwam: dat was helemaal verslapt en ingevallen. Komt het ambulancepersoneel binnen, sluit alle apparatuur aan en op dat moment begon het slachtoffer een beetje bij te komen. Het eerste wat de verpleging vervolgens deed was hem weer plat spuiten (met Dormicum)... Ben je blij dat er weer wat leven in komt, hup: weg ermee!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 00:37

Goed van je!

Ik heb ook al een paar keer moeten racen.
Echter nog nooit echt nodig geweest.
Eens was het slachtoffer al écht te ver heen (dood), en bij de anderen kwamen we met zoveel mankracht (brandweer, ambulances, ik, tegelijk) dat ik niet nodig was.

Lijkt mij heftig wanneer je daadwerkelijk handelen moet. Je hoort de details over wel/geen tonus regelmatig.
Toch verbazing wekkend, dat grote verschil.
Zo komt het borstbeen ook naar voren te liggen bij zware mensen, omdat de spierspanning weg is.

Goed gedaan!