Hamertenen correctie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tsjerk

Hamertenen correctie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 11:44

Ik moet dus binnenkort waarschijnlijk een hamerteen correctie ondergaan. Heeft iemand hier ervaring mee? En hoe gaat het na de operatie, hoe lang mag je niet lopen? En krijg je gips? En kun jij je tenen nu nog wel goed bewegen?
Laatst bijgewerkt door Tsjerk op 04-05-14 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Re: Hamertenen correctie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:47

Tsjerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 11:53

Thanks! Maar wil liever ervaringen horen

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:37

Ik heb het in juni laten doen. Hij had een kootje verwijderd en een pin in mijn teen gezet waardoor deze kaarsrecht stond.

Tijdens de ingreep was ik bij. Ik had gekozen voor zenuwverdoving. Het inspuiten was niet heel prettig, maar het ging prima. Tijdens de ingreep kwamen ze erachter dat mijn voorvoet uit de kom ging. Die hebben ze even vast gezet zonder mede te delen.

Ik mocht na t zien van de Fysio naar huis. Deze legt je uit hoe je trappen kan lopen met krukken. Je hebt trouwens alleen verband erom heen.

Tot aan de nacht ging alles prima. Ik wil je echt niet bang maken, maar in de nacht verging ik van de pijn. 2 x tramadol haalde niets uit en heb huilend in mijn bed gelegen. Nogmaals; wil je niet bang maken, maar ik reageerde er best heftig op.

Daarna voel je wel dagelijks een soort botpijn, maar goed onder controle te houden met pijnstillers. :)

Na 2 weken gingen de hechtingen eruit, en na 5,5 week ging de pin eruit. Helaas voor mij zat deze muurvast :+ na wat kraken en trekken was hij eruit (de arts wist niet wat heb overkwam, normaal gingen ze er zo uit zei hij). Van t trekken voelde ik trouwens helemaal niets!

Maar daarna...

Heb nu nog meer last dan voorheen, mogelijk omdat hij mijn voorvoet heeft vast gezet. Kan me voet niet meer afrollen en kan 3 van de 5 tenen niet meer bewegen. In mijn geopereerde teen heb ik helemaal geen gevoel meer. Hij was eerst langer dan mijn teen ernaast, inmiddels is deze bijna net zo klein als mijn kleine teen. Alleen een stuk dikker met littekenweefsel. Ben al eens terug geweest maar hij kon niets meer voor mij doen vertelde hij.

Ben wel van plan om een second opinion aan te vragen.

Sorry voor mijn demotiverende post, hopelijk gaat het bij jou beter. Heb je al steunzolen gehad? Dit schijnt ook te werken.

Succes ermee

sabriina0001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:57

Hallo, Toevallig loop ik nu in het AMC voor mijn tenen.. zelfde probleem :o Ik wordt eind augustus aan me hamer tenen geopereerd.. ook gebroken.. stukje bot eruit en met een pin weer vast gezet.

De operatie duurt niet heel lang maar zelf heb ik voor algehele narcose gekozen, dat vind ik prettiger:p ik ben ook zo eerder geoperreerd. 'ik krijg wel gips en na twee weken als alles goed is, loopgips. Ik wilde beide voeten tegelijk doen, maar dat wil de arts niet, ook wat onhandig misschien! 'mijn moeder heeft een spier ziekte waardoor wij een traplift en rolstoel, krukken etc alles is in huis, dat maakt het voor mij wel iets mobieler. Natuurlijk hoop ik dat de operatie alleen maar positief uitpakt.

Ik snap dat als je tenen zijn vastgezet, je ze daarna niet meer kan bewegen. Maar ik zit er al zolang tegen op om de operatie door te zetten al vier jaar geleden liep ervoor in het AMC.. En de hele zomer blaren, wel twee op elke teen, dat wil ik gewoon echt NIET meer!! natuurlijk hoor je van ieder ander weer een ander verhaal. Maar "TJERK' Doe gewoon wat voor jou goed voelt, en wat jij graag wilt!
Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn operatie.. en foto's maken van voor&na.

Ik zit er het meeste tegen op dat die gips voetjes nooit goed uitkomen -O- ik ben net gestart met me westernwedstrijden en heb een jong paard. Mja als ik dit echt wil, zal ik het nu even moeten doorzetten. En ik zie me eigenlijk al met een gipsschoen zo op me paard klimmen. :o :P

Tsjerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 19:53

Heh vervelend, had een heel bericht getypt.. Vergeten te plaatsen.
Maar ik word indd wel bang van je bericht liess! Haha. En sabrina heb je veel last van je hamerteen indd? Ik heb er vooral last van in de zomer en als m'n voeten warm zijn. Pas ook veel schoenen niet omdat dat super zeer aan m'n tenen doet. Ben benieuwd hoe het bij jou gaat! Ik moet 22 mei naar de orthopeed, maar de HA zei al dat het een operatie wordt. Hou me op de hoogte hoe het bij jou gaat!

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 22:20

Misschien dat het je dan gerust stelt dat ik ondanks alles, ook mijn andere voet ga laten doen :)

2 juni heb ik een afspraak bij de orthopeed, en bij ons gaat het dan meestal wel vrij rap. Verleden x zat er tussen de eerste afspraak en de operatie 2 weken. Waarom duurt het bij jullie zo lang?

Het is een pijnlijke ingreep, verkijk je daar niet op. En ondanks dat het nog niet helemaal lekker zit, heb ik nog meer pijn aan mijn 'niet geopereerde' voet.

Heb je al nagedacht over welke soort narcose je wilt?

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 22:24

Ik heb een operatie aan mn hamertenen gehad! Zal morgen mn verhaal typen want ga nu slapen :Y)

Tsjerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 22:38

assileM schreef:
Ik heb een operatie aan mn hamertenen gehad! Zal morgen mn verhaal typen want ga nu slapen :Y)

Ben benieuwd!!

En liess: dan moet jij wel erg veel pijn hebben! Waarmee heb jij precies last dan? Ik denk dat ik plaatselijke verdoving wil. Ben altijd van zo min mogelijk zooi (medicatie) in m'n lichaam. En wil graag bij kennis blijven. Ook vind ik een ruggenprik niks. Maarja als het niet anders kan dan heb ik pech. Ben benieuwd hoe jou 2e operatie gaat

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 22:46

Ik heb een jaar of 8 geleden laten doen in Belgie. Beide voeten tegelijk. Het eerste gewrichtje is er tussen uit gehaald en er is een pin ingezet, verticaal. Bot moest aan elkaar groeien en de pinnen zijn een week of 6.blijven zitten. Ik heb geen gips gehad en de pin stak een klein stukje uit bij beide tenen. Kon meteen.lopen, alleen de pech gehad dat mijn tenen een ontsteking hadden en ik daardoor niet kon lopen. Ik ben blij dat ik heb het laten doen maar dat er geen gewrichtje meer inzit is wel een heel raar gevoel.
Heb een narcose gehad, was te jong voor een ruggenprik.

sabriina0001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:46

'bij mij is het in de zomer ook het ergst omdat ik dan krappere (open schoenen draag die meer op me tenen rusten) in de winter draag het liefst me uggs omdat ik dan geen blaren krijg! maar eigenlijk in alle schoenen behalve uggs krijg ik er last van..tot open blaren aan toe waardoor de tenen ook boller worden (zwelt op) maar de zwelling gaat ook niet weg;)

en buiten dat stoor ik me er gewoon aan wanneer ik weer op het strand lig of ook is die leuke sandalen aan doe:P 'het is niet meer schaamte voor anderen mensen.. maar meer voor mijn gevoel.. 'als ik eraan geholpen kan worden..waarom niet!

en het kan bij mij ook veel sneller hor de operatie.. ik heb wel eerst steunzolen gehad, loop er fijner mee maar de blaren blijven hetzelfde.. en dan nog'dat ik die zolen niet in zomer schoenen of sandalen kan dragen.

ik zie mezelf niet zitten midden in de zomer met die gips voetjes en zit nu midden in me examens en wedstrijd seizoen.. dus vandaar de operatie iets verder gepland:)

sabriina0001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:47

'lucifertje: Heb jij toevallig foto's :)

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:53

Hey hoi,

Hierbij mijn uitleg! Ik ben een jaar of 5 geleden aan mijn hamertenen geopereerd. Ik mocht de ochtend ervoor niet eten. i.v.m. nuchter zijn.
bij de verdoving is er een naald onder mijn nagel geprikt en daarmee de verdoving ingespoten. Dit was wel pijnlijk maar dit wordt nu anders gedaan. Vervolgens is er een kootje uitgehaald aan beide tenen een beide voeten. Ook is het spiertje aan de onderkant van mijn teen ingeknipt omdat die te kort was en ik daardoor mijn teen niet kon strekken.
Na de operatie moest ik eerst plassen en mocht daarna gelijk naar huis. Dus heel veel drinken na de operatie, dan mag je eerder naar huis :Y)
Om mijn voeten werd verband gedaan. Dit heb ik een dag om gehouden, maar was t toen alweer zat dus eraf gehaald. Begon meteen met lopen en ging prima. Dus verder ook geen last gehad. Na 2 weken werden de hechtingen eruit gehaald en daarna was t klaar. En heb ik nu mooie tenen :')

Succes met jou operatie TS. Het valt allemaal reuze mee. Dus maak je maar niet te snel druk :)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:04

sabriina0001 schreef:
'lucifertje: Heb jij toevallig foto's :)

Van mijn tenen nu? Heb de rontgenfoto's van hoe de pin zat niet meer..

Tsjerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 18:55

Haha gelukkig ook positieve verhalen! Maarja bij iedereen zal dat anders gaan. Laat t gewoon op me af komen! Ben ook benieuwd naar foto's. Hebben jullie er ook littekens aan over gehouden?

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:43

Tsjerk schreef:
Haha gelukkig ook positieve verhalen! Maarja bij iedereen zal dat anders gaan. Laat t gewoon op me af komen! Ben ook benieuwd naar foto's. Hebben jullie er ook littekens aan over gehouden?

Bij mij zie je er niks meer van :)

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:49

Bij mij zie je het litteken wel heel goed, maar dat vindt ik niet zo erg :)

Ik heb wel veel foto's. Ik zal ze morgen even opzoeken, dan stuur ik wel een PB :)

Hulstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:56

Ook ik heb me laten opereren aan hamertenen. Beide voeten tegelijk onder plaatselijke verdoving. Na ok twee dagen drukverband en pin in beide tenen. Ze hebben bij beide tenen een kootje er tussen uit gehaald. Ik heb wel veel pijn gehad na de ok.
Mijn hechtingen waren oplosbaar maar zaten er na drie weken nog in dus die heb ik er zelf uit gehaald. 6 weken na ok pinnen eruit en nergens last meer van gehad. Leuk detail, scheelt een schoenmaat :D

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:58

Bij mij nu 6 jr geleden gebeurt bij 1 voet en vrijwel geen litteken meer te zien. Pen is er nog ingebleven, ook daar weinig last van (behalve wanneer ik mn teen aan bv de traptrede stoot). Ik heb er jaren tegenaan lopen hikken en ben blij dat ik het heb laten doen. Ik had een chronische ontsteking in het gewricht en de pijn na de operatie, stelde niks voor dan de pijn die ik ervoor had.

Ik wilde gaan voor een blokverdoving (knieholte tot grote teen), maar omdat de OK inliep, ben ik onder algehele narcose gegaan, omdat de blokverdoving nog niet volledig was ingewerkt. Dag erna rondje met de fysio gedaan en kon ik naar huis.
2 weken met verband en daarna een gipsen brace met loophakje. Na 4 wk zat ik weer op het paard. Bij mij duurde het overigens wel lang voordat mijn zenuwbaan in mijn onderbeen normaal functioneerde. Soort 'doof' gevoel had ik daar, want nu overigens ook weer weg is. Ik heb dus totaal geen spijt of nare ervaring gehad.

Tsjerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 22:05

Liess__ schreef:
Bij mij zie je het litteken wel heel goed, maar dat vindt ik niet zo erg :)

Ik heb wel veel foto's. Ik zal ze morgen even opzoeken, dan stuur ik wel een PB :)

Ben benieuwd !

sabriina0001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:35

ben ook benieuwd:$

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 23:09

oliebol, helemaal vergeten. Ik beloof dat ik ze morgen even opstuur

Tsjerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 18:49

Liess__ schreef:
oliebol, helemaal vergeten. Ik beloof dat ik ze morgen even opstuur

Heb je toevallig de foto's al gevonden?:p hihi

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:31

Ik stuur ze nu! Haha sorry! Als er nog meer mensen zijn die het willen zien, PB maar even. T zijn wel redelijk ranzige foto's haha

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:27

Hoe was het bij de orthopeed?