Relatief gezonde leefstijl en alleen maar aankomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Relatief gezonde leefstijl en alleen maar aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 09:46

En ik wordt er onderhand zo depressief van :'(
Ik ben 23 jaar oud, 1.72m en he minste dat ik ooit gewogen heb was 73kg. Het gezette/mollige zit in de familie, mijn moeder heeft daar een maagbandje voor gekregen en dat is haar ontzettend goed bevallen. Helaas ben ik te licht voor al dat soort hulp.
Ik loop bij de sportschool, doe aan paaldansen, ik loop per dag een uur ivm. huis/werk. Ik eet een redelijk gezond ontbijt, de rest van de dag vnl. fruit en 's avonds eet ik ook gewoon. Ik laat eigenlijk alle zoetigheid (snoep/cola etc) staan en toch kom ik alleen maar aan.
In de afgelopen 3-4 weken ben ik 5 kg aangekomen, ik zit nu op 87kg en ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen, ik ben er oprecht depressief door.

Ik heb inmiddels een afspraak bij de HA gemaakt, maar die kan mij pas over 2 weken zien (is redelijk normaal hier in de UK) en als dit zo door zet zit ik tegen die tijd aan de 90kg :n

Wat kan ik doen? Zijn er mensen die hier ook last van hebben?

Arabesk

Re: Relatief gezonde leefstijl en alleen maar aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:47

Heb je al geprobeerd je zetmeel inname te beperken? Maw minder brood, aardappel, pasta etc.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:48

Wat eet je op een dag ? En wat doe je precies aan sport per week ?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:48

Wat ontzettend frustrerend voor je!
Ik zou een eet dagboek gaan bijhouden, schrijf iedere dag precies op wat je eet en drinkt, dan krijg je echt inzicht in wat je binnen krijgt. Dan kan je daarna echt goed gaan kijken wat er nou niet goed gaat.

Fruit is trouwens ook een stuk minder gezond dan je denkt, er zit heel veel suiker in.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 30-04-14 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:49

Misschien een keer een afspraak maken bij een diëtiste? Wordt gewoon vergoed! Overdag alleen fruit lijkt me niet goed, dan gaat je lichaam heel zuinig met de energie om die hij binnen krijgt..

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:50

Hormonen doen ook veel. Ben je aan de pil of ben je veranderd van pil? anders ff bloedtest om te kijken of je schildklier wel naar behoren werkt.

Arabesk

Kana

Misschien kan een diëtist helpen? Het kan zo zijn dat je toch iets eet waarvan je denkt dat het 'gezond' is maar dat het toch iets heel verdikkends is.

Vervelend probleem, succes!

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:52

Hoe zit je met je ontlasting ? Ga je met enige regelmaat of maar 1 keer in de vier dagen , dit kan ook mee spelen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:54

Wat drink je? Mensen vvergeten dat vaak te bekijken.
Wel vervelend hoor, ik ben gezegend met een stabiel gewicht wat ik ook eet..

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:55

Ik zou inderdaad een afspraak maken bij een diëtist/voedingscoach, maar ook met een trainer naar je sportschema kijken. Hier kunnen ze precies een schema maken wat past bij jouw lichaam en doel. Vooral ook zelf proberen denk ik, toen ik alleen maar bezig was met cardio, viel ik niks af. Nu ik krachttraining ben gaan doen, 1 uur kracht en een half uur cardio, val ik makkelijk af en blijf ik al een jaar op gewoon gewicht ipv te schommelen. Mss kunnen ze je vertellen of je ergens gevoelig voor bent, ik ben namelijk heel gevoelig voor koolhydraten en kom dus snel aan bij het eten van aardappelen,brood enz. 8 kilo afgevallen door alleen op deze 2 dingen te letten, en ze zijn er na een half jaar nog steeds af...

Blijf vooral positief, klinkt gek maar je 'mind' helpt ook gewicht te verliezen! Zet 'm op!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:58

Wat vervelend voor je.
Het kan ook zijn dat je te weinig eet op een dag waardoor alles wat je eet meteen als reserves worden opgeslagen.

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:59

Ik volg even. Zit een beetje met hetzelfde. Heb al verschillende dingen geprobeerd (o.a. dietst en voedingsconsulent, Sonja Bakker, Dokter Frank, dieet van de HA).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:03

Te weinig eten kan inderdaad ook de oorzaak zijn van aankomen.
Ik ken het probleem overigens. Bij mij is het enige dat nog enigszins helpt: zo min mogelijk koolhydraten.
Met daarnaast bewegen en minimaal 1,5 liter water drinken (náást ander drinken als thee/koffie). Diëtiste kon mij alleen helpen met op gewicht blijven, maar afvallen deed ik er niet van.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 10:10

Zo wat een reacties :o

Allereerst bedankt voor de tips!
Wat ik drink, ik drink eigenlijk vnl. thee en water.

De reden dat ik overdag vooral fruit eet is omdat het makkelijk weg knabbelt en het me ervan weerhoudt hier op mijn werk te gaan zitten snaaien (snacks zijn ontzettend goedkoop!) en fruit vind ik nog altijd gezonder dan chocola en koekjes :+
Verder krijg ik al vrij weinig zetmeel binnen. Ik eet niet veel brood en aardappelen/pasta misschien 2-3x per week. Mijn ontbijt is meestal yoghurt met granola en een appel (omdat ik 's ochtends niet veel verdraag), door de dag heen een flinke salade (bietjes/worteltjes/sla/een ei/paprika, zonder saus maar met azijn :9 ), druiven, bananen, appels en wortels. Als ik dan thuis kom een gewone maaltijd, voorbeelden hiervan zijn: lam, salade, rijst, groentebrouwsels van mijn Turkse schoonmoeder, soms spaghetti.

Verder ga ik om de dag naar de sportschool:
- 2km roeien (en mijn tijd proberen te verbeteren)
- 18 minuten tredmill (HIT)
- 15 minuten crosstrainer (HIT)
- afwisselend per week verschillende kracht exercises.
Iedere maandag doe ik een uur aan paaldansen en 5x per week loop ik ong. 1 uur (op redelijk hoog tempo) ivm. mijn werk.

Wat hormonen betreft: ik ben aan de mirena, al 2 jaar inmiddels en ik heb eigenlijk in die 2 jaar niet veel ander gemerkt dan anders.

Ik ga het zeker met mijn HA eens hebben over gevoeligheden etc.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:30

Maar vind je jezelf echt dik, dat bv je lovehandles over je broek hangen en je just kan zien waar je BH knelt OFFFF weeg je gewoon veel omdat je veel aan sport doet?
Gewicht is ook maar een cijfer.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:35

Klinkt bekend, probeer inderdaad eens alles bij te houden.
Ik heb sinds een aantal weken een calorieenapp op telefoon geinstalleerd en krijg met regelmaat wel eens een waarschuwing dat ik op een dag te weinig heb gegeten en daardoor je lichaam alles opslaat en in overleef modus gaat.
Minimale per dag is toch wel 1200 volgens de app voor mij, maar ja soms vergeet ik helemaal te eten en leef ik op koffie.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:39

Heb je al eens je Schildklier laten nakijken?
Als die te traag werkt kan je ook aankomen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:39

Rijst bevat net zoveel koolhydraten als aardappels/pasta en brood.
En bevat zelfs meer calorieën dan aardappels.

Ik denk dat het verstandig is eens naar een diëtiste te gaan en met diegene je eetpatroon door te spreken.
Zij (of hij) kan dan aangeven op welke punten er nog wat te verbeteren valt.

Fruit is natuurlijk prima, maar teveel is ook niet goed omdat het relatief veel (fruit)suikers bevat.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:42

Nou, aan je sport en eten kan het bijna niet liggen. Ik zou toch, net als de rest al adviseert, naar een voedingsdeskundige of diëtiste gaan.

Ik had het zelf ook en omdat ik er ook nog eens heel moe bij was en nog wat vage klachten had, toch maar bloed laten prikken. En bij mij blijkt mijn schildklier traag te werken. Dan is afvallen echt heel lastig. Ik heb nu medicijnen en als die aanslaan en op de juiste dosering zitten, moet ik weer toch echt afvallen. Tot die tijd probeer ik toch te blijven sporten en op mijn eten te letten, ondanks dat ik geen grammetje afval.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:43

Je sport erg veel en je lichaam heeft daarom behoefte aan meer energie. Mogelijk krijg je te weinig energie binnen waardoor je lichaam in spaarstand gaat en zoveel mogelijk energie probeert op te slaan. Het gevolg is dat je aankomt. Goed dat je al naar de huisarts gaat, maar misschien is het ook verstandig om een afspraak te maken met de diëtiste zodat jullie de oorzaak van je gewichtstoename kunnen achterhalen. :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:44

wat sowieso handig kan zijn is eens een paar dagen bijhouden wat je echt eet :)
dus niets veranderen, gewoon eten wat je normaal gezien eet, maar even een dagboekje bijhouden waarin je alles bij houd , ik heb dit ook gedaan (met behulp van een app) en kwam er achter dat ik dus echt wel anders at dat ik dacht dat ik at.
daarna heb ik mijn eetpatroon aangepast en dit helpt mij absoluut, het gaat weer langzaam de goede kant op ipv aankomen.

veel diëtistes en huisartsen zullen je dit ook vragen te doen trouwens bij gewichtsproblemen, puur om inzicht te krijgen wat je daadwerkelijk eet

mocht je dan alsnog naar de HA en/of diëtiste gaan, heb je die stap al gehad in ieder geval :)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:49

Spieren zijn ook zwaar he. Kan best dat je aankomt door de spiermassa die je opbouwt.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:52

Mss zwanger?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 11:10

Het punt is dat ik gewoon echt kan zien en voelen dat het vet is. Zwembandjes worden groter, kont word dikker (en ik heb nu zelfs cellulite! Nooit gehad!) en mijn dijen lijken wel baby dolfijntjes.

Ik moet zeggen nu ik zo een paar reacties lees, ik ben inderdaad veel moe. Ik ben nu bezig met het E-book dat Arabesk linkte, eens zien of ik daar wat uit kan halen.

Zwanger ben ik niet, ik heb een paar weken geleden nog een echo gehad ivm. een cyste op mijn linker eierstok (die as trouwens 6cm in doorsnee). Daar was alleen mijn spiraaltje op te zien. Ook doe ik iedere maand een zwangerschaps test, omdat ik niet ongesteld wordt door mijn spiraaltje.