Chronisch ontstoken tandvlees, nog meer mensen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Chronisch ontstoken tandvlees, nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 16:25

Al zo lang als ik me kan herinneren heb ik een probleemgebit, vaak gaatjes, veel wortelkanaalbehandelingen, ontstoken wortelpunten, een kies die er uit is gehaald en dus altijd dik en rood tandvlees wat snel bloed.
Nu krijg ik binnenkort een brug en het schijnt dat de levensduur enorm verkort wordt door ontstoken tandvlees. Ik ben hierop dus maar weer een keer naar een mondhygieniste geweest en die heeft me al goed op weg geholpen. Ik moet van haar elektrisch poetsen, dus heb een nieuwe tandenborstel gekocht met een sensitive opzetstuk. Ook moet ik elke dag met ragers en flosdraad aan de gang. De ragers die ik heb zijn van interprox en daar krijg je dan ook direct een tube spul bij, die gebruik ik dus ook. Verder heb ik speciale tandpasta gekocht en die gebruik ik nu altijd bij het poetsen.
Nu na 2 weken zie ik nog maar heeeeeeel weinig verschil, het bloed iets minder, maar het is nog altijd rood en gezwollen. Moet ik gewoon meer geduld hebben? Wat kan ik nog meer doen? En zijn hier mensen die hier ook last van hebben?
Ik zou best graag gewoon mooi roze tandvlees willen hebben :o
Laatst bijgewerkt door Liselot op 29-04-14 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Re: Chronisch ontstoken tandvlees, nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:27

spoelen met listerine :)

Sinds ik sensodyne gebruik bloed mijn tandvlees zo goed als nooit meer.

Verder is de kwaliteit van mijn tanden ook erg slecht. Veel gaatjes en beschadigd glazuur.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 16:30

Spoelen werd mij door de mondhygienist afgeraden, waarom weet ik zo even niet meer :o

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:32

Hier nog iemand!

Tegenwoordig poets ik met de groene elmex en daarvan wordt mijn tandvlees een stuk minder ontstoken. Verder gebruik ik van die stokjes om te "flossen". Werkt voor mij ook beter. Alleen het snel gaatjes krijgen blijft. Ondanks 2x per dag poetsen en weinig zoetigheid.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 16:34

ja ik gebruik nu ragers, deze heb ik
Afbeelding
En waar geen rager tussendoor past gebruik ik flosdraad

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:35

Listerine? Wat een hel is dat! De tranen sprongen iedere keer gelijk in mn hol. Ik snap echt niet hoe het kan dat dat spul nog gebruikt wordt.
Zelf hebben we hier de airfloss. Die schiet water en lucht om zo de restjes eten te verwijderen. Goed ding, niet te dicht op je tandvlees zetten.
Verder moest ik van de mondhygiënist houten tandenstokers gebruiken, goed duwen tot je niet verder kan en dan een aantal keer heen en weer bewegen. Ja, dat doet de eerste paar keer zeer, maar het werkte heel goed. Mijn lichaam ging de ontstekingen echt goed opruimen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 16:37

Hoe lang duurde het bij jullie ongeveer voordat je resultaat zag?

Dieselpaard: volgens mijn MH (ik kort het ff af, rotwoord) werken rages beter omdat die borsteltjes hebben en zo dus beter tussen de tanden en kiezen komen en alles weghalen

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:11

Ik had na een week al verschil. Was nog niet goed, zeker niet, maar wel al verbetering.

Maar als ik een dag niet 2x poets, is het ook weer gelijk te merken.

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:13

Bij mij werkt parodontax erg goed. Je moet wel even wennen aan de smaak.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:18

Goed dat je naar je mondhygiënist luistert. Ragers zijn (indien passend) beter dan stokers en Interprox is een goed merk.

Listerine is alleen goed voor de portemonnee van de fabrikant.... Ik (mondhygiënist) adviseer het ook nooit.

Airfloss zelfde verhaal. Absoluut beter dan niets, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Mechanische reiniging (rageren, stokeren, flossen) is altijd beter.

Na 2 weken zou je wel verschil moeten zien, zelfs na 1 week al. Spoelen met zout water kan geen kwaad.

Je kan het beste contact opnemen met je mondhygiënist, zij weet hoe het was en kan ook een prognose geven qua genezing.

Rook je? Ben je verder helemaal gezond?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:19

Met die gewone ragers gaat mijn tandvlees ook bloeden. Ik gebruik van die rubberen ragers, de soft picks. En verder gebruik ik paradontax en een electrische tandenborstel.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:19

Ik had er ook erg veel last van. Poetste al elektrisch (met een goede OralB elektrische tandenborstel), maar toen die aan vervanging toe was heb ik een Philips Sonicare gekocht. Wat een verschil! Na een week of drie werd het bloeden al veel minder en het is nu helemaal weg!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:22

capopjekop: komt omdat gewone ragers bij goed gebruik (en met de juiste maat) een reinigend effect hebben en softpicks er heel makkelijk (te makkelijk!) tussendoor gaan om het goed te reinigen.

turtelito: zowel Oral B als Philips zijn goede merken met een heel verschillende werking. Er wordt veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en ze geven beide goede resultaten. Fijn te lezen dat de Sonicare bij jou goed bevalt, maar dit is geen garantie dat het bij TS ook aan het merk ligt ;)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:23

Spoelen is een leuk fabeltje. Plaque moet mechanisch verwijderd worden en dat bereik je niet met spoelen. Soms werkt het wel om tandvlees wat sneller rustig te krijgen. Tandvlees wat echt ontstoken is, kan wel twee weken duren voor het wat rustiger wordt. Consequent schoonmaken met ragers is dan wel noodzakelijk. Toch zou ik tandenstokers boven floss adviseren. Parodontax werkt zeker bevorderlijk bij ontstoken tandvlees. Bij de rode zie ik iets sneller resultaat dan bij de groene.

Houd er wel rekening mee dat een bezoek aan de mondhygieniste veelal niet eenmalig is. Zeker in het begin worden vaak afspraken om de 3 a 4 maanden gemaakt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:24

gabyfedde schreef:
capopjekop: komt omdat gewone ragers bij goed gebruik (en met de juiste maat) een reinigend effect hebben en softpicks er heel makkelijk (te makkelijk!) tussendoor gaan om het goed te reinigen.

Bij mij niet, tanden staan heel erg strak op elkaar, dus er is sowieso weinig ruimte.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:26

turtlelito schreef:
Poetste al elektrisch (met een goede OralB elektrische tandenborstel)!

Een goede tandenborstel van OralB is van de 1000 serie. Alle andere maken te weinig bewegingen om goed te reinigen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:26

Ik heb er ook vaak last van en haal dan altijd parodontax, dat helpt bij mij goed. Ik had vroeger heel erg veel last van ontstoken tandvlees en spoelde toen met corsosyl. Ik weet niet of dat nog te koop is tegenwoordig?
Laatst bijgewerkt door Muronia op 29-04-14 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:27

Corsosyl is nog verkrijgbaar ja.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:28

capopjekop schreef:
gabyfedde schreef:

Bij mij niet, tanden staan heel erg strak op elkaar, dus er is sowieso weinig ruimte.

Dan zijn stokers of softpicks prima :)

Lithya schreef:
turtlelito schreef:

Een goede tandenborstel van OralB is van de 1000 serie. Alle andere maken te weinig bewegingen om goed te reinigen.

Des te hoger het getal, des te meer bewegingen. Vanaf de 1000 serie maken ze inderdaad genoeg bewegingen. Maar: de 500 of 600 of zelfs de goedkope Vitality boeken nog betere resultaten dan met de hand.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:31

Lithya schreef:
turtlelito schreef:

Ik denk dat het mij toch de verschillende methode was (Oral B vs Philips) die het verschil maakte. Had nl een 3000 serie en had ook echt het idee dat die heel goed poetste, tot ik (na een noodlottige val van die borstel) de Philips probeerde. Maar zal waarschijnlijk heel persoonlijk zijn wat voor welke persoon werkt, zoals Gabyfedde ook al aangaf.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:34

Je hoort wel dat mensen de Philips stiller vinden in geluid en trillingen in de hand.

Ja gabyfedde. Een elektrische borstel is beter dan de hand, maar heb je wel eens met de vitality gepoetst? Dan heb je echt het idee dat je beter gewoon een handtandenborstel kunt pakken

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:37

Flossen (met houten stokers) na elke maaltijd en poetsen met paradontax!
Heb je geen paradontitis? Want dat is sowieso funest, goed alert op zijn in ieder geval, want met die kwaad vallen je tanden uiteindelijk zo uit je mond op den duur.

Verder weinig suiker eten en of drinken, je aantal eet en drink momenten per dag beperken (water mag wel gewoon natuurlijk).

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:40

corine1981 schreef:
Verder weinig suiker eten en of drinken, je aantal eet en drink momenten per dag beperken (water mag wel gewoon natuurlijk).

In de tandheelkunde wordt uitgegaan van 7 zoet/zuur momenten per dag. Dat is inclusief eten en drinken. Exclusief water

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:44

Lithya schreef:
Je hoort wel dat mensen de Philips stiller vinden in geluid en trillingen in de hand.

Ja gabyfedde. Een elektrische borstel is beter dan de hand, maar heb je wel eens met de vitality gepoetst? Dan heb je echt het idee dat je beter gewoon een handtandenborstel kunt pakken

Philips is niet te vergelijken met Oral B omdat ze heel anders werken :)

Daarom adviseer ik mijn patiënten ook geen Vitality ;) Alle borstels uit de professional care serie zijn goed verder, maar inderdaad des te hoger het nummer des te beter (al is de topper, de Triumph, voor sommige mensen echt te groot/te zwaar).

corine1981 schreef:
Flossen (met houten stokers) na elke maaltijd en poetsen met paradontax!
Heb je geen paradontitis? Want dat is sowieso funest, goed alert op zijn in ieder geval, want met die kwaad vallen je tanden uiteindelijk zo uit je mond op den duur.

Ze is bij de mondhygiënist geweest en heeft daar goede adviezen gekregen :) Voor haar gebit zijn houten stokers minder geschikt dan ragers. Als ze parodontitis zou hebben had de mondhygiënist dat wel verteld.

Lithya schreef:
corine1981 schreef:

In de tandheelkunde wordt uitgegaan van 7 zoet/zuur momenten per dag. Dat is inclusief eten en drinken. Exclusief water

Dat is het standaard advies. Alleen... voor sommige mensen zijn 4 zoet/zuur momenten al te veel en anderen hebben er 20 en nooit geen problemen. Wisselt dus van persoon tot persoon.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:52

gabyfedde schreef:
Lithya schreef:

Dat is het standaard advies. Alleen... voor sommige mensen zijn 4 zoet/zuur momenten al te veel en anderen hebben er 20 en nooit geen problemen. Wisselt dus van persoon tot persoon.

Ik hou van standaard adviezen. Dan kun je mooi gaan spelen om ze passend voor de patiënt te krijgen. Echter kun je niet iemand adviseren om minder dan 3 keer daags te gaan eten of drinken. Met een kop koffie of thee tussendoor kom je daarom wel snel in de buurt van de 7. Je kun theedrinkers hoogstens adviseren om op te letten welke thee ze drinken en van welk merk.