Janneke2 schreef:Ik slik dagelijks een pil D3 met 2000 IE, opgelost in triglyceride olie. (De vitaminen A, D, E en K -zijn vetoplosbaar, uitplassen is niet aan de orde. Vroeger dacht men dat de opslag in de lever kwaad kon, maar je moet erg je best doen om overgedoseerd te raken. )
Dat is in de buurt, zelfs iets meer dan 50.000 IE per maand. In de moderne opvattingen is dat een normale dosis, geen boost. (Gesteld, dat je lever dit kan opslaan, anders kun je beter spreiden. )
Dat doe ik omdat D3 de beste variant is om *bij een eventueel overschot* aan calcium er voor te zorgen dat het calcium uit je bloed in je botten terecht komt.
Op dagen met zonkracht 4 of hoger, als je voldoende lang zonder zonnebrand of kleren in de zon bent, kun je het zelf maken.
En behalve je botten: ook je immuniteit vaart wel bij voldoende vitamine D.
Mijn HA zei dat het een boost was, nou ja, misschien voor mij dan. Weer wat geleerd
Haal je die pillen bij de apotheek/drogist of via de HA? Klinkt interessant om dagelijks een dosis te nemen, ik voel me de week na zo'n pipetje altijd een heel stuk beter (al kan dat ook best psychologisch zijn, maar dat maakt me niet uit).
Via de zon maak ik te weinig Vit D aan - vorige zomer heb ik regelmatig urenlang in de volle zon gezeten, lekker kijken naar m'n veulentje, maar ik werd alleen maar vermoeider. Daar vertrouw ik dus niet meer op