Ik ben een hevige dromer en weet sinds een paar jaar dat ik Slaap verlamming heb, ik kwam er pas achter nadat een vriendin er over vertelde dat zij het ook had, ik heb het als kind al en wist niet beter...bij mij komt het meestal op als ik stress heb of dat ik ergens in slaap val op een vreemde plek (bv de bank). Naast dat ik de verlamming heb, hoor en voel ik maar zie gelukkig geen dingen behalve schimmen...
Ook wil ik mijn dromen om gaan zetten naar Lucide dromen, dromen die je dus zelf gaan besturen, schijnt zelfs dat je elkaar kan opzoeken als iemand anders ook Lucide kan dromen.
Ben benieuwd naar andere die dit ook hebben of hebben gehad.
Slaapverlamming of slaapparalyse is een slaapstoornis. Kenmerk van slaapverlamming is dat de spieren in het lichaam vlak voor het in slaap vallen of direct na het ontwaken verlamd zijn. De verlamming kan gepaard gaan met hallucinaties (zogeheten hypnagogische waarnemingsstoornissen).
Het verschijnsel is relatief onbekend en er wordt nog maar recent wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Om deze reden is er nog geen zekerheid over de oorzaak van het verschijnsel. Men denkt dat een slaapverlamming een symptoom is van narcolepsie, maar dat is nog niet zeker. Ook mensen die niet lijden aan narcolepsie kunnen namelijk last hebben van slaapverlamming.
Verlamming van de spieren treedt normaliter op tijdens de remslaap. Alleen de oogspieren, de longen en het hart zijn dan nog actief. Deze verlamming treedt op ter voorkoming dat bewegingen in dromen echt uitgevoerd worden. Bij slaapverlamming bevindt de persoon zich als het ware tussen droom en waaktoestand in, waardoor hij zich niet kan bewegen. Dit kan zeer beangstigend zijn voor de persoon in kwestie.
Lucide dromen Een lucide droom is een droom waarbij de dromer zich bewust is van het feit dat hij droomt. Het begrip is geïntroduceerd door de Nederlandse psychiater en schrijver Frederik van Eeden in een artikel voor het tijdschrift Proceedings of the Society for Psychical Research (SPR) (volume 26, 1913) getiteld A Study of Dreams. Met 'lucide' verwees hij naar de heldere staat waarin de dromer zich bevindt.
Dat van slaapverlamming herken ik wel. Ik heb meerdere keren "iemand" aan mijn bed gehad in zo'n toestand. Net ook of iemand boven op mij ging liggen. Kon me niet meer bewegen. Wist dat ik droomde, maar wist ook dat er iemand bij me was. Enkele keren een onbekende gehad die ik voelde, maar ook mijn moeder gevoeld en gezien.
Maar jij zag dus dan ook duidelijke gedaantes dan van anderen? is je moeder overleden? dan zou het wel heftig zijn geweest als je die ook gezien heb...
Michelle77
Geplaatst: 29-04-14 13:34
marjonrebel schreef:
Maar jij zag dus dan ook duidelijke gedaantes dan van anderen? is je moeder overleden? dan zou het wel heftig zijn geweest als je die ook gezien heb...
Heb haar idd heel duidelijk gezien, ze zat op de rand van mn bed. Andere keren niet heel duidelijk iemand gezien, wel gevoeld. Ook tegen geprobeerd te praten. 1 Keer ook dmv geluiden, het slaan van de grote klok in mijn ouderlijk huis, met mijn moeder geprobeerd te communiceren.
Maar jij kan dus wel je mond openen en praten? ik wil/probeer dat ook altijd zodat mijn vriend mij kan wakker maken, want ik kom vaak heel moeilijk uit mijn verlamming, ik maak altijd meer een kreunachtig geluid
Weet wel dat ik het probeerde, maar het is me niet gelukt. Ik vond het ook heel eng dat het me niet lukte om te praten, roepen, schreeuwen. Het gebeurt bij mij meestal als ik in de ochtend al wakker ben geweest en dan weer in slaap ben gevallen. Moet wel zeggen dat het in het afgelopen jaar niet zo vaak is geweest. De meeste ervaringen/momenten waren in ons oude huis.