Nek 'Hernia' opereren.Wie heeft hier ervaring mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Nek 'Hernia' opereren.Wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 09:59

Ik loop al vanaf 2006 met een nekhernia,voetbalde gewoon door en ook paardrijden deed ik.Na een jaar ofso werd de pijn minder,kreeg ook geen stroomstoten meer in beide armen.
Er werd me toen ook niet verboden om te voetballen en/of paardrijden.

Nu kreeg ik een paar maanden terug een klap in me nek met voetbal,viel neer en stond helemaal onder stroom,kon ook niet gelijk opstaan,me benen wilde even niet.Na een paar seconden kon ik weer staan en was de stroom uit me lijf weg,alleen in beide duimen en vinger zat het nog.Ik was geschrokken en riep tegen de trainer dat ik wilde wisselen.Nee dat kon niet,want er zaten geen verdedigers op de bank.Paar keer gezegd dat me handen/vingers onder stroom stonden,maar het kon niet.Om mijn team niet af te vallen ging ik door,het was immers nog maar 15 min. en dan was het afgelopen.

Ik ben na dat voorval naar de H.A. gegaan,die stuurde me door naar de Neuroloog.
Ik kreeg een scan en foto's moesten gemaakt worden.
Ik vroeg aan haar: mag ik nog wel voetballen? Nee liever niet, eerst op de scan zien wat er mis is.
Na de uitslag v.d. scan en foto's was er een flinke vernauwing te zien.Ik moest door naar de Neurochirurg,deze man kwam 1 x per week in dit ziekenhuis [Harderwijk] verder zat hij in Utrecht.

Ik vroeg aan de neurologe:mag ik nu weer voetballen dan? of kan ik verlamd raken bij een klap in me nek? haha nee verlamd niet,dan zou je zó'n harde klap moeten krijgen.Je kan gerust voetballen,maar absoluut geen bal koppen! dat deed ik toch al jaren niet meer,vanwege die hernia.

Kom ik bij de Neurochirurg uit Utrecht op de afspraak en ik ben héél erg geschrokken! ik mocht helemaal niet meer voetballen en ook niet paardrijden! ik had kans om een dwarslesie op te lopen met voetbal bij een verkeerde val of klap in de nek.Paardrijden liever ook niet,maar dan was het alleen gevaarlijk als ik van het paard zou vallen,het rijden zelf was niet gevaarlijk.

Een Dwarslesie??? ik schrok daar écht van.Ik zeg,de neurologe had gezegd dat ik gewoon kon blijven voetballen? nou niet dus.Heb hem ook de naam gegeven van haar [neurologe].

Ik ben stapel op voetballen,maar als ik dít had geweten,was ik er écht acuut mee gestopt.
Ik heb grote risico's gelopen,heb heel veel mzzl gehad,want ben nog vaak tegen de grond gedrukt met voetbal.

Nu krijg ik binnen 2 weken een oproep bij de andere chirurg in Utrecht.En pas dan hoor ik of er geopereerd moet worden, binnen korte tijd of over langere tijd,van binnenuit of van buitenuit.
Ik weet nog heel weinig nu.

Wie heeft deze operatie gehad en kan me er meer over vertellen? Ook hoe het na de operatie is gegaan?

Storm

Re: Nek 'Hernia' opereren.Wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:39

Wat een verhaal zeg, zo te lezen heb je enorm veel geluk gehad.

Zelf heb ik geen nekhernia operatie gehad, maar mijn vader wel. Hij had veel klachten, kreeg zijn armen niet meer omhoog en kon ook niet meer omhoog kijken. Of schokken heb ik hem nooit gehoord. Hij is ook bij een arts geweest en die zei dat het artrose was en dat hij er maar mee moest leren leven. Mijn vader is uiteindelijk toch bij een neuroloog gekomen en die zei dat hij een nekhernia had. Mijn vader is geopereerd, via de voorkant zijn ze maar binnen gegaan om er achterin goed bij te kunnen. Het was een pittige operatie en het duurde een aantal maanden voordat mij vader de oude was, maar het heeft zijn leven veranderd. Hij kan in principe eigenlijk alles weer, ook hardlopen en atletiek was zijn grote hobby is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 10:45

Fijn om te horen Storm! dus hij is dan van buitenuit geopereerd als ik het goed heb? is dat een soort van kijkoperatie dan? Als ik geopereerd moet worden kan dat niet in mijn eigen ziekenhuis in Harderwijk,maar moet het gebeuren in Utrecht. Ik ben best wel een beetje bang voor de operatie.
Dus ik zou na de operatie ook weer kunnen voetballen! na een jaartje miss?

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:47

Mijn vriend had een 3 dubbele nekhernia ,
die zijn er in 2 operaties uit gehaald .

Maar omdat de pijn bleef een derde operatie gekregen , stukje bot uit zijn nek weggenomen ,
zodat de zenuw meer ruimte kreeg .

Dit heeft nog niet mogen helpen jammer genoeg , want nu hij kan hij niet meer doorademen zoals iedereen en loopt hij steeds een longontsteking op ,

Dus nu gaan zijn spullen mri,s en dergelijke naar Leiden in de hoop dat ze daar wat kunnen doen ,
anders gaat hij een 2 jarig traject voor een neurostimilator te laten plaatsen , maar dit duurt eigelijk voor hem te lang vanwege zijn longontstekingen .

Bij iemand anders die wij kunnen is het ook al 2 keer weggehaald , en die was juist heel positief ..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 10:49

Jeetje een 3 dubbele! das niet nix.
Nou ik hoop dat ze wat voor je vriend kunnen doen,een longontsteking zo vaak is natuurlijk ook nooit goed.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:50

Jeetje Yvonne wat balen dat het zo is gegaan en wat een onkundigheid van de ene neurochirurg dat je gewoon door mocht voetballen :(

Ik heb met hernia's geen ervaring maar via deze weg wil ik je graag sterkte wensen :*

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:51

Ik volg even.
Ik heb ook 3 hernia plekken in de nek.
Mijn arts vond de klachten niet erg genoeg voor een operatie.
Ik heb me er bij neer gelegd en nu een aantal jaar later gaat het gelukkig wel veel beter.
Mijn nek vertoonde veel slijtage en ik vermoed dat een nieuwe hernia geen verassing zal worden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 10:55

quartel,de mijne zit er al ruim 8 jaar,ook niet echt last van gehad voorheen.
Het begon een jaar geleden met stroomstoten en sinds een half jaar last van de rechterarm.Iets te hoog optillen en ik krijg een zenuwpijn scheut en schokt mijn arm naar beneden.
Het kan later nog komen quartel.

Ik heb ook Artritis in de nek zitten.
In mijn onderrug zit ook een [beginnende] Hernia en in de bovenrug ook,maar die hebben nog aardig wat ruimte.

Dank je Maureen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:56

Hier ook een hernia en twee versleten nekwervels en een vernauwd zenuwkanaal. Vooral pijnlijk. Verder nog niet operabel. Tintelingen etc. zijn me ook niet vreemd, maar van opereren wordt pas gesproken wanneer er werkelijk sprake is van verlammingsverschijnselen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 10:58

Ilja000 maar mag jij nog gewoon alles doen dan?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:58

Ik denk dat we er dan even lang mee lopen gohya.
Alleen sloeg het er bij mij van de ene op de andere dag in en kon ik nog geen wasknijper meer vast houden.
Mede door fisio en een tractie die ik thuis zelf uit kon voeren heb ik het onder controle weten te krijgen.
Ook een speciaal kussen heeft geholpen om op te slapen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:01

Ja hoor, ik mag gewoon alles doen. Natuurlijk wel beetje nadenken en beetje voor mezelf zorgen. Ik rij af en toe paard, maar dan op een paard dat niet te hoog opgooit en erg braaf is.
Met kerst kon ik nog geen kopje vasthouden en andere dagen kan ik een tas met boodschappen tillen. Ik moet het echt per dag bekijken.
Nadeel is bijvoorbeeld een relatief klein aanrijdinkje halverwege maart... daar had ik dan wel weer vrij ernstige hersenschuddingklachten van.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:02

Ik heb zelf geen nek hernia gehad maar mijn collega wel.
Die hebben ze geopereerd en moest een hele tijd plat.
Hij had er behoorlijk veel pijn aan voor de operatie en werd gillend gek van de stroomstoten in zijn ledematen.
Na de opeartie heeft hij er nog goed last van gehad de eerste paar weken. Daarna was de pijn weg.
Hij moest wel voorzichtig zijn, met activiteiten. Zoals contact sporten en balsporten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 11:03

De neurochirurg sprak over over een vernauwing.Ik weet niet precies wat hij bedoeld,maar vraag alles wel in Utrecht straks.Ik wil liever geen operatie,ik hoop dat het ook op een andere manier te fixen is.

Ja dat bedoel ik Ilja000 een klap in je nek is natuurlijk een beetje gevaarlijk dan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 11:04

Ik hoorde van iemand dat je 6 weken plat moet na een operatie en dat je een nek kraag om krijgt?
Is dat ook zo?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:07

Hier een klant in mijn salon die pas geopereerd is aan een nekhernia in het UMC. Na de operatie direct pijnvrij. Wel last van de wond gehad natuurlijk, maar dat was aanzienlijk beter te houden dan de 2 jaar pijn van de hernia die ze al had. Ze hebben haar ook van buitenaf geopereerd.

Mijn vader is vorig jaar geopereerd aan een rughernia in ede bij nedspine en die kon na de operatie weer pijnvrij staan. Die kon echt helemaal niks meer. Overigens had hij ook een veel langere hersteltijd omdat de hernia laag zat.
Zitten is namelijk voor je rug het meest belastend, dus die moest idd heel erg rustig opbouwen.

Eerstgenoemde was met 4 weken weer aan het werk zonder kraag :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:17

As we speak ligt 1 van mijn schoonzussen nu op de uitslaapkamer. Ze kreeg in de afgelopen 4 weken opeens uitval in haar benen en tintelingen in haar handen. Doorgestuurd naar neuroloog, MRI gehad, 4 dagen later de uitslag (dat was vorige week). Volgens mij zat haar hernia tussen de 5de en 6de wervel? Omdat haar klachten zo opeens ontstonden en ze ontzettend snel verslechterde is er haast achter gezet en dus vanmorgen al geopereerd. Ik weet niet of/hoe lang ze plat moet, maar als alles goed gaat vandaag mag ze morgen al wel weer naar huis.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 11:21

Zo dat klinkt best positief youngster! ik heb straks de afsraak in het Diaconessen ziekenhuis in Utrecht,of ze daar eventueel ook opereren? heb nog geen idee.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 11:22

Kinke dat klinkt als een acuut hernia, dat moet idd. snel geopereerd worden.
Ben heel benieuwd hoe het haar verloopt.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:33

gohya schreef:
Zo dat klinkt best positief youngster! ik heb straks de afsraak in het Diaconessen ziekenhuis in Utrecht,of ze daar eventueel ook opereren? heb nog geen idee.

Dat weet ik ook niet, maar anders wordt je vast doorgestuurd naar het UMC.
Deze ervaringen zijn gelukkig heel positief.
Wel wil ik je aanraden je echt strikt aan de nabehandeling en opbouwfase te houden ivm eventueel littekenweefsel wat kan ontstaan. En neem contact op met een fysio die je hierin kan begeleiden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 16:12

Oke bedankt voor de tip!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 08:31

@Kinke hoe is het afgelopen met je schoonzus?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 08:36

Mijn moeder is geopereerd aan zowel een hernia, als een vernauwing. Haar tussenwervelschijven zijn vervangen door carbonplaatjes. Verder is er wat botwoekering 'weggeknabbeld'. Na de operatie kreeg ze een nekkraag om, die heeft ze (zo uit mijn hoofd) een week of 6 moeten dragen. Vlot werd duidelijk dat bijna alle pijn weg was en in de loop van het herstel is alles weggetrokken (zenuwen die beklemd hebben gezeten hebben wat tijd nodig om te herstellen). Helaas werkte een van de schroeven zich er weer uit, dus die hebben ze in een tweede operatie verwijderd omdat hij anders in de toekomst problemen zou gaan geven. De operatie is inderdaad via een klein sneetje aan de voorkant gegaan.

Dus hier alleen maar positieve ervaringen gelukkig!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 08:41

Fijn om te horen Lalidan!

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 08:48

Ik ben vorig jaar geopereerd aan een nekhernia,had altijd verschrikkelijke hoofdpijnen en inderdaad stroomgevoel in mijn armen,nu bijna een jaar na de operatie voel ik me echt zoveel beter!Heb wel nog hoofdpijn maar dat heeft na andere medische oorzaak,maar mijn nekpijn enz zijn zo goed als weg!Ze zijn bij mij ook via de voorkant naar binnen gegaan en ik heb n prothese gekregen,dag na de operatie liep ik alweer rond :-)